Takasillan öljyt

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kaurahattu
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 7:19 pm
Paikkakunta: poltsi
Viesti:

Takasillan öljyt

Viesti Kirjoittaja kaurahattu »

Miten on mitä öljyä kannattais laittaa nuhvin perään?
ohjekirja ainakin sanoo että pitäs laittaa 80-90 mutta eikös periaatteessa 10-30 universaalikin kävis? Saapiko esim perän keskilaakeri tarpeeks voitelua 10-30 öljyllä?
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Nuhvista en osaa sanoa, mutta meillä ajettiin ennen belaruksilla 10-30 öljyt vaihteistossa, ei ole vissiin ollu ongelmia siitä johtuen, mutta vaihtaminen hankaloittuu synkronoimattomassa laatikossa.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Tuolla vanhalla palstalla oli muistaakseni kova väittely aikanaan tästä samasta asiasta.Ainakin 4DM:n ohjekirja käskee laittamaan SAE90 öljyä.Uudemmissa nuhveissa taidettiin jo suositella 10-30 yleisöljyä.Itse oon sitä mieltä,että 10-30 on vähän lirua.
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Joo ei niitä sen ajan öljyjä juuri tehdä, eikä ole tarviskaan. Laittaa 15W-40 vahvuista moottoriöljyä niin ollaan viskositeettialueella kuumalla puolella vastaten SAE 90. Katosnääs asteikko on eri vaihteistoöljyillä ja moottoriöljyillä.

Nuffi sekä Leukku ei tarvii EP lisäaineita, Leukussa on öljylistassa jo kaikki tunnetut yleisöljyt ja moniaasteiset moottoriöljytkin.

Mut jos Nuffi on entisöity pieteetillä, tottakai öljyssä sama leima sitten mitä ohjekirjassa.

-SS-
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

kalvaana
Viestit: 7339
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Nuhvin peräöljyt

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kevyessä ja pienessä käytössä Universal-öljy menee, mutta miesten töihin kannattaa kyllä pistää EP-lisäaineistettua, eli oikeata vaihteistoöljyä. Vanhemmat pelit ei niin kranttuja, mutta uudemmissa saattaa mennä öljykylvyssä olevat jarrut tai käsijarrupanta tai pikavaihteen pakat.

Ja minun mielestä perän lautasparia ei oo ennenkään menestyksekkäästi voideltu moottoriöljyyn perustuvalla litkulla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
JK
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 4:41 pm
Paikkakunta: Tervo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JK »

Myö on pietty Shellin Harvella yleisöljyä Nuhvissa. Ainakin pöntön kylessä lukee että käy vaihdelaatikkoon. Eihän se jaksa talvella ees vitosella kulukee jos on jäykät öljyt laatikossa kun 55 litraa ei ihan hetkessä lämpene. Nuhvissa kun pumppu on ajokytkimen takana niin helpottaa vähän vaihtamista kun pitää pumppua päällä. Oikein kylmillä pitää vetästä vaihe päälle just sillon kun painaa kytkintä toista kertaa pohjaan, muuten pysäyttää tuo pumppu laatikon.
nuffi59
Viestit: 320
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuffi59 »

Ittelläni on nuffin dm 4:ssä 10-30w yleisöljyt,just viime kesänä vaihdoin.Hyvin tuntuuvat toimivan ja talvella etenkin pakkasellakin säilyttää mukavasti notkeutensa.Hydraulipumppukin pelaa hyvin,oli kesä tai talvi.Öljyä menee tosiaan muhkeat 54,5 litraa.
kaurahattu
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 7:19 pm
Paikkakunta: poltsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaurahattu »

Tosiaan tuli öljynvaihto mieleen kun sai toissa aamuna 3 tuntia värkki pyöriä enneko nostiolaitteet suli. (taitaa olla aikaslailla vess sekkoo)
raato
Viestit: 287
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 2:05 am
Viesti:

Re: Nuhvin peräöljyt

Viesti Kirjoittaja raato »

kalvaana kirjoitti:Kevyessä ja pienessä käytössä Universal-öljy menee, mutta miesten töihin kannattaa kyllä pistää EP-lisäaineistettua, eli oikeata vaihteistoöljyä. Vanhemmat pelit ei niin kranttuja, mutta uudemmissa saattaa mennä öljykylvyssä olevat jarrut tai käsijarrupanta tai pikavaihteen pakat.

