Akselin hitsauksesta kysymys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 11:30 am
Viesti:

Akselin hitsauksesta kysymys

Viesti Kirjoittaja ka veli »

Eli vaihteistosta perään menevä murikka- akseli (pienen vetopyörän akseli) siihen täytys saada hitsattua akselinpätkä jatkoksi. Onnistuuko minkälaisella hitsaus menetelmällä? Täytys kestää sama vääntö joka menee toisesta päästä perään.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Se on ainakin hyvä että en ole kuullut että murikka-akseli
olisi koskaan katkennut joten ei kai tuo ihan mahdoton
hitsattava ole.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ti Joulu 25, 2018 9:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Hitsaus on lähes aina mahdollista mutta minäkin ihmettelen miksi tuota akselia pitäisi jatkaa?
ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 11:30 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ka veli »

Kehtaisko tuota paljastaa näin alkuvaiheessa mikä askarruttaa.
Kun nuo Vortsonin miehet rakentelee nuita etuvetoja, niin pitäskö sellainen tuohon Valmet 20 dieseliin rakentaa. Viime talvena tuli asennettua Kupotan kone keulalle. Tästä murikka-akselista taas otettas voima etuperään. Sellainen tojota maasturin etu on tuolla nurkalla.
ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 11:30 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ka veli »

Eikait kaikki nauruun tukehtuneet :D Niin mennäämpä siihen hitsaukseen. Se on siis mahdollista onko hitsaus puikkolla ja jokin muu kuin 48. Eikö olekkin painava syy ruveta hitsaamaan.
jip59
Viestit: 2875
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Joskus tuntuu että liika tieto on pahasta. :shock:
Joskus nuornapoikana kun jotain vastaavantyypistä tein keltään kysymättä ja hyvin toimii ja kesti. Jälkeenpäin kun kerroin kysyjille tekotavoista niin "asioista perillä olevat tahot" järkyttyivät syvästi ja sanoivat ettei noin voi tehdä, ei se kestä, mutta taas kerran tieto lisää tuskaa. :D
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

"Korpivainion metalli" on hitsaillut kytkinakseleita kilpuriautoihin, kun on tullut motti ja laatikko ihan eri suvusta,kardaaneja ja ties mitä... Tuohon omavalmiste-ferguun vaihteiston akseleita ja vetoakselit. Mikään kummoinen hitsari en ole, mutta vielä ei tietääkseni yksikään ole katkennut, ettei todennäköisesti tuossa projektissasi tarvitse moisesta huolta kantaa. Rautaahan se akselikin on, ja pieni hefti kestää jo tonnin.. Noin niinkuin suuntaa antavasti :D
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
DieselHomer
Viestit: 435
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:46 pm
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DieselHomer »

mitä nuita tullut hitsattua paljonkin kaikenmaailman häristimiin
ja aina on kestänyt.

vetoakseleita vaihteistonakseleita vetopyöränakseleita jne

ihan vaan migillä normilangalla tai puikolla 48.

molemmilla hitsannut ja kumpikin yhtä hyvä lopputulos.

eikait tuommonen akselihitsaus insinööritutkintoa vaadi :lol:

tärkein vaan että tulee läpihitsattua eli kunnon seevaukset.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

48 puikolla minä liimaisin, viimeksi vetäisin rimeran keskeltä katkenneen vetoakselin, en kyllä ole koittanut pitävyyttä kun sain uuden hankituksi sopuhinnalla mutta tuohon hitsauksen pitävyyteen luotan kuin pukki sarviinsa, muutamat kytkinakselit on myös tullut hitsailtua. Toi projekti kyllä on kunniakkaampi kuin esim tarpeettoman ison motin sovittelut joten olis kiva nähdä kuvia.

En meinannut muistaa että moottoripyörän vaihteiston akseleita olen myös hitsaillut ja kaksi katkennutta kampiakselia, kolmas olisi työn alla kun piikkisen wr huskyn ehjää akselia ei taida mistään löytyä.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Korpivainio kirjoitti:"Korpivainion metalli" on hitsaillut kytkinakseleita kilpuriautoihin, kun on tullut motti ja laatikko ihan eri suvusta,kardaaneja ja ties mitä...
ennen tehtii kipureihin välitetyt laatikot sillain että sorvilla hammasrattaasta hampaat pois ja toisen auton laatikosta sovitettu uus hammaskehä. ja hitsilla kiinni.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKH »

Nyt oli pakko kyllä heittää kuultu tarina takavuosilta. (tosipohjaa varmasti on, ehkä...)
Paikallinen pölliautoilija oli hankkinut uuden karhean volvon, taisi olla oikein Viikinki-Volvo.Kova pelihän olis, mutta keväiselle tiellehän tuo upposi ja vedätettäessä ylös katkesi vetoakseli.
Renki ajatteli että kuormaa pois ja uutta vetoakselia Volvo-autolta, mutta isäntä oli sitä mieltä ettei urakka anna periksi uutta aksilaa. "Viedään aksila "Ihmesepälle" metsäkulmalle, kyllä seppä hitsaa aksilan uuteen uskoon, tuumi isäntä.
No,akseli vietiin sepälle, seppä sitä silmäili ja ilmoitti että tulee uutta parempi ku se yhteen prökätään (en tiedä oliko sepällä tuolloin vielä hitsaus ahjon varassa vai oliko jo kaasut tai sähköliima)
Seuraavana päivänä isäntä palasi uutta ehomman akselin kanssa, kuormaa oli kevennetty ja akseli saatiin asennettua. Renki nousi pukille, hyräytti auton käymään, pienen vaihteen sisään ja alkoi varovasti nostaa kytkintä...
Tarinan mukaan ei edes auto nytkähtänyt eikä aksila juuri naksahtanut kun kytkimen nosti. Sinne jäi Volvo edelleen kelirikkoon odottamaan tehtaalaista aksilaa. Kuulopuheen mukaan saatiin kyllä liikkeelle piakkoin ja tienaamaan uutta aksilaa...

Että ei se hitsauskaan aina 100% ole, 95 kyllä usein...
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

ka veli kirjoitti:Kehtaisko tuota paljastaa näin alkuvaiheessa mikä askarruttaa.
Kun nuo Vortsonin miehet rakentelee nuita etuvetoja, niin pitäskö sellainen tuohon Valmet 20 dieseliin rakentaa. Viime talvena tuli asennettua Kupotan kone keulalle. Tästä murikka-akselista taas otettas voima etuperään. Sellainen tojota maasturin etu on tuolla nurkalla.
Arvasin. :idea: Tiedän kytkinakseliin hitsatun toisen merkkisestä koneesta jatkoa, kun on laitettu kuorma-auton koneita traktoriin. Hyvin on kestänyt.
Eipä tuossa taida olla muut trakkaa kuin se, että saa suoraan. Suorakin on suhteellinen käsite, toiselle riittää, että akseli ei vemputa toinen tarvitsee samaan päätelmään heittokellon. Murikka-akselissa on kyllä sen verran kierroksia, että aika suoraan olisi saatava. Paras tulisi, jos hitsaisi sorvissa. Toiseksi paras jos tekisi hitsattavaan akseliin sorvissa pienen sovitteen ja seevin. Silloin sen voisi saada riittävän suoraan ja hitsaus voisi onnistua jopa paikallaan. Hitsaillessa pitää muistaa, ettei turhaan kuumentele lähellä olevia laakereita tai hammaspyöriä. Tuollainen 200 astetta alkaa jo muuttaa kovuuksia.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
tapsa
Viestit: 3885
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Hitsauspuikkojakin on monenlaisia. Alan liikkeestä löytyy varmasti kohteeseen sopivampia puikkoja kuin 48. (Tiedän, tiedän. Vain nynnyt valikoi puikkoja). Toinen juttu: mitenkäs jos hitsaisit hieman paksumman akselin jatkoksi ja käyttäisit hitsaamisen jälkeen koneistamolla?
ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 11:30 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ka veli »

Poikavuosilta minullakin on muistoja isan majori ja petfortin kuorma-autosta tehty vetävä kärry. Isä tietyö hommissa 60 luvun vaiheissa ja vetoakseleita tahtoi katkeilla. Vetävät kärryt olivat silloin traktorikäytössä lujilla. Vääntöähän tuli aivan eri malliin kuin auton omasta kytkinakselista.

Tuo tumpin hitsaaminen murikan jatkoksi. Ihan hyvin siihen voi hieman vahvemman hitsata. Tarkoitus on ottaa laatikko auki ja akseli koneistukseen. Niitä projekti kuvia on mutta en onnistunut niitä linkittämään. Täytyy kysyä neuvoa tietävimmiltä.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Yleensä 48.00 on kestänyt hyvin, kytkinakseli hitsataan niin että erimerkkisten akseleihin tehdään sovitus sorvaamalla toiseen pieni keskiötappi ja toiseen vastaava reikä ja seevaus jonka jälkeen liimataan puikolla kiinni ja on niitä migilläkin vedetty, hitsauksen jälkeen akseli oikaistaan vaikka alasimen tai ratakiskon päällä lyömällä ja tarkistetaan suoruus, hitsipalkoa ei poisteta. Myös voi sovittaa eri kytkinakselit yhteen akselinpuolikkaiden päälle sorvatulla holkilla joka hitsataan päistään.
ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 11:30 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ka veli »

Kuva
Tässä olisi vallusta yksi projektikuva.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Hyvältä näyttää, sampopuimurin hydrauliikkakin, toi istuimen/nostosylinterin runko tulee teräksestä hitsaten lujempi kuin toi valettu alkuperäinen.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ti Joulu 25, 2018 9:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Sorvissa ei hitsata eikä hiota yhtään mitään, ehkä jollain entisellä sorvilla mutta lyömällä ei ole mitään rajoituksia aineen vahvuudella ja päästään satasien päähän oikaisussa, mittaus suoritetaan prismojen päällä heittokellolla.
Esim 2-t moottorin kampiakselin limppujen linjaus tapahtuu prässäämällä tai lämpöliittämällä limput ja akselintappi toisiinsa ja sen jälkeen lyömällä limppuja säädetään akselin oikoisuus ja tarkistetaan pyörittämällä prismojen päällä makaava akseli ja näin päästään riittävään tarkkuuteen, näin on nää tehty maailman sivu ja taidetaan tehdä jatkossakin. Teräksien karkenevuus on juttu joka ei olekaan niin yksiselitteinen, eri teräslaadut karkenevat eri tavoin, toiset eivät edes päästy joten lämpökäsittely karkaisemalla on turhaa noissa kun ei tunne varmasti materiaalia.

Usein noi vaihteiston akselit on induktiktiokarkaistua nuortuvaa terästä ja induktiokarkaisu on kotipajassa en sano että mahdotonta mutta käytännössä kuitenkin aika hankalaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni ja 34 vierailijaa