MF 35X öljyvuodot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Massey Mann
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

MF 35X öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja Massey Mann »

Nyt vähitellen on ruennu tiputtaa öljyä vähän runsaammin pohjapropusta ja etenkin sitte siitä kampiakselin päästä. Mitenkähän iso homma olisi nuo vuodot korjata, mitä osia tarvitaan ja miten moneen osaan pitäs fergu laittaa?

Kiitos jo etukäteen :)
Viimeksi muokannut Massey Mann, Su Huhti 12, 2009 3:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
British Steel
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Oma vuotaa naftaa jakajapumpun akselilta :roll: onkos kellä kokemusta tiivisteen vaihdosta :wink:
+++
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: MF 35X öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja +++ »

Massey Mann kirjoitti:Nyt vähitellen on ruennu tiputtaa öljyä vähän runsaammin pohjapropusta ja etenkin sitte siitä kiertokangen päästä. Mitenkähän iso homma olisi nuo vuodot korjata, mitä osia tarvitaan ja miten moneen osaan pitäs fergu laittaa?

Kiitos jo etukäteen :)
Pohjapropun korjausta voi yrittää uudella propulla ja tiivisteellä.Tiivisteenä voi kokeilla myös hydrauliikassa käytettävää Usit-tiivistettä, jossa on kuminen tiivistehuuli. Toinen vaihtoehto on jos kierteet ovat menneet huonoiksi korjata kierteittämällä reikä uudelleen ja ostamalla uusi kierteisiin sopiva proppu. Tein pari vuotta sitten tuollaisen kierteityskorjauksen MF 135:n öljypohjaan. Uutta proppukokoa en valitettavasti muista, mutta saan sen selville kun katselen ostamastani kierretapista kierteen koon. Väliin laitoin Usit-tiivisteen. On pitänyt hyvin öljyt sisällä, ei vuoda ollenkaan. Kierteityksessä voi tappiin laittaa vaseliinia lastu-urat täyteen, johon irtolastut sitten tarttuvat. Ennen uusien öljyn laittoa huuhtelin vielä öljypohjan polttoöljyllä.

Kysymyksestäsi ei käy selville kummasta päästä kampiakselin tiiviste vuotaa. Jos vuotaa jakopään puolelta on helpoin homma ensin irrottaa maskipelti ja jäähdytin. Kampiakselin päästä sitten lukitus auki. Hihnapyörä irtoaa vetämällä pois paikoiltaan. Sitten vuotava huulitiiviste pois koukulla vetämällä. Jonkinlainen massaiskulaite on tietenkin eduksi. Myös parin peltiruuvin kiertäminen vanhaan huulitiivisteeseen voi auttaa sen vedossa ulos. Kampiakselin huulitiivisteen vastepinta sitten puhtaaksi vaikka ohuella hiomapaperilla. Uuden huulitiivisteen asennukseen voi tarvita sopivaa putkenpätkää, jotta se menisi hyvin paikoilleen.

Jos öljyä vuotaa kytkinkopan puolelle on sitten vuorossa traktorin katkaiseminen kytkinkopan kohdalta. Kytkin puretaan ja vauhtipyörän irrottamisen jälkeen on sitten tiivistys sitten näkyvillä. Kytkimen asema vauhtipyörään merkitään, samoin vauhtipyörän asema kampiakseliin ennen purkamista. Ennen purkamista kannattaa ensin huomioida mistä kohti irrottaa ohjausnivelet, konepellin, sähköjohdot, muut putket jne.
Katkaisussa on huomioitava moottorin kallistuksen estäminen etukehdon ja akselin väliin laitettavilla kiiloilla ja takaosan vetäminen erilleen etuosasta. Tasainen kova alusta ja vähän kookkaampi korjaamotunkki usein riittää katkaisuvälineiksi pienissä traktoreissa.
Koneita kokoluokassa 0,04 litrasta >10 litraan...
Massey Mann
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Massey Mann »

Eli tarkoitin sillä pohjapropulla sitä missä on se sokka ja kampiakseli vuotaa jakopäästä. Mutta ymmärsin mitä tehdä. Korjaamaan pääsisi vasta keskikesällä, mutta paljokohan ne ottaisi tuosta työstä traktorikorjaamolla noin~suunnilleen?
British Steel
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Siis kytkinkopan alla olevassa reiässä on sokka. Soka tarkoitus on pitää se reikä auki, että koppaan vuotava öljy ei pääse kastelmaan kytkintä. Onko öljy kirkasta vai mustaa. Musta tulee moottorista ja kirkas vaihdelaatikosta.
Moottorin kampiakselin takapään tiiviste on mallia "koiranpaska", eli talinaru. Oma taitolajinsa se, että sen saa pitämään ja että se ei mene liian tiukalle. Jos öljy tulee lootasta, ni kytkinakselilla on ykis tai kakis stefaa - riippuen siitä, onko traktori kaksoiskytkinmallia.
Jakopään puoleisen stefan vaihto jo tuossa selitettiinkin ja on helppo ja nopea homma.
Moottorin öljyproppu vuotaa lähes kaikissa 35:ssa vanhemmiten.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Massey Mann
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Massey Mann »

Taisin joskus kysyäkkin tuosta pohjapropusta ja öljy on mustaa, mutta jospa sitä pärjäisi tuon jakopään stefan vaihdolla.
British Steel
Massey Mann
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Massey Mann »

Kysyn vielä että onko niitä kampiakselin jakopäässä olevia tiivisteitä kaksi, koska kun kattelin tossa nelisylinterisen fergun korjauskirjaa, niin siinä näytti että niitä on kaksi?
British Steel
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kampiakselin etupäässä on vain yksi stefa siinä hihnapyörän takana Perkinsin kolmoskoneessa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Massey Mann
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Massey Mann »

Nyt pääsin tarkimmin kattoo mistä se sitä öljyä vuotaa niin totesin että sitähän tuleekin siitä kampiakselin takaa sen ison metallilevyn välistä..

Mites nyt- miten iso remontti olisi kyseessä jos siihen ryhtyis, Ilmeisesti siinä on iso tiiviste? Matalilla kierroksilla sieltä ei tule juuri mitään, mutta kiihyttäessä sitä suorastaan valuu.
British Steel
hannuh
Viestit: 30
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 1:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuh »

itellä sama ongelma MF 240 kytkinrempan yhteydessä vaihdettu kampiakselin stefa mutta ei vaikutusta voisko vuoto tulla esim kannesta (nokka-akseli?)
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

240:n tyyppivikana semmonen, että öljypohjan ja lohkon välinen tiiviste pettää. Liekkö tiivistemateriaalissa vikaa.

Tarkoitatko MasseyMan sitä levyä, joka on lohkon ja vauhtipyörän väissä ja jolla sitten moottori pultataan kytkinkoppaan kiinni? Jos kyllä, ni siinä levyssä ei ole tiivistettä. Jos roiskuva öljy mustaa, ni se on moottoriöljyä. 35-mallissa kampiakselin takapäässä ei ole stefaa, vaan vanha perinteinen koiranpaska, eli talinaru. Vaihto vaatii koneen katkaisun ja kytkimen ja vauhtipyörän irrotuksen. Se talinaru on sitten semmosessa alumiinista tehdyssä palikassa, joka pulteilla kiinni moottorin takapäässä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Meillä myös MF240, kytkinkopan öljyvuodot kiusanneet uudesta lähtien! Tunteja nyt reilut 6500, stefat vaihdettu kampiakseliin ja kytkinakseliin jo ensimmäisen kerran takuuaikana. Kymmenen vuotta sitten korjaamo uusi kytkimen, ja samalla tarkistivat ettei stefa vuoda. Alle kuitenkin ilmestyi öljyläikkä.

