C-kortti
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 10:16 am
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
C-kortti
Hyvä EU. Taas huippu direktiivi.
Kait joka masinistilla on c-kortti?
Katoppa jo vanha linkki, mutta asia on totta kohta
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /12/764783
Vielä ehtii vanhan mukaan ajaa c-kortin.
Mistä kohta kuskit intissä? tai maantiellä?
Kait joka masinistilla on c-kortti?
Katoppa jo vanha linkki, mutta asia on totta kohta
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /12/764783
Vielä ehtii vanhan mukaan ajaa c-kortin.
Mistä kohta kuskit intissä? tai maantiellä?
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Tästä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273 kai on kysymys eli 'ammattiajokortista'.
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
.
Korjasin tuota ABCE
A BE CE vielä vajaa 5 vuotta .
A= moottoipyörän kuva
B = henkilöauto
C = kuorma-auto
BE= henkilöauto plus peräkärry
CE = täysperäkärry.
Jk. Tiedot saatu kansainvälisestä ajokotin kuvista.
Korjasin tuota ABCE
A BE CE vielä vajaa 5 vuotta .
A= moottoipyörän kuva
B = henkilöauto
C = kuorma-auto
BE= henkilöauto plus peräkärry
CE = täysperäkärry.
Jk. Tiedot saatu kansainvälisestä ajokotin kuvista.
Viimeksi muokannut Eläkeläismetsuri, Ma Huhti 27, 2009 4:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
- Paikkakunta: imatra
- Viesti:
juu tää on mielenkiintonen pykälä
itekkin olen joutunut kaks päivää olemaan kurseilla ja vielä olis kolme päivää edessä et säilyttää ammattipätevyyden tää on suoritettava ennen vuotta 2013,
ton vuoden jälkeen jos ei ole viittä opiskelupäivää takana ni
et saa ajaa työkses
itellä on A Be CE kortti
sanompahan vaa et pula tullee
autokuskeista joku päivä
kun noi hinnat menee ihan älyttömiin
itekkin olen joutunut kaks päivää olemaan kurseilla ja vielä olis kolme päivää edessä et säilyttää ammattipätevyyden tää on suoritettava ennen vuotta 2013,
ton vuoden jälkeen jos ei ole viittä opiskelupäivää takana ni
et saa ajaa työkses
itellä on A Be CE kortti
sanompahan vaa et pula tullee
autokuskeista joku päivä
kun noi hinnat menee ihan älyttömiin
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
- Paikkakunta: imatra
- Viesti:
henkilö autolla ei voi vetää kun 550kg painavaa kärryä laillisestijuha kirjoitti:Mulla ABC. Joskus oli mummomarkkoilla saanut "ostaa" pikku e:n.
No nyt on ongelma kun en tiedä millasta kärryä saan nykyisin vetää ?
Onko yhdistelmän kokonaispaino 3500kg vai olikos jokun kärryn paino määräävämpi ?
ja sama pätee myös kuorma autoa
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: To Kesä 21, 2007 4:40 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
No mistäs p.h tuollaset lukemat ravisti?p.h kirjoitti:henkilö autolla ei voi vetää kun 550kg painavaa kärryä laillisestijuha kirjoitti:Mulla ABC. Joskus oli mummomarkkoilla saanut "ostaa" pikku e:n.
No nyt on ongelma kun en tiedä millasta kärryä saan nykyisin vetää ?
Onko yhdistelmän kokonaispaino 3500kg vai olikos jokun kärryn paino määräävämpi ?
ja sama pätee myös kuorma autoa
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
Tuolta tavaamaan faktaa.
-
- Viestit: 2146
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
- Paikkakunta: imatra
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Kannattaa muuten mulkaista auton rekisteriotetta. Katsastuskonttorilla sanoivat, että yleensä vasta maasturilla tai kohtuullisen isokokoisella pakulla saa käytännössä vetää 750 kg. Mullakin on käyttöautossa kilot jossain 600 kg:n alapuolella, olikohan 580 kg. Siitä sitten kärryn omapaino pois (190 kg), niin kuormaa ei voi ottaa 400 kg:akaan.p.h kirjoitti:muisti härö 750 eikä 550
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Tuo 750 kg on kai jarruttoman peräkärryn max.koko paino.Jarkko kirjoitti:Kannattaa muuten mulkaista auton rekisteriotetta. Katsastuskonttorilla sanoivat, että yleensä vasta maasturilla tai kohtuullisen isokokoisella pakulla saa käytännössä vetää 750 kg. Mullakin on käyttöautossa kilot jossain 600 kg:n alapuolella, olikohan 580 kg. Siitä sitten kärryn omapaino pois (190 kg), niin kuormaa ei voi ottaa 400 kg:akaan.p.h kirjoitti:muisti härö 750 eikä 550
-
- Viestit: 873
- Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Vaihtelee melko paljon automerkkien ja mallien välillä. Mulla 1.9tdi passat, suurin kärryn kokonaismassa 1300 kg, Opel zafira, 2.0 diesel 1050 kg.Jarkko kirjoitti:Kannattaa muuten mulkaista auton rekisteriotetta. Katsastuskonttorilla sanoivat, että yleensä vasta maasturilla tai kohtuullisen isokokoisella pakulla saa käytännössä vetää 750 kg. Mullakin on käyttöautossa kilot jossain 600 kg:n alapuolella, olikohan 580 kg. Siitä sitten kärryn omapaino pois (190 kg), niin kuormaa ei voi ottaa 400 kg:akaan.p.h kirjoitti:muisti härö 750 eikä 550
Kun on tuo pikku-e, niin muita rajoituksia ei ole.
-
- Viestit: 7660
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
- Paikkakunta: TYRVÄÄ
- Viesti:
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Vanhoissa, niissä joissa rekisteriotteessa ei mitään lue, se on jarruttomalle kai edelleen puolet vetoauton omasta massasta.ylioyja kirjoitti:Suuremman sekaannuksen välttämiseks on muistutettava, että painoraja
on erikseen jarrulliselle ja jarruttomalle kärrylle ja ne jarruttoman painot
on isollekin autolle aika pieniä.
Jarkko taitaa kirjotella jarruttomista
Esim. oman Volvon omamassa on 1390 kg, rekisteriotteen mukaan jarruttoman perävaunun massa 600 kg ja jarrullisen 1600 kg. Jos otteessa ei mitään lukisi, olisi jarruttoman massa kai 695 kg ja kai sille jarrullisellekin joku massa löytyy . Itse asiassa se kai olisi sama kuin auton kokonaismassa eli tässä tapauksessa 1910 kg.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Jep.ylioyja kirjoitti:Jarkko taitaa kirjotella jarruttomista
Tein viime syksynä eräälle rakkineelleni tämän väliaikaisen liikenteestäpoiston. Koska siitä oli paljon kirjoiteltu, otin vanhasta rekisteriotteesta kopion etukäteen. Kun liikenteestäpoisto oli tehty ja olin kävelemässä parkkipaikalla, huomasin, että perävaunun tiedot olivat kadonneet. Siispä lampsin takaisin tiskille ja mulle selitettiin, että rekisteriotteeseen voidaan merkitä kärryn painotiedot vain, jos ne on auton valmistajan hyväksymät. Mutta koska auto oli vanha ja siihen aikaan ei valmistaja vielä määritellyt kärrypainoja, tietoja ei voitu printata otteeseen. Mutta huom. tiedot ovat edelleen olemassa. Poliisi näkee ne omalla koneellaan tien päällä ja katsastuskonttorilla ne nähdään, mutta joudut itse tiedot raapustamaan kynällä jonnekin muistiin, jos haluat ne myöhemminkin muistaa.tane II kirjoitti:Vanhoissa, niissä joissa rekisteriotteessa ei mitään lue, se on jarruttomalle kai edelleen puolet vetoauton omasta massasta.
Esim. oman Volvon omamassa on 1390 kg, rekisteriotteen mukaan jarruttoman perävaunun massa 600 kg ja jarrullisen 1600 kg. Jos otteessa ei mitään lukisi, olisi jarruttoman massa kai 695 kg ja kai sille jarrullisellekin joku massa löytyy . Itse asiassa se kai olisi sama kuin auton kokonaismassa eli tässä tapauksessa 1910 kg.
Tässä autossa mulla on jarruttoman kärryn paino 725 ja jarrullisen 1450 kg, koska auton omamassa on 1450 kg. Kokonaismassaa en tarkkaan muistaa, mutta se on jossain 2000 kg:n tienoilla, taisi olla vähän alle.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Mistähän tuommonen 1450 kg sitten on tullut, pykälissä puhutaan kokonaismassasta:
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 32a §, "Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa")
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 32a §, "Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa")
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
- Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, ch, Google [Bot] ja 32 vierailijaa