Kannattaako ostaa Seatia?
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Kannattaako ostaa Seatia?
Niin, kannattaako ostaa Seatia? tuossa olis yksityisellä 2000 vuosimallin sdi Cordoba myynnissä. Hintakin olis aika halpa. Nämähän on VW tekniikkaa, mutta mitä netistä kattelin, niin aika paljon enemmän vaikuta vikaa olevan:
Cordoba:
- ilmamassamittarivikoja, tdi-koneet
- etupyörien laakerit kestävät huonosti sillä niihin pääsee vettä
- takapyörien laakerit myös lyhytikäisiä (+-100 000km)
- sähkölaitteissa maadoitusvikoja
- maalivikoja
- polttoainepumppuvikoja
- tukivarsien helat väljät
- raidetangon päät väljät
- takajarrut ja paineenrajoitusventtiili juuttuvat
- ovet, takaluukku ja konepelti ruostuvat
- lasinpyyhinvikoja
- käsijarrun vivusto juuttuu
- virranjakajan kansivikoja
- ajonestolaitteen vikoja
- kytkinvaijerivikoja
- pakoputkistovikoja, putkisto lyhytikäinen
- jäähdyttimen puhaltimen lämpökytkimen vikoja
- vaihdelaatikon öljyvuotoa esiintyy vaihteensiirtäjän tiivisteestä
- tuulilasinpyyhinmekanismin vikoja
- takajarruvikoja (mk1)
- takalasi vuotaa (mk1)
- virtalukon pohja lyhytikäinen (mk3)
- lämpötila-anturi peilissä (mk3)
Aikamoinen lista. Mitäs masinistit tykkää, onko Seat kierrettävä kaukaa?
Ei kai oikeassa Volkkarissa tuollaisia vikoja ole, vai onko?
Cordoba:
- ilmamassamittarivikoja, tdi-koneet
- etupyörien laakerit kestävät huonosti sillä niihin pääsee vettä
- takapyörien laakerit myös lyhytikäisiä (+-100 000km)
- sähkölaitteissa maadoitusvikoja
- maalivikoja
- polttoainepumppuvikoja
- tukivarsien helat väljät
- raidetangon päät väljät
- takajarrut ja paineenrajoitusventtiili juuttuvat
- ovet, takaluukku ja konepelti ruostuvat
- lasinpyyhinvikoja
- käsijarrun vivusto juuttuu
- virranjakajan kansivikoja
- ajonestolaitteen vikoja
- kytkinvaijerivikoja
- pakoputkistovikoja, putkisto lyhytikäinen
- jäähdyttimen puhaltimen lämpökytkimen vikoja
- vaihdelaatikon öljyvuotoa esiintyy vaihteensiirtäjän tiivisteestä
- tuulilasinpyyhinmekanismin vikoja
- takajarruvikoja (mk1)
- takalasi vuotaa (mk1)
- virtalukon pohja lyhytikäinen (mk3)
- lämpötila-anturi peilissä (mk3)
Aikamoinen lista. Mitäs masinistit tykkää, onko Seat kierrettävä kaukaa?
Ei kai oikeassa Volkkarissa tuollaisia vikoja ole, vai onko?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 1396
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Siskon miehellä on Seat Leon. On ajanut nyt kohta parisataa tuhatta ja ei muuta kuin määräaikaishuollot ja renkaita on uusinut. Aikoi vaihtaa uuden samanlaisen. Tosin kilometrit tulee parissa vuodessa joten semmoiset ikääntymisviat ei näy.
Isäukko aikoinaan kun hankki ensimmäistä autoa 1960-luvun alkupuolella osti Fiat 600:n. Olisi saanut paikallisesta osuuskaupasta Seatin mutta haki sitten Rovaniemeltä aidon Fiatin. Sanoi että harmaa auto ei hotsita, pitää olla punainen. Oli muuten viimenen punainen auto hänellä.
Isäukko aikoinaan kun hankki ensimmäistä autoa 1960-luvun alkupuolella osti Fiat 600:n. Olisi saanut paikallisesta osuuskaupasta Seatin mutta haki sitten Rovaniemeltä aidon Fiatin. Sanoi että harmaa auto ei hotsita, pitää olla punainen. Oli muuten viimenen punainen auto hänellä.
--JaGr
Ford 4610
Ford 4610
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
- Viesti:
tuli tuosta väri hommasta mieleen muuan juttu.
oltiin jokunen vuosi sitten ostamassa ajettavaa ruohonleikkuria ja sopiaa katteltiin oikein myyjän kanssa.
myyjä piti pitkän "myyntipuheen" eräästä leikkurista ja jäi odottamaan isäni kommenttia..viimein isä tokaisi:
"Mä tahdon punasen"
esitelty kone kun sattui olemaan tumman vihreä tai musta,en ihan tarkkaan enään muista. Lähellä oli ettei myyjän silmät pudonneet päästä kun kuuli väri vaatimuksen
pienen aikaa ei osannut myyjä sanoa yhtään mitään..sitten hän sanoi:" no..olis meillä tuolla takana, yks punanen..josko se kävis..?"
kävi se ja nyt on pihat leikattu koneellisesti jo muutamanvuoden
oltiin jokunen vuosi sitten ostamassa ajettavaa ruohonleikkuria ja sopiaa katteltiin oikein myyjän kanssa.
myyjä piti pitkän "myyntipuheen" eräästä leikkurista ja jäi odottamaan isäni kommenttia..viimein isä tokaisi:
"Mä tahdon punasen"
esitelty kone kun sattui olemaan tumman vihreä tai musta,en ihan tarkkaan enään muista. Lähellä oli ettei myyjän silmät pudonneet päästä kun kuuli väri vaatimuksen
pienen aikaa ei osannut myyjä sanoa yhtään mitään..sitten hän sanoi:" no..olis meillä tuolla takana, yks punanen..josko se kävis..?"
kävi se ja nyt on pihat leikattu koneellisesti jo muutamanvuoden
-
- Viestit: 357
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
97 TDi toledo
Itselläni oli tai oikeastaan on Seat Toledo -97 TDi, tällä hetkellä seisomassa, odottaa käyttöönottoa.
Olin positiivisesti yllättynyt autosta.
Ostin uutena ja ajoin 300.000 km huolettomia kilometrejä. Suurin ongelma oli ja on heikko ruostesuojaus, en tullut uutena suojanneeksi kun ainavaan piti vaihtaa uudempaan.
Varsinaisia vikoja ei ollut kuin 2€ releen hajoaminen ja takajarrun kuorman/jarrutehon säädin.
Loppu onkin siten ollut huoltamista ja kuluvien osien vaihtoa joita ei niitäkään ole paljoa mennyt.
Polttoaineenkulutus on legendaarista, eipä yli 5 litran tahdo sadalla mennä.
Mukavuus onkin sitten aivan toinen juttu, ajo-ominaisuudet hyvät mutta meteli kova ja aika karu peli. Lämpöä ei tahdo talvella riittää, senkin saa korjattua lisälämmittimellä.
Harmittaa kun en suojannut, edelleen olisi käytössä, nyt ovet odottaa Mig- konetta
Olin positiivisesti yllättynyt autosta.
Ostin uutena ja ajoin 300.000 km huolettomia kilometrejä. Suurin ongelma oli ja on heikko ruostesuojaus, en tullut uutena suojanneeksi kun ainavaan piti vaihtaa uudempaan.
Varsinaisia vikoja ei ollut kuin 2€ releen hajoaminen ja takajarrun kuorman/jarrutehon säädin.
Loppu onkin siten ollut huoltamista ja kuluvien osien vaihtoa joita ei niitäkään ole paljoa mennyt.
Polttoaineenkulutus on legendaarista, eipä yli 5 litran tahdo sadalla mennä.
Mukavuus onkin sitten aivan toinen juttu, ajo-ominaisuudet hyvät mutta meteli kova ja aika karu peli. Lämpöä ei tahdo talvella riittää, senkin saa korjattua lisälämmittimellä.
Harmittaa kun en suojannut, edelleen olisi käytössä, nyt ovet odottaa Mig- konetta
Viimeksi muokannut Valdo, La Loka 17, 2009 7:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Höpöhöpö- juttuja nuo netistä luetellut viat, jos ne leimataan Seattiin. Nuohan käy autoon kuin autoon...
Seatti on verrattavissa suurelta osin VAG:n lippulaivaan, Audiin.
Ns. lapsentauteja on vain olemattoman vähän johtuen viiveestä merkkkien ja mallien valmistumisen välillä. Uutukaisissa Audi ja VW- malleissa ilmenneistä vioista siis opitaan, ja kehitetään uusi, parempi komponentti, ja sitä käytetään tietystä valmistenumerosta eteenpäin.
Seat & Skoda mallit kun kehitetään näistä ehkä yhden mallivuoden jäljessä, niin hyvin todennäköistä on, että on luvassa huolettomia kilometrejä.
En omista Seattia ja en siis omaani tässä ole kehumassa, vaan kirjoittelen havainnoistani työpaikalla.
Seatti on verrattavissa suurelta osin VAG:n lippulaivaan, Audiin.
Ns. lapsentauteja on vain olemattoman vähän johtuen viiveestä merkkkien ja mallien valmistumisen välillä. Uutukaisissa Audi ja VW- malleissa ilmenneistä vioista siis opitaan, ja kehitetään uusi, parempi komponentti, ja sitä käytetään tietystä valmistenumerosta eteenpäin.
Seat & Skoda mallit kun kehitetään näistä ehkä yhden mallivuoden jäljessä, niin hyvin todennäköistä on, että on luvassa huolettomia kilometrejä.
En omista Seattia ja en siis omaani tässä ole kehumassa, vaan kirjoittelen havainnoistani työpaikalla.
-
- Viestit: 404
- Liittynyt: Ti Touko 09, 2006 8:14 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Ei kai tuo tommin vikalista ole vaan hesarin autosivuilta? Kuulostaa vaan niin tutulta ja yliampuvalta "omaan merkkiini" verraten. Eli ei jokainen yksilö noita kaikkia vikoja sisällä.
Nuo listat niputtavat kaikki moottori,kori ja vaihteistomallit yhteen,esim. "virranjakajan kansivikoja",tuskimpa sdi-mallissa .
Minä olen päinvastoin ymmärtänyt,että uusimmat tekniikan kotkotukset ilmestyvät ensiksi konsernin "ykkösmerkkeihin"(Audi,VW) ja sitten Seat ja Skoda sisältävät koetellumpaa vanhempaa tekniikkaa,josta on lastentaudit jo karsittu.
Itseäkin on tuo Seat/Skoda alkanut kiinnostamaan yhtenä vaihtoehtona tulevaisuudessa. Niitä kun näkyy olevan esim. maatalouslomittajilla,jotka haluaa halpaa ajoa kohtuuisoille ajomäärille.
Nuo listat niputtavat kaikki moottori,kori ja vaihteistomallit yhteen,esim. "virranjakajan kansivikoja",tuskimpa sdi-mallissa .
Minä olen päinvastoin ymmärtänyt,että uusimmat tekniikan kotkotukset ilmestyvät ensiksi konsernin "ykkösmerkkeihin"(Audi,VW) ja sitten Seat ja Skoda sisältävät koetellumpaa vanhempaa tekniikkaa,josta on lastentaudit jo karsittu.
Itseäkin on tuo Seat/Skoda alkanut kiinnostamaan yhtenä vaihtoehtona tulevaisuudessa. Niitä kun näkyy olevan esim. maatalouslomittajilla,jotka haluaa halpaa ajoa kohtuuisoille ajomäärille.
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 503
- Liittynyt: To Loka 26, 2006 7:27 pm
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää
- Viesti:
Ei ne kaikki viat nyt ainaskaan samaan autoon tule
Tutulla -95 mallinen D toledo.Mittarissa nyt 600 tonnia .
Autoa EI OLE KOSKAAN PESTY,ainoastaan vesisateet ovat hoitaneet sen puolen.
Autossa mm.alkup.kytkin,konetta ei ole koskaan aukaistu edes vesipumppua ei ole vaihdettu,nokkaremmejä siihen olen vaihdellut.
Pyöränlaakerit on vaihdettu kertaalleen eteen,niitäkään ei ole vaihdettu taakse.
Sähköviat ovat loistaneet poissaolollaan,tosin pyyhkijät temppuilee välillä.
Muistan kun auto haettiin niin sillä oli ajettu n.50 tkm.
Pääasiassa ollut matka-ajossa.
Että semmonen siitti se
Tutulla -95 mallinen D toledo.Mittarissa nyt 600 tonnia .
Autoa EI OLE KOSKAAN PESTY,ainoastaan vesisateet ovat hoitaneet sen puolen.
Autossa mm.alkup.kytkin,konetta ei ole koskaan aukaistu edes vesipumppua ei ole vaihdettu,nokkaremmejä siihen olen vaihdellut.
Pyöränlaakerit on vaihdettu kertaalleen eteen,niitäkään ei ole vaihdettu taakse.
Sähköviat ovat loistaneet poissaolollaan,tosin pyyhkijät temppuilee välillä.
Muistan kun auto haettiin niin sillä oli ajettu n.50 tkm.
Pääasiassa ollut matka-ajossa.
Että semmonen siitti se
Viimeksi muokannut henkka, La Loka 17, 2009 8:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Major -57 ja -58
Ford 5000 ja 5610
Ford 5000 ja 5610
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 2:36 pm
- Paikkakunta: Sorvan Kylä
- Viesti:
Aikasemmin oli perheessä -98 Cordoba tdi-koneella. Tuli 200000 ajettuna ja lähti 400000 ajettuna. Vaihtui kolme vuotta sitten tdi-Toledoon, joka on perheessä toisena autona vieläkin. En ole mikään Seat-fanaatikko, seuraava saattaa olla ihan yhtä hyvin jotain toista merkkiä.
Ei moitittavaa, varmatoiminen perusauto. Köyhät varusteet, ainakin tuossa meillä olleessa.
Ei moitittavaa, varmatoiminen perusauto. Köyhät varusteet, ainakin tuossa meillä olleessa.
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
Settiko muka huono????
Täyttä puppua tuo alussa oleva vikalista.
Ostin vm. 1999 olevan Seat Cordoban Tdi:n 5 vuotta sitten jolla oli ajettu noin 170 000 km. Nyt on lukema semmoset 260 000 km ja ei sitten minkäänlaisia vikoja eli toimii niinkun se kuuluisa "junan vessa".
Pirteä ja pienikulutuksinen diesel joka on yllättävän hyvä ajaakin. Koskaan ei ole mennyt keskikulutus yli 5 litran vaikka vähän reippaamminkin ajais. Huonona puolena vois mainita heikko varustelutaso kun ei ole ilmastointia ja muita hilusvinkkeleitä mutta toimii aina! Niin ja lukkojen jäätymistaipumus on tyyppivika mutta siltäkin voi välttyä jos varautuu syksyllä kunnollisella lukkojen voitelulla.
Ostettiin taloon toinenkin diesel eli Renault Megane commonrail-diesel, on hilusvinkkeleitä vaikka muille jakaa mutta on melkoinen "nuhapumppu" Seattiin verrattuna. Nyt olen jo katunut, olis pitänyt ostaa toinen Seatti!
Ostin vm. 1999 olevan Seat Cordoban Tdi:n 5 vuotta sitten jolla oli ajettu noin 170 000 km. Nyt on lukema semmoset 260 000 km ja ei sitten minkäänlaisia vikoja eli toimii niinkun se kuuluisa "junan vessa".
Pirteä ja pienikulutuksinen diesel joka on yllättävän hyvä ajaakin. Koskaan ei ole mennyt keskikulutus yli 5 litran vaikka vähän reippaamminkin ajais. Huonona puolena vois mainita heikko varustelutaso kun ei ole ilmastointia ja muita hilusvinkkeleitä mutta toimii aina! Niin ja lukkojen jäätymistaipumus on tyyppivika mutta siltäkin voi välttyä jos varautuu syksyllä kunnollisella lukkojen voitelulla.
Ostettiin taloon toinenkin diesel eli Renault Megane commonrail-diesel, on hilusvinkkeleitä vaikka muille jakaa mutta on melkoinen "nuhapumppu" Seattiin verrattuna. Nyt olen jo katunut, olis pitänyt ostaa toinen Seatti!
-
- Viestit: 6793
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
-
- Viestit: 1691
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
mulla on ollu nyt käytössä kaksi vuotta cordoba tdi vm-00 ja vikoja on ollut alapallo nivelet, takaluukun johtosarja(myös muissakin merkeissä) turbon säätö venttiili(vai mikä se oli) ja ilmamassan mittari, maali vikoja ei ole ollut eikä mitään jarru tai pyörän laakri vikoja. kohtuu tyytyväinen olen autoon ollut. nuo turbon säätö venttiiili ja ilmamassamittari eivät olleet kalliita ja oli tosi yksinkertaisia vaihtaa. kaikissa vw konsernin autoissa on ns tyyppivikoja ja pikkuvikoja ei se seatti sen huonompi ole kuin vw tai audi
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
340tkm ajettu 00 mallinen ibitsa sdi vaihdettiin vanhempaan 3b passattiin. Autoa huollettiin hyvin ja pelkillä kulutusosien vaihdolla meni. Mm jarruosat, alapallot, raidepäät ym. Auton ekat 100 tkm postiajossa ja loput suht pitkäämatkaa. Hyvä oli ajaa koni iskareilla, tosin talvella viileä ja kesällä kuuma. Esim. Kytkintä ei vaihdettu ja etupyöränlaakerit tietääkseni kerran. Kerran meinas tehdä tenän, mut sain vian korjattua. Oli siirtopumpun releen juotokset sulaneet.
-
- Viestit: 2880
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Seatin ostaja saa VAG-konsernin auton. Eli ne joille merkki eli status on tärkein ostavat Audin, hieman hintatietoisemmat merkkitietoiset ostavat VW:n, itäautoja karsastavat ostavat Seatin ja järjellä pelaavat ostavat Skodan. Kaikki kuitenkin saavat jokseenkin samanlaisen tekniikan mutta hankintahinnassa on eroa. Toisaalta Seatin/Skodan ostajat saavat "edellistä" sukupolvea olevaa tekniikkaa, siis uusin tekninen kehitys asennetaan Audiin ja Volsuun ja Seat/Skoda saavat ns. "vanhan sukupolven" tekniikan.
MUTTA... Aina uutta kokeiltaessa on olemassa lastentauteja ja kun ne kerta on jo kalliimmissa merkeissä kokeiltu ja korjattu niin Seat/Skoda saavat käyttöönsä jo valmiiksi testattua toimivaa tekniikkaa. Meikäläinen kun ei noista statusarvoista niin paljon perusta niin VAG:n tuoteista olisi itsestäänselvin valinta Seat/Skoda akselilla.
MUTTA... Aina uutta kokeiltaessa on olemassa lastentauteja ja kun ne kerta on jo kalliimmissa merkeissä kokeiltu ja korjattu niin Seat/Skoda saavat käyttöönsä jo valmiiksi testattua toimivaa tekniikkaa. Meikäläinen kun ei noista statusarvoista niin paljon perusta niin VAG:n tuoteista olisi itsestäänselvin valinta Seat/Skoda akselilla.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1110
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 9:07 pm
- Viesti:
Meidän taloudessa on ollut VW-konsernin autoista Audi, Seatti, Skoda ja VW. Vähiten vikoja on ollut Skodassa ja Seatissa. Ylivoimaisesti eniten Audissa. Ero laatuodotuksien ja todellisen laadun välillä on Audin kohdalla suurin ja valitettavasti miinusmerkkinen. Seatin ja etenkin Skodan kohdalla laatu on ollut odotuksia parempaa.
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1691
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
tuosta kulutuksesta sen verta että minä en ole päässyt tdi:llä koskaan alle 5litran, ei vaikka kuinka nätisti ajelis. siinä 5,2-5,7 se pyörii koko ajan
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
EGR:n tukkimalla kulutus hieman pienenee. 16 " pyörillä vetoalue jotenkin paranee, ainakin 60 nopeudesta lähtee paremmin nelosella vetämään, kait kulutus myös pienenee matka-ajossa.Boralla noilla kokonais keskikulutus n 5,2 vaikka on paljon telikärry perässä.Sitten tuo mittarin keskikulutus on vielä suurempi kuin todellinen.
Eikös sitä joka miehellä pitäis "Seatin" olla.
Eikös sitä joka miehellä pitäis "Seatin" olla.
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Perheessä kaks VAG:ia, skoda ja volkkari. TDI-vehkeitä molemmat. Joten tuttuja vehkeitä. Cordoba ja vw polo classichan oli ihan samoja vehkeitä merkin vaihdolla, joten ei aikanaan mitään vanhaa volkkaritekniikkaa. Cordobaa tuotiin suomeen tdi:llä, poloa ei.
Ja tuo mitä kirjoitellaan että seatti ja skoda on aina vanhaa vw- tai auditekniikkaa, ei pidä paikkaansa. Juuri markkinoille tullut vw polon tekniikka on testattu markkinoilla jo jonkun vuoden skoda fabiassa ja seat ibitzassa. Samaa kaavaa on edellistenkin mallien kohdalla käytetty nimenomaan polon ja golfin kokoluokassa.
Ja tuo mitä kirjoitellaan että seatti ja skoda on aina vanhaa vw- tai auditekniikkaa, ei pidä paikkaansa. Juuri markkinoille tullut vw polon tekniikka on testattu markkinoilla jo jonkun vuoden skoda fabiassa ja seat ibitzassa. Samaa kaavaa on edellistenkin mallien kohdalla käytetty nimenomaan polon ja golfin kokoluokassa.