ford trader 6, kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

ford trader 6, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

- kuinka suuri halkaisijaltaan on traderin moottorin etulevyssä oleva nokka akselin reikä? projektikoneessani on ilmeisesti majorin etulevy jossa nokan reikää joutui suurentamaan. Ilmeisesti siinä meni jotain pieleen (reikä jäi liian pieneksi?) koska moottoria kasatessani huomasin että 5-sylinterin pakoventtiilin nostaja on kokoajan paikallaan kun moottoria pyörittää, ei kuitenkaan kokonaan jumissa koska nostaja pyörii ympyrää moottoria pyörittäessä mutta ei liiku milliäkään pystysuunnassa.

- paljonkos se on oikea suihkutusennakko raaterissa? 590e ja alipainesäätäjä pumppu.

- onko Majorin 4:sen ja traderin 6:sen öljypumpuissa eroa?
MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

selkis minkä takia nostaja jumitti. etulevyyn pitää työstää vielä millin syvempi ura nokan olaketta varten. sen takia nokka jäi korkealle ja yksi laakerikauloista otti nostajaan kiinni minkä takia se pyöri.

mutta vielä tarttis saada vastauksia ennakko ja öljypumppu kysymyksiin??
Ford power
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

MiikkaE kirjoitti:selkis minkä takia nostaja jumitti. etulevyyn pitää työstää vielä millin syvempi ura nokan olaketta varten. sen takia nokka jäi korkealle ja yksi laakerikauloista otti nostajaan kiinni minkä takia se pyöri.

mutta vielä tarttis saada vastauksia ennakko ja öljypumppu kysymyksiin??
Mikäli ajatellaan loogisesti, niin öljypumpun on oltava tehokkaampi, siis isommilla hammaspyörillä ja siten isommalla kuorella varustettu 6 sylinterisessä moottorissä koska siinä on enemmän voideltavia laakereita kampiakselilla ja saattaa olla nokka-akselillakin, kuin 4 sylinterisessä.

Ennakkoa en muista.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Ennakko 23-26 astetta nokka-akselista riippuen.
Traderin öljypumppu on pitempi kuin Majorin.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Voin huomenna vastata kaikkin kysymyksiin mutta en jaksa tänään tehdä mitään muuta kuin mennä nukkumaan 14 tunnin työpäivän ja saunan jälkeen. :roll:
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: ford trader 6, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja grani »

MiikkaE kirjoitti:- kuinka suuri halkaisijaltaan on traderin moottorin etulevyssä oleva nokka akselin reikä? projektikoneessani on ilmeisesti majorin etulevy jossa nokan reikää joutui suurentamaan. Ilmeisesti siinä meni jotain pieleen (reikä jäi liian pieneksi?) koska moottoria kasatessani huomasin että 5-sylinterin pakoventtiilin nostaja on kokoajan paikallaan kun moottoria pyörittää, ei kuitenkaan kokonaan jumissa koska nostaja pyörii ympyrää moottoria pyörittäessä mutta ei liiku milliäkään pystysuunnassa.

- paljonkos se on oikea suihkutusennakko raaterissa? 590e ja alipainesäätäjä pumppu.

- onko Majorin 4:sen ja traderin 6:sen öljypumpuissa eroa?
Periaatteessa Majorin ja Traderin etulevy ja päittäislaakeri on samat, mutta eri vuosimallien välillä on eroja. Vanhoissa on ollut kaksi eri versioista "hevosenkenkää" lukitsemassa akselia ja uudemmissa etulevyn reikä toimii päittäislaakerina. (Päittäivälys 0,005-0,021 tuumaa). Nyt jos on sekoitettu eri versioita niin osat eivät sovi keskenään.
Ennakko on 19 astetta, mutta jos yhdistää erilaisista vuosimalleista koneen niin se ei ole niin selvää mikä se enakko pitäisi olla.
Pumppujen pesät ovat eri pituisia.
Majorissa on 32mm pitkät hammaspyörät ja Traderissa on 47mm.
http://i179.photobucket.com/albums/w315 ... 001-11.jpg
Jos sinulla on Lontoonkieli hallussa niin tässä on hyvät ohjeet. Tämä on Superin brujut mutta samat ohjeet käyvät Traaderiin kun muistat että sarjanumerot ovat täysin erilaiset eikä niistä ole apua tässä.
http://www.fordson.se/1A_Motor_Suplemen ... 01-031.pdf
Minulla on tällä hetkellä pari konetta levällään, että jos haluat katsoa tarkemmin niin olet tervetullut.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Niin ja tosiaan, hyvä että Grani antoi lisälukuja ennakkoon. Se syöttöpumpun elementtien koko vielä vaikuttaa tuohon ennakkoon.

Lienee viisain asentaa se ennakko 20:n korville ja säätää korvakuulolla. Alla vähän vinkkejä mistä voi päätellä minnepäin käännellään.

Savuttaa täydellä kuormalla erityisesti keskisuurilla ja pienillä kierroksilla . Moottori tavallista äänekkäämpi. Musta taikka harmahtava savu.
Ruiskutushetki liian aikainen.

Sininen tai sinertävän harmaa tai harmahtavan valkoinen savu.
Sinistä tai vaaleahkoa savua erityisesti kylmänä ja suurella kierrosluvulla sekä kevyellä kuormalla. Savutus vähenee tai muuttuu mustaksi moottorin ollessa kuumana ja täydellä kuormalla menettää tehoa.
Ruiskutushetki liian myöhäinen.

Savuttaa täydellä kuormalla erityisesti keskisuurilla ja suurilla kierroksilla . Moottori tavallista hiljaisempi. Musta taikka harmahtava savu.
Ruiskutushetki liian myöhäinen.
jarsi
Viestit: 1317
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarsi »

grani kirjoitti:Voin huomenna vastata kaikkin kysymyksiin mutta en jaksa tänään tehdä mitään muuta kuin mennä nukkumaan 14 tunnin työpäivän ja saunan jälkeen. :roll:
Toivottavasti olet saanut levätä :o Nimimt.minullakin kysymys , tähän saa kyllä muutkin vastailla :!:
Voisiko joku tunnistaa tämän kuvssa olevan PTO akselin ilmeisesti fordista mutta mistä mallista pituuta on 1003 mm pääs-päähän
mitat kyllä tuumissa:
Kuva
Ja tästä lisää. http://kuvablogi.com/blog/5567/15/
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Nojoo, en tarkoittanut että aivan kaikiin vaan Miikka E:n kysymyksiin koskien 590 E ongelmia. Tuo akseli kyllä muistuttaa Majoria mutta siinä pitäisi olla kiila hammaspyörälle ja lukkorengasurat sen molemmin puolin. Vaikeaa se on tuosta kuvasta päätellä.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Majorin akselia muistuttaa, luultavasti sellaisesta koneesta jossa ei ole ollut nostolaitteita eikä pumppua.Nostolaitekannen paikalla on silloin matala levy.Joissakin on ollut myös hihnapyörä akselin päässä, kuvakin löytyisi sellaisesta jossa neliurainen hihnapyörä, ollut kompressorin pyörityksessä kivilouhimolla.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

nonnii, kiitoksia tiedoista! nyt on traaderin ongelmia mietitty ja alkaa selviämään! :)
Ford power
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

MiikkaE kirjoitti:nonnii, kiitoksia tiedoista! nyt on traaderin ongelmia mietitty ja alkaa selviämään! :)
Eipä kestä. :wink: (Vanha sanonta, ei ennuste)
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

huomenna näkkee käykö se levy nyt kun sitä on työstetty jälleen.. :D
Ford power
jarsi
Viestit: 1317
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarsi »

mike kirjoitti:Majorin akselia muistuttaa, luultavasti sellaisesta koneesta jossa ei ole ollut nostolaitteita eikä pumppua.
Kiitän näistäkin !! Ei vaan sopinut Forson Supra Majorin , oli lyhyt sekä väärä kiinnike mutta Fordsonista olen sen irroittanut :!:
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

meikäläisen traaderin etulevy passas ainakin nyt paikalleen ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. :wink: pikkuhiljaa kasatessa.. Kuva että tulikin huonolaatuinen kuva..
Ford power
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Joko olet sen valuukoodin katsonut? Muista sitten että jos öljypohjan syvennys on liian edessä ja ottaa johonkin kiinni asennettaessa konetta Majoriin niin saat vaihtaa toisenmalliseen. Kiinnityspulttien koko on muuttunut ja ajoituksen tirkistelyreikä mutta luulen että se muuten sopii.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

jees, siinä lohkossa lukee "h13c" siinä koodin paikalla. pitää muistaa tuo öljypohja asia :P
Ford power
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

MiikkaE kirjoitti:jees, siinä lohkossa lukee "h13c" siinä koodin paikalla. pitää muistaa tuo öljypohja asia :P
Koodi tarkoittaa 13 kesäkuuta 1959.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

jaahas, vai että sen ikänen mylly on se. kiitosta taas jälleen kerran 8)
Ford power
V8-Fordson
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 8:39 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V8-Fordson »

Ulosoton akseli voi olla Mörkö Majorista, sillä Mörkössä ulosoton käyttö on
suoraan kuljettajan edessä vaihdelaatikon päällä, kun uudemmissa
ulosotto menee alakautta ja rajoittaa vähän maavaraa.
t. Peter
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ekolandia, Google [Bot], TEKY ja 56 vierailijaa