Kokemuksia, tietoutta kaivataan JAMES 82D -86
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Kokemuksia, tietoutta kaivataan JAMES 82D -86
Terve,
paikallisella konemyyjällä olisi otsikon kaltainen kone myytävänä ja menin tietysti tekemään sen virheen (vähä unisia öitä tiedossa) että sovein koeajosta. Eli nyt kaipaisin taustatietoa ko. koneeseen. Päälisin puolin kone oli yllättävänkin hyväkuntoinen. Puomisto hitsaamaton lukuun ottamatta etukuormaajan aisojen etupalkin saumoja.
Millainen voimansiirto? MIkä kone? Pumppu, merkki? Etuaksilissa MF logo, miten kestävä tai mikä lettaa ensin. Tunneista ei tietoa. Ensiviikolla selviää sitten lisää kun käyn ajolla.
Puomisto siinä on lähes saman lainen kuin tuossa meidän 1112:sen päällä olevassa. 2-vipuohjaus mekaanisilla kulmanivelillä, eli ei vielä tietotekniikkaa välissä...
paikallisella konemyyjällä olisi otsikon kaltainen kone myytävänä ja menin tietysti tekemään sen virheen (vähä unisia öitä tiedossa) että sovein koeajosta. Eli nyt kaipaisin taustatietoa ko. koneeseen. Päälisin puolin kone oli yllättävänkin hyväkuntoinen. Puomisto hitsaamaton lukuun ottamatta etukuormaajan aisojen etupalkin saumoja.
Millainen voimansiirto? MIkä kone? Pumppu, merkki? Etuaksilissa MF logo, miten kestävä tai mikä lettaa ensin. Tunneista ei tietoa. Ensiviikolla selviää sitten lisää kun käyn ajolla.
Puomisto siinä on lähes saman lainen kuin tuossa meidän 1112:sen päällä olevassa. 2-vipuohjaus mekaanisilla kulmanivelillä, eli ei vielä tietotekniikkaa välissä...
-
- Viestit: 273
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:42 am
- Paikkakunta: Iitti
- Viesti:
Vahvan koneen maineessa on mielestäni kulkenut mitä käyttäjiltä oon kuullut, tuollaista löytyi googlella:
http://workspace1.smilehouse.com/worksp ... roupID=160
http://workspace1.smilehouse.com/worksp ... roupID=160
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Moi,
varmasti yksi parhaimmista yhdistelmäkoneista mitä markkinoilla ollut 80-luvulla. Todella voimakas etukuormaaja ja kaivuulaite samoin.
Paikat mistä on korjattu tavallisesti on etukuormaajan etupalkin saumat, saa kestämään kun laittaa vahvistusputken läpi poikkiputken niin että se tulee kuormaajan aisojen ulkopuolelle ja siihen vahvistuspalat sitten. Tassut kaivurissa murtuu aina samasta paikasta kaikissa 82D-4 koneissa. Kolmas paikka mikä menee aina silloin tällöin on ns. murtoholkki voimansiirossa eli koneesta tulee vain etuvetoinen. Korjaus ei sinänsä olen mitenkään kovatöinen mutta tarvitaan vähän sorminäppäryyttää. Meillä on kone ollut talossa 17 v. ja mittariin on tullut lähs 10000 tuntia
varmasti yksi parhaimmista yhdistelmäkoneista mitä markkinoilla ollut 80-luvulla. Todella voimakas etukuormaaja ja kaivuulaite samoin.
Paikat mistä on korjattu tavallisesti on etukuormaajan etupalkin saumat, saa kestämään kun laittaa vahvistusputken läpi poikkiputken niin että se tulee kuormaajan aisojen ulkopuolelle ja siihen vahvistuspalat sitten. Tassut kaivurissa murtuu aina samasta paikasta kaikissa 82D-4 koneissa. Kolmas paikka mikä menee aina silloin tällöin on ns. murtoholkki voimansiirossa eli koneesta tulee vain etuvetoinen. Korjaus ei sinänsä olen mitenkään kovatöinen mutta tarvitaan vähän sorminäppäryyttää. Meillä on kone ollut talossa 17 v. ja mittariin on tullut lähs 10000 tuntia
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Kiitos tiedoista.
