Kokemuksia, tietoutta kaivataan JAMES 82D -86

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kokemuksia, tietoutta kaivataan JAMES 82D -86

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Terve,

paikallisella konemyyjällä olisi otsikon kaltainen kone myytävänä ja menin tietysti tekemään sen virheen (vähä unisia öitä tiedossa) että sovein koeajosta. Eli nyt kaipaisin taustatietoa ko. koneeseen. Päälisin puolin kone oli yllättävänkin hyväkuntoinen. Puomisto hitsaamaton lukuun ottamatta etukuormaajan aisojen etupalkin saumoja.

Millainen voimansiirto? MIkä kone? Pumppu, merkki? Etuaksilissa MF logo, miten kestävä tai mikä lettaa ensin. Tunneista ei tietoa. Ensiviikolla selviää sitten lisää kun käyn ajolla.

Puomisto siinä on lähes saman lainen kuin tuossa meidän 1112:sen päällä olevassa. 2-vipuohjaus mekaanisilla kulmanivelillä, eli ei vielä tietotekniikkaa välissä...
Vilske
Viestit: 273
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:42 am
Paikkakunta: Iitti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vahvan koneen maineessa on mielestäni kulkenut mitä käyttäjiltä oon kuullut, tuollaista löytyi googlella:
http://workspace1.smilehouse.com/worksp ... roupID=160
kapu
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kapu »

Moi,
varmasti yksi parhaimmista yhdistelmäkoneista mitä markkinoilla ollut 80-luvulla. Todella voimakas etukuormaaja ja kaivuulaite samoin.
Paikat mistä on korjattu tavallisesti on etukuormaajan etupalkin saumat, saa kestämään kun laittaa vahvistusputken läpi poikkiputken niin että se tulee kuormaajan aisojen ulkopuolelle ja siihen vahvistuspalat sitten. Tassut kaivurissa murtuu aina samasta paikasta kaikissa 82D-4 koneissa. Kolmas paikka mikä menee aina silloin tällöin on ns. murtoholkki voimansiirossa eli koneesta tulee vain etuvetoinen. Korjaus ei sinänsä olen mitenkään kovatöinen mutta tarvitaan vähän sorminäppäryyttää. Meillä on kone ollut talossa 17 v. ja mittariin on tullut lähs 10000 tuntia
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Kiitos tiedoista.

Täytyy joulunpyhinä suorittaa lisää pinnallista tutkintaa mainituiden kohtien osalta. Mikä moottori siinä on? Miten voimansiirto on toteutettu? Onko ihan normi laatikko vai nestevetoinen. Entä kytkinpuoli, perinteinen vai turbiini? Onko pumppu kampiakselin nokassa kiinni? Kuinka paljon koneessa on sähköllä ohjauksia vai onko kaikki hydrauliikkaan liittyvät mekaanisia. Miten helppo huoltaa, äkkiseltään kaikki paikat tuntui olevan suojapellien alla... Puomistoon saa osia lännen traktorssilta, mutta entä muu kone, onko siinä MF osia muita kuin etuakseli? Miten hydrauliikkaöljyn suodattimen vaihto onnistuu, täytyykö laskea koko tankillinen tyhjäksi? Säiliöhän on siinä keulalla?

Tulipas kysymyksiä, mutta lisätiedoista todella kiinnostunut!
3040
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 8:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3040 »

onko sama ku nettikonees? massikan tekniikkaahan toi perustuu, perkinssin kone, ei paras mahdollinen käymmistyjä talvella, muunnin vetoinen, pumppu nokalla(vickkers),eikös hydrauli suodatin o säiliön kannessa!?,eli ei tartte tyhjätä
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Eikö tuo perustu teollisuusmassikkaan kuten mm lokomo 909?
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Katos katos, löytyy sama kone näköjään Nettikone.com myyjä tosin eri, mutta hinta sama :?
kapu
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kapu »

