Ford 5610 syöttöpumpun ilmaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jormawilliam
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Ford 5610 syöttöpumpun ilmaus

Viesti Kirjoittaja jormawilliam »

Olisiko hyviä konsteja Ford 5610 syöttöpumpun ilmaukseen? Tässä koneessa Lucas/CAV jakajapumppu, ei ole erillistä polttoaineen siirtopumppua.
TunturiPappa
Viestit: 5781
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Suutinputkea irti ja konetta pyörittelemään....
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Konetta sen paremmin tuntematta sanon että laita siihen polttoaineen siirtopumppu ja ilmaa vasta sitten. Olisisiko se ollut jotenkin löysässä
ja tipahtanut tielle? Mitenkä se polttoaine ilman pumppua osaisi mennä
syöttöpumpulle ilman siirtopumppua?

Tämä on tällainen Fortsonnikerho että kukaan ei tällaisista asioista
tunnu tietävän mitään.
TunturiPappa
Viestit: 5781
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Kyllä siellä linjalla pitäisi sellainen murpula olla. Melkolailla joka suuntaan pyöreä limppu. Päällikantta painamalla sai muistaakseni soosit liikkeelle.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Ei ole esim 4600:ssa siirtopumppua vaan maan vetovoima hoitaa asian. Ilmaus onkin sitten akulle käypää hommaa.

Muista ehdottomasti avata suutinputki, voi muuten särkeä sen CAV:n nestepään.
--JaGr
Ford 4610
jjracing
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: hankasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjracing »

Eipä ole enkku natikoissakaan moottorin käyttämää siirtopumppua vain sellainen käsipumppu ilmausta varten. nuo jakajapumpun imevät sillä kotelopaine pumpulla polttoaineen. Stanadynellä varustetuissa valtroissa ei siirtopumpun hajoamista huomaa ennen kuin joko kone vetää ilmat tai pa suodattimien vaihdon jälkeen yrittää ilmata konetta.
Fordson super major -64
Fordson super dexta -63
Nh ts100 -03
pari Ih 585xl:ää
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

CAV:n jakajapumpun ilmaaminen aloitetaan avaamalla pumpun kyljessä oleva ilmanpoistoruuvi. Kun sieltä tulee kuplatonta polttoainetta, kierretään ruuvi kiinni, avataan yksi suutinputki ja startataan kone käyntiin. Sitten sen voi vaikka sammuttaa putken kiinni ruuvaamisen ajaksi. Ilman tuota suutinputken avaamista kone ei käynnisty oikein millään ilveellä.

Fordia en tunne lainkaan, mutta jos säiliö on riittävän ylhäällä, niin kyllä ne kuplat tulevat pois ilman siirtopumppuakin. Ruiskutuspumpun välipainepumppu kyllä imee ainetta riittävän hyvin, siirtopumppu ei ole tarpeen, mutta jos säiliö on alhaalla, alkuun saaminen voi olle kova homma.
janse
Viestit: 97
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 7:53 pm
Paikkakunta: Pohjois pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janse »

Meillä on 5600:satanen ja siinä ei ole kans siirtopumppua. Joka talvi joutunut taistelemaa koska meinaa suodattimessa hyytyä (vaihdettu on väh. kerran vuodessa) ja vetää ilmaa sen jälkeen jostain. Menee akku jos toinenkin tyhjäksi koska joutuu starttaamalla ilmaamaan.

Laitoin pari vuotta sitten säköisen muutaman kympin tykyttäjä pumpun siihen väliin ja ei ole sen jälkeen ollut mitään ongelmia. Ilmaus hoituu virrat päälle laittamalla ja ilmaruuvit avaamalla, helppo homma. :D
Ford 5600 ja Dexta -58
Ripa
Viestit: 698
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Täälläkin ko. asiasta keskusteltu, tosin kolmepyttyisestä Foordista.
son Ford
Avatar
mike
Viestit: 5327
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Mark II ja mark III jakaja pumpullisissa koneissa näkyy olevan noita ilmauspumppuja.Varmaan sais sovitettua vanhempiin malleihinkin.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2257001.jpg
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
jormawilliam
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jormawilliam »

Ilmaus onnistui, polttoaine säiliöön "kompuralla" pieni ylipaine ja ilmausruuvit annettujen ohjeiden mukaan auki ja niin "hörähti" käyntiin.
Tämän ongelman aiheutti liian tiivis "harakiri" polttoainesäiliön korkki, joka oli liian tiivis tähän säiliöön.
Kiitos hyvistä ohjeista.
samij
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 9:39 pm
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij »

Tänään tuli kokemusta. Olen tähän asti ollut vain VE tyyppisten jakajapumppujen kans tekemisissä ja kuullut vain juttuja CAV ilmaus hommista, osaa tosiaan olla Helvettiä :evil:

Toki on uudemman huolto opus mutta siitä kun ei viisastunut yhtään niin päättelin että kaippa se tuokin on itse ilmautuva...
Tuossa kun ei siirtopumppua ole.

Koko järjestelmä käynyt melko kuivana kun traktori ollu palasina keväästä.
En osannut odottaa ongelmaa kun puhdas tankki uudella hanalla, uus letku suodattimelle ja uus suodatin, ja pumpun kylkeen tuleva letku uus.
Polttoainetta kanneltiin 40litraa (30 litraa niin suodattimen ilmaus ruuvin reiässä näkyi PA).

En hoksannu kuin pumpun kyljessä olevan ilmaus ruuvin ja kun tuli heti PA niin luulin että siellähan on polttoaineet tyrkyllä ja suutin putkia ei ole avattu niin muutakuin laittaa tulille.
Hörähti kyllä heti 4 pytyllä ja sammu.

