Mika 82 kirjoitti: ↑Ti Kesä 25, 2019 1:41 pm
Ja vaikka moni nykytekniikkaa moittii, uusi auto olisi varmaan varoittanut ja tarvittaessa jopa jarruttanut.
Heikoilla siinä kuski on, jos vaikka 70 nopeuserolla rekka tuuppaa takaapäin, niin kyllä siinä niskat retkahtaa.
Onhan tuossa sekin mahdollisuus, että on ajanut tahallaan päin. Luottaen siihen, että rekkapettereitten
vihaama traktori ja kuski lentävät lepikkoon. Nyt vaan joutui itsekkin terkkariin paikattavaksi.
Heikoilla siinä kuski on, jos vaikka 70 nopeuserolla rekka tuuppaa takaapäin, niin kyllä siinä niskat retkahtaa.
Onhan tuossa sekin mahdollisuus, että on ajanut tahallaan päin. Luottaen siihen, että rekkapettereitten
vihaama traktori ja kuski lentävät lepikkoon. Nyt vaan joutui itsekkin terkkariin paikattavaksi.
Täh?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Spekulointiahan voi viedä vaikka kuinka pitkälle, mutta jos kuitenkin maltettaisiin odotella sen virallisen onnettomuustutkijan lausuntoa. Virhe on tapahtunut se on tosiasia, muu on arvailua. Murhetta kuitenkin varmasti monelle tuli.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Muutama vuosi sitten Turun ohikulkutiellä vastaava onnettomuus. Massikka+viljakärry jäi takaatulevan rekan alle. Ei henkilövahinkoja. Siitä 20vuotta taaksepäin ja muutama kilometri, kaksi peräkkäin ajanutta ja viljakuormia vieneitä traktoreita jäi rekan alle. Isä ajoi toista, poika toista. Muistaakseni etummaista traktoria kuljettanut kuoli, toinen jokatapauksessa.
Tuo ajoaika laki,miten se on kehittynyt vuosien saatossa,voiko joku valistaa,kun minä en työkseni aja,niin en ole siitä perillä.
Tuosta 20-vuotta sitten tapahtuneesta puhuivat aikanaan että,olis kuskilla ollut pitkä rupeama takana,ennen onettomuutta.
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ke Kesä 26, 2019 8:44 am
Tuo ajoaika laki,miten se on kehittynyt vuosien saatossa,voiko joku valistaa,kun minä en työkseni aja,niin en ole siitä perillä.
Tuosta 20-vuotta sitten tapahtuneesta puhuivat aikanaan että,olis kuskilla ollut pitkä rupeama takana,ennen onettomuutta.
Täälläpäin ajaavat vanhoilla puolikkailla, joissa ei ole digipiirturia ja nopeuden rajoittimen saa ohitettua.
Näitä kuskeja ei lain kehitys haittaa. Samoin liikennesäänöt ovat tuntemattomia.
Hätäjarru siinä jarrutti mutta volvo asiaa mietittyään totesi että "kuski jarrutti" koska jos tapahtuu vastaavaa joskus eikä hätäjarru toimi tulee lakihaasteita perseestä perämoottoriin saakka varsinkin jenkkilässä jossa Volvo-vetureitakin alkaa olla.
Tämä on kuultu aika syvältä tietolähteeltä direktiivikurssilla jossa kouluttaja oli otkesin viranomainen.
Nyt puhutaan suoraan, kestääkö kyökkipiian hermot ?
Onko missään mainintaa tapahtuko tuo törmäys omalla kaistalla, voisiko tulla tilanne jossa tuo traktori estettä väistäessään tulisi vastaantulevien kaistalle? Syyhän jokatapauksessa on varmaan törmääjän mutta aina pitää olla varovainen kun traktorin näkee.
Valmetilla... kirjoitti: ↑To Kesä 27, 2019 12:59 pm
Onko missään mainintaa tapahtuko tuo törmäys omalla kaistalla, voisiko tulla tilanne jossa tuo traktori estettä väistäessään tulisi vastaantulevien kaistalle? Syyhän jokatapauksessa on varmaan törmääjän mutta aina pitää olla varovainen kun traktorin näkee.
Vaikka olisikin ollut niittämässä keskiviheriöö, niin ei sitä traktorikuskia silti saa tappaa
ajamalla yli. Liekö autokuski jo saanut uuden auton rikkomansa tilalle. Jos tällä kuskilla
on ajokortti ollut tai käynyt koulutuksissa, on ne olleet ihan turhia.
Valmetilla... kirjoitti: ↑To Kesä 27, 2019 12:59 pm
Onko missään mainintaa tapahtuko tuo törmäys omalla kaistalla, voisiko tulla tilanne jossa tuo traktori estettä väistäessään tulisi vastaantulevien kaistalle? Syyhän jokatapauksessa on varmaan törmääjän mutta aina pitää olla varovainen kun traktorin näkee.