Nettikoneessa myynnissä olevassa Jameksessa ei näytä olevan kaivuupuomin sivutaittosylinteriä, joka on monessa työssä hyödyllinen lisä ja samalla siitä on helppo rakentaa lisähydraulika mangneettiventiilillä esim luiskakauhalle. Kaivurin käyttämä hydrauliikka on perusvarma eikä sisällä mitään sähköesiohjauksia kuten Vamet 6000,8000 koneet.
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

kapu kirjoitti
Kaivurin käyttämä hydrauliikka on perusvarma eikä sisällä mitään sähköesiohjauksia kuten Vamet 6000,8000 koneet.
Ei oo sähköisesti esiohjattua hydrauliikkaa Valmeteissa , se on hydraulisesti esiohjattu , mutta lisähydrauliikka on sähköohjattu .

Eikö tuossa Jameksessa ole Clarkin vaihteisto ??
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Kiitos tarkentavista tiedoista. Jos kerran perkinssi on koneena niin mikä mahtaa olla sen tyyppi? Onko kone kuiva- vai märkäputkikone? Miten on hehkupuoli, imusarjassa vai esikammio? Jos se kerran massikkaan perustuu niin varaosat ovat Agrimarketin kautta?
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

Esikammiodiesel... empä usko että on :wink:
3040
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 8:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3040 »

perkins 4.248 ainaki 82c, eiköhä se hehku imusarjas o!!
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Kari W. kirjoitti:Miten on hehkupuoli, imusarjassa vai esikammio?
Oli tuo jouluolut näköjään jo tehnyt vaikutuksen :lol:

Mitä olette mieltä koneessa olevasta turbiinikytkimestä? Lueskelin kauhutarinoita vanhoista masinistit -palstan jutuista koskien james 82 ja james 81. On ajopakkaa ja solenoidia sun muuta. Eli koeajolla täytyy päästä rasittamaan ylämäkeen ja tuntea jos luistaa pahasti.... Joku oli korjauttanyt ja tokaisi maksaneen 5000€ Sehän on jo 1/4 koko koneen arvosta :shock: Moni oli kirjoitellut myös sellaisesta viasta että kun kääntää ajosuunnan valitsinta niin kestää hetken ennen kuin lähtee liikkeelle?
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Kallista on momenninmuunninvaihteiston korjaus kyllä on :(
No koeajolla käy joka vaihteet läpi , vaihtaako hyvin ja kuuluuko ylimääräisiä ääniä yms. Tiellä kun ajaisi niin saisi öljyt lämpöisiksi ja näkisi sitten miten toimii , mutta älä suotta pelästy kun vauhti hiipuu ylämäkeen mentäesä , se on normaalia muunninkoneelle . Mutta tietysti jos meno on tolella onnetonta niin sitten voi vähän pelästyäkkin .
Mutta eipä sitä koeajolla todellista kuvaa anna toiminnastaan , että yritä saa pitemmäksi aikaa kokeille ,että pääsee vähän töitäkin koittamaan .
Ja sitten öljyt kun laskisi pois niin näkisi tuleeko rautaa paljon .

Mutta jos koneeseen joutuu tekemään vaihteisto remontin , vaikka kallis onkin niin sen jälkeen sillä ajaa pitkään ja jos myy konetta eteen päin niin kyllä siitä enemmän rahaakin saa. Eli raudassa ei mee rahat hukkaan :) , ainakaan kovin pahasti .
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Aivan niin.

Kertaatko vielä miten käytännössä liikkuminen tapahtuu? (että saisin sen siis liikkeen pihasta liikkeelle ilman tuskaisia ilmeitä :oops:)

Kytkinpoljintahan siinä ei ole vaan liikkumista hallitaan suunnanvaihtajalla ja kaasulla. Opiskelin eilen netistä muuntimen toimintaperiaatetta ja jonkinlainen käsitys siitä tuli. Sen perässähän on "automaattilaatikko" (PowerShift) josta valitaan mekaanisesti vai sähköisesti kulloinenkin vaihde? Itselläni on automaattivaihteinen auto, eli siinä se mitä autossani tekee sähkö niin tuossa valitaan käsin...
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Kari W. kirjoitti:
Kari W. kirjoitti:Miten on hehkupuoli, imusarjassa vai esikammio?
Oli tuo jouluolut näköjään jo tehnyt vaikutuksen :lol:

Mitä olette mieltä koneessa olevasta turbiinikytkimestä? Lueskelin kauhutarinoita vanhoista masinistit -palstan jutuista koskien james 82 ja james 81. On ajopakkaa ja solenoidia sun muuta. Eli koeajolla täytyy päästä rasittamaan ylämäkeen ja tuntea jos luistaa pahasti.... Joku oli korjauttanyt ja tokaisi maksaneen 5000€ Sehän on jo 1/4 koko koneen arvosta :shock: Moni oli kirjoitellut myös sellaisesta viasta että kun kääntää ajosuunnan valitsinta niin kestää hetken ennen kuin lähtee liikkeelle?
On se vaihteiston luistamisen testaaminen koeajolla melko vaikeaa. Mitä siihen luistamiseen tulee, niin se ei saa luistaa yhtään. Jos vaihdepakka luistaa,niin se on merkkinä melko nopeasti eteen tulevaan laatikkoremonttiin. Kun pakka luistaa,niin samalla se lämpenee ja kuten hyvin tiedämme , niin samalla myös kytkinlevyt(samantapaiset kuin mopossa,mutta isommat) vääntyvät lämmön vaikutuksesta ja silloinhan peli on jo menetetty.

Haista haiseeko laatikkoöljy palaneelta ja onko se muuttanut väriään. Jos on niin se on varma merkki luistavasta pakasta.

Kuten joku jo kirjoitti, jos rautatavaraa tulee öljym mukana, niin se on varma merkki laatikkoremontin tarpeesta. Aina ei kuitenkaan voi luottaa tähänkään. Voi se pakka luistaa siitä huolimatta, että romua ei öljuropusta tule. Ja kukapa sitä koeajolla pääsee öljyä laatikosta.
päästämään.

Aika vaikea juttu testata varmanpäälle. Pitäisi päästä mittaamaan vaihdepakan öljynpaine, eikä sekään aina anna selvää kuvaa, kuten ei laatikon öljyn lämpötilakaan.

Aika kinkkinen juttu.
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Valtran sivulta http://valtramme.valtra.fi/main/tradeins/manual/1_1.htm saa katsottua 9000 ohjekirjaa , on siinäkin jotain ohjeita on ajoa varten ,vaikka siinä on Zf vaihteisto ja Jameksessa on toden näköisesti samanlainen Clarkki kuin omassa 8000 . Eli siinä on 3 vaihdetta eteen/taakse ja jakolaatikosta valitaan erillisellä hidas/nopea alue .
Suuntaa vaihtaessa on hyvä pysättää kone ja tiputtaa kierrokset tyhjäkäynnille .
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Clarkkillootan kysymyksissä varmaan osaa vastata joku huoltomies www.koneosapalvelu.fi -organisaatiossa,peruskorjaavat niitä ja tietävät pitkän kokemuksen kautta miten "kypsyysaste" todetaan :wink:

Oma kokemus perustuu 18000-sarjan clarkkeihin(lienee sama kyseessä),yhdellä tuli ajettua metsäkonekäytössä(jossa kovilla) yli 13000h ilman mitään ongelmia.Se ratkaisee paljon onko huollettu ajoillaan ja paljonko on tieajoa ajettu.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Joo 18000 sarjan Clarkki on 8000 ja se on aika yleinen ollut aikoinaan metsäkoneissa .
kapu
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kapu »

James 82D-4 alevaihteisto on 4 pykäläinen eli 1 työvaihe, 2 työmaan alueella lyhyet siirrot, 3 siirtovaihde, 4 on puhdas siirtovaihde hyväpintaisella tiellä. Aluevaihteet ovat H-muodossa eli ykkönen vasemmalla ylhäällä jne. Suunnanvaihtaja on ohjauspyörän heti alla vasemallapuolella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kiviö, rokkimatti ja 43 vierailijaa