Täytyy joulunpyhinä suorittaa lisää pinnallista tutkintaa mainituiden kohtien osalta. Mikä moottori siinä on? Miten voimansiirto on toteutettu? Onko ihan normi laatikko vai nestevetoinen. Entä kytkinpuoli, perinteinen vai turbiini? Onko pumppu kampiakselin nokassa kiinni? Kuinka paljon koneessa on sähköllä ohjauksia vai onko kaikki hydrauliikkaan liittyvät mekaanisia. Miten helppo huoltaa, äkkiseltään kaikki paikat tuntui olevan suojapellien alla... Puomistoon saa osia lännen traktorssilta, mutta entä muu kone, onko siinä MF osia muita kuin etuakseli? Miten hydrauliikkaöljyn suodattimen vaihto onnistuu, täytyykö laskea koko tankillinen tyhjäksi? Säiliöhän on siinä keulalla?
Tulipas kysymyksiä, mutta lisätiedoista todella kiinnostunut!
Täytyy joulunpyhinä suorittaa lisää pinnallista tutkintaa mainituiden kohtien osalta. Mikä moottori siinä on? Miten voimansiirto on toteutettu? Onko ihan normi laatikko vai nestevetoinen. Entä kytkinpuoli, perinteinen vai turbiini? Onko pumppu kampiakselin nokassa kiinni? Kuinka paljon koneessa on sähköllä ohjauksia vai onko kaikki hydrauliikkaan liittyvät mekaanisia. Miten helppo huoltaa, äkkiseltään kaikki paikat tuntui olevan suojapellien alla... Puomistoon saa osia lännen traktorssilta, mutta entä muu kone, onko siinä MF osia muita kuin etuakseli? Miten hydrauliikkaöljyn suodattimen vaihto onnistuu, täytyykö laskea koko tankillinen tyhjäksi? Säiliöhän on siinä keulalla?
Tulipas kysymyksiä, mutta lisätiedoista todella kiinnostunut!
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 8:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Nettikoneessa myynnissä olevassa Jameksessa ei näytä olevan kaivuupuomin sivutaittosylinteriä, joka on monessa työssä hyödyllinen lisä ja samalla siitä on helppo rakentaa lisähydraulika mangneettiventiilillä esim luiskakauhalle. Kaivurin käyttämä hydrauliikka on perusvarma eikä sisällä mitään sähköesiohjauksia kuten Vamet 6000,8000 koneet.
-
- Viestit: 824
- Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
- Paikkakunta: Kanta Häme
- Viesti:
kapu kirjoitti
Eikö tuossa Jameksessa ole Clarkin vaihteisto ??
Ei oo sähköisesti esiohjattua hydrauliikkaa Valmeteissa , se on hydraulisesti esiohjattu , mutta lisähydrauliikka on sähköohjattu .Kaivurin käyttämä hydrauliikka on perusvarma eikä sisällä mitään sähköesiohjauksia kuten Vamet 6000,8000 koneet.
Eikö tuossa Jameksessa ole Clarkin vaihteisto ??
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 8:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Oli tuo jouluolut näköjään jo tehnyt vaikutuksenKari W. kirjoitti:Miten on hehkupuoli, imusarjassa vai esikammio?
Mitä olette mieltä koneessa olevasta turbiinikytkimestä? Lueskelin kauhutarinoita vanhoista masinistit -palstan jutuista koskien james 82 ja james 81. On ajopakkaa ja solenoidia sun muuta. Eli koeajolla täytyy päästä rasittamaan ylämäkeen ja tuntea jos luistaa pahasti.... Joku oli korjauttanyt ja tokaisi maksaneen 5000€ Sehän on jo 1/4 koko koneen arvosta Moni oli kirjoitellut myös sellaisesta viasta että kun kääntää ajosuunnan valitsinta niin kestää hetken ennen kuin lähtee liikkeelle?
-
- Viestit: 824
- Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
- Paikkakunta: Kanta Häme
- Viesti:
Kallista on momenninmuunninvaihteiston korjaus kyllä on
No koeajolla käy joka vaihteet läpi , vaihtaako hyvin ja kuuluuko ylimääräisiä ääniä yms. Tiellä kun ajaisi niin saisi öljyt lämpöisiksi ja näkisi sitten miten toimii , mutta älä suotta pelästy kun vauhti hiipuu ylämäkeen mentäesä , se on normaalia muunninkoneelle . Mutta tietysti jos meno on tolella onnetonta niin sitten voi vähän pelästyäkkin .
Mutta eipä sitä koeajolla todellista kuvaa anna toiminnastaan , että yritä saa pitemmäksi aikaa kokeille ,että pääsee vähän töitäkin koittamaan .
Ja sitten öljyt kun laskisi pois niin näkisi tuleeko rautaa paljon .
Mutta jos koneeseen joutuu tekemään vaihteisto remontin , vaikka kallis onkin niin sen jälkeen sillä ajaa pitkään ja jos myy konetta eteen päin niin kyllä siitä enemmän rahaakin saa. Eli raudassa ei mee rahat hukkaan , ainakaan kovin pahasti .
No koeajolla käy joka vaihteet läpi , vaihtaako hyvin ja kuuluuko ylimääräisiä ääniä yms. Tiellä kun ajaisi niin saisi öljyt lämpöisiksi ja näkisi sitten miten toimii , mutta älä suotta pelästy kun vauhti hiipuu ylämäkeen mentäesä , se on normaalia muunninkoneelle . Mutta tietysti jos meno on tolella onnetonta niin sitten voi vähän pelästyäkkin .
Mutta eipä sitä koeajolla todellista kuvaa anna toiminnastaan , että yritä saa pitemmäksi aikaa kokeille ,että pääsee vähän töitäkin koittamaan .
Ja sitten öljyt kun laskisi pois niin näkisi tuleeko rautaa paljon .
Mutta jos koneeseen joutuu tekemään vaihteisto remontin , vaikka kallis onkin niin sen jälkeen sillä ajaa pitkään ja jos myy konetta eteen päin niin kyllä siitä enemmän rahaakin saa. Eli raudassa ei mee rahat hukkaan , ainakaan kovin pahasti .
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Aivan niin.
Kertaatko vielä miten käytännössä liikkuminen tapahtuu? (että saisin sen siis liikkeen pihasta liikkeelle ilman tuskaisia ilmeitä )
Kytkinpoljintahan siinä ei ole vaan liikkumista hallitaan suunnanvaihtajalla ja kaasulla. Opiskelin eilen netistä muuntimen toimintaperiaatetta ja jonkinlainen käsitys siitä tuli. Sen perässähän on "automaattilaatikko" (PowerShift) josta valitaan mekaanisesti vai sähköisesti kulloinenkin vaihde? Itselläni on automaattivaihteinen auto, eli siinä se mitä autossani tekee sähkö niin tuossa valitaan käsin...
Kertaatko vielä miten käytännössä liikkuminen tapahtuu? (että saisin sen siis liikkeen pihasta liikkeelle ilman tuskaisia ilmeitä )
Kytkinpoljintahan siinä ei ole vaan liikkumista hallitaan suunnanvaihtajalla ja kaasulla. Opiskelin eilen netistä muuntimen toimintaperiaatetta ja jonkinlainen käsitys siitä tuli. Sen perässähän on "automaattilaatikko" (PowerShift) josta valitaan mekaanisesti vai sähköisesti kulloinenkin vaihde? Itselläni on automaattivaihteinen auto, eli siinä se mitä autossani tekee sähkö niin tuossa valitaan käsin...