Rekkaspede siellä on perseilly...
"Tapahtumapaikka on noin kaksi kilometriä Alahärmän keskustasta pohjoisen suuntaan. Molemmat ajoneuvot olivat matkalla pohjoisen suuntaan. Näkyvyys tapahtumapaikalla oli hyvä. Myös keliolosuhteet olivat hyvät."
Itse en ole "päässyt" tuollaisella hätäjarruautomaattisella ajokilla ajamaan, mutta poika noista on muutamia kertoja maininnut, kun yllättää kuljettajan toiminnallaan, Joissakin risteyksissä joissa on ryhmityskaista ja sinne poistuva ei ihan mene sen viivoituksen mukaan, mutta ei kuitenkaan ole edessäkään, tämä automaatti saattaa tehdä hätäjarrutuksen, jolloin matkustajat "riemusta kiljuvat"! No se alkaa sitten turvavöiden lukot napsumaan, että siinä toimii tehokkaasti. Toinen tilanne on ne etupuskuria nuolemalla ohituksen jälkeen palaavat, siinä kanssa tuo automaatti survoo todella helposti jarrua päälle. Mutta sitten taas pienempien eläinten ja varmasti pienten lasten kohdalla se ei reagoi mitenkään. Joistakin autoista tuon saa kytkettyä pois, mutta ei kuulemma kaikista.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ke Kesä 26, 2019 8:44 am
Tuo ajoaika laki,miten se on kehittynyt vuosien saatossa,voiko joku valistaa,kun minä en työkseni aja,niin en ole siitä perillä.
Tuosta 20-vuotta sitten tapahtuneesta puhuivat aikanaan että,olis kuskilla ollut pitkä rupeama takana,ennen onettomuutta.
Täälläpäin ajaavat vanhoilla puolikkailla, joissa ei ole digipiirturia ja nopeuden rajoittimen saa ohitettua.
Näitä kuskeja ei lain kehitys haittaa. Samoin liikennesäänöt ovat tuntemattomia.
Nimimerkki meijerikkö ei taida asua Suomessa?
Vai kirjoitatko suomessa ajavista "itä rekoista"?
Ihmeteltävän vähän noita kuolemaan johtaneita mönksäri onnettomuuksia sattuu,
tai ainakaan tulee julkisuuteen. Harrastuskäyttöön myydään jatkuvasti valtavia
määriä uusia mönksäreitä. Etenkin omistajien kavereitten ajokokemus saattaa
olla hyvinkin vähäinen.
meijerikkö kirjoitti: ↑Ma Heinä 01, 2019 1:49 pm
Ihmeteltävän vähän noita kuolemaan johtaneita mönksäri onnettomuuksia sattuu,
tai ainakaan tulee julkisuuteen. Harrastuskäyttöön myydään jatkuvasti valtavia
määriä uusia mönksäreitä. Etenkin omistajien kavereitten ajokokemus saattaa
olla hyvinkin vähäinen.
Kaikki kumolleen menot ei päädy tilastoihin ja haavat nuollaan kotona.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Noo tuossakin pätenee jotta siperia opettaa ja luonto karsii heikot. Kynnys lienee monella toistaitoisemmallakin pienempi lähteä mönkijällä kuin moottoripyörällä liikenteeseen vaikka molemmat jokseenkin yhtä vaarallisia kapistuksia. Toki tietoinen riskinotto äärirajoilla ajaen myöskin mahdollinen syy, mutta se on jokaisen oma valinta. Ja riskin otto vauhtivehkeitten kanssa kun on yleensä enemmän hengelle hupaa hommaa kuin riskin otto vaikkapa shakkilaudalla.
Mutta toki valitettavia tapauksia kaikki tyynni, lähipiirissä paljon surua.
Moottoripyörän ajamiseen tarvitaan nykyään oma ajokorttinsa, mönkijöille ja moottorikelkoille pitäisi saada kanssa jonkinlainen lappu, jossa edes jonkinlainen perustietous olisi. On vaan niin ettei enää ole sitä "maalaisjärkeä" harjoitella näillä ajamista omassa rauhassa ja vaikka pätevän opastajan johdolla. Nyt vaan ajetaan siellä osaavien joukossa eikä taito riitä, ja sitten sattuu.... Onhan toki niitäkin jotka eivät piittaa omasta eikä toisten turvallisuudesta pätkän vertaa, ja näiden aiheuttamat vahingot kohdistuu usein aivan viettomaan. Hyvää oppia lapsille tässä talvella näin kun isä kahden lapsensa kanssa ajoi moottorikelkalla asuntoalueen kaduilla, eikä riittänyt se 40 km/h vauhti joka siellä on. Menee sitten niin että kun rikotaan yhtä pykälää, niin samalla voi sitten jättää ne muutkin noudattamatta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi