ESP
ESP
Kun ostin auton niin tuli tuokin tutuksi. Jonkun aikaa on tuttavuutta tehty ja sanoisin että tärkein ominaisuus siinä on että sen saa myös kytkettyä pois päältä. Onneksi tästä ESP'istä löytyy sellainenkin asento että saa ESP'in ja luistoneston kytkettyä löysempään versioon. Siinä tilassa luistonesto onkin jo oikean jalan kärjessä. Tehotkin on käytössä vaikka alkaa siinäkin asennossa ajonhallinnan merkkivalo vilkkumaan.
Ajonhallinnan kanssa on sellainen tunne kuin olisi kaksi kuskia niinkun autokoulussa. Toinen vetää yhtäkkiä tehoja pois ja puuttuu ajamiseen. Seuraavaksi pitäisi kai ruveta ajamaan kokonaan ilman sitä ja opetella auton todellinen luonne. Näin kai se on pakko taas yhden kerran tehdä. Toivottavasti ei mene 2 vuotta niinkuin yhden auton kanssa.
Ajonhallinnan kanssa on sellainen tunne kuin olisi kaksi kuskia niinkun autokoulussa. Toinen vetää yhtäkkiä tehoja pois ja puuttuu ajamiseen. Seuraavaksi pitäisi kai ruveta ajamaan kokonaan ilman sitä ja opetella auton todellinen luonne. Näin kai se on pakko taas yhden kerran tehdä. Toivottavasti ei mene 2 vuotta niinkuin yhden auton kanssa.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 7:29 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: ESP
ESP tai vastaava taitaa olla nykyisin jo lähes kaikissa uusissa autoissa. Sen poistaminen on ehkä tarpeellinen jos olet jäänyt jollekin pehmeelle kiinni ja silloin tarvii enemmän pitoa ja tehoa vetäville pyörille?Manuel kirjoitti:Kun ostin auton niin tuli tuokin tutuksi. Jonkun aikaa on tuttavuutta tehty ja sanoisin että tärkein ominaisuus siinä on että sen saa myös kytkettyä pois päältä. Onneksi tästä ESP'istä löytyy sellainenkin asento että saa ESP'in ja luistoneston kytkettyä löysempään versioon. Siinä tilassa luistonesto onkin jo oikean jalan kärjessä. Tehotkin on käytössä vaikka alkaa siinäkin asennossa ajonhallinnan merkkivalo vilkkumaan.
Ajonhallinnan kanssa on sellainen tunne kuin olisi kaksi kuskia niinkun autokoulussa. Toinen vetää yhtäkkiä tehoja pois ja puuttuu ajamiseen. Seuraavaksi pitäisi kai ruveta ajamaan kokonaan ilman sitä ja opetella auton todellinen luonne. Näin kai se on pakko taas yhden kerran tehdä. Toivottavasti ei mene 2 vuotta niinkuin yhden auton kanssa.
Ennen oli jääradat joka kylässä ja takapotkuiset autot joilla oli kiva kurvailla kylkimyyryä. Takapotkuinen auto on huomattavasti helpompi hallita liukkaalla kuin etuveto, ehkä se ESP on siellä ihan tarpeellinen.
Varovainen autoilija ei kyllä saa autoa sivuliukuun. Miniän kanssa harjoiteltiin kortin toista vaihetta, niin suurin työ oli saada nopeutta niin paljon, että olisi voinut harjoitella sitä sivuluisun hallintaa.
Muistaakseni rallimies Mikkola sanoi aikoinaan, että kun auto lähtee sivuluisuun, niin kuski on silloin menettänyt autonsa hallinnan!
Itse kertoi eräässä pitataipaleen ulosajossa, että: "etupyörä haukkasi liikaa sisäkurvissa ja auto meni kymmeniä metrejä ojan väärällä puolella, siellä joutui väistelemään joitakin kiviä ja kantoja, kunnes vastaan sattui pöllipino - sen päällä menetin autona hallinnan!"
-
- Viestit: 10751
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 8:14 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Omat kokemukseni ESP:stä tänä talvena on sekä etu- että takavetoisesta. Erimerkkiset eurooppalaiset autot, mutta oleellisin asia tänä talvena on tietää kuinka auto käyttäyy silloin kun oho-kolmio alkaa vilkkua.
Etuvetoisessa esp-nappiin ei tarvitse koskea, takavetoisessa vain silloin jos haluaa kääntää auto vähän vauhdikkaammin.
Niin ja hyvä kommentti tuli 16v kyydissä oleelta kun auto lähti itse aiheutetusti luistelemaan:
"Eikö tässä olekaan luistonestoa?"
Etuvetoisessa esp-nappiin ei tarvitse koskea, takavetoisessa vain silloin jos haluaa kääntää auto vähän vauhdikkaammin.
Niin ja hyvä kommentti tuli 16v kyydissä oleelta kun auto lähti itse aiheutetusti luistelemaan:
"Eikö tässä olekaan luistonestoa?"
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Emännän kulkineessa on olevinaan kans toi joku ajohallinnan vakautus, ESP= electronic stability program, mutta ameriikan ihmemaasa ei ole oikeen taidettu ymmärtää sen tarkoitusta ja toimintaa oikeesti liukkaalla...
Luistonesto vie koneesta tehot niin, että kosla sammuu vähänkään liukkaassa ylämäessä ykkös-vaihteella, jos alkaa sutia...
pitänee taas seuraavasa huollossa esittää kaino toive senkin osa-alueen ohjelmiston päivittämisestä toimivalle tasolle....
Luistonesto vie koneesta tehot niin, että kosla sammuu vähänkään liukkaassa ylämäessä ykkös-vaihteella, jos alkaa sutia...
pitänee taas seuraavasa huollossa esittää kaino toive senkin osa-alueen ohjelmiston päivittämisestä toimivalle tasolle....
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Nykyisessä kulkupelissä (mitsu L200 magnum) on luistonesto ja se on ihan ok. kun on normi talviolosuhteet.Mutta loskakelillä on tullut kukkuupäivää-tilanteita
Heti kun yksi pyörä menee sopivaan loskakasaumaan ja se loska alkaa haittaamaan pyörimistä luistonesto rupeaa ottamaan vetoja pois=tämä kaarteessa aiheuttaa puskemista kun veto lähtee äkkiä pois päältä
-mitsu kun käyttäytyy etuvetoisesti (viskonelikko) ilman kuormaa ja siihen on tottunut että kaasua lisäämällä imee sisäkaarteeseen päin...tämä kun tapahtuu vielä iso kärry perässä niin äkkiä on ojanpohjalla.
Eräs tuttu vastaavalla autolla oli heti ekoilla talvikeleillä pöykyssä,luistonestolla tulee ajettua huomaamatta liian lujaa
-ja kun lähtee tumpusta niin sitten mennään-
Mitsussa luistoneston saa pois päältä alle 40kmh nopeudessa ja se pysyy pois niin kauan kunnes sen kytkee takaisin tai sammuttaa auton.
Heti kun yksi pyörä menee sopivaan loskakasaumaan ja se loska alkaa haittaamaan pyörimistä luistonesto rupeaa ottamaan vetoja pois=tämä kaarteessa aiheuttaa puskemista kun veto lähtee äkkiä pois päältä
-mitsu kun käyttäytyy etuvetoisesti (viskonelikko) ilman kuormaa ja siihen on tottunut että kaasua lisäämällä imee sisäkaarteeseen päin...tämä kun tapahtuu vielä iso kärry perässä niin äkkiä on ojanpohjalla.
