C-kortti

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Hoopo
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 10:16 am
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

C-kortti

Viesti Kirjoittaja Hoopo »

Hyvä EU. Taas huippu direktiivi.

Kait joka masinistilla on c-kortti?

Katoppa jo vanha linkki, mutta asia on totta kohta

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /12/764783

Vielä ehtii vanhan mukaan ajaa c-kortin.
Mistä kohta kuskit intissä? tai maantiellä?
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Tästä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273 kai on kysymys eli 'ammattiajokortista'.
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

BECE löytyy 8)
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Mulla ABC. Joskus oli mummomarkkoilla saanut "ostaa" pikku e:n.
No nyt on ongelma kun en tiedä millasta kärryä saan nykyisin vetää ?
Onko yhdistelmän kokonaispaino 3500kg vai olikos jokun kärryn paino määräävämpi ?
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

.

Korjasin tuota ABCE

A BE CE vielä vajaa 5 vuotta .
A= moottoipyörän kuva
B = henkilöauto
C = kuorma-auto
BE= henkilöauto plus peräkärry
CE = täysperäkärry.

Jk. Tiedot saatu kansainvälisestä ajokotin kuvista.
Viimeksi muokannut Eläkeläismetsuri, Ma Huhti 27, 2009 4:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
p.h
Viestit: 421
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.h »

juu tää on mielenkiintonen pykälä
itekkin olen joutunut kaks päivää olemaan kurseilla ja vielä olis kolme päivää edessä et säilyttää ammattipätevyyden tää on suoritettava ennen vuotta 2013,
ton vuoden jälkeen jos ei ole viittä opiskelupäivää takana ni
et saa ajaa työkses :evil:

itellä on A Be CE kortti
sanompahan vaa et pula tullee
autokuskeista joku päivä
kun noi hinnat menee ihan älyttömiin
p.h
Viestit: 421
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.h »

juha kirjoitti:Mulla ABC. Joskus oli mummomarkkoilla saanut "ostaa" pikku e:n.
No nyt on ongelma kun en tiedä millasta kärryä saan nykyisin vetää ?
Onko yhdistelmän kokonaispaino 3500kg vai olikos jokun kärryn paino määräävämpi ?
henkilö autolla ei voi vetää kun 550kg painavaa kärryä laillisesti
ja sama pätee myös kuorma autoa
turppis
Viestit: 160
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 4:40 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turppis »

p.h kirjoitti:
juha kirjoitti:Mulla ABC. Joskus oli mummomarkkoilla saanut "ostaa" pikku e:n.
No nyt on ongelma kun en tiedä millasta kärryä saan nykyisin vetää ?
Onko yhdistelmän kokonaispaino 3500kg vai olikos jokun kärryn paino määräävämpi ?
henkilö autolla ei voi vetää kun 550kg painavaa kärryä laillisesti
ja sama pätee myös kuorma autoa
No mistäs p.h tuollaset lukemat ravisti?

http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm

Tuolta tavaamaan faktaa.
tono
Viestit: 2146
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

Juu C löytyy ja kesällä intin kautta jos sais E:n perään vielä >: )
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
p.h
Viestit: 421
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.h »

muisti härö :lol: 750 eikä 550
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

p.h kirjoitti:muisti härö :lol: 750 eikä 550
Kannattaa muuten mulkaista auton rekisteriotetta. Katsastuskonttorilla sanoivat, että yleensä vasta maasturilla tai kohtuullisen isokokoisella pakulla saa käytännössä vetää 750 kg. Mullakin on käyttöautossa kilot jossain 600 kg:n alapuolella, olikohan 580 kg. Siitä sitten kärryn omapaino pois (190 kg), niin kuormaa ei voi ottaa 400 kg:akaan.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Jarkko kirjoitti:
p.h kirjoitti:muisti härö :lol: 750 eikä 550
Kannattaa muuten mulkaista auton rekisteriotetta. Katsastuskonttorilla sanoivat, että yleensä vasta maasturilla tai kohtuullisen isokokoisella pakulla saa käytännössä vetää 750 kg. Mullakin on käyttöautossa kilot jossain 600 kg:n alapuolella, olikohan 580 kg. Siitä sitten kärryn omapaino pois (190 kg), niin kuormaa ei voi ottaa 400 kg:akaan.
Tuo 750 kg on kai jarruttoman peräkärryn max.koko paino.
JariJuhani

Viesti Kirjoittaja JariJuhani »

Niin, saahan esim. 1700kg autolla vetää 1500kg:n kärryä B-kortilla, jos tuollainen paino auton rek.otteessa sallitaan. Ajokorttiluokka B kyllä sallii yhdistelmän.
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

