Vanaha puuvene

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Pappatunturi
Viestit: 893
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Entinen Oulun lääni
Viesti:

Vanaha puuvene

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi »

On tuossa rannassa ollut vanha puuvene vuosia kumollaan. Huomasin nyt, että yksi lauta on haljennut koko pituudelta.

http://kuvablogi.com/nayta/1872851/

Mitäs kittiä, tai massaa tuohon kannattas yrittää laittaa tilkkeeksi? Jos vaikka uuden tervan vetäseis sitten pintaan.

On tervaaminen laiskuuttani "unohtunut", siksi lauta on päässyt halkeileen.

Vaen, vetäsenkö suosiolla koko lotjan nuotioon! :)
- Mikä virkistää, voi myös tappaa -
ERY

Viesti Kirjoittaja ERY »

Älä turhaan jussina venettä polta. Osta parituupia siihen soveltuvaa sikamassaa.

Niitä on moneen lähtöön, on liimasikaa ja monia muita täytemassoja.

Ne on kaikki maalattavia tai tervattavia massoja.

Kyllä ne varmasti aina yhden soutelukauden kestää
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Teräsharjaa, kaavinta, tervaa ja rivettä halkeamiin, sitten vene veteen ja pidät vaikka kivillä sen viikon pohjassa purseentumassa.
Pappatunturi
Viestit: 893
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Entinen Oulun lääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi »

kivimies kirjoitti:Teräsharjaa, kaavinta, tervaa ja rivettä halkeamiin, sitten vene veteen ja pidät vaikka kivillä sen viikon pohjassa purseentumassa.
Tuota minäkin olen jo suunnitellut. Ei kuitenkaan taida aivan emännän bikinit riittää riiveeksi noin pitkään halkeamaan, no voihan sitä laamapaidan helmasta tietysti jatkoa ottaa.

Semmoinen "sikamassa", joka elää laudan kosteus vaihtelujen mukaan ei sekään varmaankaan olis huonompi juttu.

Niin, heräsi tuo vene projekti nyt, kun on se Clinton -peräprutku - josta kyselin reilu kuukausi sitten. Moottori käy ja kukkuu kohta paremmin kun uusi moottori. :)
- Mikä virkistää, voi myös tappaa -
Jispeg
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jispeg »

Älä vaan siihen mitään massaa laita. Lahoo vaan sen kaa.
Pellavakuitua ja paksua tervaa. Sit vielä kunnon tervaus veneelle.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Älä missään tapauksessa täytä sitä halkeamaa millään, se vain jää puristuksiin ja rikkoo laudan enemmän. Jos heität sen veteen tuollaisena niin se menee koknaan umpeen viikossa. Tervaaminen tai muu kyllästäminen on hyväksi ja pitää veneen kunnossa kauemmin mutta samalla hidastaa turpoamista jonkin verran. Jos haluat käyttää venettä ennenkuin se on turvonnut täysin niin voit vetää maalarinteippiä ulkopuolelle tilapäiseksi tiivisteeksi mutta älä laita väliin.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Pappatunturi
Viestit: 893
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Entinen Oulun lääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi »

grani kirjoitti:Älä missään tapauksessa täytä sitä halkeamaa millään,
No, tämähän konstikkaaksi meni. Toiset neuvoo laittamaan väliin jotakin ja toiset taas, ettei missään tapauksessa.

Joutuukohan pitämään äänestyksen peräti. :)

Jos ei mitään laita tilkkeeksi, niin venettähän on sitten pidettävä koko kesä vedessä, ettei se lauta kuivu ja halkeama taas aukea.
- Mikä virkistää, voi myös tappaa -
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Grani taitaa olla oikeassa, jos ei purseennu kiinni niin laita vasta sitte pellavarivettä ja tervaa
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Pappatunturi kirjoitti:
grani kirjoitti:Älä missään tapauksessa täytä sitä halkeamaa millään,
No, tämähän konstikkaaksi meni. Toiset neuvoo laittamaan väliin jotakin ja toiset taas, ettei missään tapauksessa.

Joutuukohan pitämään äänestyksen peräti. :)

Jos ei mitään laita tilkkeeksi, niin venettähän on sitten pidettävä koko kesä vedessä, ettei se lauta kuivu ja halkeama taas aukea.
Aivan ja vene on tarkoitettu olla vedessä joten sen suhteen ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Vanha viisaus on tämä: Jos et jaksa tehdä mitään puuveneelle keväällä niin heitä se ainakin veteen.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Anssi
Viestit: 1575
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:49 am
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Turvottaminen on ollut ikiaikainen puuveneen tilivistämiskeino. Ja lautojen raot on rivetty umpeen. Rive on piellä asentamisen jälkeen kyllästettyä pellavakuitua.

Ei mitään sikoja. Eikä lasikuitua. Puuveneentappajia ovat kumpikin.

Kuvan perusteella aika tavallinen halkeama. Pitäisi turvotuksella tiivistyä.
Mikä ei tapa, virkistää
Konekansalainen
Pappatunturi
Viestit: 893
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Entinen Oulun lääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi »

Anssi kirjoitti:Turvottaminen on ollut ikiaikainen puuveneen tilivistämiskeino. Ja lautojen raot on rivetty umpeen. Rive on piellä asentamisen jälkeen kyllästettyä pellavakuitua.

Ei mitään sikoja. Eikä lasikuitua. Puuveneentappajia ovat kumpikin.

Kuvan perusteella aika tavallinen halkeama. Pitäisi turvotuksella tiivistyä.
Tuota riive hommaan taidan kokeilla ja tervaa rutosti.

Käypikös tuohon sama pellava nauha, mitä laitetaan hirsiseinän varauksiin?
- Mikä virkistää, voi myös tappaa -
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Anssi
Viestit: 1575
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:49 am
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Lautojen raoilla tarkoitin kahden laudan välistä rakoa tasalaudoitetussa veneessä. Tuollainen halkeama kannattaa kyllä ensin yrittää turvottamalla kiinni, se nimittäin todennäköisesti riittää hoidoksi.
Mikä ei tapa, virkistää
Konekansalainen
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Puuveneenkin rakenne pitää ymmärtää. Kaaret sen loppujen lopuksi pitää kasassa ja tiiviinä. Jos laudat pääsevät kuivumaan niin kutistuvat ne leveyssuunnassa. Eli koska kaaret eivät kutistu, ainoastaan laudat, niin jostakin se ratkeaa.

Kysymys ei siis ole laudassa olevasta viasta, vaan siitä kun laudoitus kutistuu, niin jostakin siihen on tultava lisää leveyttä. Silloin heikoin lauta ottaa sen puuttuvan leveyden tililleen. Se sama sauma tulee irvistelemään joka kevät.

Olen nähnyt halkeamaa korjatun niin että ulkopuolelle oli naulattu n. 5 cm leveä vanerikaistale halkeaman kohdalla. Joskus peltiäkin. Ehkä voisi laittaa sisäpuolellekin.

Systeemiä ajatellen olisi varmaan hyvä turvottaa ainakin ennen naulausta. Näin ei vene vuotaisi pahemmin keväällä. Paksua hautatervaa voi ainakin laittaa rakoon. Tervaus on siinäkin mielessä hyödyllistä että täyttää soluja ja vähentää kutistumista sekä kuivumista.

Katselin vielä kuvaa ja ajaisin siihen tervaa nyt kuivana niin paljon kuin mahdollista, (ainakin usean viikon ajan). Tervaa voisi notkistaa kuumailmapihaltimella. Sen jälkeen turpoamaan ja sen jälkeen jonkinlainen kaistale (ehkä rivettä alle) ja naulaus tai niittaus.

Jos haluaa halkaista jonkun laudan niin hyvä resepti, älä tervaa, pidä pitkään maissa ja auringonpaisteessa. Eiköhän se niin onnistu.
Pappatunturi
Viestit: 893
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Entinen Oulun lääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi »

Manuel kirjoitti: Jos haluaa halkaista jonkun laudan niin hyvä resepti, älä tervaa, pidä pitkään maissa ja auringonpaisteessa. Eiköhän se niin onnistu.
Noinpa juuri! Vene on ollut pitkään käyttämättä ja siten tervauskin on jäänyt retuperälle, kuten kuvastakin selvästi näkee.

Taisi se viime kesä ja syksy, kun olivat niin sateisia, olla kaikkein pahinta aikaa. Olis siihen voinut tietysti aikanaan laittaa jonkunlaisen sää suojan päälle, mutta kun ei vaan tullut laitettua. :(
- Mikä virkistää, voi myös tappaa -
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Minä en puuveneistä paljoakaan ymmärrä, kun veneeni on olleet alumiinia, lujitemuovia ja vaneria.
Mutta tuollaisen vian ilmettyä olen nähnyt toimittavan näin.

Terva levitetään lämminnä kesäisenä päivänä kuivaan pintaan, annetaan auringon hautoa ja imeyttää se puun huokosiin ja tarvittaissa toimenpide toistetaan, joskus useastikin.

Halkeamat on yhä siinä.
Nyt ennen vesillelaskua halkeamat täyttivät vesivaseliinilla, joka työntyi raoista pois, sitä mukaan, kun puu turposi.

En tiedä, kuinka ympäristöystävällistä tuollainen vaseliini on ja onko se korvattavissa jollain nykyaikaisemmalla tuotteella.
Piki taitaa myös kuivaa kovaksi , edesauttaa laudan halkeamista ja lahoamista.

Keskustelin aiheesta tuttavan, eläkkeellä olevan ammattikouluopettajan kanssa ja hän kertoi käytetyn myös mäntysuopasaippuaa.
Rauassa ei oo raha hukassa..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Ajomies, Ferkku ja 60 vierailijaa