Ja minun mielestä perän lautasparia ei oo ennenkään menestyksekkäästi voideltu moottoriöljyyn perustuvalla litkulla.
Ja voiteluöljy keskusteluun taas. Kattoin just MF 3000-sarjan ohjekirjasta ja siinä voimansiirrolle ja moottoriin suositeltiin farmoilin universaalia.
MFV8
Viestit: 938
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 »

Tuossa ku oli noita -20 pakkasia hain 80W-90:ia tynnyristä joka oli kylmässä varastossa, oli se sellaista tervaa että ei varmaan häävisti hydrauliikka pelaa jos sellaista on perässä. Universaali-10W-30:iä suositellaan esim. MF 3000, 4200 ja 6100 sarjoihin (jopa etuakseliin) niin miksi ei kävisi myös vanhempiin koneisiin.
Kuva
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kun kysytään mitä suositellaan eikä oteta kantaa siihen, mikä on parasta, niin kai kysymys on kait siitä mitä valmistaja suosittelee. Ilmeisesti takuun ehto on aikoinaan ollut että on käytetty jotain 38 öljyvaihtoehdosta. Todellisuudessa noita vaihtoehtoja ei ole noin runsaasti sillä eri öljyt soveltuvat käytettäviksi erilaisilla säillä. Mielenkiintoista minusta on sellainen että samaa moniasteöljyä ei välttämättä suositella jokaiselle lämpötilalle. Esimerkiksi >-1°C suositellaan Mobil DELVAC Spesial 20W50 mutta <-1°C suositellaankin Delvac Spesial 10W30. Löytyy toki suosituksia joka kattaa käytännössä kaikki käyttölämpötilat. Tällaisia ovat esimerkiksi Mobil Universal tai Esso Tractorlube Universal. Todennäköisesti suosituksista puuttuu poliittisin ja ajanmukaisin syin pois jääneitä, täysin kelpoja vaihtoehtoja. Mielenkiintoisia yksityiskohtia ovat minusta vaatimus öljyn sopivuudesta hydrauliöljyksi sekä se että tasauspyörästöä vääntävä ratas ei ole mikään suorahampainen vaan viistohampainen. Minulla on sellainen käsitys että peräakselin laakereita ja hydaulikomponetteja Nuffieltistä on hajonnut jos yleensä on jotain hajonnut.

Mutta sitten tulee todella hyvä käytännön neuvo. Nimittäin mikä tahansa öljy on parempi, kuin ei öljyä ollenkaan. Nuffieltin ja vielä enempi Leylantin takaöljytilan saaminen öljytiiviiksi, on miesten työtä. Jos traktori on huoltamatta tai peukalo on isännällä keskellä kämmentä, kallis öljy vuotaa ulos ja sitten ei ole öljyä. Sellaiset sanonnat, joita täällä usein esiintyy kuin ” Leylantin perä vuotaa aina jostain öljyä” on merkki kehnosti suoritetusta tai laiminlyödystä huollosta. Samoin vesi ei tässä tapauksessa ole mikään hyvä voiteluaine. Samoin Leylantissa jossa on öljynsuodattimet niin niissä täytyy olla ehjät suodatinpatruunat. Jos patruunassa on sormenmentävä reikä, niin öljyt virtaa reiästä eikä suodattimen lävitse ja epäpuhtaudet kiertävät öljyn mukana aiheuttaen tuhoa
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Puhuit asiaa, susta tulee kohta "merkin mies"ihan oikeasti :wink: .

Modifioin vähän viestisi yhtä kohtaa ja kohdistan sen sinne, jonne se kuuluu.

Hyvä British Leyland:

"Leylantin takaöljytilan saaminen öljytiiviiksi, on miesten työtä. Jos traktori on tarkastamatta tai asenne on asentajalla sieltä "minne aurinko ei paista", kallis öljy vuotaa ulos ja sitten ei ole öljyä. Sellaiset sanonnat, joita täällä usein esiintyy kuin ” Leylantin perä vuotaa aina jostain öljyä” on merkki kehnosti suoritetusta tai laiminlyödystä kokoonpanosta ja valmistuksesta."

Eli ymmärsitkö, tämä on se syy, miksi uuden Leukun ostaja aikanaan pettyi, kun öljyt ei pysyneet sisällä. Jos tämä olisi esitteessä luvattu, niin olisi voinut "tosi mies" päättää ottaa Leukun osavalmisteena, että olisi tiivistykset voinut tehdä itse sitten.

Eli summa summarum:

Kun jokin Belarus tai Leukku kulkee ja menestyy öljyjä tiputtelematta ja osat ehjinä, on se isännän ansio. Kun Jontikka tai ihan vaan joku Massey Ferguson - tai jopa Ford (?) naksuttelee menemään tuhansia tunteja ilman isompia hikoiluja ja purkamisia, se ei ole isännän ansio. Niinhän se oli ?

