Windowsin päivitykset

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jip59
Viestit: 2880
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Mulla on kahdessa pöytäkoneessa ja yhdessä läppärissä XP. Ei ole missään tullut vastaan että olisi SP3 tai päivitykset aiheuttanut hidasteluja tai ongelmia vaikka koneilla kymmeniä erilaisia ilmaisia ja muita ohjelmia asennettuna.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Mulla toimii myös kaikki päivitysten jälkeenkin, mitättömän vähän on ongelmia ollut äkspeen kanssa, en alkais tahiin linuksien kanssa ei edes mielessä käy.
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Edelliskerralla oli kanssa jotain jumitusta, kun annoin päivittää, mutta siihen löytyi heti korjauspäivitys. Jonka toki joutui itse selvittämään ja noutamaan.

Tässä yksi yksilöity tämänkertaisen sopan syy. Niitä oli muutamia muitakin.

Windows XP:n sejase päivitys katkaisee internet-yhteyden koneista, joissa on käytössä ZoneAlarm-palomuuri. Palomuuri tarkistaa, että DNS-kutsu lähtee vain tietyiltä porteilta. Microsoft muutti omaa ohjelmistoaan siten, että DNS-kutsu voi lähteä miltä portilta tahansa. Ongelman ydin on siinä, että Microsoft ei vaivautunut tarkistamaan päivityksen toimivuutta maailman suurimman palomuuritoimittajan ohjelmiston kanssa. Internet Assigned Numbers Authority on standardoinut porttien numerot. Palomuuri näin ollen esti virheellisen liikenteen mahdollisena tietoturvauhkana.

Kuitenkaan nämä MSn ohjelmisto-ongelmat eivät minua suuremmin liikuta, sillä olenhan vääntänyt Microsoft Windowsia 3.0:sta lukien. Tie on ollut toisinaa takkuista, eikä vähiten Win 95 tultua käyttöön.

Suurimpana pointtina pidän tuota automaagista päivitystä joka tapahtui, vaikka se on määritetty estetyksi. Jos tällaista määrityksistä poikkeamista tapahtuu kautta linjan käyttäjän sitä tietämättä, voidaanko silloin puhua minkääntasoisesta tietoturvasta. Miten voi luottaa, että tämä tai tuo määritys todella toimii.

Itse olen rakentanut omanlaiseni ratkaisun XPn päälle ja uskon koneitteni olevan kohtuullisen hyvin turvattuja. Siksipä mainittu päivityksen tapahtuminen vastoin asetuksia hätkähdytti aika lailla. Syytä tapahtumaan ei löytynyt, mutta sen toistuminen samanlaisena on nyt estetty.

Muutenkin kuri on tiukka. Kun vilkaisin tämän nyt käyttämäni koneen palomuurin asetuksia, niin tällähaavaa pääsee 5 ohjelmaa sen läpi ilman käyttäjän lupaa ja nekin kaikki rajoituksin. Host prosessi, selain, email, virustutkan päivitys, palomuurin päivitys. Ulos näkyy vain 1 portti ja se on stealth-tilassa ulospäin.
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Nyt olen pankkiohjelmaa käyttänyt muutaman kerran Ubuntulla, ja paremmin on toiminut kun wintoussilla. Ja pankki on tämä perinteinen OP.
Mutta edelleen on ongelma tuo saldo, tai kun sitä ei ole.
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Mulla oli tuo "älä asenna päivityksiä ilman lupaa" päällä, kone päivitteli edelleen itteensä ihan pokkana. Nyt on selkeä kielto, ei päivityksiä, johan on rumba rauhoittunut. Poistin kaikki sotkut mitä oli tullut, kone oli vähän aikaa ihan pihalla, etsi uudestaan kaikki laitteet ja näytönohjaimet. Nyt on taas hetken pelannut hyvin. Se on XPn servicepakki 3 mikä sotkee kaikki. Yritin kerran sen asentaa niin että otin kaikki virustorjunnat päältä vaan yhtä heikolla menestyksellä. Ehkä se johtuu siitä että en ymmärrä näistä mitään. Poika on kieltänyt minua sorkkimasta konetta, en ole vielä oppinut tottelemaan :lol:. Kotikoneella voisi tuota linuxia kokeilla, se alkaa olla niin hidas. Menee hermot sen kanssa
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Sehän se on mullakin ongelma, kun olen näistä ulkona kun tampoonin naru, elikkä lumiukko silloin kun lunta viellä oli. Onneksi vävypoika on hyvin perillä ja hänen asentamansa on tuo Ubuntukin. Asennamme kokonaan uuden version, joka ilmestyy tänään tai huomenna, kuulemma, kohtapuoliin.
Tähänkin olisi tulossa 163 päivitystä. Kun niitä yrittää ladata, menee kone tilttiin eikä sammu kun reset-napista. Tämä Ubuntu- juttu on meillä ihan kokeilu. Tuo vanha kone olisi muuten jo jätelavalla.
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Mulla on pojan kasaamassa kotikoneessa kaksi kovalevyä rinnakkain, joten siihen voisi ilmeisesti toiselle tallentaa tuon linuxin kokeeksi, kait, luulisin....poika kyllä suuttuu :lol: , mutta aion kokeilla. Jääpähän tämä työmaan kone vielä toimimaan, jos hyvin huonosti käy :roll:
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Pakkohan se on Ubuntu tms. opetella kunnolla, ennen kuin XPn tuki loppuu. Vielä on onneksi aikaa.

