MF 35X öljyvuodot
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
MF 35X öljyvuodot
Nyt vähitellen on ruennu tiputtaa öljyä vähän runsaammin pohjapropusta ja etenkin sitte siitä kampiakselin päästä. Mitenkähän iso homma olisi nuo vuodot korjata, mitä osia tarvitaan ja miten moneen osaan pitäs fergu laittaa?
Kiitos jo etukäteen
Kiitos jo etukäteen
Viimeksi muokannut Massey Mann, Su Huhti 12, 2009 3:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
British Steel
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: MF 35X öljyvuodot
Pohjapropun korjausta voi yrittää uudella propulla ja tiivisteellä.Tiivisteenä voi kokeilla myös hydrauliikassa käytettävää Usit-tiivistettä, jossa on kuminen tiivistehuuli. Toinen vaihtoehto on jos kierteet ovat menneet huonoiksi korjata kierteittämällä reikä uudelleen ja ostamalla uusi kierteisiin sopiva proppu. Tein pari vuotta sitten tuollaisen kierteityskorjauksen MF 135:n öljypohjaan. Uutta proppukokoa en valitettavasti muista, mutta saan sen selville kun katselen ostamastani kierretapista kierteen koon. Väliin laitoin Usit-tiivisteen. On pitänyt hyvin öljyt sisällä, ei vuoda ollenkaan. Kierteityksessä voi tappiin laittaa vaseliinia lastu-urat täyteen, johon irtolastut sitten tarttuvat. Ennen uusien öljyn laittoa huuhtelin vielä öljypohjan polttoöljyllä.Massey Mann kirjoitti:Nyt vähitellen on ruennu tiputtaa öljyä vähän runsaammin pohjapropusta ja etenkin sitte siitä kiertokangen päästä. Mitenkähän iso homma olisi nuo vuodot korjata, mitä osia tarvitaan ja miten moneen osaan pitäs fergu laittaa?
Kiitos jo etukäteen
Kysymyksestäsi ei käy selville kummasta päästä kampiakselin tiiviste vuotaa. Jos vuotaa jakopään puolelta on helpoin homma ensin irrottaa maskipelti ja jäähdytin. Kampiakselin päästä sitten lukitus auki. Hihnapyörä irtoaa vetämällä pois paikoiltaan. Sitten vuotava huulitiiviste pois koukulla vetämällä. Jonkinlainen massaiskulaite on tietenkin eduksi. Myös parin peltiruuvin kiertäminen vanhaan huulitiivisteeseen voi auttaa sen vedossa ulos. Kampiakselin huulitiivisteen vastepinta sitten puhtaaksi vaikka ohuella hiomapaperilla. Uuden huulitiivisteen asennukseen voi tarvita sopivaa putkenpätkää, jotta se menisi hyvin paikoilleen.
Jos öljyä vuotaa kytkinkopan puolelle on sitten vuorossa traktorin katkaiseminen kytkinkopan kohdalta. Kytkin puretaan ja vauhtipyörän irrottamisen jälkeen on sitten tiivistys sitten näkyvillä. Kytkimen asema vauhtipyörään merkitään, samoin vauhtipyörän asema kampiakseliin ennen purkamista. Ennen purkamista kannattaa ensin huomioida mistä kohti irrottaa ohjausnivelet, konepellin, sähköjohdot, muut putket jne.
Katkaisussa on huomioitava moottorin kallistuksen estäminen etukehdon ja akselin väliin laitettavilla kiiloilla ja takaosan vetäminen erilleen etuosasta. Tasainen kova alusta ja vähän kookkaampi korjaamotunkki usein riittää katkaisuvälineiksi pienissä traktoreissa.
Koneita kokoluokassa 0,04 litrasta >10 litraan...
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Siis kytkinkopan alla olevassa reiässä on sokka. Soka tarkoitus on pitää se reikä auki, että koppaan vuotava öljy ei pääse kastelmaan kytkintä. Onko öljy kirkasta vai mustaa. Musta tulee moottorista ja kirkas vaihdelaatikosta.
Moottorin kampiakselin takapään tiiviste on mallia "koiranpaska", eli talinaru. Oma taitolajinsa se, että sen saa pitämään ja että se ei mene liian tiukalle. Jos öljy tulee lootasta, ni kytkinakselilla on ykis tai kakis stefaa - riippuen siitä, onko traktori kaksoiskytkinmallia.
Jakopään puoleisen stefan vaihto jo tuossa selitettiinkin ja on helppo ja nopea homma.
Moottorin öljyproppu vuotaa lähes kaikissa 35:ssa vanhemmiten.
Moottorin kampiakselin takapään tiiviste on mallia "koiranpaska", eli talinaru. Oma taitolajinsa se, että sen saa pitämään ja että se ei mene liian tiukalle. Jos öljy tulee lootasta, ni kytkinakselilla on ykis tai kakis stefaa - riippuen siitä, onko traktori kaksoiskytkinmallia.
Jakopään puoleisen stefan vaihto jo tuossa selitettiinkin ja on helppo ja nopea homma.
Moottorin öljyproppu vuotaa lähes kaikissa 35:ssa vanhemmiten.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Nyt pääsin tarkimmin kattoo mistä se sitä öljyä vuotaa niin totesin että sitähän tuleekin siitä kampiakselin takaa sen ison metallilevyn välistä..
Mites nyt- miten iso remontti olisi kyseessä jos siihen ryhtyis, Ilmeisesti siinä on iso tiiviste? Matalilla kierroksilla sieltä ei tule juuri mitään, mutta kiihyttäessä sitä suorastaan valuu.
Mites nyt- miten iso remontti olisi kyseessä jos siihen ryhtyis, Ilmeisesti siinä on iso tiiviste? Matalilla kierroksilla sieltä ei tule juuri mitään, mutta kiihyttäessä sitä suorastaan valuu.
British Steel
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Touko 10, 2009 1:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
240:n tyyppivikana semmonen, että öljypohjan ja lohkon välinen tiiviste pettää. Liekkö tiivistemateriaalissa vikaa.
Tarkoitatko MasseyMan sitä levyä, joka on lohkon ja vauhtipyörän väissä ja jolla sitten moottori pultataan kytkinkoppaan kiinni? Jos kyllä, ni siinä levyssä ei ole tiivistettä. Jos roiskuva öljy mustaa, ni se on moottoriöljyä. 35-mallissa kampiakselin takapäässä ei ole stefaa, vaan vanha perinteinen koiranpaska, eli talinaru. Vaihto vaatii koneen katkaisun ja kytkimen ja vauhtipyörän irrotuksen. Se talinaru on sitten semmosessa alumiinista tehdyssä palikassa, joka pulteilla kiinni moottorin takapäässä.
Tarkoitatko MasseyMan sitä levyä, joka on lohkon ja vauhtipyörän väissä ja jolla sitten moottori pultataan kytkinkoppaan kiinni? Jos kyllä, ni siinä levyssä ei ole tiivistettä. Jos roiskuva öljy mustaa, ni se on moottoriöljyä. 35-mallissa kampiakselin takapäässä ei ole stefaa, vaan vanha perinteinen koiranpaska, eli talinaru. Vaihto vaatii koneen katkaisun ja kytkimen ja vauhtipyörän irrotuksen. Se talinaru on sitten semmosessa alumiinista tehdyssä palikassa, joka pulteilla kiinni moottorin takapäässä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Meillä myös MF240, kytkinkopan öljyvuodot kiusanneet uudesta lähtien! Tunteja nyt reilut 6500, stefat vaihdettu kampiakseliin ja kytkinakseliin jo ensimmäisen kerran takuuaikana. Kymmenen vuotta sitten korjaamo uusi kytkimen, ja samalla tarkistivat ettei stefa vuoda. Alle kuitenkin ilmestyi öljyläikkä.
Pari vuotta sitten taas kytkimeltä omatoimisesti poikki, ja stefa vaihtoon. Siellä on minun mielestäni jotenkin outuja rakenteita runkolaakeripukin tiimoilta. En enää muista tarkasti, mutta olikohan näin että takimmainen laakeripukki on öljypohjan ulkopuolella?? Korjatkaa jos puhun hassuja...
