Zetor laadun mitta.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Mulla on orastava Zetori kuume alkanut iskeä pintaan. Tai oikeastaan se on neliveto kuume mikä jyllää mutta Zetori houkuttelee luokassaan huokealla hinnalla. 80/90 -luvun koneet kiinnostaa joku 7045 esimerkiksi.
Haukkukaapa nyt oikein perusteellisesti kellä kokemusta on ettei tarvitse lähteä ostelemaan.
Varsinaista maatalouskäyttöä ei ole, esimerkiksi jollain kyntöominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä.
Kärryn vetoa maantiellä sen sijaan on paljon ja sopivuus kuormaaja koneeksi olisi tärkeä.
Haukkukaapa nyt oikein perusteellisesti kellä kokemusta on ettei tarvitse lähteä ostelemaan.
Varsinaista maatalouskäyttöä ei ole, esimerkiksi jollain kyntöominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä.
Kärryn vetoa maantiellä sen sijaan on paljon ja sopivuus kuormaaja koneeksi olisi tärkeä.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Kaks ollu, 6211 ja 6245 ja molemmat lähti puolaan. Töitä tuollaisilla rihvilöillä nyt ei tullut tehtyä mutta mitä nyt ajelin ja fiksailin paikat kuntoon niin ei noi ihan kelvottomia ole.
Muutamia huomioita:
Takaikkunan suunnittelija ei ole tiennyt että traktorin perään kytketään työkoneita ja ne on myös tarpeellista nähdä. Ei olisi vaikea muuttaa rakennetta niin että näkyvyys parantuisi oleellisesti. Muuten koppi on tilava ja eteen ja sivulle näkee hyvin mutta muuten ei mikään ergonomian huippu mitä hallintalaitteisiin tulee. Varaosat halpoja ja niitä saa.
Muutamia huomioita:
Takaikkunan suunnittelija ei ole tiennyt että traktorin perään kytketään työkoneita ja ne on myös tarpeellista nähdä. Ei olisi vaikea muuttaa rakennetta niin että näkyvyys parantuisi oleellisesti. Muuten koppi on tilava ja eteen ja sivulle näkee hyvin mutta muuten ei mikään ergonomian huippu mitä hallintalaitteisiin tulee. Varaosat halpoja ja niitä saa.
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Itte ajoin päivän rapakärryä jollain 6?45:lla. Peltoa pitkin ajeltihin. Joku -76-mallinen oli.
Tehostaja oli rikki, joten oli raskas kääntää.
Vaihrekeppi tuli koetaulusta , aluekeppi vissiin laattialla istuimen eres, ei sopinut kovin hyvin käteen.
Kun lavan nosti ylähän, niin venttiili piti laittaa pitoasentohon kun painoi kytkimen pohjaan....muuten lava tuli alahappäin omalla painolla.
Ratti ja polkimet täräji niinkuin viimeistä päivää, käret olis varmahan puutunu jos olis koko aikan ajanut.
Tilaa kopis oli, liioitellun paljon.
En olisi ittelle ostanu.
Verrokkina 903 Wallu joka ittellä oli siihen aikahan.
Vierestä seuraten näyttäis kynnöllä vetovastussäätö toimivan paremmin kuin Valmetin mekaanisesti ohjatut tekeleet.
Tehostaja oli rikki, joten oli raskas kääntää.
Vaihrekeppi tuli koetaulusta , aluekeppi vissiin laattialla istuimen eres, ei sopinut kovin hyvin käteen.
Kun lavan nosti ylähän, niin venttiili piti laittaa pitoasentohon kun painoi kytkimen pohjaan....muuten lava tuli alahappäin omalla painolla.
Ratti ja polkimet täräji niinkuin viimeistä päivää, käret olis varmahan puutunu jos olis koko aikan ajanut.
Tilaa kopis oli, liioitellun paljon.
En olisi ittelle ostanu.
Verrokkina 903 Wallu joka ittellä oli siihen aikahan.
Vierestä seuraten näyttäis kynnöllä vetovastussäätö toimivan paremmin kuin Valmetin mekaanisesti ohjatut tekeleet.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Halvat osat joita tarvitsee harvoin. Lähinnä jarrujen ja kytkimen nestesylintereihin kumiosia
Hytti on iso mutta ergonomisesti perse. Ratti sais olla irroitettava että pääsee sujuvasti istumaan/pois.
Hidas maantiellä mutta niihä ne 80-lukulaiset yleensä.
Jarrut paskat. Sellaset on-off malliset.
Etuja:
Halpaa ku saippua
Pieni kulutus
Lämmin ohjaamo
Naapurit ei kadehdi
Toimintavarma
Hytti on iso mutta ergonomisesti perse. Ratti sais olla irroitettava että pääsee sujuvasti istumaan/pois.
Hidas maantiellä mutta niihä ne 80-lukulaiset yleensä.
Jarrut paskat. Sellaset on-off malliset.
Etuja:
Halpaa ku saippua
Pieni kulutus
Lämmin ohjaamo
Naapurit ei kadehdi
Toimintavarma
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1481
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Papalla oli Zetor 6945 neliveto 70/80-lukujen taitteessa. Poltoaineen kulutus oli hänen mukaansa pientä. Samaa olen kuullut samasta mallista muualtakin. Pikkuvikoja oli ollut runsaan puoleisesti... Koppiin sopii kuuleman mukaan vertauskuvallisesti "koko suku".
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Kaksio-Zetori nimitystä oon käyttäny. Hyvä kun mahtuu kaikki neljä mukulaa kyytiin kerralla. Ja koirakin
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2142
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Vanahemmis pikkukoneis (siis alle 8-alkuset tai UR1-sarja) on vesipumppu monesti niin horo, että pikkukiekoilla toppaa kierto ja keittää ja niin päin pois. Noin niinkun paikalliskäyttöä klapi- ja semmosis hommis aatellen.
Sähköt on vanhemmiten sattumanvaraiset, mutta niin ne on muissakin, niitä vissiin tarttis päivittää, vaan kun ei ikinä viitti ennen kuin lakkaa jokin pyörimästä tai valaisemasta tai sitten haisee sähkölle. Luulen, että mun sotkan kaverissa, 80-luvun samanikäsessä Taavetissa, on vielä huonommat ainakin hyttisähköt.
Pääkytkin pittää ensmäseksi panna jonsei ole. Tietysti muihinkin päkättimiin.
Jos niistä liian lyhyistä tai muuten vähän kummallisista hantaakeista ei saa ihottumaa, ni Zetor traktor tok paremp ko ilman traktor. Mulla siis 7245, mutta aina vaan pitkittyy sen raukan rokuli vaikka sitäkin rakastankin.
t. Kauko Ollila
Sähköt on vanhemmiten sattumanvaraiset, mutta niin ne on muissakin, niitä vissiin tarttis päivittää, vaan kun ei ikinä viitti ennen kuin lakkaa jokin pyörimästä tai valaisemasta tai sitten haisee sähkölle. Luulen, että mun sotkan kaverissa, 80-luvun samanikäsessä Taavetissa, on vielä huonommat ainakin hyttisähköt.
Pääkytkin pittää ensmäseksi panna jonsei ole. Tietysti muihinkin päkättimiin.
Jos niistä liian lyhyistä tai muuten vähän kummallisista hantaakeista ei saa ihottumaa, ni Zetor traktor tok paremp ko ilman traktor. Mulla siis 7245, mutta aina vaan pitkittyy sen raukan rokuli vaikka sitäkin rakastankin.
t. Kauko Ollila
- ihmehitsari
- Viestit: 18652
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Kyllä sillä Zetorilla remontinvälin samalla tavalla pääsee kuin muillakin.
Se on vähän niin että miten koneisiin suhtautuu, miten osaa niitä käsitellä, huoltaa ja ennenkaikkea korjata.
80-90 luvun koneissa vielä vähempi sähköistä hilpettä. Yksinkertaisia joka suhteessa ja aina voi monimutkaistaa mikäli osaa.
Jotta jos tuommone 30 vuotias Zetori himottaa ja konetekniikoiden perusteista hajulla on, niin eikun hommaa sellaisen. Setorin kanssa kyllä pärjää. Sen vaan pannut merkille että tuon ikäisistä Zetoreistakin pyydetään luokattomia hintoja. Ei se 60-70 heppanen Zetori 10000 euron kampe ole, ei, vaikka miten lie nelivetoa, kuormaajaa keulalla tai radiota kopissa. Mutta rohkeasti kyllä pyydetään.
Se on vähän niin että miten koneisiin suhtautuu, miten osaa niitä käsitellä, huoltaa ja ennenkaikkea korjata.
80-90 luvun koneissa vielä vähempi sähköistä hilpettä. Yksinkertaisia joka suhteessa ja aina voi monimutkaistaa mikäli osaa.
Jotta jos tuommone 30 vuotias Zetori himottaa ja konetekniikoiden perusteista hajulla on, niin eikun hommaa sellaisen. Setorin kanssa kyllä pärjää. Sen vaan pannut merkille että tuon ikäisistä Zetoreistakin pyydetään luokattomia hintoja. Ei se 60-70 heppanen Zetori 10000 euron kampe ole, ei, vaikka miten lie nelivetoa, kuormaajaa keulalla tai radiota kopissa. Mutta rohkeasti kyllä pyydetään.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Jos himoihtee yksinkertaista 40v vanhaa tekniikkaa nikn ostaa 1996 vuoden malleja. Sen lähemmäs antiikkia ei pääse. Mulla siis 1996 4340 voimanpesä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1164
- Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Yksinkertasia laitella
Itellä 4500h muistaakseni ajettu
Viat tällä hetkellä:
Nostolaite nypyttää
Naftat valuu takaisin tankkiin päivän seisonnan jälkeen. Toistaiseksi auttaa käsipumpulla pumppailu ennen kylmäkäynnistystä.
Vuotelee öljyä perästä ja laatikosta mistä sattuu
Vaihdekepin pää ja siirtäjä kuluneet= saattaa jäädä kaksi vaihdetta kerralla päälle.
Sylinterikannen välistä vuotelee jäähäriä. Muutaman desin kuukaudessa saa lisätä jos viikottain ajelee.
Lämmityslaitteen moottori hajosi.
Jo korjattua minun 1,5 vuoden omistuksen ja ehkä 30 ajotunnin aikana:
Laturin korvake. Vanha oli heikkoa rautaa ja hitsailtu.
Jarrut. On vittumainen homma jos ei oo kunnon vehkeitä. Napavälitys painaa varmaan 200kg
Vetovarsien kiinnityspultit poikki perässä, oli enää pyhällä hengellä kiinni.
Vesipumppu.
Öljytiivisteitä moottoriin.
Summa summarum. Luotettavuus saisi olla parempi. Ehkä hyvässä yksilössä onkin. Hintaluokassaan kyllä vallan mainio kapine ajolleen vs joku 70-luvun takaveto valmet. Sanoisin hinnasta että mikään pikkusetka ei oo järkevästi yli 6-7k. 10k on jo täysin absurdi raha moisesta kapineesta. Ainakin ilman kuormaajaa.
Lisäys. Itseä ärsyttää kun on niin vähän synkronoituja vaihteita. Toivottavasti muissa Zetkoissa menee 1,2 ja 3 vauhdissa jouhevammin päälle kuin mulla
Itellä 4500h muistaakseni ajettu
Viat tällä hetkellä:
Nostolaite nypyttää
Naftat valuu takaisin tankkiin päivän seisonnan jälkeen. Toistaiseksi auttaa käsipumpulla pumppailu ennen kylmäkäynnistystä.
Vuotelee öljyä perästä ja laatikosta mistä sattuu
Vaihdekepin pää ja siirtäjä kuluneet= saattaa jäädä kaksi vaihdetta kerralla päälle.
Sylinterikannen välistä vuotelee jäähäriä. Muutaman desin kuukaudessa saa lisätä jos viikottain ajelee.
Lämmityslaitteen moottori hajosi.
Jo korjattua minun 1,5 vuoden omistuksen ja ehkä 30 ajotunnin aikana:
Laturin korvake. Vanha oli heikkoa rautaa ja hitsailtu.
Jarrut. On vittumainen homma jos ei oo kunnon vehkeitä. Napavälitys painaa varmaan 200kg
Vetovarsien kiinnityspultit poikki perässä, oli enää pyhällä hengellä kiinni.
Vesipumppu.
Öljytiivisteitä moottoriin.
Summa summarum. Luotettavuus saisi olla parempi. Ehkä hyvässä yksilössä onkin. Hintaluokassaan kyllä vallan mainio kapine ajolleen vs joku 70-luvun takaveto valmet. Sanoisin hinnasta että mikään pikkusetka ei oo järkevästi yli 6-7k. 10k on jo täysin absurdi raha moisesta kapineesta. Ainakin ilman kuormaajaa.
Lisäys. Itseä ärsyttää kun on niin vähän synkronoituja vaihteita. Toivottavasti muissa Zetkoissa menee 1,2 ja 3 vauhdissa jouhevammin päälle kuin mulla
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Tulipa Zetorista mieleen yksi erittäin käytännöllinen varuste nimittäin takalasinlämmitin. Löytyykö tuota muista traktoreista ja jos löytyy niin mistä ja minkä ikäisestä?
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Viil@ri: omassa Zetkassa on 5 vaihdetta ja suunnanvaihtaja. 1:nen on synkronoimaton ja samoin suunnanvaihtaja. 1:nen ei haittaa elämää mutta suunnanvaihtaja pärisee erittäin herkästi jos ei rauhassa odota että kierrokset laskee.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1164
- Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Onko siinä myös paineilma avustettu kytkinpoljin? Jos on kompura päällä
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Eli siinä on 5 vaihretta eteen ja taakse?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Itse arvostan enemmän takalasia josta näkee koko työkoneen kurkottelematta. Fiatissa näkee koukunkin kun vähän niskoja venyttää.
-
- Viestit: 1164
- Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Mulla ei ainakaan vm82 sekurahytillisessä oo mitään lämmittimiä takalasissa
-
- Viestit: 1375
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Mulla oli tuollainen 6245 -89? ennen Nassikkaa. Hyvää tuossa oli ajovoimanotto. Erittäin näppärä Tuikon kanssa. Voi tarvittaessa pakittaa voimanulosottoa. Todella kankea, että mettässä etukuormaajalla vaati lentokentän kääntyäkseen. Matalat renkaat 16,9-30->maavaraa voisi olla enemmänkin ja kulku lumessa paranisi. En ainakaan saanut mitään rikki mettässä, eli pohjassa ei taida olla mitään herkkää. Tuo taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika, että polttoaine valuu takaisin tankkiin.
Todella tilava hytti, mutta miinuksena takalasi oli siten, että sai olla todella tarkkana ettei perässä oleva laite rikkonut takalasia. Mutta rehellisyyden nimissä vaihdossa vuosimalli nuoreni kymmenen vuotta, mutta käytettävyys kaksi vuosikymmentä.
Todella tilava hytti, mutta miinuksena takalasi oli siten, että sai olla todella tarkkana ettei perässä oleva laite rikkonut takalasia. Mutta rehellisyyden nimissä vaihdossa vuosimalli nuoreni kymmenen vuotta, mutta käytettävyys kaksi vuosikymmentä.
MF 4245 -98
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Mitkä renkaat sun Massikas on?-Masa- kirjoitti: ↑Pe Tammi 15, 2021 8:02 pm Mulla oli tuollainen 6245 -89? ennen Nassikkaa. Hyvää tuossa oli ajovoimanotto. Erittäin näppärä Tuikon kanssa. Voi tarvittaessa pakittaa voimanulosottoa. Todella kankea, että mettässä etukuormaajalla vaati lentokentän kääntyäkseen. Matalat renkaat 16,9-30->maavaraa voisi olla enemmänkin ja kulku lumessa paranisi. En ainakaan saanut mitään rikki mettässä, eli pohjassa ei taida olla mitään herkkää. Tuo taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika, että polttoaine valuu takaisin tankkiin.
Todella tilava hytti, mutta miinuksena takalasi oli siten, että sai olla todella tarkkana ettei perässä oleva laite rikkonut takalasia. Mutta rehellisyyden nimissä vaihdossa vuosimalli nuoreni kymmenen vuotta, mutta käytettävyys kaksi vuosikymmentä.
Omas 4255:ssa 16,9x34 takana....ja koukku lähes laahaa maata.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Polttoaineen valuminen takaisin tankkiin hoituu 3 euron takaiskuventtiilillä polttoinelinjaan, ainakin siinä 5011 mallissa, mikä itsellä oli. Muutenhan Zetori on yksinkertaisesti rakennettu ja helppo korjattava. Jarrut on paskat.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 1164
- Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
- Viesti:
Re: Zetor, laadun mitta.
Korjauksen jälkeen olen ollut jarruihin tyytyväinen kun vertailupohjana on 70 luvun lopun massikka
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa