Renki 500 tukipyörä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

EsaAT
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 04, 2007 10:21 am
Viesti:

Renki 500 tukipyörä

Viesti Kirjoittaja EsaAT »

Moro Masinistit!

Kyselen samaa asiaa kuin Valmet-tallilaisiltakin. Täällä on kuitenkin suurempi joukko vastaamassa.

Onko kenelläkään teistä Renki 500 ja siinä alkuperäinen tukipörä?

Ostin itse juuri Renki 500:sen, mutta siitä puuttui tuo tukipyörä. Traktori, johon tuon kytken, tarvitsee tuon tukipyörän kuormaa käsiteltäessä.

Nyt siis tarvitsisin valokuvia tuosta tukipyörästä, mahdollisimman tarkkoja ja useammasta suunnasta, kiitos. Voisitteko lähettää kuvat osoitteeseen:
esa.a.tirkkonen@elisanet.fi
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Harvempi tietää minkälainen Renki 500 on.

Olisikohan tuo takakuormain? Siinnä on kaksi yksitoimista nostosylinteriä ja yksi kaksitoiminen kauhan kääntö sylinteri?

Ei tuossa mitään kuvia tarvita. Kiinnitys on yhdellä tapilla ja kiinnitys rauta sellaista mikä siihen koloon sopii. Itse pyörä on jotain 300 millistä putkea
joku 300milliä pitkä pätkä. Päät on ummessa ja putken keskiössä laakeri.

Siinnä on sellainen ajatus että kärryn kanssa sen voi kääntää ylöspäin
jolloin se ei ota aisaan kiinni.

Katsot vain että se se sopii paikalleen. Voisi kuvitella että pyörän etureuna
kulkee jossain kuormaajan rungon takareunan tietämillä.
Ja pyörän alapinta tietysti kulkee kauhan huulilevyn korkeudella.

Nämä mitat on vetäisty ihan järkeilyn pohjalta. Käytät rohkeasti
järkeä kun teet niin ei mikään mahdoton suunniteltava.

Kai tuollaisen rakentamiseen jotain maataloustukea saa. :D
EsaAT
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 04, 2007 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EsaAT »

Ok. Juuri tuollainen kone on kyseessä. Kyllä kyseisen koneen omistajat tietävät. Niillehän tämä kysymys olikin tarkoituksella suunnattu.

Nyt ei ole kyse mistään omasta muunnelmasta, vaan tehdä alkuperäisen näköinen tukipyörä. Tottakai tuollaisen muunnelman osaa tehdä melkein kuka tahansa. Siitä ei tule samanlainen kuin alkuperäinen, jos ei ole mallia vieressä tai edes kuvaa siitä.

Enkä saa mitään maataloustukea, kun en ole viljelijä :-)
Zepe

Viesti Kirjoittaja Zepe »

Googlella hiukan apuja löytynee...
:lol: http://www.nettikone.com/629489
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Mulla on tuollainen pyörä kannakkeineen - jossakin. En ole tarvinnut moneen vuoteen ja voisin myydä kunhan muistaisin missä se on. Akseli siinä oli taipunut ja ilmeisesti kulunut, muuten "kuin uusi" (olen lukenut liikaa nettikoneen ilmoituksia :? ) En kyllä tiedä onko kuormaimeni juuri 500:nen. Aisojen välinen tuki kauhan puoleisessa päässä on minulla suora eikä mutkalla, kuten kuvassa ja pyörän lukitaan runkoon tapeilla.

Katselin kuvaa vähän tarkemmin. Ei minulla juuri tuollaista kuormaajaa ole, mutta pyörä on kyllä samanlainen.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Tässä lisää kuvia:

http://www.nettikone.com/663493
tv43
Viestit: 784
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 11:57 am
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tv43 »

Jos edelläolevista et saa tietoja , ja asialla ei ole kiire , tiedän paikan
missä voin käydä kuvaamassa ja mittaamassa . Ilmoittele tarvittaissa .
EsaAT
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 04, 2007 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EsaAT »

Olen kasellut nuo Nettikoneen kuvat läpi, mutta niistä ei hirveästi irtoa tietoa. Ne kuvat ovat joko pieniä tai muuten sellaisest kulmasta, ettei saa selvää.

Tietääkö kukaan onko 300 ja 500 malleissa sama tukipyörä?

Jos tapsa löydät tukipyörän jostakin, niin otatko kuvia? Olisin kiinnostunut, vaikka siinä olisi korjattavaakin, siis jos se käy tuohon 500 malliin.
vintsake
Viestit: 675
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:46 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Pyörä on

Viesti Kirjoittaja vintsake »

Miunulla on tuo pyörä, löytyy varmasti keväällä.
Myyn hintaan 0,20€, vai noudettuna.
Köyhän on oltava nöyrä ja hullun ol oltava väkevä
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Saat kuvat kunhan löydän sen pyörän. Vintsakkeen hintaan en kyllä pysty. Itse en tykännyt tuosta pyörästä. Nostolaitteissa oli liikaa väljää ja vehje kallistui liikaa pyörän varassa. Onneksi tarvitsin vain kokeiluun.
EsaAT
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 04, 2007 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EsaAT »

Näinköhän vintsakkeella on edes koko pyörää olemassa? Taitaa laskea luikuria. :-D
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Leyland 262 mies kirjoitti:Harvempi tietää minkälainen Renki 500 on.
Jos ei tiedä, tuskin silloin pystyy kuviakaan järjestämään.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

"Siitä ei tule samanlainen kuin alkuperäinen, jos ei ole mallia vieressä tai edes kuvaa siitä. "

Kannattaa opetella sen verran konepiirustus tekniikkaa jotta pystyy
piirtämään ja lukemaan tuollaisia yksinkertaisia kappaleita. Ei ole iso
vaiva ja koneenrakentelu helpottuu huomattavasti. Jos pelkkä ulkonäkö
alkuperäisen kanssa riittää niin tuon sylinterin mitoilla jo pystyy
tekemään "näköispainoksen". Kun tuollaisia kerran on markkinoilla
niin sinuna kyllä iskisin euroa sen verran tarjolle että saisit valmiin.
Rahalla on uskomaton voima, siis rahalla.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke »

Miten pieneen härveliin laitata kuormaimen? ei se tartte pyörää muullonkuin varikolla seisoessa, jos käytät tunni tehokasta työ aikaa sulla on toimiva pyörä kasassa. tuon netti kuvan mukaan valmistat rullan vallan hyvin.
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Voin laittaa muutaman kuvan jos ei oo hirvee kiire (kamera lainassa) sanotaanko vaikka joulun jälkeen,
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
EsaAT
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 04, 2007 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EsaAT »

:? :shock: Nyt ei Leyland 262 mies tiedä mistä puhuu :lol:

Googlettamalla tietoa kyllä löytyy millainen kone tuo Renki 500 on, jos joku ei tiedä. Zepe ja Vääräkoski laittelivatkin jo linkkejä Nettikoneeseen, kiitos niistä.

Takakuormaaja on tarkoitus laittaa Valmet 565 vm.68 perään ja sillä kuormata soraa, kiviä ja kappaletavaraa peräkärryyn. Keula saattaa olla aika kevyt ilman tuota tukipyörää nostettaessa juuri peräkärryn lavan korkeudelle. Silloin taakka on kauimpana traktorista. Tosin on nokalla jo lingon takia n. 120 kg painoja ja lisää saa tarvittaessa tehtyä.

Onko kenelläkään ko. kuormaajasta kokemuksia samankokoisen traktorin perästä?

Ei niillä kuvilla niin kiire ole. Kerään ensin riittävästi tietoa ja tarvikkeita ennen aloittamista. Kiitos tapsa ja 10/60 TenSpeed jo etukäteen. Eihän sitä tiedä vaikka saisinkin valmiin jostakin Euroilla ;-)
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke »

Kuormasin aikoinaa tuhansia kuutioita soraa / sontaa jne , kone oli Zetor 5711 elopaino siina on jotain 3300 kg eli on jreämpi kuin Valko vaan ei se etupainoja tartenna,uskoisin että valkolla onnistuu hyvin jo noilla etupainoilla ainut ongelma saatta olla tuon hyrauliikan tuotto, oli meillä valkokin en vain muista tuliko tuolla kuormattua yhtään kauhallista,
Renkin on sikäli hyvä kevyt rakenteinen suht luja kevyeen traktoriin tehty.
MF265
Viestit: 2071
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Painoja on oltava paljon 565:n nokalla, sitten voi jollain lailla tulla toimeen harrastehommissa. Niin ja se tukipyörä. Joskus kuormattiin tuolla 265:lla ja Renki 500:lla. Tuohan painaa n. tonnin enemmän mitä 565 ja taitaa olla vähän pitempi ja keulapainosempi. Lisänä joku 100kg etupainoo, eli liian vähän. Silti aikamoista keikkumista soran ja mullan kuormaus. Nyt on 3400kg neliveto ja homma onnistuu pajon paremmin, mutta mielellään sais olla vielä enemmän raktorissa painoo. Tosin tukipyörä on otettu irti jo uutena. Tallessa on kyllä, mutta pihajyränä.
TeeKoo
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 11:17 am
Paikkakunta: Itä-Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeeKoo »

Tuollaisen hankin loppukesällä. :arrow: Kuva

On kai sitä "ensimmäistä" RENKI mallia (Alkujaan ~vm80). Muistuttaa 300:sta enemmän kuin 500:sta, mutta tukipyörä löytyy. Ja kyllä, tukipyörälle on käyttöä, ainakin 2vetoisen 6610n kanssa.

Jos satut asustelemaan Tampereen Itäpuolella niin mittailemaan sopii tulla.

Samalla kun alat operoimaan niin rakenna laitteelle "tukijalka" jolla pysyy tukevasti pystyssä.
EsaAT
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 04, 2007 10:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EsaAT »

TeeKoo on samoilla linjoilla kanssani. Tuo tukijalka tuli mieleen heti, kun irroitin koneen ensimmäisen kerran traktorin perästä. Nyt se on pölkyn päällä pihanurmella. En tiedä miten herkkä tuo nostosylinteri on päästämään kuormaimen "makuuasentoon" kovalla alustalla tukipyörän kanssa. Ainakin jossakin Nettikoneen kuvassa oli kuormain "luovuttanut" ja ruvennut levolle :-D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Amazon [Bot], Google [Bot], JiiSPee ja 20 vierailijaa