Sitten rupes aika kulumaan. Otin pumpun päästä helpoimmalta paikalta putken irti, siihen kertakäyttökupin että näkee miten tulee aine -eipä sitä paljon tarvinnut. Tässä vaiheessa kun tajusin tilanteen niin aukaisin kaikki suutinputket suutin päästä ja kun alkoi ainetta tulemaan niin kiinni ja kokeileen... Sama uudestaan perusteellisemmin ja kävi ainakin 15 sec ja uskalsin päästää tyhjäkäynnille, sen koommin sitä en käyntiin saanut vaikka polttoainetta tulee kaikilta 4 suutinputkelta, siis irti ollessa.

180 akku jo alkoi hiipumaan startin lämmityksessä niin jätin lataukseen ja huomenna jatkan ilmausta pumpulta lähtien.

Niin se varsinainen asia :wink:
Mulla on luultavasti samoinpäin pyöritettävä Bosch VE 12mm nestepäällä.
Onko joku jo vaihtanut? Millainen on CAV pumpun akselin pää?

Mitä eroa DPA ja DSA pumpuilla?
2xford4000
Viestit: 6523
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ei syty jos akku hiipuu vaatii kierroksia.. jos kulunut pumppu niin aina vaikeempaa ilmaus.. mulla tuos paljon ajetus 4000 pumppu koskematon ja sai suodattimen vaihdon jälkeen hetken touhuta et lähti käyntii.. ja sittenkin hörähteli aina välil.. no sen illan aikana hörähtely ei loppunu mitä kävi ja ajattelin et saako jostain nyt ilmaa sekaan tms.. mut seuraaval käyttökerral jo loppu hörähtely ja toimii niinku pitää.. epäilen et ku pumpus jo väljyyttä ei meinannu pienet ilmakuplat löytää ulos..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
samij
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 9:39 pm
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij »

Hyvin tuli kahteen kertaan :oops:
Viimeksi muokannut samij, Pe Marras 23, 2012 12:39 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samij
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 9:39 pm
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij »

Tänään tuli se "työvoitto".
Löysin sen toisen ilmaruuvinkin, en älynny takaa etsiä.
Niistä alkoi heti valua ainetta niin ruuvasin kiinni.
Löysäsin helpoimman suutinputken ja starttasin hyvän tovin niin lähti kolmella ja sitten putki kiinni ja neljällä.
Heti alkoi poltto-ainetta tulemaan löysätystä.
Putkesta ei tullut palamattoman kiisua jotenka ei vaan saanut ainetta suutinten läpi.

Kyllä minä nyt ymmärrän miksi vanhoille ukkoille tuli hätä kun alettiin puhumaan jakajapumpusta :lol:

Edelleen kiinnostaa miten CAV pumpun akselilla ratas kiinni, täytyy myöntää etten ole vielä etsinyt räjäytyskuviakaan. Jos kartiolla sekä kiilalla ja akseli sopivan mittainen (käsitykseni mukaan kahta mittaa VE pumpuissa) niin ajoituksen saan kohdalleen kyllä.
Toisaalta saahan sen sopimaan vaikkei heittämällä meniskään :wink:
Homma ei ole hätäinen että jos joku löytää tämän kuukausien päästä niin passaa kirjoitella :)
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Yhden CAV:n kanssa aikani tapeltuani, lisäsin siihen (Ford 5610) satkun arvoisen sähköisen siirtopumpun ja ilmausmurheet loppui kuin seinään. Suosittelen, ellei ole tarvetta itsekidutukseen!
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Onhan se CAV:n ilmaaminen hieman työläämpää kuin joku muu (rivipumppu) mutta ei se mahdoton ole kun vaan suorittaa ilmaamisen oikeassa järjestyksessä ja HUOLELLISESTI.

Tuossa joku päivä sitten naapuri starttaili Ferkua käyntiin. Nostettiin ensin ladattu akku paikoilleen. Startipilottia työnsi imuputkeen ja starttausta. hieman kone hörähi muttei käynnistynyt. Sama uudelleen ja uudelleen. Virta rupesi jo lopahtamaan kun kysäisin että onkohan sulla siinä polttoainetta ollenkaan. Sitten honasi että se sakkakuppihan jäi verstaan pöydälle ja tankin hana on kiinni.
Ei siinä mitään. Taiteiltiin sakkakuppi paikoilleen. Vanha tiiviste ei meinannut pitää mutta tiivisteen kääntö auttoi. Suodattimetkin oli aivan tyhjät aikaisemmista starttauksista. Huolellinen ilmaus, pari suutinputkea auki ja vielä oli hieman virtaa jäljellä että jaksoi pyörittää vähäisesti konetta. Ja niin vaan pärähti käyntiin.
samij
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 9:39 pm
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij »

olliki kirjoitti: Suosittelen, ellei ole tarvetta itsekidutukseen!
Pikaisen analyysin pohjalta vaikuttais että ei ole tarvetta :D

Pitää keväällä suunnitella paremmin. Todennäköisesti ei tarvi kuin liikutella joskus tänä talvena kunhan sais nyt liikunta kuntoon, pitää välillä tehdä jotain muutakin, rästiä riittää ja kiitettävästi lisääntynyt...

Vetovarsisto systeemeineen vielä korjaamatta ja takasuojat pitää tehdä uudet sekä ovet maalaamatta.

Myöhemmin jatkan kunhan sais nyt sisältä suunnilleen valmiiksi ja taka osaa tukkoon. (Molemmat lasit, kaasujouset ja salpa puuttuu.)
Millaiset lie ollut takalasin puoleiset kaasujousen päät?

Kunhan pakkaset tulee niin laitan oman juttunsa tänne ja kuvia.
Keväällä kirjasin vihkoon 3 sivua vikoja niin pitää loputkin luetteloida ensin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa