Nykypäivän koneet
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 4:42 pm
- Paikkakunta: Kylmäkoski
- Viesti:
Nykypäivän koneet
Juu, eli aattelin tämmösen jutun tehä. Kuka osaa selittää, että miks ennen vedettiin esim. 4-siipisiä sarka-auroja n.70-80hv koneella aivan ongelmitta ja nyt vastaavia auroja on vetämässä puolta tehokkaampi ja painavampi "rohmo". Minkä takia? Vai onko nykyajan koneet jotenkin "heikompia" kuin vanhat. Minun 590 massikallanikin on joskus aikanaan vedetty 4-siipisiä sarka-auroja.(hevosvoimia 75) Kovillahan se on taatusti ollut, mutta tuntuu jotenkin hassulta, kun nykyään katsoo, että joka hommassa tarvitsee olla vähintään se 150hv.
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Oma käsitys on ettei se mahdoton voimareservi mikä koneessa on ei aina ole kaikissa töissä eduksi. En tiedä mitä tuo tulessaan nuo leveämmät ja isommat renkaat suhteessa painoon. Mutta pettävillä mm. suopellolla vielä sateisena aikana tulee mm. tuorerehun teossa sellaista jälkeä että tuskin sinä kesänä on mitään toivoa ette mitään niissä kasvaisi. Ei kai se kyntö taida niitä raskainpia töitä ole. Oma näkemys on että kyllä taitaa olla se naapuri isoin tekijä siihen koneen kokoon.Pitää olla vähän isompi kuin j.n.e. Miksi ei meille kun naapurilla j.n.e.
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 10:11 pm
- Viesti:
Oletko ajatellut, paljonko nykyaikainen esim. 90-100 hevosvoimainen kone painaa verrattaessa 80- luvun vastaavan tehoiseen? On se ruhon liikuttelu aivan eri luokkaa. Koneiden väännöt ovat nousseet keskimäärin koko ajan, eli sinänsä moottoria asia ei voi koskea. Kyllä sitä painoa väkisinkin kertyy kun halutaan mitä moninaisempia ominaisuuksia yhä pienempään teholuokkaan.
-
- Viestit: 1138
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Esimerkiksi tarkkuussilppuri ja silppuava pyöröpaalain vaatii 6-koneisen kamppeen. Nykyaikaiset lautasmuokkaimet ovat sen verran painavia että tarvii olla vetokoneessakin painoa. Samoin isot lietekärryt.
Ja jos on vaikka edes 100Ha kynnettävää ei haittaa vaikka kulkee vähän liuhakkaammin se Kvernelantti siellä perässä.
Ja jos on vaikka edes 100Ha kynnettävää ei haittaa vaikka kulkee vähän liuhakkaammin se Kvernelantti siellä perässä.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
onkos täällä paljon noukinvaunun käyttäjiä? jos on kärrin valmistaja ilmoittama tehon tarve 80 heppaa ja traktorissa 90. kyllä kuorman teon loppuvaiheessa käy ilmi jos on likaiset suodattimet että tämmöisissä hommissa ei ole yhtään pahitteeksi,se ylimääräinen potku pellin alla,niin olis kiva kuulla kommenttia noukinvaunuista
Viimeksi muokannut 305, Pe Maalis 17, 2006 7:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MF 3060
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 10:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe Joulu 30, 2005 6:55 am
- Paikkakunta: Lapinjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 1232
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
- Paikkakunta: Nyby
- Viesti:
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
no on ne niitä din polleja se kronen "pienin" malli titan 6/40L,tehtaan suositus 80hv ja suurin malli vaatii 160hvMinski kirjoitti:Taitaa nuo nykyset noukinvaunut vaatia jo 150 hv. Mielellään niitä DIN, ovat nuo nykyset ISO-hv:t aika hepposia
MF 3060
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 10:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
tuo kronekin toimii muuten hyvin noilla hevosilla,mutta kosteela heinällä(eihän se tietty sais olla kovin kosteeta) tahtoo lopun kuorman teko ottaa tehoja. onneks ei ole paljon mäkiä,meidän reiteillä.muuten on tosi hyvä vetää tienpäällä
MF 3060
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
-
- Viestit: 1653
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
- Viesti:
kaveri tuos teki just noukinvaunu kaupat. olivat tehtaanmiehet puhelleet että 930 fendti menee polvilleen vaunun eteen, eli +300hv saa hyödynnettyä vedos, kulkee jo 160hevosellakin. täytyy kait jostain löytää pikkusen lisäpuhtia 8550 valsuun
-------------
ps. meillä karhottimen edes n. 180-200hv, aarin perunat nousee myös n.200hv koneella, samoten 3m kylvökone ja 4.4m äes liikkuu ihan kivasti...
