Kertokaapa kokemuksia juontokourasta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Thome
Viestit: 92
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:46 pm
Paikkakunta: vesanto
Viesti:

Kertokaapa kokemuksia juontokourasta

Viesti Kirjoittaja Thome »

Suunnitteilla on jonkinlaisen juontokouran hankinta lähinnä polttopuuhommaan. Traktorina fordson major cargon kutosella joten keulapainoa riittää. Rangat on kohtalaisen hyvällä hollilla lähinnä peltojen ja peltoteiden varsilla. Ajomatkaa tekopaikalle muutamia satoja metrejä. Haluaisin tietää onko hukkainvestointi vai ajelenko rangat kärrillä ja teen kuorman käsin?
Kaikki alle 6-pyttyset on puolimoottoreita
tono
Viestit: 2147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

Kyllä siitä on suuri apu. Itselläni on jokin Kipan valmistama juontokoura, ja hyvin on kestänyt. Isommat puutkin nousevat helposti. Ja kouraan mahtuu ihmeen paljon puuta. Kärryjen lastauksessa, tosin joutuu vähän käsin parantelemaan kasaa. Jos ei muuta hyviä puolia löydy, niin ei tarvitse pakkasessa niin kauan värjötellä :D
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Joo kyl siittä on apua mutta Ford 4600:ses on kevyt nokka ja talavella pitäs olla neliveto niin pääsis takaperiki. Tukkien kans saa olla painava nokka.
Teroz
Viestit: 55
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Länssuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teroz »

juu kätevä peli kaikkeen muunkin kuin rankapuiden nosteluun.
Perälä
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 1:14 pm
Paikkakunta: Perniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perälä »

Kannattaa muuten laittaa juontokouraan kääntösylinteri.
Helpottaa käyttöä paljon ,eikä kolhi puita niin helposti.
2xmf165
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 4:38 pm
Viesti:

Juontokourasta.

Viesti Kirjoittaja 2xmf165 »

Hyvä peli tosiaan rangan ajoon, jos matka ei ole hirveän pitkä. Itse ajanut jo monta vuotta puut tien varteen. Ensin oli Hakki, ja nyt syksyllä ostin Kipan, jossa vinssi ja hydr.kääntö.
Fergu vaan vaatii nokkapainoa riittävästi, muuten joutuu jarrujen kanssa ajamaan.
Laitoin toiseen Ferguun lisälohkon, jossa kaksi 2-toimista ja yksi yksitoiminen kara, ei tarvitse käyttää nostolaitevipuja, kaikki hoituu samoilta vivuilta, nostot, laskut, käännöt ja kouran sulku ja avaus.

Melko korkealle pystyy pinoamaankin. Suosittelen, jos ei tarvi satoja kuutioita ajella!
Thome
Viestit: 92
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:46 pm
Paikkakunta: vesanto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thome »

Onkos hydraulinen työntövarsi välttämätön? Itse suunnittelin perusmallia ilman kääntöä, muuten joutuisi lisäämään lohkoja majoriin.
Kaikki alle 6-pyttyset on puolimoottoreita
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Ei meillä ainakaa oo kun ei riitä lohkot 4600:ses mutta kyllä sekätevä on mutta ei välttämätön. :D
Aulis Pinnanperä
Viestit: 451
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aulis Pinnanperä »

Thome kirjoitti:Onkos hydraulinen työntövarsi välttämätön? Itse suunnittelin perusmallia ilman kääntöä, muuten joutuisi lisäämään lohkoja majoriin.
Ei ole välttämätön, mutta hyödyllinen olisi.

Itellä on peruskoura ilman kääntöä tai edes hydr.työntövartta. Silläkin tavalla olen pärjännyt.
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

Itsel ei ole juontokouraa, muutaman kerran ollut semmonen keksintö lainnas, ja tykänny oon. Ittel on mettäkärry ja kuormain.

Ajotekniikkaan senverran että jos nokka alakaa olemahan kuorman kanssa köykäänen, niin peruuttamalla pääsöö viel hyvin liikkumahan. Hydraulinen kääntö on mun mielest tärkiämpi kuin hydraulinen työntövarsi, yhyristelmä on pitkä rattorin nokasta kuorman häntään. Oikke nätti, kun teköö kourallisen rankoja, niiin kyllä sen päälle tekee kyl mieli vähän hengähtää. Ja siinä samalla kun hengähtää, nii tuloo ajettua puut tien varteen.. ja jos et ole ammattilainen, niin neljä kourallista päivässä on ihan hyvä saavutus. viikon aikana saa sil konstilla uskomattoman kasan puuta.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Kyllä peruuttaen tasasella pääsee mutta ei onnistu mettäs mutta kun nokka on ilimas ja ohjaa jarruilla niin kyllä se liikkuu ja varsinki takaveto eihän etupyörät jarruta silloin kun ne on ilmas.

Kokemuksen syvällä rinta äänellä 8)
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Valmettimies kirjoitti:Kyllä peruuttaen tasasella pääsee mutta ei onnistu mettäs mutta kun nokka on ilimas ja ohjaa jarruilla niin kyllä se liikkuu ja varsinki takaveto eihän etupyörät jarruta silloin kun ne on ilmas.

Kokemuksen syvällä rinta äänellä 8)
Joo aika hankala on pakitellakkii metässä ja käyp niskaan kovin... Takavetokii liikkuu hyvin, kun on paino vetävillä pyörillä. Neliveto tosin parempi, painavampi keula, ohjautuu paremmin ym. "Kun pyörä ei vedä, se jarruttaa".
NoCanDo
Viestit: 121
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:06 pm
Paikkakunta: Itä-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NoCanDo »

On juontokoura ja on erinomainen peli. Hydraulinen kääntö on aika pätevä jos ahtaissa paikoissa joutuu ajelemaan. Hydraulista työntövartta siinä ei kyllä tarvitse.
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

MF265 kirjoitti:
Valmettimies kirjoitti:Kyllä peruuttaen tasasella pääsee mutta ei onnistu mettäs mutta kun nokka on ilimas ja ohjaa jarruilla niin kyllä se liikkuu ja varsinki takaveto eihän etupyörät jarruta silloin kun ne on ilmas.

