Jääkaappi autoon.
Jääkaappi autoon.
Pitäisi jonkinlainen pieni tavarasäiliöön sopiva pikku boxi keksiä. Mielellään saisi toimia verkkovirrallakin siksi että autokäytössä invertteri katkaisisi virran ennen kun akku on tyhjä ja voisi käyttää muuallakin. Mielellään saisi säätö mennä pakkasen puolellekin. Kohtuullinen virrankulutus suotava.
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 8:11 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Miul on joku pilipali - ei se oikein mahtava ole. Ehkä tuommottis parempi merkki voisi olla petrempi. Tuo oma kun ei syö edes verkkovirtaa.
Koko on aika tärkeä juttu. Eli 1,5 litraset pullot pitäs mahtua ja sen lisäksi esim jauhelihapakettia yms kylmäkuljetusta vaativaa. Kannattaa kaupassa sovitella, jos sellasesta kaupasta ostaa, jossa moisia myydään
Nuohan ei juuri kylmennä niitä ruokia/muita sisään työnnettyjä juttuja - tai siis tietty kylmentää ajan kanssa - enemmänkin siis pitävät ne kylminä etteivät pilaannu. Eli jos tollasen latasee täyteen lämmintä kaljaa, saa aika pitkään odotella, että on kaljat kylmiä.
Onneksi on nykysessä koslassa takaloosterissa plugi ilmeisesti juuri tuollaista varten. Pitänee ehkä itsekin lähteä kaupoille?
Kertokaahan kokemuksia, jos ostelette moisia.
Koko on aika tärkeä juttu. Eli 1,5 litraset pullot pitäs mahtua ja sen lisäksi esim jauhelihapakettia yms kylmäkuljetusta vaativaa. Kannattaa kaupassa sovitella, jos sellasesta kaupasta ostaa, jossa moisia myydään
Nuohan ei juuri kylmennä niitä ruokia/muita sisään työnnettyjä juttuja - tai siis tietty kylmentää ajan kanssa - enemmänkin siis pitävät ne kylminä etteivät pilaannu. Eli jos tollasen latasee täyteen lämmintä kaljaa, saa aika pitkään odotella, että on kaljat kylmiä.
Onneksi on nykysessä koslassa takaloosterissa plugi ilmeisesti juuri tuollaista varten. Pitänee ehkä itsekin lähteä kaupoille?
Kertokaahan kokemuksia, jos ostelette moisia.
- Skraba
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 10:02 am
- Paikkakunta: Meri-Lappi
- Viesti:
Halvimmat vehkeet on niitä peltier-elementillä toteutettuja. Nehän laskee kaapin lämpötilaa n. 20 astetta ulkopuolista alemmas, eli esim. kesällä jos peräkontissa on +30 astetta niin kaapissa on +10. Eli semmosta ei kannata ostaa.
Köyhän miehen ratkaisu on tavallinen kylmäboksi, ja sisään vaikka 3 litran jäädytetty vesipönttö. Pitää kylmänä pidemmänkin ajan.[/u]
Köyhän miehen ratkaisu on tavallinen kylmäboksi, ja sisään vaikka 3 litran jäädytetty vesipönttö. Pitää kylmänä pidemmänkin ajan.[/u]
Savua ja ääntä pitää olla!
-
- Viestit: 1095
- Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Juuri tuollaisen peltierlaukun ostin muutama vuosi sitten.
Panin laukun heti testiin.
Lämpömittarit sisä- ja ulkopuolelle,, rattorin patterista virtaa.
Vuorokauden kuluttua mittaukset osoitti ulko lämmöksi 23 astetta ja laukun sisälämmöksi 13 astetta.
Voi kuvitella, miten voin ja maitopurkkien käy, kun helteellä autossa saattaa olla lämmintä 55 astetta.
Palautin laatumerkkiä olevan laukun kauppiaalle takasin. Hän soitti välittömästi maahantuojalle ja kertoi saman, mitä oli hänelle kertonut.
Maahantuojan selitys oli, että laukkuun on pakattava valmiiksi jäädytetyt elintarvikkeet ja laukun tehtävänä onkin vain hidastaa niiden lämpenemistä.
Nyt minulla ei ole sähköistä kylmälaukkua, mutta katsellut olen sellaisia.
Laukku jolla voisi valmistaa vaikka jääkuutioita maksasi jotain 400 euron paikkeilla, jopa enempi.
Usein nämä toimii akkuvirran lisäksi nestekaasulla ja verkkovirralla.
Tuollainen sen tulisi olla.
Retkeilykäytössä pärjään mainiosti perinteisellä tyroksilaukulla.
Kotoa lähtiessä pakkaan vuorokauden tarpeen esijäähdytettyjä eväitä laukkuun ja matkan varrella ostan kaupoista tuoretta lisuketta.
Saaressa tai luonnossa kaivan laukun maahan ja peitän sen avatuuspeitteellä, kaljat ja maidot säilyy lähteessä, kallionkolossa tai järvessä.
Tuommoista olen pohtinut, kun tyroksilaukku tahtoo olla murenevainen, eikä kestä käsittelyä, josko rakentaisi 5 sentin finfoamlevystä paremman.
Panin laukun heti testiin.
Lämpömittarit sisä- ja ulkopuolelle,, rattorin patterista virtaa.
