Fordson Super Major ohjaussimpukan kiristysohje
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 8:06 pm
- Viesti:
Fordson Super Major ohjaussimpukan kiristysohje
Onko Majorin ohjaussimpukan säätöön olemassa ohjeistusta? Onko simpukassa edes säätömahdollisuutta?
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
- Viesti:
Ainakaan mulla ei vm. '61 Superissa ole "ruuvattavaa säätöä" simpukassa. New Performance -malleista en tiedä, mutta 1000-sarjalaisissa vissiinkin on jo alusta alkain ollut kaikissa se kiristettävä malli.
Itse sain suurimmat välykset pois ottamalla tarpeellisen määrän niitä terästiivisteitä pois simpukan ja sen kannen välistä. Passeli tuntuma löytyi vain ja ainoastaan kokeilemalla - kannattaa olla enemmän varovainen kuin ahne: jos otat liikaa levyjä pois, niin ohjaus saattaa ns. hirttää kiinni, joka asia ei liene hyväksi terveydelle ! Muutenkaan ei liene eduksi, että ohjaus on liian tiukka, so. siinä ei ole yhtään tyhjää, eli muutaman sentin klappi/välys kuuluu rattikehältä kai löytyäkin.
Omassa Majorissa on sellainen "vanhan mallin tehostaja", joten tuo resepti pätee ainakin siihen konstruktioon. En muista, jotta montako "simmilevyä" itse otin pois, mutta useampiakin kyllä, ja lisää lähti sen vuoksi, kun tein paperitiivisteen kannen ja simpukan väliin, että 80W-90 pysyy taatusti sisällä.
Itse sain suurimmat välykset pois ottamalla tarpeellisen määrän niitä terästiivisteitä pois simpukan ja sen kannen välistä. Passeli tuntuma löytyi vain ja ainoastaan kokeilemalla - kannattaa olla enemmän varovainen kuin ahne: jos otat liikaa levyjä pois, niin ohjaus saattaa ns. hirttää kiinni, joka asia ei liene hyväksi terveydelle ! Muutenkaan ei liene eduksi, että ohjaus on liian tiukka, so. siinä ei ole yhtään tyhjää, eli muutaman sentin klappi/välys kuuluu rattikehältä kai löytyäkin.
Omassa Majorissa on sellainen "vanhan mallin tehostaja", joten tuo resepti pätee ainakin siihen konstruktioon. En muista, jotta montako "simmilevyä" itse otin pois, mutta useampiakin kyllä, ja lisää lähti sen vuoksi, kun tein paperitiivisteen kannen ja simpukan väliin, että 80W-90 pysyy taatusti sisällä.
- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Itse olen juuri kasaillut majorin ohjaussimpukkaa, säätö edellä kuvatulla tavalla.
Lh -osasta tilasin uudet sisuskalut. Stefankin tilasin, vaan eipä sopinut, oli liian suuri simpukan "kooliin", piti sorvauttaa pois alumiinia että sai sopimaan. Sisäreikä sentään oli sattunut oikean kokoinen... Teidoksi vaan jos joku suunnittelee stefan vaihtoa.
Tommi
Lh -osasta tilasin uudet sisuskalut. Stefankin tilasin, vaan eipä sopinut, oli liian suuri simpukan "kooliin", piti sorvauttaa pois alumiinia että sai sopimaan. Sisäreikä sentään oli sattunut oikean kokoinen... Teidoksi vaan jos joku suunnittelee stefan vaihtoa.
Tommi
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 8:06 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Minkälainen laakerointi tuolla kääntäjäakselilla on? Mulla tuo kääntäjänvarsi heiluu sen verran, että epäilen stefan pian alkavan vuotaa. Pitkä pusla, vai oikeat laakerit akselin molemmissa päissä?
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-
- Viestit: 2019
- Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
- Paikkakunta: Teuva
- Viesti:
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Yritin tuohon linkittää koneellani olleita ohjeita majorin simpukan kasaukseen muttei onnistunut.
Säätö tehdään siten että pystyakselilta ensin löysät pois. Siellä on säätölevyjä rattiakselin hupin alla.
Sitten säädetään sivuluukun tiivisteitä vähentämällä tai lisäämällä sektoriakselin päittäis välys.
Kannattaa nostaa etuset ilmaan jos ei ole eteen menevä ohjaustanko irti. mielellään se irti niin saa hyvän tuntuman.
