Valmet 502 turbotus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

aarne
Viestit: 1871
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja aarne »

Ferkku kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 8:13 pm
jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:51 pm
8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:03 pm
jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:00 pm Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Kuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.
Jospa se sitten on hyvä. Näytti pieneltä verrattuna 2000 -luvun alun Valtran vääntölukemiin.
Jos nyt vertais saman ikäisiin Valtroihin: Mega 8000 vapari/100 hp,380 nm/1550 rpm ja 8400/140 hp, 520 nm/ 1550 rpm. MF 3635/135 hp, 551 nm. Tuo samalla koneella. Eli mun mielestä on Matsikalla onnistunut viritys. Sen verran korjaan, että tuossa on jo uudempi 6,0 l kone. Mahtaako olla samat palikat sisällä kuin ahdetuissa?
Totta tosiaan, eipä itseasiassa huonot arvot ole Perkinssonin taudissa ylipäätään. Ottaen huomioon että 8400 vallussa kuitenkin isompi kone. En ole ennen älynnytkään.

Piti ihan alkaa katsella muita verrokkeja, jontikan 6,8 pannu, vapari 6506 105hv ja 430nm, JD 6900 130hv ja 603nm.
Fiudella winneri 5,9 vapari 120hv, 411nm ja turpolla 140hv, 545nm.
Voortilla vähän huonosti tuohon aikaan, mutta 6,6 litrainen vapari 110hv, 400nm ja turpolla 132hv, 511nm. Nyykkäri menee sitten 7,5 litraisella luonnollisesti ohi. Vapari 115hv ja 468nm, turpolla 135hv ja 612nm.
Isoja nousuja tullut ysärillä ruiskutustekniikan kehittyessä kaikilla. Casen 5130 5,9 Cumminssissa pompsahtaa vaparin lukemat 100 heppaisessa 386nm -> 402 newtoniin konedatan mukaan syttöpumpulla.
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kippo86 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 9:32 pm
8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 7:19 pm Miten se liittyy tähän kun 2,5 litraisesta dsl moottorista laitetaan turbo 2,7 litraiseen? Bmw moottorin huipputeho on 4800 kierroksella, ei kuudessa tonnissa. 2200 kierrokselta löytyy 81,5 hevosvoimaa.
Annoin esimerkin turbon valinnasta. Helpompi laskea ja ymmärtää pyöreitä lukuja.

Mä valitsisin turbon tehotavoitteen mukaan, en koneen litrojen. Bemarin ja valmetin moottorit on ihan eri planeetalta, toinen on maamoottori ja toinen dieseliksi reilusti enemmän kiertävä.

Ilmeisesti bmwn moottorilla ei hirveitä ahtopaineita ole vielä 2200 kierroksella, joka on jo valmetin kierrosten loppupää. Eli moottori lopettaa kiertämisen ennenkun ahdin pääsee oikeesti töihin?

Sen takia esim 6 litrasen vakio ahdin on hyvä viritysahdin 3 litrasessa moottorissa, joka kiertää tuplat mitä 6 litranen. Molemmista saa karkeesti samat tehot.
Bmw moottorin huippuvääntö on 2200 kierroksen kohdalla joten kai se ahdin jo kartalla on.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja tane II »

Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:

Kuva

Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja toyopet »

https://youtu.be/ro7SzBWW1Rg?si=3eTdbeZ-Vi8iB5bS

Tuommoinen tuli youtubessa vastaan, mitä lie tehty mutta 125hv/400Nm on kyllä aika kova, jos se pysyy yhtään nipussa.
Viimeksi muokannut toyopet, To Maalis 14, 2024 9:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It has three speed: here, there and gone...
aarne
Viestit: 1871
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja aarne »

^ Mitä lie oli tuossa toyopetin toisessa videossa kun ei enää näy?
Kippo86
Viestit: 139
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:35 pm
Kippo86 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 9:32 pm
8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 7:19 pm Miten se liittyy tähän kun 2,5 litraisesta dsl moottorista laitetaan turbo 2,7 litraiseen? Bmw moottorin huipputeho on 4800 kierroksella, ei kuudessa tonnissa. 2200 kierrokselta löytyy 81,5 hevosvoimaa.
Annoin esimerkin turbon valinnasta. Helpompi laskea ja ymmärtää pyöreitä lukuja.

Mä valitsisin turbon tehotavoitteen mukaan, en koneen litrojen. Bemarin ja valmetin moottorit on ihan eri planeetalta, toinen on maamoottori ja toinen dieseliksi reilusti enemmän kiertävä.

Ilmeisesti bmwn moottorilla ei hirveitä ahtopaineita ole vielä 2200 kierroksella, joka on jo valmetin kierrosten loppupää. Eli moottori lopettaa kiertämisen ennenkun ahdin pääsee oikeesti töihin?

Sen takia esim 6 litrasen vakio ahdin on hyvä viritysahdin 3 litrasessa moottorissa, joka kiertää tuplat mitä 6 litranen. Molemmista saa karkeesti samat tehot.
Bmw moottorin huippuvääntö on 2200 kierroksen kohdalla joten kai se ahdin jo kartalla on.
Eihän se kun ottaa ja kokeilee.
Helppohan se on ahdinta vaihtaa ku kaikki muu on jo tehty.

Silti laittaisisin työkoneeseen ahtimen, joka herää alhaalta, tonnista alkaen ja koko kierrosalueen.

Ei oo kannattavaa ajella jon turbo on vasta 2200 alueella ja meno loppuu jo 2500 :mrgreen:

No kukin tyylillään.
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
hoosuu
Viestit: 1037
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

Kyllä bmv nkin teho putoo, kun rajoitetaan kierrokset 2500 r/min.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja toyopet »

aarne kirjoitti: To Maalis 14, 2024 4:49 am ^ Mitä lie oli tuossa toyopetin toisessa videossa kun ei enää näy?
Sama linkki kirjoitusvirheen kera :D


Mutta kun videot on kivoja, laitetaan toinen turbo valmet video. https://youtu.be/TgKpB5PLt5Q?si=nAi351b7HorW5gS7
Viimeksi muokannut toyopet, To Maalis 14, 2024 4:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It has three speed: here, there and gone...
Kippo86
Viestit: 139
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Jos puhutaan moottorin virittämisestä, niin siihen on käytännössä kolme tapaa:
1) parantaa moottprin hengittävyyttä, eli lisätä kierroksia.
2) suurentaa iskutilavuutta
3) ahtaa

Jokaisessa vaihtoehdossa lisätään ilman ja polttoaineen määrää. Polttoainetta voidaan työntää käytännössä rajattomasti, kunnes ilma loppuu... Eli kyllä ilmamäärä määrittää paljonko moottorista saadaan tehoa ulos.

Jos meillä on perusmoottori vapari 3litraa ja 50hv/2000rpm, ja me halutaan tuplata hv.
Se onnistuu karkeesti tuplaamalla ilmamäärä joko lisäämällä kierroksia 4000rpm, kasvattamalla iskutilavuutta 6 litraan, tai ahtamalla moottori 1bar. Tällöin meillä on 100hv moottori.
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joo o, kyllä kyllä. Meillä vaan voi olla 100hv ja 200Nm tai 100hv ja 400Nm moottorit. Pitää tietää muutakin kuin teho ja tilavuus, mm. Käyttötarkoitus.
Kuuno
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 1:22 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kuuno »

tane II kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:

Kuva

Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Tämä oli erittäin hyödyllinen, kiitos.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja tane II »

8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Jotenkin nyt tulee sellainen epäilys, että perustavanlaatuiset fysiikan lait on hakusessa.

P = 2 π n T

P = teho
T = vääntömomentti
n = kierrosluku (jos SI yksiköitä käytetään, yksikkö on 1/s)

Kun kaksi noista tiedetään, kolmas voidaan laskea!
Lurkus
Viestit: 1018
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

tane II kirjoitti: To Maalis 14, 2024 1:52 pm
8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Jotenkin nyt tulee sellainen epäilys, että perustavanlaatuiset fysiikan lait on hakusessa.