Eräs tuttu vastaavalla autolla oli heti ekoilla talvikeleillä pöykyssä,luistonestolla tulee ajettua huomaamatta liian lujaa
-ja kun lähtee tumpusta niin sitten mennään-
Mitsussa luistoneston saa pois päältä alle 40kmh nopeudessa ja se pysyy pois niin kauan kunnes sen kytkee takaisin tai sammuttaa auton.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
Pari vuosikymmentä sitten, kun ABS jarrut tekivät tuloaan, olimme erään kovakulkuisen tutun kanssa reissussa. Pimeällä tiellä kuski lähti ohittamaan kuorma-autoa hieman "tiukassa" paikassa. Kuinka ollakaan, ollessamme puolessa välissä ohitusta, vastaan tuli auto niinsanotusti tyhjästä. Kuski polkaisi jarrut pohjaan ja minä tiukasti penkistä kiinni. Jarrujen rutinan säestämänä pääsimme juuri ja juuri kuorma-auton taakse, kun vastaantulija suhahti ohi, hyvä ettei tullut löysät housuun. Kuljettaja pykälsi samantien pienemmälle, kurvasi uuteen ohitukseen ja lausahti: "kun on ABS jarrut voi paremmin ottaa riskejä."
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 3886
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Tai sitte elä tee, eipä nuo onnistu. Voi tulla yllätyksiä.jiipee kirjoitti:Nyt kun on vielä lumet maassa, niin mene jonnekin tyhjälle isolle parkkialueelle ja yritä tehdä ESP päällä sillä autolla käsijarrukäännös
Jos käppäri ei ole takapyöriin, niin kokeile tehdä perinteinen etuvetoisen nopea kääntäminen peruuttamalla ja etupäätä luistattamalla.
En kyllä näin pohjoisessa asuvana ottaisi autoa jossa ei espiä vois kytkeä pois. Karmee tunne kun pehmeässä lumisessa mutkassa sulta viedään etuvetoisesta tehot pois, tai kun toinen etunen haukkaa lumeen ja korjaat sitä kaasulla ja kääntämällä rattia.
Minusta on ihan normaalia autonhallintaa käyttää noissa paikoissa kaasua hallinnan säilyttämiseen, rallinajosta kaukana. Tietenki voishan sitä ajaa alle 20km/h ja ottaa riskin lumeen juuttumisesta.
Kun tien pinta on kova (lumipolanne, jää, asfaltti) espi saa olla päällä.
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 8:45 am
- Paikkakunta: Sauvo
- Viesti:
-03 Mondeon luistonestoon olin tyytyväinen. Ei heti ottanu tehoja pois, jarruilla teki temppujansa. Ja kun tiesi miten auto käyttäytyy esim sivuluiston sattuessa, niin helppo oli ajaa vähän lujempaakin pikku teillä. Tämä nyt ei tietty ole luistoeston perimmäinen tarkoitus, enne ku joku ehtii asiaan puuttumaan.
Nyt vaihdoin pajeroon, missä ei estoja ole. Koeajolla, kun oli takaveto päällä, niin yhdestä risteyksestä sain kunnon luiston aikaa, vähän puolivahingossa. No ei tuo vierastilanne ollut, joten ei hätää. Emäntä vaan hätäänty että kuin tää tälleen menee. Tottunu etuvetoon. Neliveto päällä rauhottuu kummasti, nyt vaan täytyy päästä sinuiksi ton kanssa, että tietää taas auton luonteen.
Nyt vaihdoin pajeroon, missä ei estoja ole. Koeajolla, kun oli takaveto päällä, niin yhdestä risteyksestä sain kunnon luiston aikaa, vähän puolivahingossa. No ei tuo vierastilanne ollut, joten ei hätää. Emäntä vaan hätäänty että kuin tää tälleen menee. Tottunu etuvetoon. Neliveto päällä rauhottuu kummasti, nyt vaan täytyy päästä sinuiksi ton kanssa, että tietää taas auton luonteen.