Säätö molemmista ääriläidoista, eli rattia pyöritetään puoleen ja toiseen. EI liian kireälle säädetä. Saattaa simpukka särkyä.
Kannattaa ennen säätöä tarkastaa ettei sektoriakselin puslissa ole väljää.
Öljyn täyttö ja tarkastusroppu kyljessä.
Säätö tehdään siten että pystyakselilta ensin löysät pois. Siellä on säätölevyjä rattiakselin hupin alla.
Sitten säädetään sivuluukun tiivisteitä vähentämällä tai lisäämällä sektoriakselin päittäis välys.
Kannattaa nostaa etuset ilmaan jos ei ole eteen menevä ohjaustanko irti. mielellään se irti niin saa hyvän tuntuman.
Säätö molemmista ääriläidoista, eli rattia pyöritetään puoleen ja toiseen. EI liian kireälle säädetä. Saattaa simpukka särkyä.
Kannattaa ennen säätöä tarkastaa ettei sektoriakselin puslissa ole väljää.
Öljyn täyttö ja tarkastusroppu kyljessä.
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
ok. kiitos.
kummalla puolella se roppu on? pelkkä öljyn vaihto on kysessä kun on isompi huolto työn alla muutoinkin. välystä ei normaalia enempää ohjauksessa ole.
Tiivistyykö sivuluukku pelkillä säätöliuskoilla, jos sen käyttää auki ja laskee vanhat öljyt sieltä kautta pois? samallakun saisi kaikki moskat pohjaltakin pois, mitä imuvaihtajalla ei saa.
kummalla puolella se roppu on? pelkkä öljyn vaihto on kysessä kun on isompi huolto työn alla muutoinkin. välystä ei normaalia enempää ohjauksessa ole.
Tiivistyykö sivuluukku pelkillä säätöliuskoilla, jos sen käyttää auki ja laskee vanhat öljyt sieltä kautta pois? samallakun saisi kaikki moskat pohjaltakin pois, mitä imuvaihtajalla ei saa.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: To Joulu 29, 2005 12:27 am
- Viesti:
Onko tuo sektoriakselin 43mm ulkohalkaisijalla oleva stefa ihan vain o-rengas? Onko kellään antaa mittoja siitä?
Tämä siis: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... ts_id=9932
Tehostettuihin(?) myydään tuota 47mm: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=617
Onko kukaan laittanut notkeaa vaseliinia simpukkaan vai onko öljy ainoa oikea ratkaisu?
Tämä siis: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... ts_id=9932
Tehostettuihin(?) myydään tuota 47mm: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=617
Onko kukaan laittanut notkeaa vaseliinia simpukkaan vai onko öljy ainoa oikea ratkaisu?
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Olisko että vanhemmissa pienempi, muuttuisko 61 mallista isompaa?PK kirjoitti:Onko tuo sektoriakselin 43mm ulkohalkaisijalla oleva stefa ihan vain o-rengas? Onko kellään antaa mittoja siitä?
Tämä siis: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... ts_id=9932
Tehostettuihin(?) myydään tuota 47mm: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=617
Onko kukaan laittanut notkeaa vaseliinia simpukkaan vai onko öljy ainoa oikea ratkaisu?
Viime syksyn laitoin superiin stefan, tais olla tuo 47mm.
Juu on laitettu keskusvoitelu rasvaa luokkaa 00.
-
- Viestit: 498
- Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Major ohjaussimpukan kiristysohje
Laitan tähän ketjuun niin ei tarvitse taas uutta tehdä samasta aihepiiristä. Onko tuo allaolevassa kuvassa näkyvä Super Majorin sektoriakselin haarukan murtuminen miten yleinen tyyppivika vai edellyttää isompaa ohjauksen rasitusta?
https://img.aijaa.com/b/00857/14754511.jpg
https://aijaa.com/VVUe9I
Huomasin vaan tuon tänään kun rupesin remontoimaan uutta stefaa, pittää hitsailla.
(ja joo minäkin tilasin sen väärän tiivisteen IKH:ltä, pitää tilata toisaalta oikea..)
https://img.aijaa.com/b/00857/14754511.jpg
https://aijaa.com/VVUe9I
Huomasin vaan tuon tänään kun rupesin remontoimaan uutta stefaa, pittää hitsailla.
(ja joo minäkin tilasin sen väärän tiivisteen IKH:ltä, pitää tilata toisaalta oikea..)
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Fred Scuttle, Räsänen, tiko ja 39 vierailijaa