ripa luisu kirjoitti:kovasti ihmetyttää nämä asennus ajat. kun laitoin ketjut elämäni ensimmäisen kerran niin aikaa kului ehkä vähän alle tunti, sen jälkeen on mennyt parhaillaan noin vartti tuntiin (siinä tuli jo hiki). ketjut on aika lailla saman näköiset mitkä oli tuossa kuvassa. olen vetänyt ne tallin lattialle, siihen traktori päälle, ketjun toinen pää vanteen läpi rengassokkaa käyttäen ja ajaa niin kauan että kiinnitys kohta on ylhäällä ja siitä kiinni. voi ajaa tiellä kaasupohjassa melkein 40 kmh.
Eihän tää homma mikään nopeus laji ole mutta harva niitä 15 minuuttiin päälle saa. Haluaisinpa nähdä vartissa päälle heitetyt ketjut joilla vedetään esim nyky-Nyykkärillä 40 km/h ! Missähän lienee lokasuojat sen jälkeen. Itsekehu on aina ollut vahva laji Suomessa !
Mistä se aikakin otetaan ? Jos lähdetään siitä että ne on valmiina suorana maassa, jää kokonaisajasta pois jo paljon.
Pitääkö tästä(kin) hommasta järjestää Suomen mestaruuskilpailut ?
No piti laitaa ketjut varakoneeseen. N. 20min siinä meni, aloitin ajanoton siitä kun traktori oli perutettu hollille ja revin ketjut ulos liiteristä. Valmista oli kun viimeisen ketjulenkin kiinitin. Vähäsen sähläystäkin oli, naru katkes heti ensimäiseksi, ja toinen ketju tuli toispulisesti päälle.Löysällä ne on, mutta kun mä nyt kiinitän lanan siihen, siinä oheessa voi kiristää niitä. Kyllä niitä saa päälle 15minuutissa jos haluaa. Pyöräkoko on 16,9 34 ja ketjut ofan matti?
ripa luisu kirjoitti:kovasti ihmetyttää nämä asennus ajat. kun laitoin ketjut elämäni ensimmäisen kerran niin aikaa kului ehkä vähän alle tunti, sen jälkeen on mennyt parhaillaan noin vartti tuntiin (siinä tuli jo hiki). ketjut on aika lailla saman näköiset mitkä oli tuossa kuvassa. olen vetänyt ne tallin lattialle, siihen traktori päälle, ketjun toinen pää vanteen läpi rengassokkaa käyttäen ja ajaa niin kauan että kiinnitys kohta on ylhäällä ja siitä kiinni. voi ajaa tiellä kaasupohjassa melkein 40 kmh.
Eihän tää homma mikään nopeus laji ole mutta harva niitä 15 minuuttiin päälle saa. Haluaisinpa nähdä vartissa päälle heitetyt ketjut joilla vedetään esim nyky-Nyykkärillä 40 km/h ! Missähän lienee lokasuojat sen jälkeen. Itsekehu on aina ollut vahva laji Suomessa !
Mistä se aikakin otetaan ? Jos lähdetään siitä että ne on valmiina suorana maassa, jää kokonaisajasta pois jo paljon.
Pitääkö tästä(kin) hommasta järjestää Suomen mestaruuskilpailut ?
Se on tämä nykyaikainen suorituskeskeinen ajattelu joka puikahtelee tässäkin pintaan.
Kuka laittaa nopeimmin maailman parhaat ketjut maailman parhaimman traktorin renkaille
rekola kirjoitti:Ensimmäinen tuntihan menee siihen kun hakkaa ketjut irti jäätyneestä maasta ja toisistaan.
Mittee varten työ piettä ulukona niitä kettinkiä? Katon alla kun säilyttää, niin ei ruostu ja on heleppo laittoo paikolleen renkaalle. Ei ne vie paljon tillaa tallin nurkasta.
En ymmärrä sitä päälle laitto tapaa, että renkaasta lasketaan ilmat pois, jonka jälkeen ketjut niskaan ja ilmat renkaaseen...