-------------
ps. meillä karhottimen edes n. 180-200hv, aarin perunat nousee myös n.200hv koneella, samoten 3m kylvökone ja 4.4m äes liikkuu ihan kivasti...
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: La Joulu 24, 2005 12:05 am
- Paikkakunta: Orimattila
- Viesti:
En usko. Sellaisia noukinvaunuja ei ole.retku kirjoitti:kaveri tuos teki just noukinvaunu kaupat. olivat tehtaanmiehet puhelleet että 930 fendti menee polvilleen vaunun eteen...
Minkä takia?retku kirjoitti:ps. meillä karhottimen edes n. 180-200hv, aarin perunat nousee myös n.200hv koneella, samoten 3m kylvökone ja 4.4m äes liikkuu ihan kivasti...
Se jeesustelusta.
Minun aikanani täällä tiilisavialueella on kynnetty 4-siipisillä sarka-auroilla aivan kevyesti kelillä kuin kelillä 90- hepoisella traktorilla. Nyt samalla koneella ei tuu kynnöstä mitään 3-siipisillä paluuauroilla.
Suurin syy on maan tiivistyminen ja maan rakenteen huonontuminen. Edellinen johtuu jälkimmäisestä ja jälkimmäiseen yksi syy on edellinen sekä pieneliöstön vääränsuuntainen kehitys ja matojen tappo.
Suurin syy on tehoviljelyn tehostuminen, koneiden suureneminen, viljelyn yksipuolistuminen ja maapalloistumisen kiireellistyminen. (englanniksi globalisation rush).
Tässä ilmiössä ihmisillä on niin kiire joka paikkaan ettei ole aikaa tienata kuin 10 c euron ostosta varten joka on jo tilattu ennen tienaamisen suunnittelun aloittamista. Pyörre ruokkii itseään.
Tarkoittaa tässä sitä että viljelyllä ei tienaa niin paljoa että olisi varaa toimia järkevästi ja pitkäjänteisesti.
Matojen "sodoma ja gomorra" johtuu viljelyn yksipuolistumisesta ja kasvinsuojeluaineiden huonoudesta sekä väärästä käyttökulttuurista.
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 10:11 pm
- Viesti:
Meidän pelloilta kainuusta löytyy pieneliöstöä aina matoihin saakka humuspelloilla niin että rastaat on variksen kokoisia kun ne syksyllä vetää matoja naamariin.. Koskaan ei olla käytetty herbisidejä eikä pestisedejä, ei voi matojen allergioita niistä syyttää. Normaalia vilejlykiertoa on hyödynnetty (lue: maa todellakin kynnetään eikä käytetä pelkkää suorakylvöä) ja maan rakeisuus on monin paikoin todella hyvää, tiivistymisestä ei ole juurikaan merkkejä. Tuo Justuksen puhe oli ihan asiaa, muttei sitä noin voi yleistää.. kuten oppikirjoissa aina tehdään.
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
No niin no. Omat tarinansa on ne turveurakoottiat, jotka keväällä ennen kovinta sesonkia kylyvää jotaki 20 ha viljaa niinku harrastemielessä niihin kotopeltoohinsa.
