International 574 ja savutus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

KL
Viestit: 634
Liittynyt: 17.12.2005, 18:56
Viesti:

International 574 ja savutus

Viesti Kirjoittaja KL » 04.04.2006, 12:30

Kuukauden verran olen omistanut tämmösen IH:n(574) joka mielestäni savuttaa lähinnä sinistä savua ihan liikaa. Kylmänä varsin paljon mutta savun käryä tulee lämpimänäkin ainakin riittävästi tosin lämpösenä ei niin siniseltä näytä. Ihme juttu siinä mielessä että lähtee kohtalaisen hyvin käyntiin(ainakin jos verrataan sitä Natikoihin, jotka ei oikein hyviä lähtijöitä ole milloinkaan), kone ei ole harva, öljyä ei ei tunnu kuluvan ja öljypainemittari näyttää mielestäni ihan kohtuullisia lukemia 1,7 bar lämpimänä(tyhjänkäynnillä) ja kylmänä noin 3-4 bar. Mikähän olis vikana, onko syöttöä edellinen omistaja ruuvannut liika isolle tai onko kenties joku suutin vinksallaan, mutta lähtiskö se silloin hyvin käymään?
Ruuvaisin syöttöä pienemmälle noin kokeeksi mutta en löydä pumpusta sen näköstä ruuvia jota vois kokeilla vääntää oliko se nyt vastapäivään. Kannattaako suuttimet heti suosiosta vaihtaa vai mitä kannattais tehä. Emäntäkin tuossa pihalla anto traktorille tappotuomion eli käski myymään traktorin välittömästi, haisoo kuulemma niin pahasti käryltä :lol: :D

aura7
Viestit: 45
Liittynyt: 19.12.2005, 08:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aura7 » 04.04.2006, 13:40

Suutin remontti helpottaa huomattavasti
Ainakin mun natikassa 434

Make
Viestit: 875
Liittynyt: 17.12.2005, 20:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make » 04.04.2006, 13:48

Tarkista Thermostart laite ensimmäisenä. Bosch pumpussa syöttöä säädetään sammutusvivun topparilla.

KL
Viestit: 634
Liittynyt: 17.12.2005, 18:56
Viesti:

Jahas, vai topparissa...

Viesti Kirjoittaja KL » 04.04.2006, 14:50

No minä ajattelinkin kun siinä sammutusvivun topparissa on sellainen sinetti-nauha paikallaan, että voisko se olla vaan tosta, mutta en uskaltanut ruuvata.
Missä ihmeessä on thermostart laite, mikäs se semmonen yleensä on, ei ole mitään hajua mistä se löytyy, onkos näissä kaikissa ollut uudesta asti semmonen thermo-start-laite?

kalvaana
Viestit: 6553
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 04.04.2006, 16:09

Thermostart on imusarjassa oleva tulppa, johon menee sähköjohto ja polttoaineputki. Polttoaineputki menee pieneen säiliöön, joka täyttyy koneen käydessä suuttimien ja/tai suodattimen paluuvirtauksella.

Virta-avaimesta kun käännät hehkutusasentoon, niin tulpan hehkulanka kuumenee ja avaa polttoaineaukon ja sytyttää aukosta virtaavan polttoaineen tuleen. Se aukkoa avaava bi-metallisyssteemi kuoleentuu vanhemmiten ja polttoainetta tulee pieni määrä koko ajan sen tulpan kautta imusarjaan ja menee sieltä moottoriin ja se aiheuttaa vaaleen sinistä savutusta etenkin kylmällä koneella.

Tuon vian mahdollisuus on helposti testattu vaihtamalla tuo hehkutulppa. Tulppa ei paljoo maksa ja niitä saa traktoritarvikeliikkeistä.

Siinä Boschin pumpussa on muuten syötön säätöruuvi siinä kyljessä. En enää muista mikä ruuvi se siinä oli, mutta huoltomiehelta kysyttiin kerran, kun syöttöä lisättiin yhteen Natikkaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

KL
Viestit: 634
Liittynyt: 17.12.2005, 18:56
Viesti:

Thermostartista vielä?

Viesti Kirjoittaja KL » 04.04.2006, 16:26

Onko se imusarjahehku( joka löytyy melkein kaikista traktoreista) nimenomaan siinä thermostart-laitteessa, ja tuleeko se thermostartin syöttö sitten sillä pelkästään kuntoon jos sen imusarjahehkun vaihtaa uuteen(hinta jotain 25 euroa IKH:lla) vai pitääkö vaihtaa koko thermostart-systeemi(jos niitä edes saa mistään)?