-SS-
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kyllä se sellaista putkimiehen hommaa on kun Leylantin takaosaa ruuvailee kiinni. Joka pultti täytyy olla just eikä melkein. Tasotiivisteliimaa ja putkiteippiä ja O-rengasta yms. voimanoton kytkinakselin reiästäkin vuotaa jos ei huomaa pistää tasotiivisteliimaa. Onneksi sen saa korjattua jälkikäteen kun parkkeeraa koneen nokka myötämäkeen ja vähän raottaa voimanottoakselin laakerisysteemiä. Ei näkynyt Englannissa Leylantteja Nuffieltteja kun kävin viime lokakuussa katselemassa. Taitaa tekijätkin olla jo aika harmaita kavereita. Täytyy todeta niinkuin Nietzsche että tässä tapauksessa jumala on kuollut.
raato
Viestit: 287
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 2:05 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raato »

Leyland 262 mies kirjoitti:Kun kysytään mitä suositellaan eikä oteta kantaa siihen, mikä on parasta, niin kai kysymys on kait siitä mitä valmistaja suosittelee. Ilmeisesti takuun ehto on aikoinaan ollut että on käytetty jotain 38 öljyvaihtoehdosta.
En minäkään koskaan kaviaaria ole syönyt. Ihan vaan perunamuussia ja lihapullia, ja vielä elän.
kaurahattu
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 7:19 pm
Paikkakunta: poltsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaurahattu »

no mitäs oljyjä työ nuhvikan omistajat ootta ite pistäneet nuhvettiloihinu perän täytteeksi?
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Hyvä öljy on 10w/30 moottoriöljy nuffiin sekä sinisiin leukkuihin.
Leukkun kyllä saa kuivaksi kun vähän paneutuu eli kunnon liimat ja
oorenkaitten paksuus vankempi .esim. työntövarren korvakon joustin-
tapin 2,6 mm rengas vaihetaan 3mm rengaaksi ja lievä pyöristys
hiomapaperilla reiän reunaan jotta tappia asenettaessa reikään ei
o-rengas rikkoudu vuoto loppuu takuulla ja pysyvästi. Vaihteiston
pohjassa kytkimen tietämillä olevasta kahdesta reiästä takeman voi
tukkia .esim tekemällä kierretapilla kierteet ja ruuvaamalla tulpan
tähän sisällä olevaan kammioon sopii useampi litra ennenkuin öljy
siirtyy seuraavaan kammioon josta reikä ulos jota ei ole vara tukkia
muutoin kastuu kytkin ,tässä vaiheessa tyhjenetää takempi kammio.
Kammion täyttymiseen menee yllätävän monta vuotta lähemmäs 10v.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

NOU koment.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

SS- kirjoittaa
”Eli ymmärsitkö, tämä on se syy, miksi uuden Leukun ostaja aikanaan pettyi, kun öljyt ei pysyneet sisällä. Jos tämä olisi esitteessä luvattu, niin olisi voinut "tosi mies" päättää ottaa Leukun osavalmisteena, että olisi tiivistykset voinut tehdä itse sitten.”……..

Kun Leylanttien valmistuksesta on kulunut tuollaiset 25 vuotta alkaa miesmuistikin jo unohtelemaan. Vaikea uskoa että Leylanttiin olisi asennettu väärän kokoisia O-renkaita tai ylipäätään jotain kovin järisyttävää. Kait noita takuuhuoltoja uusiin koneisiin joskus joudutaan tekemään.

Mutta pääsääntöisesti öljyvuoto Leylantin perästä kertoo huollon tarpeesta ei mistään muusta. Esimerkiksi voi nostaa vaikka kysymyksen siitä miksi korkeapaine suotimesta vuotaa öljyä. Se putki missä suodin on, itse asiassa hydraulisylinteri ja se kansi mistä suodatin asennetaan on mäntä tuossa sylinterissä. Vaikka systeemi ei periaatteessa liiku ja kulu, niin liikkuu se hieman. Tiivisteenä oleva O-rengas 46mm halkaisija 2.55mm ajan myötä litistyy ja alkaa vuotamaan. Mutta miksi ihmeessä suodattimen kannen tiivisteen pitäisi olla ikuinen kun vaihdetaanhan se kuitenkin.

Tiivisteet on todellakin suunniteltu vaihdettaviksi. Tuollaiset kumit ja muovit eivät ole ikuisia.