Jarkko kirjoitti:
p.h kirjoitti:muisti härö :lol: 750 eikä 550
Kannattaa muuten mulkaista auton rekisteriotetta. Katsastuskonttorilla sanoivat, että yleensä vasta maasturilla tai kohtuullisen isokokoisella pakulla saa käytännössä vetää 750 kg. Mullakin on käyttöautossa kilot jossain 600 kg:n alapuolella, olikohan 580 kg. Siitä sitten kärryn omapaino pois (190 kg), niin kuormaa ei voi ottaa 400 kg:akaan.
Vaihtelee melko paljon automerkkien ja mallien välillä. Mulla 1.9tdi passat, suurin kärryn kokonaismassa 1300 kg, Opel zafira, 2.0 diesel 1050 kg.
Kun on tuo pikku-e, niin muita rajoituksia ei ole.
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Suuremman sekaannuksen välttämiseks on muistutettava, että painoraja
on erikseen jarrulliselle ja jarruttomalle kärrylle ja ne jarruttoman painot
on isollekin autolle aika pieniä.

Jarkko taitaa kirjotella jarruttomista
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Tuli intissä ajettua ABECE kortti joka on myös siviilissä.
Oli jotain hyötyä siitäkin ajasta :D
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

ylioyja kirjoitti:Suuremman sekaannuksen välttämiseks on muistutettava, että painoraja
on erikseen jarrulliselle ja jarruttomalle kärrylle ja ne jarruttoman painot
on isollekin autolle aika pieniä.

Jarkko taitaa kirjotella jarruttomista
Vanhoissa, niissä joissa rekisteriotteessa ei mitään lue, se on jarruttomalle kai edelleen puolet vetoauton omasta massasta.

Esim. oman Volvon omamassa on 1390 kg, rekisteriotteen mukaan jarruttoman perävaunun massa 600 kg ja jarrullisen 1600 kg. Jos otteessa ei mitään lukisi, olisi jarruttoman massa kai 695 kg ja kai sille jarrullisellekin joku massa löytyy :wink:. Itse asiassa se kai olisi sama kuin auton kokonaismassa eli tässä tapauksessa 1910 kg.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

ylioyja kirjoitti:Jarkko taitaa kirjotella jarruttomista
Jep.
tane II kirjoitti:Vanhoissa, niissä joissa rekisteriotteessa ei mitään lue, se on jarruttomalle kai edelleen puolet vetoauton omasta massasta.

Esim. oman Volvon omamassa on 1390 kg, rekisteriotteen mukaan jarruttoman perävaunun massa 600 kg ja jarrullisen 1600 kg. Jos otteessa ei mitään lukisi, olisi jarruttoman massa kai 695 kg ja kai sille jarrullisellekin joku massa löytyy :wink:. Itse asiassa se kai olisi sama kuin auton kokonaismassa eli tässä tapauksessa 1910 kg.
Tein viime syksynä eräälle rakkineelleni tämän väliaikaisen liikenteestäpoiston. Koska siitä oli paljon kirjoiteltu, otin vanhasta rekisteriotteesta kopion etukäteen. Kun liikenteestäpoisto oli tehty ja olin kävelemässä parkkipaikalla, huomasin, että perävaunun tiedot olivat kadonneet. Siispä lampsin takaisin tiskille ja mulle selitettiin, että rekisteriotteeseen voidaan merkitä kärryn painotiedot vain, jos ne on auton valmistajan hyväksymät. Mutta koska auto oli vanha ja siihen aikaan ei valmistaja vielä määritellyt kärrypainoja, tietoja ei voitu printata otteeseen. Mutta huom. tiedot ovat edelleen olemassa. Poliisi näkee ne omalla koneellaan tien päällä ja katsastuskonttorilla ne nähdään, mutta joudut itse tiedot raapustamaan kynällä jonnekin muistiin, jos haluat ne myöhemminkin muistaa.

Tässä autossa mulla on jarruttoman kärryn paino 725 ja jarrullisen 1450 kg, koska auton omamassa on 1450 kg. Kokonaismassaa en tarkkaan muistaa, mutta se on jossain 2000 kg:n tienoilla, taisi olla vähän alle.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Mistähän tuommonen 1450 kg sitten on tullut, pykälissä puhutaan kokonaismassasta:

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 32a §, "Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa")
MORSKU
Viestit: 2109
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Eipä tarvi miettiä mitä peräänsä ottaa tai allensa kun taskussa on A BE CE DE, ADR-ajolupa,nosturikortti,digikortti,tieturva II,trukkikortti,postikortti ja poroajokortti :wink:
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, ch, Google [Bot] ja 32 vierailijaa