Kyllä soi (ja katkeilee) ketjut, mutta pitoa ei ole ainakaan metsäajossa nimeksikään.
Kyllä sitä vielä viime talvena sai ährätä hyvinkin pari tuntia, eikä tullut hyvä millään. Poimin noista viesteistä pari vinkkiä mieleen ja asennus meni tosi hyvin ja sutjakasti. Asettuivat ilman repimistä ja tuli sopivan tiukalle kerta laitolla. Eipä ole tullut ennen ajatelleeksikaan, antaa koneen itse vetää ketjut renkaan selkään, piruako noita ite repimään, tulevat vielä sopivan kireällekkin. Kyllä tältä palstalta ainakin harrastelija on monta hyvä vinkkiä saanut. Ei minusta kyllä vielä MM kilpailuihin ole, no eipähän noita ole urakkatöitäkään...
Paljon se on ketjuista kiinni, miten ne luontuvat renkaalle.
Ja tuurista.
Joskus saa vääntää rystyt verillä ja toisinaan sitten taas ei.
Uudemmassa traktorikalustossa en saakkaan ketjuja kuin etupyöriin. Eipä niillä kyllä mettään mennäkkään. Muovitankit, muovilokasuojat, piuhoja ja letkuja ja vaikka mitä ylt`ympäriisä.
Huuhaa kirjoitti:
Uudemmassa traktorikalustossa en saakkaan ketjuja kuin etupyöriin. Eipä niillä kyllä mettään mennäkkään. Muovitankit, muovilokasuojat, piuhoja ja letkuja ja vaikka mitä ylt`ympäriisä.
ja kun vielä tuohon lisätään ettei niillä uudemmilla paljon ole rypypaikkoihin asiaa, tasasen maan kulkjoita justiinsa noiden muovi ym. härpäkkeiden ansiosta, niin ollaan jo niiku asian syvimmässä ytimessä.
Siihen aikaan, kun ajoin työkseni ja matkat työmaalta toiselle saattoi olla
pitkät niin usein otin siirtoa varten ketjut pois. En muista minkä nimiset
ne ketjut oli ne oli tosi järeät kuitenkin.
Niiden päällelaitossa ei kuitenkaan kauan aikaa kulunut, tekniikka oli sama kuin videossa näytettiin, paitsi, että naru meni vanteen ja renkaan
välistä. Nyt minun ketjuni on niin kuluneet ja renkas myös, ensisyksynä täytyy lyhentää, että lokasuojista jäisi jotain jäljelle.
velimatti kirjoitti:En ymmärrä sitä päälle laitto tapaa, että renkaasta lasketaan ilmat pois, jonka jälkeen ketjut niskaan ja ilmat renkaaseen...
Kyllä soi (ja katkeilee) ketjut, mutta pitoa ei ole ainakaan metsäajossa nimeksikään.
Siis olenkin miettinyt vaihtoehtoa ketjuille, jotka tahtovat löystyä kumminkin, ja sitten tulee niitä ongelmia kuten kilinää, ja olen tullut siihen tulokseen, että hyvä ratkaisu olisi tehdä renkaan päälle tai erikseen rautapyörävanne, jossa olisi pulttimaiset nastat niinkö hevosenkengässä, siinä olisi tosikireään ketjuun verrattuna seuraavat lisäedut:
- 100% varmasti ei hakkaisi lokasuojiin
- kuluneet hokit voisi vaihtaa helposti
- Ei kuuluisi häiritsevää kilinää
- Kaikki piikit osallistuisivat vuorollaan pidon muodostamiseen, kun nyt jää osa lenkeistä löysänä hokkien väliin, vaikka kiristäisi tonnien kireyteen ne tavalliset ketjut, hokin kohdalta vaan tarttuu maahan.
Huuhaa kirjoitti:Ambulassi olisi hyvä olla paikalla hälyttämässä ruumisvaunut paikalle, kun aletaan kilpailla raskaammassa ketjusarjassa.
