MF 360 vaihteisto kolisee!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

MF 360 vaihteisto kolisee!

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

Onko kenelläkään kokemusta mistä voi johtua, tuossa yksi päivä ajaessani kotia päin rupes ihmeellinen kolina kuulumaan laatikosta, ja ajelin sitten varovasti kotiin, ääni kuuluu kaikilla vaihteilla ja loppuu vasta kun molemmat sekä ajo- että voimanoton kytkimet painaa pohjaan. Kytkimestä ääni ei siis tule, vaikuttaisi kuuluvan vaihteistosta. :(
Eniten asiassa tympäisee kun kone on oikea helmi, vain vähän yli 800 tuntia vasta mittarissa, -89 mallinen neliveto. Että ei noilla tunneilla vielä laatikkoremonttia odottaisi. Joutuuko tässä nyt katkaisuhommiin?
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ajomies
Viestit: 28106
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ettei vaan olisi se hydrauliikkapumppu joka siellä kolisee?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

vaikea uskoa, öljyt koneessa on ok, tosin ei pysty tarkasti haarukoimaan kun tuossa ei voi hydr. pumppua kytkeä irti pyörimästä.
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

Eikös se hyrauliikka pumppu kytkeydy just sillon pois päältä kun on kytkin pohjassaa siis tarkoitan ulos oton kytkin , ei kai vaan oo nostolaitevipu niin ylhäällä, että on vetokoukun nostokiskot kireällä , sillon mäntäpumppu vaan tahtoo pitää sitä naputusta.
kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

:oops:
Tietysti se pumppu silloin pysähtyy kanssa. Tuota en tullut ajatelleeksi. Mutta nostolaitteen säädöt on kyllä ihan kunnossa, ja se kolina kuuluu vaikka varret olisi alhaallakin. On kyllä ikävä kalliin kuuloinen ääni.
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
kutosmajori
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutosmajori »

se ääni tulee melkovarmasti hydr.pumpusta ja kuuluu asiaan, semmonen kälkkättävä ääni. oli ennen 2kpl. 575 verkuja ja kummastakin kuulu.
kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

Hmm. Minusta vaan outoa kun se kolkatus alkoi ihan yhtäkkiä, tuosta ei ennen oo kuulunu minkäänlaisia sivuääniä. Säikähin oikein ku se kuului vielä niin isosti ja piti heti kone stoppailla että mikä tähän nyt tuli. Miten iso homma olisi tarkistaa se pumppu, mistä kautta pääsee käsiksi?
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Perälaatikon sivuilla on pyöreät luukut, ehkä niistä voisi jotain tiirailla, kun öljyt on laskettu pois. Pumpun kiinnitykset on näiden etupuolella ja näkyy ulkopuolella. Täällä on ollut hyviä kuvia satakuusvitosten remonteista, niissä on melkein samanlaiset nuo peräsysteemit.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

Jotenki kyllä tuntuu ihmeelliseltä että noin vähillä tuntimäärillä tuohon mäntäpumpuun olis vikaa tullut, itse monellakin fergulla ajaneena olen siihen tuloksen tullut että melkoisen pitkäikäisiä pumppuja ovat, 9000 tuntia ajoin 265 eikä pumppuun koskettu ja pelasi aivan hyvin , oletkos kokeillut että nostaako nostolaite miten hyvin , siis kun on jokin raskas kone perässä.
kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

Jotenki kyllä tuntuu ihmeelliseltä että noin vähillä tuntimäärillä tuohon mäntäpumpuun olis vikaa tullut
Sitä minäkin. Kone on meillä ollut vielä niin sievällä pidolla ja suht kevyessä käytössä, mitä joskus hiekkakuormia kiskottu ja lumityöt sillä oon tehnyt. Kun ei nyt ihan summassa viitsisi ruveta purkamaan. :(
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

En mäkään oikein pumppuvikaan usko, jos vaan on kiinni paikallaan. Mitäs jos tönkkäisi kaksoiskytkimen pohjaan ja pyörittelisi voimanottoakselista käsin tai jopa nivelakselilla? Voisi auttaa paikantamaan kolinan lähdettä.
tessu
Viestit: 1174
Liittynyt: To Touko 29, 2008 10:01 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tessu »

Jokin irronnut osa hammaspyörissä??? Sen verran iso, ettei laita koko "lootaa" jumiin! Lukitusmutteri tai joku vastaava!!?? Onhan niitä uusistakin vehkeistä irronnut! Tää on sitten ihan "villi" veikkaus!:oops: :?:
kutosmajori
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutosmajori »

kuuluuko se kälkätys tai kolkatus vaihde vapaalla ? se pumppu ei hajoa ,se on ominaisuus.
kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

Se kuuluu onpa vaihde päällä tai ei, kaikki pykälät kyllä menee ihan normaalisti päälle ja kone liikkuu eteen ja taakse. Sen verran tuo on ehkä varoitellut jo aikasemmin, (?) kun ajoi maantiellä täysillä kierroksilla niin kuului omituinen resonanssi äänen tapainen joka loppui hieman kierroksia löysäämällä. En oo ihan varma kuuluiko sitä sillon just ennen ku tuli tuo kolina enkä tarkasti sitäkään paikallistanut. Ajelin yleensä vaan sen verran hiljempaa ettei ylimääräisiä ääniä kuulunut, hieman päälle 2000 kierroksella. Nyt vaan miettiny oliko sekin sitten lopun alkua. :?:
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

heitetäänpä piäni pekulaatio pöyrälle ikääkuin kissan asemesta... :lol:

voiko hydraulipumppu kavitoida tarpeeksi isoilla kierroksilla, jos imusihti on riittävästi tukossa...? ja myöhemmin myös pienillä kierroksilla, kun tukkeuman aste käy pahemmaksi...

Onko öljyt varmasti jokseenki oikeeta tyyppiä ja riittävästi?

Tuollahan on ajettu pikkusen liian vähän ikään nähden, mikä voi tarkoittaa sitä, että jokin paikka voi olla jukelissa... :shock:

Sitte vielä voisi tarkistaa ettei ole mittän irtaallista siellä lootassa liikkumassa... kaikkihan on varmaan kuullu lekentan 100-sarjan volvosta, jossa oli bensatankin päälle sidottu kiintolenkki antamaan ääntä... ja monet myös jutun pingispalloista verkun tankissa aiheuttamassa ihmeellisiä imuongelmia...

Senkin vois kokeilla, että nostaa molemmat takapyörät ilmaan ja pyörittää niitä samaa tahtia vaihde päällä ja kytkin pohjassa - kuuluuko silloin ylimääräisiä.
Tällä selviää tuleeko ääni vaihteistosta vai hydrauliikasta..

Sitte on vielä toi nelivedon kytkentä, siitäkin voi tulla kolinoita...

Olikos tämän mallin laatikossa sitä keppiongelmaa, jotta joku topparisokka saattaa mennä poikki ja sitte pääsee hampaat hivottelemaan toisiansa vastoin tarkoitusta...?
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

Eikös tuossa ole se kolmella keskikepillä oleva laatikko ,elikkä todella varma ja pitkä ikäinen laatikko on , kokemusta 375 ajettu nyt 5000 tuntia ja eipä murheita ole ollut , eikä aina ole helpolla kyllä päässyt, että aika mystinen juttu tuo on kun noin vähän on ajettu ja kone on jo pitkään koeteltua perustekniikkaa.
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Vaikuttaako ääneen jos nostolaitteissa on jotain ja nostolite on jatkuvalla pumppauksella? Kaikki 100 sarjan ajamani + 390 mf ovat pitäneet kummallista "raklatusta" , joka johtui ainakin niissä nostolaitteesta ja tarkemmin sen pumpusta.
kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

Pitääpä tässä joku päivä ottaa kone tarkempaan analysointiin noiden edellä olevien kokeiden avulla. :) Oon tähän mennessä vaan syynännyt kytkimen luukusta ja totesin että vaihteiston kotelosta kolina tulee.
Ei oo onneks tullut pakon edessä-olo tilannetta kun onneks on muitakin raktoreita. Tuo ois vaan mukava saada lingon eteen talveks.
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
kerkkä
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

Lopultakin liikeni tänään aikaa verkulle. :oops:
Äänen lähteeksi analysoitu hydraulipumppu/sen käyttömekanismi, (onko hammasrattailla vai miten?) nostolaitteen jatkuvan pumppauksen asento rauhoitti sitä rallatusta jonkin verran. Tarkemmin, kun vipua siirsi hitaasti kuljetusasennosta jatkuvalle pumppaukselle, niin ensin ääni hieman voimistui paineen noustessa ja sitten vaimeni lopuksi ja muuttui epäsäännöllisestä räplätyksestä tasaisemmaksi. Nostolaitteessa ei ollut kuormaa mutta ainakin yhtänopeasti nousi tyhjänä kuin ennenkin ja "rajoitinta" vastaan nostaminen tuotti suunnilleen samanlaista moottorin hyytymistä kuin ennenkin. Se ääni vaan mietityttää. Miksi se tuli yks kaks yllättäen?
Uskaltaako tuolla nyt sitten ajaa vai ei? Järki sanoisi että ei mutta mitä sanoo paremmalla MF-kokemuksella varustetut masinistit?
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
jokkep
Viestit: 327
Liittynyt: To Loka 05, 2006 8:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkep »

Ei kai vaan olisi tämmöistä tilannetta, jonka totesin viime syksynä penkoessani 35:sen nostolaitekaluja; pumppuhan on kiinni ilmeisesti vielä tässäkin tapeilla, jotka menevät laatikon sivuista läpi ja reikäänsä pumpun rungossa. Omasta 35:sta on joskus murtunut tuo pumpun kulma, johon tappi tulee ja homma on korjattu laatimalla tilalle sen verran pitempi tappi, että juuri pysyy tilassaan pumpun rungossa, vaikka pala puuttuu kulmasta. Olisikohan syytä tarkistaa, mitä pumpun kiinnitykselle kuuluu.
Itsekkin pitäisi tässä vielä sukeltaa massikan peräreppuun ja koettaa saada nostolaitteet pysymään kunnolla ylhäällä. samalla ajattelin katsoa, mitä tuolle pumpulle kuuluu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 44 vierailijaa