Tarkkuussippureista va senverran, että tuo jf800 on hyvä konet 100 hv foortille. Pidetään va ajonopeus riittävän alhaisena ja terät terävinä, ni valamista tulee mukavasti, ja kun nopeus on alhaisempi niin vähemmän tulee vahinkoja. Usein sitä kärrymistä saa odotella, joten ei tarvetta investoida isompaan silippurin pyörittäjään.
Ja siitä raktorin ylimitoottamisesta sen verran että tehkää köykääset hommat köykääsellä konella. Ei maaperän tiivistämisen kannalta, vaan jos raktori on 2 tonia köykääsempi, niin sen massan vähentänyksessä säästää monenmonta litraa päivässä. Eli tilakohtainen hommeli, kaikki riippuu kaikesta. Koskaan en tule sitä ymmärtämään että miksi siinä käärimen edessä pitää olla 120 hv uudenkarhia kuusmukinen neliveto, kun kerran taloossa on 4610 foortti pihapiiriä vartioimassa.
Paliokohan noista uusista nelosista saa tehoja, kun ne säädetään? Sillä nykyisen päästölakien takia ne on melkolailla tukossa. Ku joskus sais pihaan semmosen rattorin mis olis 5 litranen powerstarin nelisylinterinen..
Tarkkuussippureista va senverran, että tuo jf800 on hyvä konet 100 hv foortille. Pidetään va ajonopeus riittävän alhaisena ja terät terävinä, ni valamista tulee mukavasti, ja kun nopeus on alhaisempi niin vähemmän tulee vahinkoja. Usein sitä kärrymistä saa odotella, joten ei tarvetta investoida isompaan silippurin pyörittäjään.
Ja siitä raktorin ylimitoottamisesta sen verran että tehkää köykääset hommat köykääsellä konella. Ei maaperän tiivistämisen kannalta, vaan jos raktori on 2 tonia köykääsempi, niin sen massan vähentänyksessä säästää monenmonta litraa päivässä. Eli tilakohtainen hommeli, kaikki riippuu kaikesta. Koskaan en tule sitä ymmärtämään että miksi siinä käärimen edessä pitää olla 120 hv uudenkarhia kuusmukinen neliveto, kun kerran taloossa on 4610 foortti pihapiiriä vartioimassa.
Paliokohan noista uusista nelosista saa tehoja, kun ne säädetään? Sillä nykyisen päästölakien takia ne on melkolailla tukossa. Ku joskus sais pihaan semmosen rattorin mis olis 5 litranen powerstarin nelisylinterinen..
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 1653
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
- Viesti:
Minkä takia?-Justus- kirjoitti:En usko. Sellaisia noukinvaunuja ei ole.retku kirjoitti:kaveri tuos teki just noukinvaunu kaupat. olivat tehtaanmiehet puhelleet että 930 fendti menee polvilleen vaunun eteen...
***kyllä on.
retku kirjoitti:ps. meillä karhottimen edes n. 180-200hv, aarin perunat nousee myös n.200hv koneella, samoten 3m kylvökone ja 4.4m äes liikkuu ihan kivasti...
***ei ole pienempiäkään... ja ennenkun jeesustelet lisää niin kaikki koneet meillä urakointikäytössä. semmosissa hommissa että tuo +-200hv tuntuu välillä pieneltä.
Se jeesustelusta.
Minun aikanani täällä tiilisavialueella on kynnetty 4-siipisillä sarka-auroilla aivan kevyesti kelillä kuin kelillä 90- hepoisella traktorilla. Nyt samalla koneella ei tuu kynnöstä mitään 3-siipisillä paluuauroilla.
Suurin syy on maan tiivistyminen ja maan rakenteen huonontuminen. Edellinen johtuu jälkimmäisestä ja jälkimmäiseen yksi syy on edellinen sekä pieneliöstön vääränsuuntainen kehitys ja matojen tappo.
