DB 990, pakkaset ja nostolaitteet temppuilee

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
lefa42
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2008 1:10 pm
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

DB 990, pakkaset ja nostolaitteet temppuilee

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mikäs v***u siihen nyt iski, tokaisin, kun ensimmäistä kertaa (ja ensimmäistä talvea) jouduin uskollisen taavettini kanssa tappelemaan. Nostolaite ei paljoa pukahdakaan, kun pitäisi levyä nostaa perästä.

Eli tuo on toissapäivänä hieman temppuillut nostolaitteen kanssa (piti 5min käyttää ennenkuin nousi), mutta tänään ei auta sitten mikään (4h taisi jyristä pihamaalla itseään lämpöiseksi, eikä nostolaitteet puhu mitään). Eikä pakkasta ole kuin -3

Öljy oli hieman kosteutta imeneen näköistä, mutta miksei se olisi vaikuttanut asiaan jo toissapäivänä, jolloin toimi sen 5min käytön jälkeen täysin normaalisti? Nostovivun käyttötappi (johon vipu siis osuu) tai mikäsenniminytoli on hieman oudon ja sisäänpainuneen oloinen (tunnoton lienee oikea sana?)

Ajattelin ruveta jo öljyjä vaihtamaan, mutta sanokaan ennen sitä, mihin kaikkeen muuhun tarvitsee varautua (eli siis mikä muu voisi olla rikki?)

Asiallisia vastauksia kiitos, ko. merkin ovat jo kaikki tutut haukkuneet. :)
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: DB 990, pakkaset ja nostolaitteet temppuilee

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

lefa42 kirjoitti:Nostovivun käyttötappi (johon vipu siis osuu) tai mikäsenniminytoli on hieman oudon ja sisäänpainuneen oloinen (tunnoton lienee oikea sana?
On tapahtunu, että on se tappi pitäny vetää pihdeillä ulospäin.
Johannes.
Viestit: 225
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johannes. »

Nostovivun käyttötappi tuppaa menemään jumissa. Kuumailma puhallin
on auttanu, auttoi tänäkin aamuna.
hannutt
Viestit: 540
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannutt »

Nyt alkaa Taavettilaista kiinnostaa, mikä tappi? Itsellä joskus potkiutunut se kolmitieventtiili väärään asentoon (eli vipu missä on 1,2,L 1/L) eli pitää olla L asennossa.
Taavetin moittijat ovat vaan kateellisia :D
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Taavetin nostolaite on erityisen herkkä vedensekaiselle öljylle ja roskille.
Öljypumpun imusiivilä on alimmaisena siellä perän alla ja se JÄÄTYY pakkasella, jos vetiset öljyt. Konetta ei saa käyttää kauaa, ettei pumppu kavitoi itteäsä rikki.
Vaihda öljyt ihan ekaksi. Huomioi, että peräkotelon sisäpinnalla on voimakas rivoitus, minkä takia öljyn tyhjentäminen vaatii kikkailua vaikkapa kallistelemaalla traktoria tai huuhtomalla löpöllä ja halvalla universaaaliöljyllä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
1957
Viestit: 829
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1957 »

Itselläni on kaksi 1200 taavettia, toisesessa on alkuperiänen hammasratas pumppu, jossa akselitiivisteen kautta pääsi ilmaa järjestelmään, kun moottori ei käynyt. Ei lähtenyt pumppaamaan ennen kuin ilma oli poistettu.
Kylmällä ilmalla ei öljy lähde kiertämään, jos on kosteutta öljyissä, koska imuputki on pitkä ja imusuodatin ei päästä öljyä läpi.
Toisessa on Sunfabin 100 litran mäntäpumppu, siinä ilmaus on tosi hankala, koska vaihteisto on pumpun alapuolella, siinä imusuodatin poistettu ja asenettu suodatin paluu linjaan.
Avaa pumpun painepuolen liitintä moottorin käydessä, siitä näet tuleeko öljy pumpulle.
Viimeksi muokannut 1957, Su Marras 23, 2008 9:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lefa42
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2008 1:10 pm
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kokeilin sitä tappia ihan sormivoimin, tuli komeasti itseä kohti, ja tuntui hieman höllältä, joten onko jokin, mitä se tappi painaa jumissa / jäässä tms.

Öljyä saan huomenna kaupasta ja taidan vaihtaa ne heti alkuun. Pistää vaan vihaksi, kun hankin pelin lumikolan korvikkeeksi ja ulkona on semmoinen puhuri että huh.
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Eikös 1200 :ssa ole pumppu keulilla, kun taas 990 :ssä se on perässä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
1957
Viestit: 829
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1957 »

On Keulilla, siksi on vielä herkempi, imuputken pituuden takia.
Johannes.
Viestit: 225
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johannes. »

Jos on punainen Taavetti, kun vaihdat öljyt ota vaihdelaatikon
alta pyöreä luukku irti, sieltä löytyy imusiivilä, joka kannattaa putsata.
Jos on vetiset öljyt siivilä saa harmaan kuorrutuksen.
Siihenkin auttaa kuumailma puhallin, kun lämmittää sitä luukkua kuorrutus häviää, ei se vikaa korjaa mut saa selville missä on vika.
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Valkokeulassa sihti samassa paikassa ja uudemmissa vieläpä suodatin siinä ja sillon siinä on oikein merkkivalokin sille.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Jannel
Viestit: 167
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 3:28 pm
Paikkakunta: P-Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jannel »

Veikkaampa että on vain vetiset öljyt. Omassa valkeassa 990:ssä oli öljyä veden seassa kun ostin sen. Moneen kertaan piti öljyt vaihtaa että alkoi väri muuttumaan. Valkeissa on tosiaan suodatinkin ja jos meinaa saada kaikki moskat pois niin vetokoukun alla on yksi öljyroppu lisää josta saa ulosoton murikaltakin öljyt alas. Ja ku roput on auki kannattaa nostolaitevivun ja kolmitie venttiilin välissä olevasta salmiakin mallisen luukun alta aukaista ne nostolaitteen venttiilit ja puhdistaa ne! Isot tasakärkitulpat joiden alla jousikuormitteiset venttiilikarat. Ne pakkaa paskottumaan jos huonot öljyt.
lefa42
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2008 1:10 pm
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kiitoksia vihjeistä, vetisiltä öljyt vaikuttavat, joten eikai tässä sen kummempia kuin öljynvaihtoon. Mitä laatua ja kuinka monta litraa?

Entäs onko tuon "käyttötapin" löysyydellä nyt mitään merkitystä, vai johtuuko siitä, ettei tavara kierrä, että on mitääntekemättömän tuntuinen?
spark

Viesti Kirjoittaja spark »

lefa42 kirjoitti:Kiitoksia vihjeistä, vetisiltä öljyt vaikuttavat, joten eikai tässä sen kummempia kuin öljynvaihtoon. Mitä laatua ja kuinka monta litraa?

Entäs onko tuon "käyttötapin" löysyydellä nyt mitään merkitystä, vai johtuuko siitä, ettei tavara kierrä, että on mitääntekemättömän tuntuinen?
Tuolta kannattaa tulostaa voiteluainetaulukko, johon on merkitty myös tilavuudet.

http://www.shell.com/home/page/fi-fi/sh ... match.html
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ja tuosta Taavetti-miesten foorumista sitten löytyy se OIKEA tieto. Siellä yks Erkki, joka tietää kaiken nostolaitteista.

http://www.network54.com/Forum/332373/
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Riku
Viestit: 515
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:05 pm
Paikkakunta: Entinen Jalasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riku »

Hieman asian sivusta, mutta kannattaa uusia vaihdekepin juuressa olevat suojakumit, varsinkin silloin jos traktori on hytitön ja sitä varastoidaan taivasalla. Huomattavasti vähentää veten kertymistä vaihteistoon ehjät kumit.
taavetti_mies
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Loka 28, 2008 2:56 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taavetti_mies »

Tuttu ongelma. Vesi kondensoituu perä öljyjen sekaan ja sitten onkin ensimmäisenä pakkas aamuna ihmettelemistä.
taavetti-talli.net
lefa42
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2008 1:10 pm
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jahas. Sateet tuli, lumet suli jne. Plussaa ilmassa ja traktori sulana, vaan nyt on ongelman malli hieman outo.

Nimittäin tuo käyttövipu (joka siis painaa sitä pikkuista tappia) on selkeäsi "irti" tuosta pesästään, mikä on yhteydessä mihinlie (en ole traktoriexpertti) ja tuntuma on tosiaan täysin höllä, verrattuna siihen mihin kesällä/syksyllä olen tottunut, olenkos nyt pakkasella tapellessani rikkonut jotain?

Eli siis suomeksi sanottuna, joko pääsen aloittamaan mittavampaa remonttia tämän tähän asti moitteetta toimineen rakkaani suhteen vai mitä? :)

Uudet öljyt jo odottavat, mutten ole vielä vaihtanut, jos vaikka joudunkin purkamaan laitteet siten, että valuisivat kuitenkin ulos..
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Laitappa kysely sinne David Brown traktori-foorumille. Erkki vastaa sulle nopeasti ja kertoo mikä vika.
Laske vaan ne vanhat öljyt sieltä pois nyt, kun on lämpimät kelit. Se perän huuhtelu kun vaatii sitä kikkailua, mikä ei ole pakkaskelin hommia. Se ventiilipaketti on siinä ylhäällä, eikä sen takia tarvi lootaa tyhjentää.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Bing [Bot], blues, harris820 ja 50 vierailijaa