Sivu 1/2

Mikä venttiili kaivurin tassun sylinterissä...

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 5:21 pm
Kirjoittaja oswald
Kertokaa mikä venttiili on traktorikaivurin tasun sylinterin yläpäässä (siis putken puolella), se on kiinni sylinterissä ja sihen tulee yläpään letku ja siitä venttiilistä menee ohut putki alapään letkuun t-kappaleella.
Siinä venttiilissä on myös joku säätö tappi lukkomutterilla varustettuna.
Mitenkähän sen oikea säätö haetaan?

Mitähän tuo tekee, nimittäin liittyykö se siihen ongelmaan kun käpälä valuu itsekseen yön aikana lähes maahan asti ja kaivaessa saa korjata jatkuvasti ylös konetta siltä puolelta.

Kiitos tiedoista jo etukäteen...

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 5:29 pm
Kirjoittaja samiko
Oliskohan joku yrittäny korjata sitä lukkoventtiilillä?
Itellä tuli joskus miäleen että lukkoventtiilillähän sais korjattua pienet vuodot
kun omassa foortissa venttiilit valskaa. Sehän päästää vasta kun paine ylittää säädetyn rajan... Mutta eihän tuo sitten auta jos sylinteri itessään valskaa.

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 6:37 pm
Kirjoittaja um352
jos se on vähänkään uudempi eli vm-80 jotain niin se on takaiskuventtiili joka estää käyttöventtiilin ja sylinterin tiivisteiden rikkoontumisen eli tassut alhaalla paine on ainoastaan männän yläpään ja takaiskuventtiilin välillä eikä näin riko käyttöventtiliä,ite pitäs laittaa tohon vanhaan länkkäriin moiset nimenomaan tassuille eikä oo ees kalliit..muute vammas käyttää näitä ihan vakiona...

Mäntäkö väljä..

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 6:51 pm
Kirjoittaja oswald
Niin olisko se vika sitten männäntiivisteessä kun ei kestä kone ylhäällä kaivellessa ja myös valuu käpälä itsekseen alas yön aikana??

Sehän on sitten varmaakin juuri lukkoventtiili ja tuskin se aiheuttaa valumista sylinterissä. On kait ihan tarpeen olla tuossa. Kone on -87 mallia.

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 6:57 pm
Kirjoittaja um352
onko kone vammas?ei oo hälyttävää jos kestää yön enneku putoo alas ...

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 7:27 pm
Kirjoittaja Vallu502
um352 kirjoitti:onko kone vammas?ei oo hälyttävää jos kestää yön enneku putoo alas ...
Mutta oswald sano, että kaivaessa saa korjata jatkuvasti ylös konetta siltä puolelta. Se ei ole varmaankaan niin mukavaa.

kaivaessapa hyvinkin...

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 8:58 pm
Kirjoittaja oswald
Niin kone on Velimatti 8000 ja pitää korjata muutaman minuutin välein. Siis vuotaa kohtuullisesti jostakin johonkin. Tosin ei ole oltu vielä työhommissa vaan kokeilua kotopuolessa.

Lähetetty: To Helmi 14, 2008 9:42 am
Kirjoittaja um352
joo niihä se oli...eli vallu,eli lännen ok,siel vuotaa männän tiivisteet ja kato samalla venttiilin tiivisteet

Lähetetty: To Helmi 14, 2008 11:25 am
Kirjoittaja grani
Minulla on se käsitys että kyseinen venttiili on hyvä silloin kun koneella nostaa painavia taakkoja ja apumies on mukana asettelemassa, ja jos siinä vaiheessa letku paukahtaa tassusta tai puomisylinteristä niin ei tule heti ruumiita.

