Fordson Super Major ohjaussimpukan kiristysohje

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
E.E.J Ukkonen
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 8:06 pm
Viesti:

Fordson Super Major ohjaussimpukan kiristysohje

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

Onko Majorin ohjaussimpukan säätöön olemassa ohjeistusta? Onko simpukassa edes säätömahdollisuutta?
Jussi
Viestit: 546
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ainakaan mulla ei vm. '61 Superissa ole "ruuvattavaa säätöä" simpukassa. New Performance -malleista en tiedä, mutta 1000-sarjalaisissa vissiinkin on jo alusta alkain ollut kaikissa se kiristettävä malli.

Itse sain suurimmat välykset pois ottamalla tarpeellisen määrän niitä terästiivisteitä pois simpukan ja sen kannen välistä. Passeli tuntuma löytyi vain ja ainoastaan kokeilemalla - kannattaa olla enemmän varovainen kuin ahne: jos otat liikaa levyjä pois, niin ohjaus saattaa ns. hirttää kiinni, joka asia ei liene hyväksi terveydelle :wink: ! Muutenkaan ei liene eduksi, että ohjaus on liian tiukka, so. siinä ei ole yhtään tyhjää, eli muutaman sentin klappi/välys kuuluu rattikehältä kai löytyäkin.

Omassa Majorissa on sellainen "vanhan mallin tehostaja", joten tuo resepti pätee ainakin siihen konstruktioon. En muista, jotta montako "simmilevyä" itse otin pois, mutta useampiakin kyllä, ja lisää lähti sen vuoksi, kun tein paperitiivisteen kannen ja simpukan väliin, että 80W-90 pysyy taatusti sisällä.
- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Itse olen juuri kasaillut majorin ohjaussimpukkaa, säätö edellä kuvatulla tavalla.

Lh -osasta tilasin uudet sisuskalut. Stefankin tilasin, vaan eipä sopinut, oli liian suuri simpukan "kooliin", piti sorvauttaa pois alumiinia että sai sopimaan. Sisäreikä sentään oli sattunut oikean kokoinen... Teidoksi vaan jos joku suunnittelee stefan vaihtoa.




Tommi
E.E.J Ukkonen
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 8:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

Kiitoksia!

Koitetaan saada suuremmat välykset pois :wink:
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Minkälainen laakerointi tuolla kääntäjäakselilla on? Mulla tuo kääntäjänvarsi heiluu sen verran, että epäilen stefan pian alkavan vuotaa. Pitkä pusla, vai oikeat laakerit akselin molemmissa päissä?
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

eiköhän se ollu pitkällä puslalla
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

aihetta sivuten. onko super majorin ohjaus simpukassa jossain kohtaa öljyn tarkastusta ja vaihtoa varten roppu, niin kuin esim, ferkuissa?

vai kuinka olette öljyn vaihdon suorittaneet?
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Yritin tuohon linkittää koneellani olleita ohjeita majorin simpukan kasaukseen muttei onnistunut.

Säätö tehdään siten että pystyakselilta ensin löysät pois. Siellä on säätölevyjä rattiakselin hupin alla.
Sitten säädetään sivuluukun tiivisteitä vähentämällä tai lisäämällä sektoriakselin päittäis välys.

Kannattaa nostaa etuset ilmaan jos ei ole eteen menevä ohjaustanko irti. mielellään se irti niin saa hyvän tuntuman.
Säätö molemmista ääriläidoista, eli rattia pyöritetään puoleen ja toiseen. EI liian kireälle säädetä. Saattaa simpukka särkyä.

Kannattaa ennen säätöä tarkastaa ettei sektoriakselin puslissa ole väljää.

Öljyn täyttö ja tarkastusroppu kyljessä.
antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ok. kiitos.

kummalla puolella se roppu on? pelkkä öljyn vaihto on kysessä kun on isompi huolto työn alla muutoinkin. välystä ei normaalia enempää ohjauksessa ole.

Tiivistyykö sivuluukku pelkillä säätöliuskoilla, jos sen käyttää auki ja laskee vanhat öljyt sieltä kautta pois? samallakun saisi kaikki moskat pohjaltakin pois, mitä imuvaihtajalla ei saa.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Ihan muistinvaraisesti stefa on 47x35x7 mm. Millinen se jokatapauksessa on, ei tuumainen.
PK
Viestit: 8
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 12:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PK »

Onko tuo sektoriakselin 43mm ulkohalkaisijalla oleva stefa ihan vain o-rengas? Onko kellään antaa mittoja siitä?

Tämä siis: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... ts_id=9932

Tehostettuihin(?) myydään tuota 47mm: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=617

Onko kukaan laittanut notkeaa vaseliinia simpukkaan vai onko öljy ainoa oikea ratkaisu?
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

PK kirjoitti:Onko tuo sektoriakselin 43mm ulkohalkaisijalla oleva stefa ihan vain o-rengas? Onko kellään antaa mittoja siitä?

Tämä siis: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... ts_id=9932

Tehostettuihin(?) myydään tuota 47mm: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=617

Onko kukaan laittanut notkeaa vaseliinia simpukkaan vai onko öljy ainoa oikea ratkaisu?
Olisko että vanhemmissa pienempi, muuttuisko 61 mallista isompaa?
Viime syksyn laitoin superiin stefan, tais olla tuo 47mm.

Juu on laitettu keskusvoitelu rasvaa luokkaa 00.
jokuvaan
Viestit: 498
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Major ohjaussimpukan kiristysohje

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Laitan tähän ketjuun niin ei tarvitse taas uutta tehdä samasta aihepiiristä. Onko tuo allaolevassa kuvassa näkyvä Super Majorin sektoriakselin haarukan murtuminen miten yleinen tyyppivika vai edellyttää isompaa ohjauksen rasitusta?

https://img.aijaa.com/b/00857/14754511.jpg
https://aijaa.com/VVUe9I

Huomasin vaan tuon tänään kun rupesin remontoimaan uutta stefaa, pittää hitsailla.
(ja joo minäkin tilasin sen väärän tiivisteen IKH:ltä, pitää tilata toisaalta oikea..)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Fred Scuttle, Räsänen, tiko ja 39 vierailijaa