Pari vuotta sitten taas kytkimeltä omatoimisesti poikki, ja stefa vaihtoon. Siellä on minun mielestäni jotenkin outuja rakenteita runkolaakeripukin tiimoilta. En enää muista tarkasti, mutta olikohan näin että takimmainen laakeripukki on öljypohjan ulkopuolella?? Korjatkaa jos puhun hassuja...

Kuitenkin oli niin, että stefa oli virhetön, ja vuodon oikeaoppinen korjaus vaatisi öljypohjan irrotuksen, ja siihen ei mielenkiinto riittänyt.

Päädyttiin laittamaan purkillinen moottorisilikonia laakeripukin ympäristöön, ja kuinka ollakkaan vuoto loppui.
Viimeksi muokannut ahma, Su Touko 10, 2009 3:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Massey Mann
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Massey Mann »

Tarkoitan sitä missä on mm. kiinni moottoriöljyn laitto korkki vai mikä se oli :) taisi myös vesipumppu olla siinä kiinni. Vuotava öljy on mustaa. On kai siihen joku tiiviste olemassa vai miten se tukkisi.
British Steel
hannuh
Viestit: 30
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 1:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuh »

onko iso homma vaihtaa tiiviste öljypohjan ja lohkon välistä tai jotain "poppakonstia"
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Eiköhän se vaadi ensiksi katkaisun kytkimeltä, ja etuakselisysteemit on kiinni öljypohjassa.

Sitä en ole tullut tutkineeksi saisiko moottorin traktorin katkaisun jälkeen nostettua irti oljypohjasta siten, että jättäisi etuakselin paikalleen...
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Jaa, ollaankin moottorin etupäässä ja kyseessä on jakopään koppa :roll:
Alumiinivalua se koppa. Itse koppa on pulteilla lohkossa kiinni. Siinä välissä taitaa olla paperitiiviste tai ainakin tiivisteliima - en enää muista, kun on vuosia aikaa, kun viimeksi ollut Perkinsin kolmonen atomeina. Yleensä tuosta välistä ei vuoda, mutta ainahan kaikki on mahdollista.
Sitten tietysti kopan kannen välissä on paperitiiviste. Vesipumppuhan on tässä lätkässä ja stefa myös siinä alempana. Jos tuo paperitiiviste vuotaa, ni helppo homma. Samalla helppo vaihtaa kampiakselin etupään stefa.
Kannattaa purkaa nokkapelti pois ja syyläri pois, ni sitten nuo osat on näppärästi käsillä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
hannuh
Viestit: 30
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 1:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuh »

Tuli melkein riemunraja vastaan kun luki remonttikuvauksen öljyvuotoon :(
Massey Mann
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Massey Mann »

Kävin tuossa ajankuluksi kokeilemassa miten ne pultit siinä keulalla on. Sieltä laturin puolelta kampiakselin vierestä löysin pultin mikä kieri joka suuntaan ilman mitään holttia eikä suostunut lähtemään pois. Vuotokin osuu aikalailla siihen paikkaan. Onko jengat menny?
British Steel
MFV8
Viestit: 938
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 »

Kyllä öljypohja irtoaa ilman traktorin katkaisua kytkimestä. Eikä etukehdon irrotuskaan pitäisi olla pakollista, etukehto on kiinni myös lohkossa, ei yksin öljypohjassa, tosin lohkoon taisi mennä vain yksi pultti mutta traktorin kun tukee hyvin niin onnistunee.
Itse vaihdoin hiljattain AD3.152 koneen öljypohjan tiivisteen, koneesta vaan oli muista syistä etupää erillään mutta kytkimestä oli kiinni.
Näytti että vuotaa takatiivisteeltä mutta tulikin takimmaisen laakeripukin juuresta, öljypohjan tiiviste laitettu huonosti.
Kuva
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Muistelin että 240:ssä olis ollu ohjuritappeja öljypohjasta vaihteistoon... Saatan muistella väärin, enkä aio lähteä tarkistamaan kokeeksi :wink:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot], TunturiPappa ja 36 vierailijaa