Tuskin pyörii Vistassa enää kaikki ne softat joitten vuoksi XP on minullakin pakkopullana. Monet dos-pohjaiset lakkasivat toimimasta jo XPhen siirtyessäni. Vielä on siis yksi 98kin käytössä siksi. Ysivitonenkin oli yhdellä koneella, mutta hylkäsin sen, kun se bugikasa 95 meni täysin jumiin (sadannen kerran) jo puolessa välissä asennusta. XP antoi muuten myös n. 300 virheilmoitusta "puheliaassa asennuksessa" mutta "toimii". Joka kerta tosin eri lailla kun sen on asentanut uudelleen.

Päälimmäisenä minulla on oletus, että Vista ja sen jälkeen tulevat myötäilee entistä enemmän sisällöntuottajien vaatimuksia kuin loppukäyttäjien. Xandros käyttöjärjestelmä, josta toisessa ketjussa on juttua, on kauhukuva tulevaisuuden pc:stä jolla tehdään tasan sitä, mitä käyttöjärjestelmän tekijä hyväksyy. Pelkäämpä Vistan olevan siihen suuntaan kallellaan, eikä loppukäyttäjää kuunnella ollenkaan.

Ainakin nämä XP-päivityspaketit ovat XPssäkin minulla tilapäisesti rikkoneet joitakin "mahdollista suojattua sisältöä mahdollisesti muokkaamaan pystyviä ohjelmia" ja "sensellaisia". Kauttarantain.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

Juu sama ongelma mullakin. Viime lauantaina päivitin Windowsin järjestelmän, ja ekalla käynnistyskerralla kone ei lähtenyt käymään ollenkaan. Toisella jo starttasi, mutta jumi heti. Sitten jo pelas xp mallikkaasti, mutta internetti lopetti aina 15min jälkeen toimimisen, uudelleenkäynnistys ja taas oli varttitunti aikaa tsätätä. :evil:
Niin ja toki ZoneAlarm löytyy myäs.

Hetken pohdittuani että mitä ihmettä kehitän tän kanssa, niin tein järjestelmäpalautuksen aikaan, jolloin tätä windowsin suosittelemaa uutta suojaushommaa ei ollu. Sitte pelas taas hetken oikeenkin mukavasti, mutta hetken päästä yritti taas asennuttaa samaa suojausta uudelleen. Peruutin sen päivityksen, mutta annoin muutoin hoitaa päivityksen normaalisti; nyt pelaa kone ihan ok, netti välillä melko hidas, mutta saattaa johtua yksittäisen sivuston kovasta käyttöasteesta.

Katsellaan ja kuulostellaan mitä uusia päivityksiä windows tuo tullessaan. :roll:
spark

Viesti Kirjoittaja spark »

Huuhaa kirjoitti:Pakkohan se on Ubuntu tms. opetella kunnolla, ennen kuin XPn tuki loppuu. Vielä on onneksi aikaa.

