ESP

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Manuel

ESP

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Kun ostin auton niin tuli tuokin tutuksi. Jonkun aikaa on tuttavuutta tehty ja sanoisin että tärkein ominaisuus siinä on että sen saa myös kytkettyä pois päältä. Onneksi tästä ESP'istä löytyy sellainenkin asento että saa ESP'in ja luistoneston kytkettyä löysempään versioon. Siinä tilassa luistonesto onkin jo oikean jalan kärjessä. Tehotkin on käytössä vaikka alkaa siinäkin asennossa ajonhallinnan merkkivalo vilkkumaan.

Ajonhallinnan kanssa on sellainen tunne kuin olisi kaksi kuskia niinkun autokoulussa. Toinen vetää yhtäkkiä tehoja pois ja puuttuu ajamiseen. Seuraavaksi pitäisi kai ruveta ajamaan kokonaan ilman sitä ja opetella auton todellinen luonne. Näin kai se on pakko taas yhden kerran tehdä. Toivottavasti ei mene 2 vuotta niinkuin yhden auton kanssa.
maatreij
Viestit: 517
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 7:29 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: ESP

Viesti Kirjoittaja maatreij »

Manuel kirjoitti:Kun ostin auton niin tuli tuokin tutuksi. Jonkun aikaa on tuttavuutta tehty ja sanoisin että tärkein ominaisuus siinä on että sen saa myös kytkettyä pois päältä. Onneksi tästä ESP'istä löytyy sellainenkin asento että saa ESP'in ja luistoneston kytkettyä löysempään versioon. Siinä tilassa luistonesto onkin jo oikean jalan kärjessä. Tehotkin on käytössä vaikka alkaa siinäkin asennossa ajonhallinnan merkkivalo vilkkumaan.

Ajonhallinnan kanssa on sellainen tunne kuin olisi kaksi kuskia niinkun autokoulussa. Toinen vetää yhtäkkiä tehoja pois ja puuttuu ajamiseen. Seuraavaksi pitäisi kai ruveta ajamaan kokonaan ilman sitä ja opetella auton todellinen luonne. Näin kai se on pakko taas yhden kerran tehdä. Toivottavasti ei mene 2 vuotta niinkuin yhden auton kanssa.
ESP tai vastaava taitaa olla nykyisin jo lähes kaikissa uusissa autoissa. Sen poistaminen on ehkä tarpeellinen jos olet jäänyt jollekin pehmeelle kiinni ja silloin tarvii enemmän pitoa ja tehoa vetäville pyörille? :roll:
Ennen oli jääradat joka kylässä ja takapotkuiset autot joilla oli kiva kurvailla kylkimyyryä. Takapotkuinen auto on huomattavasti helpompi hallita liukkaalla kuin etuveto, ehkä se ESP on siellä ihan tarpeellinen.

Varovainen autoilija ei kyllä saa autoa sivuliukuun. Miniän kanssa harjoiteltiin kortin toista vaihetta, niin suurin työ oli saada nopeutta niin paljon, että olisi voinut harjoitella sitä sivuluisun hallintaa.
Muistaakseni rallimies Mikkola sanoi aikoinaan, että kun auto lähtee sivuluisuun, niin kuski on silloin menettänyt autonsa hallinnan!
Itse kertoi eräässä pitataipaleen ulosajossa, että: "etupyörä haukkasi liikaa sisäkurvissa ja auto meni kymmeniä metrejä ojan väärällä puolella, siellä joutui väistelemään joitakin kiviä ja kantoja, kunnes vastaan sattui pöllipino - sen päällä menetin autona hallinnan!"
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Nyt kun on vielä lumet maassa, niin mene jonnekin tyhjälle isolle parkkialueelle ja yritä tehdä ESP päällä sillä autolla käsijarrukäännös :o

Jos käppäri ei ole takapyöriin, niin kokeile tehdä perinteinen etuvetoisen nopea kääntäminen peruuttamalla ja etupäätä luistattamalla.
Mersumies
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 8:14 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mersumies »

Omat kokemukseni ESP:stä tänä talvena on sekä etu- että takavetoisesta. Erimerkkiset eurooppalaiset autot, mutta oleellisin asia tänä talvena on tietää kuinka auto käyttäyy silloin kun oho-kolmio alkaa vilkkua.

Etuvetoisessa esp-nappiin ei tarvitse koskea, takavetoisessa vain silloin jos haluaa kääntää auto vähän vauhdikkaammin.