Kuitenkin oli niin, että stefa oli virhetön, ja vuodon oikeaoppinen korjaus vaatisi öljypohjan irrotuksen, ja siihen ei mielenkiinto riittänyt.
Päädyttiin laittamaan purkillinen moottorisilikonia laakeripukin ympäristöön, ja kuinka ollakkaan vuoto loppui.
Pari vuotta sitten taas kytkimeltä omatoimisesti poikki, ja stefa vaihtoon. Siellä on minun mielestäni jotenkin outuja rakenteita runkolaakeripukin tiimoilta. En enää muista tarkasti, mutta olikohan näin että takimmainen laakeripukki on öljypohjan ulkopuolella?? Korjatkaa jos puhun hassuja...
Kuitenkin oli niin, että stefa oli virhetön, ja vuodon oikeaoppinen korjaus vaatisi öljypohjan irrotuksen, ja siihen ei mielenkiinto riittänyt.
Päädyttiin laittamaan purkillinen moottorisilikonia laakeripukin ympäristöön, ja kuinka ollakkaan vuoto loppui.
Viimeksi muokannut ahma, Su Touko 10, 2009 3:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Touko 10, 2009 1:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Jaa, ollaankin moottorin etupäässä ja kyseessä on jakopään koppa
Alumiinivalua se koppa. Itse koppa on pulteilla lohkossa kiinni. Siinä välissä taitaa olla paperitiiviste tai ainakin tiivisteliima - en enää muista, kun on vuosia aikaa, kun viimeksi ollut Perkinsin kolmonen atomeina. Yleensä tuosta välistä ei vuoda, mutta ainahan kaikki on mahdollista.
Sitten tietysti kopan kannen välissä on paperitiiviste. Vesipumppuhan on tässä lätkässä ja stefa myös siinä alempana. Jos tuo paperitiiviste vuotaa, ni helppo homma. Samalla helppo vaihtaa kampiakselin etupään stefa.
Kannattaa purkaa nokkapelti pois ja syyläri pois, ni sitten nuo osat on näppärästi käsillä.
Alumiinivalua se koppa. Itse koppa on pulteilla lohkossa kiinni. Siinä välissä taitaa olla paperitiiviste tai ainakin tiivisteliima - en enää muista, kun on vuosia aikaa, kun viimeksi ollut Perkinsin kolmonen atomeina. Yleensä tuosta välistä ei vuoda, mutta ainahan kaikki on mahdollista.
Sitten tietysti kopan kannen välissä on paperitiiviste. Vesipumppuhan on tässä lätkässä ja stefa myös siinä alempana. Jos tuo paperitiiviste vuotaa, ni helppo homma. Samalla helppo vaihtaa kampiakselin etupään stefa.
Kannattaa purkaa nokkapelti pois ja syyläri pois, ni sitten nuo osat on näppärästi käsillä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Touko 10, 2009 1:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Kyllä öljypohja irtoaa ilman traktorin katkaisua kytkimestä. Eikä etukehdon irrotuskaan pitäisi olla pakollista, etukehto on kiinni myös lohkossa, ei yksin öljypohjassa, tosin lohkoon taisi mennä vain yksi pultti mutta traktorin kun tukee hyvin niin onnistunee.
Itse vaihdoin hiljattain AD3.152 koneen öljypohjan tiivisteen, koneesta vaan oli muista syistä etupää erillään mutta kytkimestä oli kiinni.
Näytti että vuotaa takatiivisteeltä mutta tulikin takimmaisen laakeripukin juuresta, öljypohjan tiiviste laitettu huonosti.
Itse vaihdoin hiljattain AD3.152 koneen öljypohjan tiivisteen, koneesta vaan oli muista syistä etupää erillään mutta kytkimestä oli kiinni.
Näytti että vuotaa takatiivisteeltä mutta tulikin takimmaisen laakeripukin juuresta, öljypohjan tiiviste laitettu huonosti.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot], TunturiPappa ja 36 vierailijaa