Jo nostolaitteen imusiivilän puhdistus edellyttää takakannen irrotusta se on huoltoa eikä korjausta. Tuollaiset O-rankaat ja tasotiivisteliimat ei paljoa maksa, viitseliäisyydestä se vain on kiinni. Muuta kuin kansi auki tarkastaa kaikki kohteet niin traktori on esiluokkaisessa kevätkunnossa ja öljyt pysyy sisällä.

Jos vuosikymmeniä vain morkkaa jotain lakkoilevia terästyöläisiä ja jättää oman traktorinsa huoltamatta on ihan samalla tasolla kuin nuo lakkoilevat terästyöläiset. Eli haalarit päälle ja huoltamaan konetta niin sillä päästään eteenpäin.
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tuo on nyt tuommoista luonnollista kevään aikaansaamaa uhoa, pitäähän niitä sarvia kalistella juu. Myönnän ja kadun, ettei Fordien kanssa ole tullut opetelluksi uudelleentiivistämistä, kun ei oikein koskaan ollut nähnyt semmoista tihkumista.

Ei se sitä merkitse, etteikö huolto-ohjelman huoltoja olisi meillä tehty tarkkaan ja jopa huoltovälejä tihentäen. Fordissa kun ei ollut huolto-ohjelmassa noita purkamista vaativia juttuja; ainoa paikka on ollut venttiilikopan kansi, ohjaustehostimen säiliön tiiviste ja nostolaitekansi-jos sen suotimen nyt haluaa kerran kolmessakymmenessä vuodessa vaihtaa....

Kunhan muutama vuosi Leukullasi taas menee ( huom. ajossa !) , saumat sekä akselitiivisteet hikoilee ja läikät suurenee Leukun alla niin pääset sitten oikein naatiskellen repimään ja vuolemaan niitä sitkeitä liimojasi sieltä runkokappaleista, ymmärrät sitten, mitä puhun.

Se muuten on mielenkiintoista, että se ensimmäisen kerran onnistumisen palkka kannustaa ihmisen todella koviin suorituksiin. Mutta kun siihen joutuu paneutumaan kerta toisensa jälkeen, vastaavaa tunnetta ei tule, kun tietää, että tämäkään kerta ei ole viimeinen. Ja silloin hyväksyy sen pienen tihkumisen ihan eri tavalla. että olkoon. Voiteluöljy on halpaa. Ei ikinä pääse tuntipalkoille niissä tiivistystalkoissa.

Osa Leukun öljyvuodoista on suunnittelussa, ei valmistuksessa. Kun peltiosia ja valuosia yhdistellään, valukappaleiden pulttiliitosten kuormitus on sekä vetoa että leikkausvoimaa hallitsemattomin jännitysmaksimein, voi olla varma, että jostakin se sitten jossakin vaiheessa sen verran elää, että se runko saa sen mehevän pinnoitteensa.

Ja AV:kin on saanut työntövarren Belleville-paketin tangon tiiviiksi, onhan se hyvä. :shock:

Sillä nyt oikeastaan niin väliä ole. Mutta koko korvakesysteemin rakenne on krapeli, sehän enemmän arveluttaa. Kun sen kerran kun nostelet muutaman kerran niin raskaita taakkoja, että varoventtiili huutaa (silloin muuten pitää olla jo etupäässä yli kymmenen lannoitesäkkiä, esim..) , niin se työntövarren korvakkeen alatappi leikkautuu, koska lyhyt työntövarsi on välillä melkein pystyssä ja veto kohdistuu siinä vaiheessa siihen alatappiin pyrkien nostamaan koko korvaketta ylöspäin, korvake siirtyy kerta kerralta jopa millin ylemmäksi, niin silloin se levyjousien läpi tuleva tanko vääntää itsensä reikänsä yläreunaan joka nostolla, ja kyllä se sieltä triiskahtaa se öljy sitten lopuksi. Ja levyjousien keskustasta ulospäin on säteittäiset murtumat silmin nähtävissä.

Joo. Rumasti olen pidellyt Leukkua, se pitää myöntää. Ollaan koetettu kaikkia niitä vehkeitä joita on Voottillakin koetettu. Kylläkin vaan vähemmän.

Laitetaanhan sitä voitakin leivälle. Kyllä se limainen kiilto siinä runko-osassa kuuluu Leukun "alkuperäiseen" yleisilmeeseen. Ne (punaiset tai siniset) tiivisteliiman turseet saumoissa kuuluvat entistettyyn Leukkuun kuin uretaanimaali rautapyörä-Fordsonniin.

Heh, pikku loma teki hyvää, taas rupee ironia löytymään :twisted:

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiitek, Pontikka ja 64 vierailijaa