***tuota yritän estää mammuttirenkailla. leveydet väilillä 710-775mm ja korkeudet 175-200cm. harmittavan moni kyllä talloo peltojaan 6t painavalla koneella 18.4x38 renkaat alla
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 10:11 pm
- Viesti:
Eikös siinä ole minkäänlaista paradoksia, kun ennenkin on ollut painaviakin koneita ja aikoinaan 18.4x38 oli suunnilleen suurin rengaskoko mitä sai. Nykyään on sitten hirveä vaahtoaminen tuosta maan tiivistymisestä. Toki maan tiivistyminen sinänsä on ongelma, mutta edelleenkin aika ihmeellistä kun mukamas voidaan sanoa kuinka paljon maa on "huonontunut" vuosikymmenien saatossa sen tiivistyessä, kun ei asiaa ennen ole kuitenkaan voitu kunnolla tutkia? Mutta varmaan parempi vaihtoehto on, jos tosiaan on mahdollisuus asentaa isot kumit alle.
Ja se kaikista tärkein tuli mainittua tuolla aiemmin jonkun toimesta: Traktori homman mukaan.. meillä 90 heppasella tehdään näpertelyt ja isolla fordilla vedetään maansiirtovaunut.
Kaikista koomisin kommentti naapurin valmettimieheltä oli kun ostimme countyn joskus kun olin vielä nuorempi mies: "ei tuolla oikein pikku näpertelyyn pysty".
No ei hemmetti pystykkään, mutta ne on pienemmät näpertelyä varten. Ei sekään varmaan olisi laittanut 60 heppaista valmettiaan 20 tonnin maansiirtovaunun eteen..
Ja se kaikista tärkein tuli mainittua tuolla aiemmin jonkun toimesta: Traktori homman mukaan.. meillä 90 heppasella tehdään näpertelyt ja isolla fordilla vedetään maansiirtovaunut.
Kaikista koomisin kommentti naapurin valmettimieheltä oli kun ostimme countyn joskus kun olin vielä nuorempi mies: "ei tuolla oikein pikku näpertelyyn pysty".
No ei hemmetti pystykkään, mutta ne on pienemmät näpertelyä varten. Ei sekään varmaan olisi laittanut 60 heppaista valmettiaan 20 tonnin maansiirtovaunun eteen..
-
- Viestit: 1653
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
- Viesti:
niin. mf 2680,ford tw35, fiat 1880,ym yleensä jollain 18.4 renkailla painot 6000-8000kg... ei ne asiat nyt 20v aikana paljon takapakkia oo ottanu. tosin homma pätee varmaan paremmin semmosissa maissa missä noita koneita on ollu enemmän peltokäytös 20v sitte, suomessa noi harvinaisia.
---------------
itse en näe kovinkaan suurta haittaa esim. karhottimen vedosta yli isolla koneella, samoten esim. valssimylly pyöriii meillä isolla koneella. 1000 perä päälle ja moottori tyhjäkäynnillä. löpön kulutus reilusti alle 10l tunnissa. perunan nosto oli kyllä pikkusen vaikeet, ei menaa 775mm levee rengas mahtua vakoon
myös linko tulee kevyesti perässä 1000 perällä, työkierrokset semmoset 1200-1300 moottorissa. eneen vanhaan 110-90 fiiu vei puolet enemmän soppaa saman lingon edes, kierroksia 2500...
---------------
itse en näe kovinkaan suurta haittaa esim. karhottimen vedosta yli isolla koneella, samoten esim. valssimylly pyöriii meillä isolla koneella. 1000 perä päälle ja moottori tyhjäkäynnillä. löpön kulutus reilusti alle 10l tunnissa. perunan nosto oli kyllä pikkusen vaikeet, ei menaa 775mm levee rengas mahtua vakoon
myös linko tulee kevyesti perässä 1000 perällä, työkierrokset semmoset 1200-1300 moottorissa. eneen vanhaan 110-90 fiiu vei puolet enemmän soppaa saman lingon edes, kierroksia 2500...
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], korsteeni, LauriR, Paalari ja 49 vierailijaa