Juu nuoremmille täpinöille on nimenomaan iso paino se tärkee juttu. Olenkin ajatellut ketjujen sijasta kaikkein innokkaimmille järeän hartoksin ystäville suositella seuraavannäköisiä umpimetallipyöriä traktoriin:
Olis se hieno jälki lumes kun tuommoinen menis parimetriä korkeena rumpuna viittäkymppiä ohi.
er3004 kirjoitti:Siihen aikaan, kun ajoin työkseni ja matkat työmaalta toiselle saattoi olla
pitkät niin usein otin siirtoa varten ketjut pois. En muista minkä nimiset
ne ketjut oli ne oli tosi järeät kuitenkin.
Niiden päällelaitossa ei kuitenkaan kauan aikaa kulunut, tekniikka oli sama kuin videossa näytettiin, paitsi, että naru meni vanteen ja renkaan
välistä. Nyt minun ketjuni on niin kuluneet ja renkas myös, ensisyksynä täytyy lyhentää, että lokasuojista jäisi jotain jäljelle.
olen harrastanut samaa eli ketjut kärrylle, parikyt kilsaa siirtoajoa, ketjut alas maahan, renkaiden päälle ja eikun metsään. metsästä poistullessa ketjut pois ja kuorman päälle. jos siinä laitossa puolituntia tai yli menisi niin ei viitsisi moiseen ryhtyä. kuorma-auto miehet laittaa ja tiputtaa niitä monta kertaa päivässä ja epäilisin että traktoriin on helpompi laittaa kuin kuorma-autoon.
er3004 kirjoitti:Siihen aikaan, kun ajoin työkseni ja matkat työmaalta toiselle saattoi olla
pitkät niin usein otin siirtoa varten ketjut pois. En muista minkä nimiset
ne ketjut oli ne oli tosi järeät kuitenkin.
Niiden päällelaitossa ei kuitenkaan kauan aikaa kulunut, tekniikka oli sama kuin videossa näytettiin, paitsi, että naru meni vanteen ja renkaan
välistä. Nyt minun ketjuni on niin kuluneet ja renkas myös, ensisyksynä täytyy lyhentää, että lokasuojista jäisi jotain jäljelle.
olen harrastanut samaa eli ketjut kärrylle, parikyt kilsaa siirtoajoa, ketjut alas maahan, renkaiden päälle ja eikun metsään. metsästä poistullessa ketjut pois ja kuorman päälle. jos siinä laitossa puolituntia tai yli menisi niin ei viitsisi moiseen ryhtyä. kuorma-auto miehet laittaa ja tiputtaa niitä monta kertaa päivässä ja epäilisin että traktoriin on helpompi laittaa kuin kuorma-autoon.
Tuohon kuorkin ketjuihin. Kuormaauton ketjut saa yleensä päälle auton ollessa paikallaan ja on paljon helpommat kuin traktorin ketjut laittaa.
Voisiko joku lyhyesti kuvata, kuinka ne kuorma-auton ketjut laitetaan? En ole koskaan tuota nähnyt. Ne vaan roikkuu koukuissa siinä takapyörän edessä. Varmaan mettätiellä tukkiautossa ketjut on hyvinkin tarpeen. Mieluummin oikeen karkeet piikkikettinkit.
Mä kun en taida saada pitää sitä kärkipaikkaa siinä ketjunlaitossa. Mulla kun menee vaan 7 tuntia, ja joku sanoo että koko päivä siinä vierähtää. Pirskatti, en osaa tupakkia polttaa...
niin kun kuorma-autoss ne rokkuvat kettingit on niin sanotut ketjunheittäjän jonka käyttöpyörä painetaan paine-ilmalla rengasta vasten ja ketjun "pätkät" pyöriessään lentää pyörän alle ja auttaa yleensä noita isoja täysperäisiä mäissä ym.
Emmeköhämme näe seuraavassa Raudassa ja Petroolissa kilpailun, missä moni asentaa venyneetkin ketjut vartissa per puoli!
Niin ja tuo aika on siis ei-kilpailunopeus monelle tähän topiikkiin kirjoittaneelle , kuinkahan nopeasti se sitten sujuu kilpailutilanteessa? Pitääköhän suoritukset kuvata hidastustekniikalla, että ylipäätänsä jotain näkee?