MF 360 vaihteisto kolisee!
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
MF 360 vaihteisto kolisee!
Onko kenelläkään kokemusta mistä voi johtua, tuossa yksi päivä ajaessani kotia päin rupes ihmeellinen kolina kuulumaan laatikosta, ja ajelin sitten varovasti kotiin, ääni kuuluu kaikilla vaihteilla ja loppuu vasta kun molemmat sekä ajo- että voimanoton kytkimet painaa pohjaan. Kytkimestä ääni ei siis tule, vaikuttaisi kuuluvan vaihteistosta.
Eniten asiassa tympäisee kun kone on oikea helmi, vain vähän yli 800 tuntia vasta mittarissa, -89 mallinen neliveto. Että ei noilla tunneilla vielä laatikkoremonttia odottaisi. Joutuuko tässä nyt katkaisuhommiin?
Eniten asiassa tympäisee kun kone on oikea helmi, vain vähän yli 800 tuntia vasta mittarissa, -89 mallinen neliveto. Että ei noilla tunneilla vielä laatikkoremonttia odottaisi. Joutuuko tässä nyt katkaisuhommiin?
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
-
- Viestit: 28106
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Ettei vaan olisi se hydrauliikkapumppu joka siellä kolisee?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
Tietysti se pumppu silloin pysähtyy kanssa. Tuota en tullut ajatelleeksi. Mutta nostolaitteen säädöt on kyllä ihan kunnossa, ja se kolina kuuluu vaikka varret olisi alhaallakin. On kyllä ikävä kalliin kuuloinen ääni.
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
- Paikkakunta: kajaani
- Viesti:
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
Hmm. Minusta vaan outoa kun se kolkatus alkoi ihan yhtäkkiä, tuosta ei ennen oo kuulunu minkäänlaisia sivuääniä. Säikähin oikein ku se kuului vielä niin isosti ja piti heti kone stoppailla että mikä tähän nyt tuli. Miten iso homma olisi tarkistaa se pumppu, mistä kautta pääsee käsiksi?
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
-
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
- Viesti:
Jotenki kyllä tuntuu ihmeelliseltä että noin vähillä tuntimäärillä tuohon mäntäpumpuun olis vikaa tullut, itse monellakin fergulla ajaneena olen siihen tuloksen tullut että melkoisen pitkäikäisiä pumppuja ovat, 9000 tuntia ajoin 265 eikä pumppuun koskettu ja pelasi aivan hyvin , oletkos kokeillut että nostaako nostolaite miten hyvin , siis kun on jokin raskas kone perässä.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
Sitä minäkin. Kone on meillä ollut vielä niin sievällä pidolla ja suht kevyessä käytössä, mitä joskus hiekkakuormia kiskottu ja lumityöt sillä oon tehnyt. Kun ei nyt ihan summassa viitsisi ruveta purkamaan.Jotenki kyllä tuntuu ihmeelliseltä että noin vähillä tuntimäärillä tuohon mäntäpumpuun olis vikaa tullut
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
-
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: To Touko 29, 2008 10:01 am
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
- Paikkakunta: kajaani
- Viesti:
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
Se kuuluu onpa vaihde päällä tai ei, kaikki pykälät kyllä menee ihan normaalisti päälle ja kone liikkuu eteen ja taakse. Sen verran tuo on ehkä varoitellut jo aikasemmin, (?) kun ajoi maantiellä täysillä kierroksilla niin kuului omituinen resonanssi äänen tapainen joka loppui hieman kierroksia löysäämällä. En oo ihan varma kuuluiko sitä sillon just ennen ku tuli tuo kolina enkä tarkasti sitäkään paikallistanut. Ajelin yleensä vaan sen verran hiljempaa ettei ylimääräisiä ääniä kuulunut, hieman päälle 2000 kierroksella. Nyt vaan miettiny oliko sekin sitten lopun alkua.
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
heitetäänpä piäni pekulaatio pöyrälle ikääkuin kissan asemesta...
voiko hydraulipumppu kavitoida tarpeeksi isoilla kierroksilla, jos imusihti on riittävästi tukossa...? ja myöhemmin myös pienillä kierroksilla, kun tukkeuman aste käy pahemmaksi...
Onko öljyt varmasti jokseenki oikeeta tyyppiä ja riittävästi?
Tuollahan on ajettu pikkusen liian vähän ikään nähden, mikä voi tarkoittaa sitä, että jokin paikka voi olla jukelissa...
Sitte vielä voisi tarkistaa ettei ole mittän irtaallista siellä lootassa liikkumassa... kaikkihan on varmaan kuullu lekentan 100-sarjan volvosta, jossa oli bensatankin päälle sidottu kiintolenkki antamaan ääntä... ja monet myös jutun pingispalloista verkun tankissa aiheuttamassa ihmeellisiä imuongelmia...
Senkin vois kokeilla, että nostaa molemmat takapyörät ilmaan ja pyörittää niitä samaa tahtia vaihde päällä ja kytkin pohjassa - kuuluuko silloin ylimääräisiä.
Tällä selviää tuleeko ääni vaihteistosta vai hydrauliikasta..
Sitte on vielä toi nelivedon kytkentä, siitäkin voi tulla kolinoita...
Olikos tämän mallin laatikossa sitä keppiongelmaa, jotta joku topparisokka saattaa mennä poikki ja sitte pääsee hampaat hivottelemaan toisiansa vastoin tarkoitusta...?
voiko hydraulipumppu kavitoida tarpeeksi isoilla kierroksilla, jos imusihti on riittävästi tukossa...? ja myöhemmin myös pienillä kierroksilla, kun tukkeuman aste käy pahemmaksi...
Onko öljyt varmasti jokseenki oikeeta tyyppiä ja riittävästi?
Tuollahan on ajettu pikkusen liian vähän ikään nähden, mikä voi tarkoittaa sitä, että jokin paikka voi olla jukelissa...
Sitte vielä voisi tarkistaa ettei ole mittän irtaallista siellä lootassa liikkumassa... kaikkihan on varmaan kuullu lekentan 100-sarjan volvosta, jossa oli bensatankin päälle sidottu kiintolenkki antamaan ääntä... ja monet myös jutun pingispalloista verkun tankissa aiheuttamassa ihmeellisiä imuongelmia...
Senkin vois kokeilla, että nostaa molemmat takapyörät ilmaan ja pyörittää niitä samaa tahtia vaihde päällä ja kytkin pohjassa - kuuluuko silloin ylimääräisiä.
Tällä selviää tuleeko ääni vaihteistosta vai hydrauliikasta..
Sitte on vielä toi nelivedon kytkentä, siitäkin voi tulla kolinoita...
Olikos tämän mallin laatikossa sitä keppiongelmaa, jotta joku topparisokka saattaa mennä poikki ja sitte pääsee hampaat hivottelemaan toisiansa vastoin tarkoitusta...?
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
- Viesti:
Eikös tuossa ole se kolmella keskikepillä oleva laatikko ,elikkä todella varma ja pitkä ikäinen laatikko on , kokemusta 375 ajettu nyt 5000 tuntia ja eipä murheita ole ollut , eikä aina ole helpolla kyllä päässyt, että aika mystinen juttu tuo on kun noin vähän on ajettu ja kone on jo pitkään koeteltua perustekniikkaa.
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
Pitääpä tässä joku päivä ottaa kone tarkempaan analysointiin noiden edellä olevien kokeiden avulla. Oon tähän mennessä vaan syynännyt kytkimen luukusta ja totesin että vaihteiston kotelosta kolina tulee.
Ei oo onneks tullut pakon edessä-olo tilannetta kun onneks on muitakin raktoreita. Tuo ois vaan mukava saada lingon eteen talveks.
Ei oo onneks tullut pakon edessä-olo tilannetta kun onneks on muitakin raktoreita. Tuo ois vaan mukava saada lingon eteen talveks.
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 2:34 am
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
Lopultakin liikeni tänään aikaa verkulle.
Äänen lähteeksi analysoitu hydraulipumppu/sen käyttömekanismi, (onko hammasrattailla vai miten?) nostolaitteen jatkuvan pumppauksen asento rauhoitti sitä rallatusta jonkin verran. Tarkemmin, kun vipua siirsi hitaasti kuljetusasennosta jatkuvalle pumppaukselle, niin ensin ääni hieman voimistui paineen noustessa ja sitten vaimeni lopuksi ja muuttui epäsäännöllisestä räplätyksestä tasaisemmaksi. Nostolaitteessa ei ollut kuormaa mutta ainakin yhtänopeasti nousi tyhjänä kuin ennenkin ja "rajoitinta" vastaan nostaminen tuotti suunnilleen samanlaista moottorin hyytymistä kuin ennenkin. Se ääni vaan mietityttää. Miksi se tuli yks kaks yllättäen?
Uskaltaako tuolla nyt sitten ajaa vai ei? Järki sanoisi että ei mutta mitä sanoo paremmalla MF-kokemuksella varustetut masinistit?
Äänen lähteeksi analysoitu hydraulipumppu/sen käyttömekanismi, (onko hammasrattailla vai miten?) nostolaitteen jatkuvan pumppauksen asento rauhoitti sitä rallatusta jonkin verran. Tarkemmin, kun vipua siirsi hitaasti kuljetusasennosta jatkuvalle pumppaukselle, niin ensin ääni hieman voimistui paineen noustessa ja sitten vaimeni lopuksi ja muuttui epäsäännöllisestä räplätyksestä tasaisemmaksi. Nostolaitteessa ei ollut kuormaa mutta ainakin yhtänopeasti nousi tyhjänä kuin ennenkin ja "rajoitinta" vastaan nostaminen tuotti suunnilleen samanlaista moottorin hyytymistä kuin ennenkin. Se ääni vaan mietityttää. Miksi se tuli yks kaks yllättäen?
Uskaltaako tuolla nyt sitten ajaa vai ei? Järki sanoisi että ei mutta mitä sanoo paremmalla MF-kokemuksella varustetut masinistit?
Fordson Major Diesel
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
Ford 4000 Select-O-Speed
Leyland 255
Leyland 2100+Hymas kaivuri
Leyland 804 synchro
MF 360-4 turbo
Kontio-Sisu *projekti*
-
- Viestit: 327
- Liittynyt: To Loka 05, 2006 8:06 pm
- Viesti:
Ei kai vaan olisi tämmöistä tilannetta, jonka totesin viime syksynä penkoessani 35:sen nostolaitekaluja; pumppuhan on kiinni ilmeisesti vielä tässäkin tapeilla, jotka menevät laatikon sivuista läpi ja reikäänsä pumpun rungossa. Omasta 35:sta on joskus murtunut tuo pumpun kulma, johon tappi tulee ja homma on korjattu laatimalla tilalle sen verran pitempi tappi, että juuri pysyy tilassaan pumpun rungossa, vaikka pala puuttuu kulmasta. Olisikohan syytä tarkistaa, mitä pumpun kiinnitykselle kuuluu.
Itsekkin pitäisi tässä vielä sukeltaa massikan peräreppuun ja koettaa saada nostolaitteet pysymään kunnolla ylhäällä. samalla ajattelin katsoa, mitä tuolle pumpulle kuuluu.
Itsekkin pitäisi tässä vielä sukeltaa massikan peräreppuun ja koettaa saada nostolaitteet pysymään kunnolla ylhäällä. samalla ajattelin katsoa, mitä tuolle pumpulle kuuluu.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 44 vierailijaa