Niin ja hyvä kommentti tuli 16v kyydissä oleelta kun auto lähti itse aiheutetusti luistelemaan:

"Eikö tässä olekaan luistonestoa?"
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Emännän kulkineessa on olevinaan kans toi joku ajohallinnan vakautus, ESP= electronic stability program, mutta ameriikan ihmemaasa ei ole oikeen taidettu ymmärtää sen tarkoitusta ja toimintaa oikeesti liukkaalla... :shock:

Luistonesto vie koneesta tehot niin, että kosla sammuu vähänkään liukkaassa ylämäessä ykkös-vaihteella, jos alkaa sutia...
pitänee taas seuraavasa huollossa esittää kaino toive senkin osa-alueen ohjelmiston päivittämisestä toimivalle tasolle....
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Eikös nykybemareissa ESP kytkeydy uudestaan muutaman minuutin kuluttua poiskytkemisestä? Ainakin isoisissa.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Nykyisessä kulkupelissä (mitsu L200 magnum) on luistonesto ja se on ihan ok. kun on normi talviolosuhteet.Mutta loskakelillä on tullut kukkuupäivää-tilanteita :?
Heti kun yksi pyörä menee sopivaan loskakasaumaan ja se loska alkaa haittaamaan pyörimistä luistonesto rupeaa ottamaan vetoja pois=tämä kaarteessa aiheuttaa puskemista kun veto lähtee äkkiä pois päältä :(
-mitsu kun käyttäytyy etuvetoisesti (viskonelikko) ilman kuormaa ja siihen on tottunut että kaasua lisäämällä imee sisäkaarteeseen päin...tämä kun tapahtuu vielä iso kärry perässä niin äkkiä on ojanpohjalla.
Eräs tuttu vastaavalla autolla oli heti ekoilla talvikeleillä pöykyssä,luistonestolla tulee ajettua huomaamatta liian lujaa :)
-ja kun lähtee tumpusta niin sitten mennään-

Mitsussa luistoneston saa pois päältä alle 40kmh nopeudessa ja se pysyy pois niin kauan kunnes sen kytkee takaisin tai sammuttaa auton.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

mersuvitossa on vain typerä merkkivalo ilmoittamassa että pyörä sutii!


Mitähän hemmettiä tuolla tiedolla tekee?

Pitäs ottaa lamppu veks.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
rämä
Viestit: 361
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rämä »

Pari vuosikymmentä sitten, kun ABS jarrut tekivät tuloaan, olimme erään kovakulkuisen tutun kanssa reissussa. Pimeällä tiellä kuski lähti ohittamaan kuorma-autoa hieman "tiukassa" paikassa. Kuinka ollakaan, ollessamme puolessa välissä ohitusta, vastaan tuli auto niinsanotusti tyhjästä. Kuski polkaisi jarrut pohjaan ja minä tiukasti penkistä kiinni. Jarrujen rutinan säestämänä pääsimme juuri ja juuri kuorma-auton taakse, kun vastaantulija suhahti ohi, hyvä ettei tullut löysät housuun. Kuljettaja pykälsi samantien pienemmälle, kurvasi uuteen ohitukseen ja lausahti: "kun on ABS jarrut voi paremmin ottaa riskejä."
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Ainakin mun vitossa se luistonrajoitin toimii ihan oikeesti ja jarruttelee pyöriä sen mukaan kuin sutii...
Rivipumppukoneessa ei tehoja edes rajoiteta niinku CDI:ssa...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Ykkösautossa on ESP ja se on tosi hyvä. Ei tule suurempia yllätyksiä. Kakkosautolla voi sitten räpätä jos tuntee tarvetta.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

jiipee kirjoitti:Nyt kun on vielä lumet maassa, niin mene jonnekin tyhjälle isolle parkkialueelle ja yritä tehdä ESP päällä sillä autolla käsijarrukäännös :o

Jos käppäri ei ole takapyöriin, niin kokeile tehdä perinteinen etuvetoisen nopea kääntäminen peruuttamalla ja etupäätä luistattamalla.
Tai sitte elä tee, eipä nuo onnistu. Voi tulla yllätyksiä.

En kyllä näin pohjoisessa asuvana ottaisi autoa jossa ei espiä vois kytkeä pois. Karmee tunne kun pehmeässä lumisessa mutkassa sulta viedään etuvetoisesta tehot pois, tai kun toinen etunen haukkaa lumeen ja korjaat sitä kaasulla ja kääntämällä rattia.

Minusta on ihan normaalia autonhallintaa käyttää noissa paikoissa kaasua hallinnan säilyttämiseen, rallinajosta kaukana. Tietenki voishan sitä ajaa alle 20km/h ja ottaa riskin lumeen juuttumisesta.

Kun tien pinta on kova (lumipolanne, jää, asfaltti) espi saa olla päällä.
Flanagan
Viestit: 710
Liittynyt: To Touko 10, 2007 8:45 am
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Flanagan »

-03 Mondeon luistonestoon olin tyytyväinen. Ei heti ottanu tehoja pois, jarruilla teki temppujansa. Ja kun tiesi miten auto käyttäytyy esim sivuluiston sattuessa, niin helppo oli ajaa vähän lujempaakin pikku teillä. Tämä nyt ei tietty ole luistoeston perimmäinen tarkoitus, enne ku joku ehtii asiaan puuttumaan.

