Mikä venttiili kaivurin tassun sylinterissä...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Mikä venttiili kaivurin tassun sylinterissä...

Viesti Kirjoittaja oswald »

Kertokaa mikä venttiili on traktorikaivurin tasun sylinterin yläpäässä (siis putken puolella), se on kiinni sylinterissä ja sihen tulee yläpään letku ja siitä venttiilistä menee ohut putki alapään letkuun t-kappaleella.
Siinä venttiilissä on myös joku säätö tappi lukkomutterilla varustettuna.
Mitenkähän sen oikea säätö haetaan?

Mitähän tuo tekee, nimittäin liittyykö se siihen ongelmaan kun käpälä valuu itsekseen yön aikana lähes maahan asti ja kaivaessa saa korjata jatkuvasti ylös konetta siltä puolelta.

Kiitos tiedoista jo etukäteen...
samiko
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Oliskohan joku yrittäny korjata sitä lukkoventtiilillä?
Itellä tuli joskus miäleen että lukkoventtiilillähän sais korjattua pienet vuodot
kun omassa foortissa venttiilit valskaa. Sehän päästää vasta kun paine ylittää säädetyn rajan... Mutta eihän tuo sitten auta jos sylinteri itessään valskaa.
Ferguson 35 -58 Kultamaha
Fordson Power Major -59
Ford 4110 -83
Ford County 764 -78
Honda TRX 300 -95
Agria 4800 -73
um352
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 30, 2007 10:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja um352 »

jos se on vähänkään uudempi eli vm-80 jotain niin se on takaiskuventtiili joka estää käyttöventtiilin ja sylinterin tiivisteiden rikkoontumisen eli tassut alhaalla paine on ainoastaan männän yläpään ja takaiskuventtiilin välillä eikä näin riko käyttöventtiliä,ite pitäs laittaa tohon vanhaan länkkäriin moiset nimenomaan tassuille eikä oo ees kalliit..muute vammas käyttää näitä ihan vakiona...
oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Mäntäkö väljä..

Viesti Kirjoittaja oswald »

Niin olisko se vika sitten männäntiivisteessä kun ei kestä kone ylhäällä kaivellessa ja myös valuu käpälä itsekseen alas yön aikana??

Sehän on sitten varmaakin juuri lukkoventtiili ja tuskin se aiheuttaa valumista sylinterissä. On kait ihan tarpeen olla tuossa. Kone on -87 mallia.
um352
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 30, 2007 10:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja um352 »

onko kone vammas?ei oo hälyttävää jos kestää yön enneku putoo alas ...
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

um352 kirjoitti:onko kone vammas?ei oo hälyttävää jos kestää yön enneku putoo alas ...
Mutta oswald sano, että kaivaessa saa korjata jatkuvasti ylös konetta siltä puolelta. Se ei ole varmaankaan niin mukavaa.
oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

kaivaessapa hyvinkin...

Viesti Kirjoittaja oswald »

Niin kone on Velimatti 8000 ja pitää korjata muutaman minuutin välein. Siis vuotaa kohtuullisesti jostakin johonkin. Tosin ei ole oltu vielä työhommissa vaan kokeilua kotopuolessa.
um352
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 30, 2007 10:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja um352 »

joo niihä se oli...eli vallu,eli lännen ok,siel vuotaa männän tiivisteet ja kato samalla venttiilin tiivisteet
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Minulla on se käsitys että kyseinen venttiili on hyvä silloin kun koneella nostaa painavia taakkoja ja apumies on mukana asettelemassa, ja jos siinä vaiheessa letku paukahtaa tassusta tai puomisylinteristä niin ei tule heti ruumiita.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
um352
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 30, 2007 10:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja um352 »

ei pidä paikkansa,nimittäin usko tai älä mutta kaivurilla on taakan nosto kielletty....sillee
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

um352 kirjoitti:ei pidä paikkansa,nimittäin usko tai älä mutta kaivurilla on taakan nosto kielletty....sillee
Niin...joo.. olen sitten vaan nähnyt unta että kauhan takana on koukku mihin saa ketjun kiinni ja näin myös sellaista unta että tilasivat nosturin erikseen kaivon renkaita nostamaan paikalleen. :)
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
um352
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 30, 2007 10:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja um352 »

lueppa käyttöohje...en väitä ettei nosteta,mut vammas majoris lukee.......
valme655
Viestit: 222
Liittynyt: To Joulu 28, 2006 4:22 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valme655 »

Pillarissa ainakin on tarra lasissa missä lukee että välittömästi kaivutyöhön liittyvän noston saa suorittaa jos henkilöitä ei ole vaarallisissa paikoissa.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

um352 kirjoitti:lueppa käyttöohje...en väitä ettei nosteta,mut vammas majoris lukee.......
(Kyllä minä olen ymmärtänyt että niin on.) :wink:
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
um352
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 30, 2007 10:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja um352 »

joo näin on ,mut se siitä :D
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Taitaa sen lukkoventtiilin idea olla semmonen,että jalan putkistolta, läpivienniltä,lohkolta ei vaadita niin paljon paineensieto kykyä. Kaivaaessahan yhden jalan sektorilla,kauhalla murtaen,varsilla vetäen rasittuu jalan hyd.piiri liikaa. Oon korjaillu lukkovenojen kartiopintoja timantti viilalla, hyvin on toiminu.
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Varaosakirjassa lukee letkurikkoventtiili , tuon venttiilin kohdalla.
565-64
Viestit: 466
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 »

Venttiili on joko paineohjattu vastaventtiili (lukkoventtiili) tai kuormanlaskuventtiili. Molempien idea tuossa on, että tassusylinteri on
tuon venttiilin varassa ja pysyy halutussa asennossa kaivuun aikana.
Tassun alasvalumista venttiili ei estä.
Tassua ylös nostettaessa venttiili saa ohjauspaineen sylinterin varren puolelta pientä putkea myöten.
Tuo ohjauspaine avaa venttiilin ja tassu voidaan nostaa ylös.
Lukkoventtiilissä ei ole säätöä, kuormanlaskuventtiilissä on yleensä säätö.
Normaalisti tuollaisissa sovelluksissa käytetään lukkoventtiiliä.
Löytyisköhän siitä venttiilistä jotain merkintää.
Venttiilihän toimii myös ns. letkurikkoventtiilinä, mutta varsinainen letkurikkoventtiili se ei ole.
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Tuolta löytyy kaaviokuviaventtiilistä.
Todennäköisesti se on tuo kuormanlaskuventtiili, kun säätökin on .
http://www.kuvaboxi.fi/kansio/8143010478536372926.html
oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Venttiili..

Viesti Kirjoittaja oswald »

On maalattu joten ei näy mitään merkintöjä, mutta siinä sivussa on sellainen 5cm pitkä ja 2cm paksu pulikka jossa on päässä se säätö ruuvi ja lukitusmutteri.
Luultavasti sulinterin männäntiiviste on rikki kun vaullu n. 15 min puoliväliin jos jättää aja essa ilman ketjua.
Pitää joku päivä avata sylinteri ja varmistaa mikä on vikana.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Peksu123, Rh-, transit ja 49 vierailijaa