nuhvi kulkee!?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

IRJANTEEN UKKO
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 9:14 pm
Paikkakunta: eurajoki
Viesti:

nuhvi kulkee!?

Viesti Kirjoittaja IRJANTEEN UKKO »

joo olen täs ihmetelly et miten on mahdollista et toi mun nuffield universal four kulkee n kuuttakymppiä ILMAN kylmäkosken kertojaa? konetta en oo viritelly, ja ostin tän yheltä papalta joka oli 1 omistaja et tuskin se on ainakaan viritelly :D sit viel naapuri sano et hänen nuhvi menee vaan kolmea kymppiä.hauska juttu osatteko sanoa että miksi?
allis chalmers b ,fordson major -55, major -58, nuffield -60, mf 630s -62, fiat 600 -69, audi 100 -74, komet -58, jupiter -68, pappis -72, simson sr2 -62 http://kuvablogi.com/blog/20690/ rattorit on majureita:D
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari t »

Varmaan oot unta nähnyt ,että kulkis tuollaista nopeutta ilman kkk:jaa, omalla alkuperäisellä koneella :lol: :lol: ja ettei olis vaihdelaatikkoa räplätty :lol: :lol:
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
IRJANTEEN UKKO
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 9:14 pm
Paikkakunta: eurajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IRJANTEEN UKKO »

en oo unta nähny :D olisikohan siinä jotkut maan tie välitykset, sitä en tiedä mutta mää en oo ainakaan tehny mitään eikä entinen omistajakaan?
allis chalmers b ,fordson major -55, major -58, nuffield -60, mf 630s -62, fiat 600 -69, audi 100 -74, komet -58, jupiter -68, pappis -72, simson sr2 -62 http://kuvablogi.com/blog/20690/ rattorit on majureita:D
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Jos Nuffield loota on normaali eli tehtaalta tulleessa mallissaan niin nuhvin koneen pitäisi kiertää 4000 kierrosta tuohon nopeuteen, jota ei kyllä kuuntele pirukaan. Vakiona nuffi kulkee noin 29 km/h 2000 moottorin kierroksella.

Välityksiä lootan sisältä ei oikein voi vaihtaa, en ole kuullut kuin yhden huhun jossa joku akseli olisi korvattu valmetin vastaavalla ja näin saatu hieman kovemmin kulkeva nuffi. Tätäkin epäilen kovasti. Tehtaalta ei ole tullut minkäänlaisia "tieliikennemalleja", hehän tekivät suomalaisen loikkarin periaattella alentavan vaihteen 10 -nuffeihin, vaikka suomessa toivottiin tehtaan ottavan kkk:n tyylisen loikkarivaihteen jo tehdasoptioksi. Yksi pienen nopeuden lisän antava välityskonsti on kyllä perässä, mutta se vaatii levyjarrullisen nuhvin.

Kylmäkosken kertojallakaan perus nelosnuhvi ei mene kuin karvan alle 60, kierrosten nostoa vaatii jo tämäkin.

Onko 60:ä mitattu gps:llä vai "perstuntumalla"?

Oma loikkarinuhvetti kulkee gps nopeutta 57 km/h, ja siinä vauhdissa pitää jo kaksin käsin ratista pidellä vaikkei ohjauksessa välystä juuri olekkaan. Jo 40 km/h tuntuu 30:n köryyttelyn jälkeen melko vauhdikkaalta.

Edit: Olisiko nuhvissa kenties Kertojavaihde, isompi puoli jätetty päälle ja otettu keppi pois? Näkisi kun avaa kytkimen lähellä olevan neljälllä ruuvilla kiinni olevan lätkän. Jos näkyy siirtäjä ja valuloota niin silloin on kertojalla varustettu.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
jarsi
Viestit: 1317
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarsi »

IRJANTEEN UKKO kirjoitti:en oo unta nähny :D olisikohan siinä jotkut maan tie välitykset, sitä en tiedä mutta mää en oo ainakaan tehny mitään eikä entinen omistajakaan?
Se 60km on vain sellainen numerosarja jota ei pidä nopeuksiin liittää
koska nuffi on niinkuin valmet_500 mainitsi edellä,sitä ei pidä kylänraitilla ainaskaa jos olisi edellä mainittu nopeus ja kun ei sillä uskalla ajakaan koska kun ei löydy jarrujakaan muutaman ajotunnin jälkeen..
Jos moottorista sellaiset kirrokset otetaan niin silloin pakoputkesta pitää
loistaa 2-30 pitkä ketunhäntä joka näkyy päiväsaikaankin :!:
On nimittäi tullut nuffiteltua muutamia tunteja vuosienvarrella
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
IRJANTEEN UKKO
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 9:14 pm
Paikkakunta: eurajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IRJANTEEN UKKO »

300 sen mersun mittariin se kulki 70 mut se valehtelee n10nellä niin päättelin et menee n 60 :roll: ja se on aivan varma.
allis chalmers b ,fordson major -55, major -58, nuffield -60, mf 630s -62, fiat 600 -69, audi 100 -74, komet -58, jupiter -68, pappis -72, simson sr2 -62 http://kuvablogi.com/blog/20690/ rattorit on majureita:D
IRJANTEEN UKKO
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 9:14 pm
Paikkakunta: eurajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IRJANTEEN UKKO »

en sit tiädä mut hyvä se on et se kulkee :wink: :D
allis chalmers b ,fordson major -55, major -58, nuffield -60, mf 630s -62, fiat 600 -69, audi 100 -74, komet -58, jupiter -68, pappis -72, simson sr2 -62 http://kuvablogi.com/blog/20690/ rattorit on majureita:D
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Voisiko joku ydinsäteily aiheuttaa jonkinlaisen mutaation moottorissa?
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Älkääs nyt, tuon 60 on Nuhville semmonen marssivauhti
Ja jos oikein kiire tulee niin painetaan kaasu pohjaan....

Mutta tosiasiassa vakiolootalla ja kierroksilla se ei ole mahdollista
Mullekkin tuli mieleen että josko kytkinkopassa olis kuitenkin kertoja, vipu vain jätetty pois
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
hamhar
Viestit: 762
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hamhar »

valmet_500 kirjoitti: Tehtaalta ei ole tullut minkäänlaisia "tieliikennemalleja", hehän tekivät suomalaisen loikkarin periaattella alentavan vaihteen 10 -nuffeihin, vaikka suomessa toivottiin tehtaan ottavan kkk:n tyylisen loikkarivaihteen jo tehdasoptioksi.
No mulla oli 10/60 ten speed jossa oli ylentävä kertoja, pikku puolella kulki 30 km/h ja isolla 40 km/h. Eli tehdas kertoja ei ollut ainakaan tässä alentava.
Aikanaan oli myös 4/60 kylmäkoskelaisella joka oli eri peto kulkemaan, oli tuulen nopea verrattuna uusiin 40 km/h kulkeviin uusiin traktoreihin.
Kakskytviis aa
Viestit: 84
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 11:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kakskytviis aa »