AV
Viestit: 656
Liittynyt: 19.01.2006, 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV » 04.04.2006, 17:28

Ihte omistin kyseisen 574 vm78 vuodesta -85 vuoteen -05 jolloin myin
kyseisen tr. Sama savutus ongelma oli omasakin IH vaihdoin suuttimet,
käytin syöttöpumpun penkissä ja lopuksi tein täydelisen koneremontinkin
mutta aina vain katkusi ja tulin lopuksi siihen johtopäätökseen jotta se
on kyseisen mallin tyyppivika ,kyllä se lämpimänä loppuu savuutaminen
mutta kylmänä ei millään. Se hekutulppa on vain imusarjassa ja siihen
virta tulee virtalukolta eli avainta käännetään käynistys asentoon päin
jolloin hehkulanka saa virran ,näkyy ampperimittarin viisarista kun
hehku päällä.

KL
Viestit: 634
Liittynyt: 17.12.2005, 18:56
Viesti:

Do diin, ehdotus on outo uus...

Viesti Kirjoittaja KL » 04.04.2006, 19:39

Nyt kaivattais jonkun muunkin ko. traktorin omistajan kommentteja elikkäs onko kaikki Intikan 574, 674-mallit savuttajia luonnostaan?
Ja entä sitten IH 475, siinä on kyllä eri kone, mutta onko sillä samantapaista savutustaipumusta?

Make
Viestit: 875
Liittynyt: 17.12.2005, 20:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make » 04.04.2006, 20:19

Ei meidän 674 muistaakseni savuttanut. Se kylläkin meni vaihdossa v-83. Thermostartin eli hehkun vuodon voi tarkastaa tulppaamalla tulpalle tulevan polttoaineputken. Syöttöä voi säätää sinettiä rikkomatta kun taivuttaa topparia. Myös virheellinen ruiskutuksen ajoitus voi aiheuttaa savutusta.

KL
Viestit: 634
Liittynyt: 17.12.2005, 18:56
Viesti:

Testasin jo sen termostartin

Viesti Kirjoittaja KL » 04.04.2006, 20:54

Puristin sen termostartille menevän polttoaineletkun lintaan lukkopihdeillä ja käynnistin, en huomannut mitään eroa puristi tai ei savuttaa se silti eli vika ei mulla ole termostartissa. Pitää kokeilla sitä syötön pienentämistä seuraavaksi josko se vaikuttas asiaan jotain. Sitten pitää kuulostella ko. mallin omistajia, onko se noille tyypillistä eli ominaisuus. :( :(

AV
Viestit: 656
Liittynyt: 19.01.2006, 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV » 04.04.2006, 22:04

Syötön määrää on helppo kokeilla sammutinvivusta vetämällä muutama
mm. silloin syöttö pienenee ,ruuvia lyhentämällä suurenee, eikä se
syötön määrä vaikuta silloin kun konetta ei kuormiteta mitenkään, vaan
sitte kun tehua otetaan ulos esim. liikkeelle lähdetäessä isolla vaihteella.

Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: 21.12.2005, 18:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu » 04.04.2006, 22:13

Tahtoo noissa olla luontainen taipumus siihen siniseen savuun. Tietysti suuttimien kunto ja ruiskutusennakko vaikuttaa myös ja ne kannattaa ilman muuta tarkistaa. Pumpun ennakkoa voi kokeilla muuttaa hieman vaikka korvakuulolla ja tarkistaa miten se vaikuttaa savutukseen.

Saattaa kuitenkin olla, että ainoa mikä savutukseen vaikuttaa on, käyntilämpö. Kannattaakin vaihtaa termostaatti, niin että moottori varmasti lämpenee 80-asteiseksi. Se vähentää varmaan eniten savutusta.

Jispeg
Viestit: 307
Liittynyt: 06.03.2006, 10:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jispeg » 04.04.2006, 22:34

Kyllähän tuo 674 savuttaa kylmänä. Siinähän savuttaa.
Jos öljyä ei kulu ylimääräsesti ja polttoaineen kulutus on kohtuullista sekä öljyt, löpöt ja jäähdytys nesteet pysyvät omissa paikoissaan, niin anna savuttaa. :)

kalvaana
Viestit: 6553
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 05.04.2006, 08:21

Eikös tuossa Natikassa ole semmonen ilmanputsari, jossa on myös sisällä se toinen pienempi patruuna myös? Jos kyllä, niin molemmat kannattaa vaihtaa nyt seuraavaksi. Ennakon ja syötön säätöihin ei kannata ihan heti mennä koskemaan samoin koneremontin tekoa ei kannata harkita, niinkuin Jispeg tuossa sanoo.