Lähetetty: To Helmi 14, 2008 4:19 pm
Kirjoittaja um352
ei pidä paikkansa,nimittäin usko tai älä mutta kaivurilla on taakan nosto kielletty....sillee

Lähetetty: To Helmi 14, 2008 5:16 pm
Kirjoittaja grani
um352 kirjoitti:ei pidä paikkansa,nimittäin usko tai älä mutta kaivurilla on taakan nosto kielletty....sillee
Niin...joo.. olen sitten vaan nähnyt unta että kauhan takana on koukku mihin saa ketjun kiinni ja näin myös sellaista unta että tilasivat nosturin erikseen kaivon renkaita nostamaan paikalleen. :)

Lähetetty: To Helmi 14, 2008 8:09 pm
Kirjoittaja um352
lueppa käyttöohje...en väitä ettei nosteta,mut vammas majoris lukee.......

Lähetetty: To Helmi 14, 2008 8:57 pm
Kirjoittaja valme655
Pillarissa ainakin on tarra lasissa missä lukee että välittömästi kaivutyöhön liittyvän noston saa suorittaa jos henkilöitä ei ole vaarallisissa paikoissa.

Lähetetty: To Helmi 14, 2008 9:09 pm
Kirjoittaja grani
um352 kirjoitti:lueppa käyttöohje...en väitä ettei nosteta,mut vammas majoris lukee.......
(Kyllä minä olen ymmärtänyt että niin on.) :wink:

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2008 3:07 pm
Kirjoittaja um352
joo näin on ,mut se siitä :D

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2008 7:06 pm
Kirjoittaja k-pyörä
Taitaa sen lukkoventtiilin idea olla semmonen,että jalan putkistolta, läpivienniltä,lohkolta ei vaadita niin paljon paineensieto kykyä. Kaivaaessahan yhden jalan sektorilla,kauhalla murtaen,varsilla vetäen rasittuu jalan hyd.piiri liikaa. Oon korjaillu lukkovenojen kartiopintoja timantti viilalla, hyvin on toiminu.

Lähetetty: La Helmi 16, 2008 11:08 pm
Kirjoittaja sampo10
Varaosakirjassa lukee letkurikkoventtiili , tuon venttiilin kohdalla.

Lähetetty: La Helmi 23, 2008 1:17 pm
Kirjoittaja 565-64
Venttiili on joko paineohjattu vastaventtiili (lukkoventtiili) tai kuormanlaskuventtiili. Molempien idea tuossa on, että tassusylinteri on
tuon venttiilin varassa ja pysyy halutussa asennossa kaivuun aikana.
Tassun alasvalumista venttiili ei estä.
Tassua ylös nostettaessa venttiili saa ohjauspaineen sylinterin varren puolelta pientä putkea myöten.
Tuo ohjauspaine avaa venttiilin ja tassu voidaan nostaa ylös.
Lukkoventtiilissä ei ole säätöä, kuormanlaskuventtiilissä on yleensä säätö.
Normaalisti tuollaisissa sovelluksissa käytetään lukkoventtiiliä.
Löytyisköhän siitä venttiilistä jotain merkintää.
Venttiilihän toimii myös ns. letkurikkoventtiilinä, mutta varsinainen letkurikkoventtiili se ei ole.

Lähetetty: La Helmi 23, 2008 8:24 pm
Kirjoittaja sampo10
Tuolta löytyy kaaviokuviaventtiilistä.
Todennäköisesti se on tuo kuormanlaskuventtiili, kun säätökin on .
http://www.kuvaboxi.fi/kansio/8143010478536372926.html

Venttiili..

Lähetetty: La Helmi 23, 2008 10:00 pm
Kirjoittaja oswald
On maalattu joten ei näy mitään merkintöjä, mutta siinä sivussa on sellainen 5cm pitkä ja 2cm paksu pulikka jossa on päässä se säätö ruuvi ja lukitusmutteri.
Luultavasti sulinterin männäntiiviste on rikki kun vaullu n. 15 min puoliväliin jos jättää aja essa ilman ketjua.
Pitää joku päivä avata sylinteri ja varmistaa mikä on vikana.