Velipojan harmaa pikkutiisseli kulki 39 jonka huippunopeus on kirjan mukaan jotaki 21Vappuna korjattiin pumpun alipainesäätäjä.Oli jumissa ja otti jotain 3500 kierrosta.ei viittiny mitata ilman rasitusta.Nyt ottaa vähän vaille 2200.On vähän ylileveät renkaat mikä vaikuttaa jonkuverran.Mitattu maantien reunassa olevalla näytöllä.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Kovaa menee Nuffi Irjanteen raitilla, siellä on Mullilan mullikatkin jo ihmeissään! Itse näkisin hyvinkin todennäköisen syyn vakiomallin Nuffin yltiöpäiseen menoon nopeuden todistajana olleessa Mersussa! Kuvista päätellen Irjanteen ukko on kova mersumies itsekin ja tietänet varmaan hyvinkin, mitä merkitsee, jos esim. vanhaan MB 300 "riisselimersuun" asentaa esim. MB 200D:n taikka 240D:n perän? Sopivasti yhdistyneenä auton oma mittarivirhe plus mahdollisesti väärästä perävälityksestä ym. tuleva virhe piiskaa edellä kulkevan Nuffin todellakin mahtavaan menoon, mikä ei välttämättä kyllä ole lähelläkään todellista, eikä mahdollistakaan vakiomallin Nuffilla!
Jiitek
Viestit: 5848
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Customi kirjoitti:Kovaa menee Nuffi Irjanteen raitilla, siellä on Mullilan mullikatkin jo ihmeissään! Itse näkisin hyvinkin todennäköisen syyn vakiomallin Nuffin yltiöpäiseen menoon nopeuden todistajana olleessa Mersussa! Kuvista päätellen Irjanteen ukko on kova mersumies itsekin ja tietänet varmaan hyvinkin, mitä merkitsee, jos esim. vanhaan MB 300 "riisselimersuun" asentaa esim. MB 200D:n taikka 240D:n perän? Sopivasti yhdistyneenä auton oma mittarivirhe plus mahdollisesti väärästä perävälityksestä ym. tuleva virhe piiskaa edellä kulkevan Nuffin todellakin mahtavaan menoon, mikä ei välttämättä kyllä ole lähelläkään todellista, eikä mahdollistakaan vakiomallin Nuffilla!
Taitaa Customi pitää Irjanteen Ukkoa vähän tyhmänläntänä. :roll:

Ettäkö Mersun mittari näyttäis seittemää kymppiä ja oikea olisi jotain luokkaa kolmekymmentä? Hohhoijaa

Tuli eilen hommattua ittellekkin 460 Nuffi ja edellinen omistaja väitti koneen olleen kylän nopein traktori... Saapas nähdä jahka saadaan jäätymisvaurioitunut kone kalkattamaan, paljonko kulkee. Tiedä sitten onko siinä sitä kertojaa, kun en moista tunnista.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Jiitek kirjoitti:
Customi kirjoitti:Kovaa menee Nuffi Irjanteen raitilla, siellä on Mullilan mullikatkin jo ihmeissään! Itse näkisin hyvinkin todennäköisen syyn vakiomallin Nuffin yltiöpäiseen menoon nopeuden todistajana olleessa Mersussa! Kuvista päätellen Irjanteen ukko on kova mersumies itsekin ja tietänet varmaan hyvinkin, mitä merkitsee, jos esim. vanhaan MB 300 "riisselimersuun" asentaa esim. MB 200D:n taikka 240D:n perän? Sopivasti yhdistyneenä auton oma mittarivirhe plus mahdollisesti väärästä perävälityksestä ym. tuleva virhe piiskaa edellä kulkevan Nuffin todellakin mahtavaan menoon, mikä ei välttämättä kyllä ole lähelläkään todellista, eikä mahdollistakaan vakiomallin Nuffilla!
Taitaa Customi pitää Irjanteen Ukkoa vähän tyhmänläntänä. :roll:

Ettäkö Mersun mittari näyttäis seittemää kymppiä ja oikea olisi jotain luokkaa kolmekymmentä? Hohhoijaa

Tuli eilen hommattua ittellekkin 460 Nuffi ja edellinen omistaja väitti koneen olleen kylän nopein traktori... Saapas nähdä jahka saadaan jäätymisvaurioitunut kone kalkattamaan, paljonko kulkee. Tiedä sitten onko siinä sitä kertojaa, kun en moista tunnista.
Jos 300D mersussa on 200D:n perämurikka, niin mittarivirhe on tasan 20km/h liikaa todelliseen nopeuteen verrattuna, eli vastaavasti, jos 200D:hen on jälkeenpäin asennettu 300D:n mittari, näin silloin, kun on kyse 123 - sarjan mersuista, sama pätee myös 115 sarjaan.
Itse epäilen vahvasti myös nyt enemmän nopeuden arviointia, kuin Nuffin poikkeavuutta. Nuffin moottori ei ota niin paljoa kierroksia, että kulkisi vakiovälityksillä kuuttakymppiä. Normaalista poikkeavaa perävälitystä oli saatavilla tietääkseni vasta Leyland 272H malliin.
Viimeksi muokannut UniversalDM4, Ti Kesä 09, 2009 12:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Ehkä mersu ja nuffi oli kytketty toisiinsa köydellä.
V8-Fordson
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 8:39 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V8-Fordson »