Tuskin pyörii Vistassa enää kaikki ne softat joitten vuoksi XP on minullakin pakkopullana. Monet dos-pohjaiset lakkasivat toimimasta jo XPhen siirtyessäni. Vielä on siis yksi 98kin käytössä siksi. Ysivitonenkin oli yhdellä koneella, mutta hylkäsin sen, kun se bugikasa 95 meni täysin jumiin (sadannen kerran) jo puolessa välissä asennusta.
Linuxissa voit melko todennäköisesti saada ne vanhat ohjelmat toimimaan Winellä tai Dosboxilla. Winellä on pyörinyt hyvin ne muutamat w98 ohjelmat, mitä olen kokeillut. xp ohjelmat ei niinkään.

Voit myös helposti asentaa windowsin Linuxin sisällä pyöriväksi Vmwarella tai Virtualboxilla. On ihan näppärä, kun kuution toisella sivulla voi olla windows, eikä tarvitse koko konetta käynnistää uudestaan, jos tulee tarve jollekin windows ohjelmalle.
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

On omaksumatta nuo hienoudet. Tää on niin laaja ala ja kun ei oo koulutusta, vaan kaikki täytyy omaksua yrityksen ja erehdyksen kautta.

Helppoa on niillä, joilla on lähipiirissä joku itseä etevämpi opastamassa.

Kun koulua tuli käytyä, ei ollu henkilökohtasia tietokoneita. Meillä oli laskutikku :lol: Vasta opiskellessa ammattia tuli hommattua taskulaskin.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Huuhaa kirjoitti:On omaksumatta nuo hienoudet. Tää on niin laaja ala ja kun ei oo koulutusta, vaan kaikki täytyy omaksua yrityksen ja erehdyksen kautta.

Helppoa on niillä, joilla on lähipiirissä joku itseä etevämpi opastamassa.

Kun koulua tuli käytyä, ei ollu henkilökohtasia tietokoneita. Meillä oli laskutikku :lol: Vasta opiskellessa ammattia tuli hommattua taskulaskin.
Kokeileppa, kuinka hyvin tämä nykynuoriso osaa päässälaskua.
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Kyllä alakolutenavat laskee taas ihan kansakoulun Elo-matematiikkaa ja ne peruskoulumatematiikan mukanaan tuomat tasapäistämisidioottimaisuudet on hylätty.
Viimeksi muokannut Huuhaa, Pe Loka 31, 2008 10:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leko

Viesti Kirjoittaja Leko »

Laskutikun käyttöjärjestelmä on vakaudessaan ylivoimainen verrattuna näihin täällläkin nyt lueteltuihin. Ohjelmavalikoima tosin on vähän suppeampi. Silti en laskutikusta työkalupakissa luovu. Se ei tarvitse edes sähkövirtaa.

Näissä kompuuttereissa mulla on xp-tä ja Ubuntua ja kokeilua DSL:llä. Kyllä se on käytännössä Ubuntuun mennyt. Hissunkissun. Kunhan saan vielä kännykän tukitoiminnot Ubuntuun, niin viimeinenkin M$ saa mennä.
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Poistin taas kaikki hofixit ja muut "turvapäivitykset" mitä sp2 päälle on tullut. Nuo "muut" päivitykset sitte pidin koneella.

Kauheesti herjasi että jos nyt nää poistat ei toimi jne:

AC3Filter, eMule, ffdshow, Haali Media Splitter, RealAlternative, Foxit PDF Editor, Tor, VLC, DAEMOND, DVDShrink, AGrapper, Stoik, SRipper, Xvid.......

Toimivat tietysti yhä. Alko vaan siepata, kun aina vaan menee takkusemmaksi esim tuo resurssienhallinta. Josko olis nyt tullu tolkkuihinsa. Alko kaatuilemaan jo explorer ja tökki vastaan minkä ehti. Tuntuis ainakin, että pahimmat takut on taas siloteltu.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

Mistä ne "haitalliset turvapäivitykset" saa poistettua, ku sillo vaan estin niiden asentamisen, mut välistä tuntuu että firefox tökkii liikaa ellei sitä joku "ahistele"? :evil:
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jaa en ole muutamaan vuoteen seurannut, ei ole noita ongelmia olllut, tekee aina yöllä päivitykset itsekseen ja aammulla on kirjautumisruudussa odottamas.

Enemmmän epäilisin noita päivityksiä Officen puolelta, jos on ongelmia.
Palomuureja on muitakin kuin ZoneAlarm Pro, ja aika moni Windows-käyttäjä on painiskellut juuri stabiilisuusongelman kanssa. ZA ei edes ole enää palomuurissa se ykkönen, aika paljon testeissä ollut Comodo tai Outpost siellä kärjessä.

Nyt on firman toimipisteessä semmoinen lättänä boksi, jossa palomuuri, ei tule edes sähköpostin liitetiedostot läpi, ja laittaa itekseen ***spam*** ja ***Bulk*** saapuvien sähköpostien otsikkoriveille.

Jos haluaa poistaa päivityksiä, tehdään se kirjautumalla adiministratorin oikeuksin, Control Panel-> Programs And Features-> Installed Updates ja siittä listasta sitten alat pudottelemaan pois. Listassa on mm. Adoben, Office Compatibilty Pack:n , Office-paketin ja Windowsin omia updateja listalla.

Suomenkielellä pitää vaan arvata noi valinnat, ei tähän hätään ole suomenkielistä, josta voisin luntata

-SS-
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Poistin viimeksi tulleen javan päivityksen ja googlen toolbaarin (tuota googlea herjasi aiemmin). Nyt vörkkii aika normaalisti. Kaveri leikkii tuon macin kanssa ja valitti että potkii ulos netistä vartin välein. Samaa vikaa siis sielläkin. Eiköhän se bugi ole tuolla javassa, tai no, minä mitään näistä ymmärrä, kunhan höpisen :lol:
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Mulla on joku "Grawler" hakukone osoterivillä XPn firefoxissa. Että mun menee sen kanssa hermot välillä. Oon viikkoja hakenu, että mistä sen sais pois, mutta ei. Ei löydy, ei sitten niin millään. Se tuli vissiinehkä jonkun virusohjelman tms. kylkiäisenä taannoin kun tappelin jonkun örkin kanssa ja ajoin useammalla tutkalla koneen.

Kele.

Ei niitä XPn turvapäivityksiä kannata poistaa jos ei tiedä mitä on tekemässä. VARSINKAAN, jos käyttää yhtäkin MSn softaa netin suuntaan. Harvalla on näin sotkuista konetta kuin tää mun läppäri. Tää on kasa höyryävää jätöstä koko kone.

Mutta voidaan sanoa että on ainakin "tehokäytössä" ollu. Joku kerta tää kone kehittää tätämyötä oman tajuisuuden ja kaappaa maailman herruuden.

Edittiä

Päivitysten poiston jälkeen alkoi taas Sbybot turvasofta toimia ja resurssinhallinta lakkasi tökkimästä. Muuta ei ole vielä havainnoitu.

Ainoaksi tappioksi tähän mennessä on laskettu, että käytössä ollut koneen valmistajan mainos-näytönsäästäjä rikkoutui päivitysten poistossa.

Edittiä.

Kun laitoin DVDn asemaan XP kaatui kuin seinään. uudelleenkäynnistyksen jälkeen kun tökkäsin levyn asemaan, tuli pitkästä aikaa ffdshow taas kyselemään, että mitäs haluaisit tehdä levylle.

Mitähän vielä.
Jukhard Kiva
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 11:09 am
Paikkakunta: Åbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukhard Kiva »

spark kirjoitti:
Kannattaa asentaa Xubuntu, niin pyörii paremmin vanhemmalla koneella.
Ei ole tämä uusi ja tehokas Kubuntukaan huono, käy vaikka katsomassa :D

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=52167
On kivaa olla Kiva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], boxer2000, ch, Hepe, Kumpulan tila, Sirkkeli ja 8 sormea ja 60 vierailijaa