Kokemuksen syvällä rinta äänellä 8)
Joo aika hankala on pakitellakkii metässä ja käyp niskaan kovin... Takavetokii liikkuu hyvin, kun on paino vetävillä pyörillä. Neliveto tosin parempi, painavampi keula, ohjautuu paremmin ym. "Kun pyörä ei vedä, se jarruttaa".
Sitä vain, että kun on nokka köykäänen, pistetähän eteenpäin menevä vaihde päälle ja nostetaan kytkintä; Lopputulos on nokka kohti taivasta. Ja kikkaile sitten siinä piennartiellä... kun viittii senverran että ajaa kuorman kans pakilla, ni sitten se nokka pysyy maassa, ja rattori pois sieltä laskuojasta. Ja kiire ei ole minnekkään. Kokeile jonset usko. Itseasiassa, paino lisääntyy etupyörillä peruutettaessa, jountokouran kassa sen huomaa. Ai niiin, muistakaa laittaa sitte reilu 2kiloo ilmaa takapyöriin, ettei tule kalliita puita, nimim. kokemusta on.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Joskus on tullu tuotua niin palijo että ei pakillakaa etupyörät oo ollu maas niin tukevasti että niillä olis saanu ohjattua.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

Valmettimies kirjoitti:Joskus on tullu tuotua niin palijo että ei pakillakaa etupyörät oo ollu maas niin tukevasti että niillä olis saanu ohjattua.
Sitten va pienempiä kuormia...

kamalia siivottavia noit -70 luvulla istutetut ja laikutetut männiköt, ojia menee joka puolella, laikutusojia, ja pari vuotta sitte peraatuja laskuojia. Siivua siinä sitte istutettuja mäntyjä pois, kun ajouralle on matkaa 70m kannolta, ja tyvipuut menis pikkutukiksi kokonsa, ei laatunsa puolesta. On kyllä sensortin mutantteja ne männyt, ettei niit tunne männyyksi ihan heti, ouroompi peliästyis niitä. Onneksi suurin osa niistä raivattiin pois jo ennemmin. Viimenen kerta kun tämän talouren mettiä istutetaan. On vissiin jotain opittu, kun ei mhy.n insinööri puhunut halaistua sanaa istuttamisesta kun mettää uudistettiin täs muutama vuos sitte, mätästys+kylvö+luontainen siemen ol konsti mistä lähtöö mettä kasvamaan. Meleko varmasti tulee sekamettää, ku on senverran rehevä kasvupaikka..
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Joo on kokemusta Renki -merkkisestä juontokourasta. Hyvä vehe on ollu varsinkii hintaasa nähen. Ostettiin 90-luvun alussa ja on sillä muutamia tuhansia kuutioita jo ajettu. Tuo meijän koura käy sekä takakuormaimeen, että nostolaitteeseen, tänä talavena ollaan ajettu takakuormaimen kanssa, helepompi pinota korkeelle. Miinuspuolena tuossa meijän kourassa on, että nostolaitteissa ollessa matalampi nostokorkeus verrattuna muun merkkisiin kouriin. Kestävä se kyllä on ollu, kerran piti vähän leukoja hitsata, kun revin sillä semmosen arviolta tonnin kiven ylös. Hydr. työntövarsi on kyllä erittäin hyvä olla, kääntösylinteri samaten, ite ollaan pärjätty iliman.
Thome
Viestit: 92
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:46 pm
Paikkakunta: vesanto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thome »

No minkä merkkistä suosittelette ihan harrastehommaan ja polttorangalle? Jos ois oikein järkevä niin ajattais ne vähät rangat naapurilla mutta täytyyhän harrastuksia olla ja hyvät harrastukset maksaa. Rauta on nykyään niin kallista että tekemään ei ehkä kannata ruveta.
Kaikki alle 6-pyttyset on puolimoottoreita
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

6 vuotta on käytössä ollut Japa-juontokoura sivukääntösylinterillä, ja sille keksii käyttöä vaikka missä hommassa, kivien kuskaus, romujen laahaus, ja tietysti puiden kuljetus ja kuormaus. Tikapuiden maantiekuljetuksessakin on tullut käytettyä, sopii nimittäin alutikkaat Japan runkopalkin rakoon ja leuat kiinni, niin hyvin kulkee. Japa koura sopii varmaan parhaiten alle 80 hv traktoreihin kun on aika kevyt ja toisen puolen kaksiosainen leuka suoristaa puunippuja aika hyvin. Ollut eniten Valmet 305:perässä. Kannattaa ehdottomasti ottaa sivukääntösylinterillä, jos vain jotenkin saa kehitettyä ne tarvittavat hydrauliikkaulosotot.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kenny79,

Nyt on kylvöstä neljä vuotta, ja on siellä mäntyäkin, mut pientä kuusentainta ihan kö ruohoa. Oli ylisuurta tyvilahoista kuusikkoa, nääs aikasemmin. Millon sitä kuusta pitäs alkaan sieltä poistaa. Ei oikein keksi kuin raivurin, mut on siinä hommaa...varsinkin kun äestyksen jälkeiset risukasat tarttuu saappaaseen....

Eli kuuselle oli ehdoton porttikielto juuri ton juurilahosienen takia.

- SS -
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ---tapsa---, Bing [Bot], Lurkus ja 38 vierailijaa