Olihan se linjapihdin puristus siinä Thermostartin putkessa sen pikkusäiliön ja hehkutuplan väliltä? Voihan sen hehkutuplan kiertää irtikkin ja käyttää konetta, ni sitten on ainakin varmaa, ettei sitä kautta tule mitään. Ja käytitkö konetta tarpeeksi kauan siinä vaiheessa, että paikat kuivu?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

intikka533tdi96
Viestit: 693
Liittynyt: 17.12.2005, 17:11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 » 05.04.2006, 11:31

minun natikka 533 (D-155) savuttaa kans kylmänä aika raskaasti sinistä tyhjäkäynnillä ja tulee sitä vähän koneen lämettyäkin. En ole antanut asian sen kummemmin haitata, koska öljyä ei suuremmin kulu ja nesteet pysyy oikealla puolella. vedätyksessä tulee sitten oikein kunnolla mustaa voimasavua (syötöt aika suurella). Olen säädellyt ajotustakin tuon sinisen savuna takia mutta tuloksetta ja nyt pumppu on tehasasetuksissa ajotuksen puolesta.
sellasen olen kans huomannu että kun polkasee kaasun pohjaan niin ei aina käy tasaisesti vaan alkaa joskus rykimään (2800r/min), ilmeisesti säädin ei pysy mukana vai mikähän tohon mahtas olla syynä? ilmaa se kyllä saa koska olen kokeillut ilman ilmanputsariakin ja sama homma. Turbonko tohon vielä sais niin olispa räyhäkkä peli. pajeron turbo tai vastaava olis varmaan soppeli tohon.
Löytyskö mistään tai keltään räjäytyskuvia kyseisen kamppeen vaihdelaatikkoon ja perään?

AV
Viestit: 656
Liittynyt: 19.01.2006, 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV » 05.04.2006, 16:07

Omassa 574 tuli myös ajotukset kokeiltua aikaselta myöhäselle ,ei ollut
minkäänlaista vaikutusta savutukseen ,eikä juuri käyntiin sitä ihmetelin
kun vertas leukkun ajotuksen säätöön josa pieniki muutos vaikutti
käyntiääneen.

Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: 21.12.2005, 18:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu » 05.04.2006, 18:47

Jos kone rykii kovilla kierroksilla, on pumppu reilusti myöhässä. On tuo oire kiusannut useampaakin konetta.

Reppana
Viestit: 327
Liittynyt: 16.01.2006, 09:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reppana » 06.04.2006, 17:40

Mun 475 savuttaa vähän kylmänä...ei häiritsevästi. Ainakin eukko on pysynyt talossa.
Epäilen että sun koneessa suuttimet kusee.
Suomalainen mies karjuu yhteen ja yrjöö kahteen...

5Gator
Viestit: 611
Liittynyt: 21.12.2005, 20:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 5Gator » 06.04.2006, 21:43

Min 574-78 myös savuttaa , tainnut sitä tehdä aina jossain 1600 tunnin kohdalla tehty suutinvaihto (olivat ihan loppu D-miehen mukaan) kuiteskin savutus jatkui :x
nyt ajettu 3200 ja säätöihin ei ole koskenut kukaan ikinä.

subonaattori
Viestit: 18
Liittynyt: 19.03.2006, 13:14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja subonaattori » 06.04.2006, 22:30

Meijän 165 savus niin ettei naapurien nähden kehdannu ajella joten toimen piteisiin oli ryhdyttävä. Ensin vaihdettiin hehkutulpa ja savu väheni vähän. Seuraavaksi otettiin kansi käteen ja vietiin koneistamoon. Kaikki venttiilit ja ohjurit pantiin uusiks. Suutin kärjet vaihtoon ja kansi paikalleen ja ferkku käyntiin. Savua tuli vieläkin aika reippaasti, mutta vähemmän. Sitten käänsin vähän pumppua ja kappaas vaan savu oli poissa. Nyt moottorissa käytetään OIKEAA moottoriöljyä eikä yleis eli farmiöljyä ja sitä ei tarvi edes lisäillä. Valkosta savua tulee vieläkin kylmänä mutta sitä ei saa vanhasta ferkusta pois millään.
Turbo voima on YLIVOIMAA.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: IiHoo845, JS_ ja 54 vierailijaa