Nyt vaihdoin pajeroon, missä ei estoja ole. Koeajolla, kun oli takaveto päällä, niin yhdestä risteyksestä sain kunnon luiston aikaa, vähän puolivahingossa. No ei tuo vierastilanne ollut, joten ei hätää. Emäntä vaan hätäänty että kuin tää tälleen menee. Tottunu etuvetoon. Neliveto päällä rauhottuu kummasti, nyt vaan täytyy päästä sinuiksi ton kanssa, että tietää taas auton luonteen.
Fordson Super Dexta -62
Volvo T650 -73
Ford Escort MK1 1300 -75
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Flanagan kirjoitti: Nyt vaihdoin pajeroon, missä ei estoja ole. Koeajolla, kun oli takaveto päällä, niin yhdestä risteyksestä sain kunnon luiston aikaa, vähän puolivahingossa. No ei tuo vierastilanne ollut, joten ei hätää. Emäntä vaan hätäänty että kuin tää tälleen menee. Tottunu etuvetoon. Neliveto päällä rauhottuu kummasti, nyt vaan täytyy päästä sinuiksi ton kanssa, että tietää taas auton luonteen.
Melko villejä vekottimia nuo Pajerot kiinteän nelivedon kera. Kaks kertaa olen kokeillu luistossa viedä, ensimmäisen ja viimeisen. Alla autotyypille tavanomaiset M+S renkaat, uudenkarheat tosin, ja tie kiiltävällä jäällä.

Pukkasin takaisin takavedolle, sillä osaa ajaa. Pitkässä pajerossa takapainoinen painonjakauma jopa tyhjänä hankaloittaa ajamista.
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

[quote="jiipee"]Nyt kun on vielä lumet maassa, niin mene jonnekin tyhjälle isolle parkkialueelle ja yritä tehdä ESP päällä sillä autolla käsijarrukäännös :o

Ai mitäs ihmeellistä siinä on ? Kyllä Transetti kääntyy ihan hyvin vaikka ESP on päällä.
Teisko

Viesti Kirjoittaja Teisko »

Ei ole minulla yhdessakaan alle 3,500 tn kulkupelissa ajonhallinta-automatiikkaa kytkettyna minkaanlaista. En tykkaa yhtaan.

Naisvaki tykkaa kylla kayttaa hyvakseen. Siis myos niita ajonhallinta-automaatioita.
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

Mejän perheessä on nyt ESP:llä varustettu auto. Kukkaan ei ole erityisemmin maininnu moisen olemassaolosta. Tossa kerran yhellä moottoritien rampilla ajoin tahallaan liian lujaa ja lähti sivuluisuun ko nappas kiinni ja oikasi. Olisin sen ilman ESPeetäkin hoitanu ei niin vakavaa kuha tuli kokkeiltua.

Onhan se ihan jees toi, mutta kun on tullu toimeen ilman sitä jo yli kolekymmentä vuotta ja n. 50kkm/ vuosi ei sitä kaipaa

No, muija on siitä hyvillään ja sehän on pääasia :wink:
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: ESP

Viesti Kirjoittaja 361 »

maatreij kirjoitti: ESP tai vastaava taitaa olla nykyisin jo lähes kaikissa uusissa autoissa. Sen poistaminen on ehkä tarpeellinen jos olet jäänyt jollekin pehmeelle kiinni ja silloin tarvii enemmän pitoa ja tehoa vetäville pyörille? :roll:
Ennen oli jääradat joka kylässä ja takapotkuiset autot joilla oli kiva kurvailla kylkimyyryä. Takapotkuinen auto on huomattavasti helpompi hallita liukkaalla kuin etuveto, ehkä se ESP on siellä ihan tarpeellinen.

!"
Mielipiteensä kullakin mikä vetotapa helpoin hallita :roll: Olis kyllä hyvä jos tuollaisia jääratoja aurattaisiin ja sinne voisi sitten mennä harjoittelemaan sitä ajoa ihan turvallisesti. Sääli se vaan on että ainakin täällä kaupunkien läheisyydessä jos menet jäälle luistattelemaan niin kyllä joku "koirankusettaja" siitä asiakseen ottaa ja tulee urputtamaan tai sitten soittaa poliisit pelipaikalle.
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Ne on tuollaiset EEÄSPEET tällaselle vanhoilla takatuupparivolvoilla sompailleelle outoja häksättimiä,tottunut kun olen käyttämään kaasua ohjailuun,eli ripaluisussa mennään ajoittain.

Jotain märssyä joskus kokeilin jossa ESP,enpä voi väittää tykänneeni.Sama tuon etuvedon kanssa,niinkuin heittäis vasaraa varsi edellä..
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Teisko kirjoitti:Ei ole minulla yhdessakaan alle 3,500 tn kulkupelissa ajonhallinta-automatiikkaa kytkettyna minkaanlaista.
Melko painavia kulkineita :shock:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, Jäärä, Mauri Tähkä, mhaanpaa, Mika 82 ja 58 vierailijaa