Vuorokauden kuluttua mittaukset osoitti ulko lämmöksi 23 astetta ja laukun sisälämmöksi 13 astetta.
Voi kuvitella, miten voin ja maitopurkkien käy, kun helteellä autossa saattaa olla lämmintä 55 astetta.
Palautin laatumerkkiä olevan laukun kauppiaalle takasin. Hän soitti välittömästi maahantuojalle ja kertoi saman, mitä oli hänelle kertonut.
Maahantuojan selitys oli, että laukkuun on pakattava valmiiksi jäädytetyt elintarvikkeet ja laukun tehtävänä onkin vain hidastaa niiden lämpenemistä.
Nyt minulla ei ole sähköistä kylmälaukkua, mutta katsellut olen sellaisia.
Laukku jolla voisi valmistaa vaikka jääkuutioita maksasi jotain 400 euron paikkeilla, jopa enempi.
Usein nämä toimii akkuvirran lisäksi nestekaasulla ja verkkovirralla.
Tuollainen sen tulisi olla.
Retkeilykäytössä pärjään mainiosti perinteisellä tyroksilaukulla.
Kotoa lähtiessä pakkaan vuorokauden tarpeen esijäähdytettyjä eväitä laukkuun ja matkan varrella ostan kaupoista tuoretta lisuketta.
Saaressa tai luonnossa kaivan laukun maahan ja peitän sen avatuuspeitteellä, kaljat ja maidot säilyy lähteessä, kallionkolossa tai järvessä.
Tuommoista olen pohtinut, kun tyroksilaukku tahtoo olla murenevainen, eikä kestä käsittelyä, josko rakentaisi 5 sentin finfoamlevystä paremman.
Rauassa ei oo raha hukassa..
-
- Viestit: 1232
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
- Paikkakunta: Nyby
- Viesti:
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 6:09 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 10749
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Peltier-vehkeet kannattaa unohtaa, jos haluaa pitää kylmälaukun sisällön oikeasti kylmänä, eikä vaan hidastaa lämpenemistä ja eväiden pilaantumista. Peltier-elementillä hidastetaan lämpenemistä ja kompressorivehkeillä vaikka pakastetaan, jos halutaan.Manuel kirjoitti:Tulee sellainen tunne että ei taida 12 V vehkeistä toimivaa löytyä.
Haku-toiminto löytää aiemmin täällä käydyn keskustelun aiheesta: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... sorilaukku
Voin sanoa vilpittömästi, että 12V kompressori-kylmälaukku vastaa kokoonsa suhteutettuna kotijääkaappia jäähdytysteholtaan ja vie virtaa merkittävästi vähemmän kuin Peltier-elementtiä käyttävät halpismallit. Tämä on perinteinen homma: hyvä ja halpa pitää ostaa erikseen, niin sitten on kaksi, molemmat.
-
- Viestit: 2880
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Jeps!
Tuo Waecon mainostama malli on kompressorilla varustettu, siis sama periaate kuin kotonakin olevissa jääkaapeissa. Taitaa olla ainoita todella toimivia systeemejä. Tosin ilman kierrosta pitää noidenkin kanssa huolehtia. Jos vaikka ympäristön lämpötila on 50astetta niin minkään tyyppinen laite ei ole tehokas. Toisaalta mun matkailuautossa on vastustyyppinen jääkaappi, toimii 12v, kaasu ja 240v. Sen kun laittaa päälle vuorokauden ennenkuin lähtee reissuun ja ruuat laittaa suoraan jääkaappikylminä niin kyllä sekin pystyy pitämään lämmöt alle 10 asteen. Ja pakastelokerossa pakkasta. Mutta jos ei itse asenna lisäpuhallinta lämmönvaihtimen tuuletukseen niin jos vain jättää jääkaapin puoleisen seinän auringon puolelle niin heikkoa on jäähdytyksen riittävyys.
Tuo Waecon mainostama malli on kompressorilla varustettu, siis sama periaate kuin kotonakin olevissa jääkaapeissa. Taitaa olla ainoita todella toimivia systeemejä. Tosin ilman kierrosta pitää noidenkin kanssa huolehtia. Jos vaikka ympäristön lämpötila on 50astetta niin minkään tyyppinen laite ei ole tehokas. Toisaalta mun matkailuautossa on vastustyyppinen jääkaappi, toimii 12v, kaasu ja 240v. Sen kun laittaa päälle vuorokauden ennenkuin lähtee reissuun ja ruuat laittaa suoraan jääkaappikylminä niin kyllä sekin pystyy pitämään lämmöt alle 10 asteen. Ja pakastelokerossa pakkasta. Mutta jos ei itse asenna lisäpuhallinta lämmönvaihtimen tuuletukseen niin jos vain jättää jääkaapin puoleisen seinän auringon puolelle niin heikkoa on jäähdytyksen riittävyys.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
Meillä oli joskus limo cadillacissa jääkaappi siinä keskipenkkirivin kohdalla, puolet penkistä taitettuna. agregaatti oli kiinni takapuskurissa. Käytiin södertäljessä ruotsissa ja nukuin pari yötä autossa, oli mukavan lämmin nukkua kun jääkaappi lämmitti auton. Miinuspuolena pieni agregaatista lähtevä tärinä.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arpe, Google [Bot], mtj, Mäenjatke, transit ja 51 vierailijaa