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
On se vaihteiston luistamisen testaaminen koeajolla melko vaikeaa. Mitä siihen luistamiseen tulee, niin se ei saa luistaa yhtään. Jos vaihdepakka luistaa,niin se on merkkinä melko nopeasti eteen tulevaan laatikkoremonttiin. Kun pakka luistaa,niin samalla se lämpenee ja kuten hyvin tiedämme , niin samalla myös kytkinlevyt(samantapaiset kuin mopossa,mutta isommat) vääntyvät lämmön vaikutuksesta ja silloinhan peli on jo menetetty.Kari W. kirjoitti:Oli tuo jouluolut näköjään jo tehnyt vaikutuksen :lol:Kari W. kirjoitti:Miten on hehkupuoli, imusarjassa vai esikammio?
Mitä olette mieltä koneessa olevasta turbiinikytkimestä? Lueskelin kauhutarinoita vanhoista masinistit -palstan jutuista koskien james 82 ja james 81. On ajopakkaa ja solenoidia sun muuta. Eli koeajolla täytyy päästä rasittamaan ylämäkeen ja tuntea jos luistaa pahasti.... Joku oli korjauttanyt ja tokaisi maksaneen 5000€ Sehän on jo 1/4 koko koneen arvosta :shock: Moni oli kirjoitellut myös sellaisesta viasta että kun kääntää ajosuunnan valitsinta niin kestää hetken ennen kuin lähtee liikkeelle?
Haista haiseeko laatikkoöljy palaneelta ja onko se muuttanut väriään. Jos on niin se on varma merkki luistavasta pakasta.
Kuten joku jo kirjoitti, jos rautatavaraa tulee öljym mukana, niin se on varma merkki laatikkoremontin tarpeesta. Aina ei kuitenkaan voi luottaa tähänkään. Voi se pakka luistaa siitä huolimatta, että romua ei öljuropusta tule. Ja kukapa sitä koeajolla pääsee öljyä laatikosta.
päästämään.
Aika vaikea juttu testata varmanpäälle. Pitäisi päästä mittaamaan vaihdepakan öljynpaine, eikä sekään aina anna selvää kuvaa, kuten ei laatikon öljyn lämpötilakaan.
Aika kinkkinen juttu.
-
- Viestit: 824
- Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
- Paikkakunta: Kanta Häme
- Viesti:
Valtran sivulta http://valtramme.valtra.fi/main/tradeins/manual/1_1.htm saa katsottua 9000 ohjekirjaa , on siinäkin jotain ohjeita on ajoa varten ,vaikka siinä on Zf vaihteisto ja Jameksessa on toden näköisesti samanlainen Clarkki kuin omassa 8000 . Eli siinä on 3 vaihdetta eteen/taakse ja jakolaatikosta valitaan erillisellä hidas/nopea alue .
Suuntaa vaihtaessa on hyvä pysättää kone ja tiputtaa kierrokset tyhjäkäynnille .
Suuntaa vaihtaessa on hyvä pysättää kone ja tiputtaa kierrokset tyhjäkäynnille .
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Clarkkillootan kysymyksissä varmaan osaa vastata joku huoltomies www.koneosapalvelu.fi -organisaatiossa,peruskorjaavat niitä ja tietävät pitkän kokemuksen kautta miten "kypsyysaste" todetaan
Oma kokemus perustuu 18000-sarjan clarkkeihin(lienee sama kyseessä),yhdellä tuli ajettua metsäkonekäytössä(jossa kovilla) yli 13000h ilman mitään ongelmia.Se ratkaisee paljon onko huollettu ajoillaan ja paljonko on tieajoa ajettu.
Oma kokemus perustuu 18000-sarjan clarkkeihin(lienee sama kyseessä),yhdellä tuli ajettua metsäkonekäytössä(jossa kovilla) yli 13000h ilman mitään ongelmia.Se ratkaisee paljon onko huollettu ajoillaan ja paljonko on tieajoa ajettu.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 824
- Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
- Paikkakunta: Kanta Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kiviö, rokkimatti ja 43 vierailijaa