Naapurin Nuffi kulki noin 15 vuotta sitten kovaa kun toinen isäntä kehui
ostaneensa kovakulkuisen John Deeren 2850 ( muistaakseni ) piti kulkee
lähellä 50 km/h, mutta DM4 BMC:n 3.4 litraisella moottorilla jätti sen, tosin
5 vuotta myöhemmin siihen tehtiin suutin remontti ja remonttimies sanoi
että tämähän ottaa kierroksia vallan helvetisti. Uusilla suuttimilla ei enään
ottanut niin paljon kierroksia vanhat suuttimet oli aika horot ja laski ainetta
joka näkyi taivaalla mustana savuna

t. Peter
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Paras tapa mitata Nuffin ja muiden kulkuhaluja on käyttää autonavigaattoria siihen hommaan. Se mittaa tarkasti ja tallentaa suurimman ajetun nopeuden joka on sitten kaikkien katsojien luettavissa kun suoritus on päättunyt, eikä jää vain kuskin huonoon muistin varaan. :wink:
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
IRJANTEEN UKKO
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 9:14 pm
Paikkakunta: eurajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IRJANTEEN UKKO »

tarttis kattoo kui pali toi ottaa kiarroksia.
allis chalmers b ,fordson major -55, major -58, nuffield -60, mf 630s -62, fiat 600 -69, audi 100 -74, komet -58, jupiter -68, pappis -72, simson sr2 -62 http://kuvablogi.com/blog/20690/ rattorit on majureita:D
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

IRJANTEEN UKKO kirjoitti:tarttis kattoo kui pali toi ottaa kiarroksia.
Kuten Nuffimasterikin jo tuolla aiemmin kertoi, kovia konekierroksia vakio-Nuffilta tarvitaan 60km/h nopeuteen! Jos pikkuisen faktaa vielä lisää, niin esim. vuonna 1956 Vakola luukutti DM4 Nuffia ja mittasi nopeudet. 28,8km/h meni 36":n takapyörillä 2000r/min konekierroksilla. Jotta sama vehje olisi mennyt silloin 60km/h, olisi tarvittu 4167r/min konekierrokset. Vastaavasti luukuttivat 460 Nuffia vuonna 1965 (nyt oli DM4:ää isommat 16.9"x30" takakumitkin) ja 460 Nuffi loikki maksimissaan 29,3km/h. Jotta se olisi mennyt silloin 60km/h olisi tarvittu edelleenkin yli 4000r/min koneesta, tarkalleen 4096r/min! Kova luku vakio-Nuffin koneesta, jos mitään sisäkaluja ei ole esim. tasapainotettu jne. Mielenkiinnolla odotellaan Irjanteen Ukon Nuffin max. konekierroksia.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

IRJANTEEN UKKO kirjoitti:tarttis kattoo kui pali toi ottaa kiarroksia.
Vanhempi Universal DM4 - malli, jossa on alipainesäätöinen ruiskutuspumppu, ei kierrä ainakaan kuin 2700rpm rajoitinruuvit auki kierrettynä. Irjanteen ukon Nuffissa on varmaankin mekaanisella säätimellä oleva (eli kaasuvipu menee suoraan ruiskutuspumppuun, eikä imusarjassa olevaan läppään) Minimec -ruiskutuspumppu. Venttiilinjousetkin varmaan rajoittavat moottorin kierroksia, tuskin yli 3000 kiertää? Optisella mittarilla sen saa tietysti helposti mitattua.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juice, Universal Four ja 50 vierailijaa