Fordson Super Dexta -62
Volvo T650 -73
Ford Escort MK1 1300 -75
Volvo T650 -73
Ford Escort MK1 1300 -75
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Melko villejä vekottimia nuo Pajerot kiinteän nelivedon kera. Kaks kertaa olen kokeillu luistossa viedä, ensimmäisen ja viimeisen. Alla autotyypille tavanomaiset M+S renkaat, uudenkarheat tosin, ja tie kiiltävällä jäällä.Flanagan kirjoitti: Nyt vaihdoin pajeroon, missä ei estoja ole. Koeajolla, kun oli takaveto päällä, niin yhdestä risteyksestä sain kunnon luiston aikaa, vähän puolivahingossa. No ei tuo vierastilanne ollut, joten ei hätää. Emäntä vaan hätäänty että kuin tää tälleen menee. Tottunu etuvetoon. Neliveto päällä rauhottuu kummasti, nyt vaan täytyy päästä sinuiksi ton kanssa, että tietää taas auton luonteen.
Pukkasin takaisin takavedolle, sillä osaa ajaa. Pitkässä pajerossa takapainoinen painonjakauma jopa tyhjänä hankaloittaa ajamista.
-
- Viestit: 934
- Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
- Viesti:
Mejän perheessä on nyt ESP:llä varustettu auto. Kukkaan ei ole erityisemmin maininnu moisen olemassaolosta. Tossa kerran yhellä moottoritien rampilla ajoin tahallaan liian lujaa ja lähti sivuluisuun ko nappas kiinni ja oikasi. Olisin sen ilman ESPeetäkin hoitanu ei niin vakavaa kuha tuli kokkeiltua.
Onhan se ihan jees toi, mutta kun on tullu toimeen ilman sitä jo yli kolekymmentä vuotta ja n. 50kkm/ vuosi ei sitä kaipaa
No, muija on siitä hyvillään ja sehän on pääasia
Onhan se ihan jees toi, mutta kun on tullu toimeen ilman sitä jo yli kolekymmentä vuotta ja n. 50kkm/ vuosi ei sitä kaipaa
No, muija on siitä hyvillään ja sehän on pääasia
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: ESP
Mielipiteensä kullakin mikä vetotapa helpoin hallita Olis kyllä hyvä jos tuollaisia jääratoja aurattaisiin ja sinne voisi sitten mennä harjoittelemaan sitä ajoa ihan turvallisesti. Sääli se vaan on että ainakin täällä kaupunkien läheisyydessä jos menet jäälle luistattelemaan niin kyllä joku "koirankusettaja" siitä asiakseen ottaa ja tulee urputtamaan tai sitten soittaa poliisit pelipaikalle.maatreij kirjoitti: ESP tai vastaava taitaa olla nykyisin jo lähes kaikissa uusissa autoissa. Sen poistaminen on ehkä tarpeellinen jos olet jäänyt jollekin pehmeelle kiinni ja silloin tarvii enemmän pitoa ja tehoa vetäville pyörille?
Ennen oli jääradat joka kylässä ja takapotkuiset autot joilla oli kiva kurvailla kylkimyyryä. Takapotkuinen auto on huomattavasti helpompi hallita liukkaalla kuin etuveto, ehkä se ESP on siellä ihan tarpeellinen.
!"
-
- Viestit: 4191
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
- Paikkakunta: 39750
- Viesti:
Ne on tuollaiset EEÄSPEET tällaselle vanhoilla takatuupparivolvoilla sompailleelle outoja häksättimiä,tottunut kun olen käyttämään kaasua ohjailuun,eli ripaluisussa mennään ajoittain.
Jotain märssyä joskus kokeilin jossa ESP,enpä voi väittää tykänneeni.Sama tuon etuvedon kanssa,niinkuin heittäis vasaraa varsi edellä..
Jotain märssyä joskus kokeilin jossa ESP,enpä voi väittää tykänneeni.Sama tuon etuvedon kanssa,niinkuin heittäis vasaraa varsi edellä..
-
- Viestit: 1232
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
- Paikkakunta: Nyby
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, Jäärä, Mauri Tähkä, mhaanpaa, Mika 82 ja 58 vierailijaa