P = 2 π n T

P = teho
T = vääntömomentti
n = kierrosluku (jos SI yksiköitä käytetään, yksikkö on 1/s)

Kun kaksi noista tiedetään, kolmas voidaan laskea!
Jep, vääntö x kulmanopeus. Simppeleimpiä laskuja konetekniikassa.
Valmet 363
Viestit: 194
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 8:45 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 »

Liekkö kuvan moottori jo tyypiltään 311,,.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja tane II »

Valmet 363 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 3:49 pm Liekkö kuvan moottori jo tyypiltään 311,,.
Ei ole. Lue se linkitetty keskustelu.
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

tane II kirjoitti: To Maalis 14, 2024 1:52 pm
8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Jotenkin nyt tulee sellainen epäilys, että perustavanlaatuiset fysiikan lait on hakusessa.

P = 2 π n T

P = teho
T = vääntömomentti
n = kierrosluku (jos SI yksiköitä käytetään, yksikkö on 1/s)

Kun kaksi noista tiedetään, kolmas voidaan laskea!
Joo, tottakai. Mutta ei tässä nyt siitä ole kyse, vaan siitä että isossa traktorin moottorissa ei välttämättä ole kovin paljon tehoa mutta vääntömomenttia on puolet enemmän kuin saman tehoisessa autossa. Ja se vääntömomentti ei käsittääkseni synny tyhjästä vaan tarvitaan sitä ilmaa ja polttoainetta. Ja kun kattoo 8400 valmetin pellin alle ja sen jälkeen jonkun tdi volkkarin niin huomaa että se valmetin turbo on aika julman kokoinen verrattuna volkkarin turboon, huvikseenko ne niin on tehneet? Eikä valmetin turbossa ole hukkaporttia, eikä sen toimintaa huomaa yhtään minkäänlaisena viiveenä tai turbopotkuna. Pumpussakaan ei ole minkäänlaista savutuksenrajoitus systeemiä ja voimasavua ei tule kuin nimeksi.
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 5:21 pm Mutta ei tässä nyt siitä ole kyse, vaan siitä että isossa traktorin moottorissa ei välttämättä ole kovin paljon tehoa mutta vääntömomenttia on puolet enemmän kuin saman tehoisessa autossa.
No siitähän juuri on kyse, että auton moottorissa sama teho yleensä tulee n. kaksi kertaa suuremmalla kierrosluvulla ja puolta pienemmällä vääntömomentilla kuin traktorissa. Tarvittava ilman ja polttoaineen määrä vertautuu enemmän tehoon kuin vääntömomenttiin.
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Make »

aarne kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 9:34 pm
Ferkku kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 8:13 pm
jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:51 pm
8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:03 pm
jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:00 pm Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Kuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.
Jospa se sitten on hyvä. Näytti pieneltä verrattuna 2000 -luvun alun Valtran vääntölukemiin.
Jos nyt vertais saman ikäisiin Valtroihin: Mega 8000 vapari/100 hp,380 nm/1550 rpm ja 8400/140 hp, 520 nm/ 1550 rpm. MF 3635/135 hp, 551 nm. Tuo samalla koneella. Eli mun mielestä on Matsikalla onnistunut viritys. Sen verran korjaan, että tuossa on jo uudempi 6,0 l kone. Mahtaako olla samat palikat sisällä kuin ahdetuissa?
Totta tosiaan, eipä itseasiassa huonot arvot ole Perkinssonin taudissa ylipäätään. Ottaen huomioon että 8400 vallussa kuitenkin isompi kone. En ole ennen älynnytkään.

Piti ihan alkaa katsella muita verrokkeja, jontikan 6,8 pannu, vapari 6506 105hv ja 430nm, JD 6900 130hv ja 603nm.
Fiudella winneri 5,9 vapari 120hv, 411nm ja turpolla 140hv, 545nm.
Voortilla vähän huonosti tuohon aikaan, mutta 6,6 litrainen vapari 110hv, 400nm ja turpolla 132hv, 511nm. Nyykkäri menee sitten 7,5 litraisella luonnollisesti ohi. Vapari 115hv ja 468nm, turpolla 135hv ja 612nm.
Isoja nousuja tullut ysärillä ruiskutustekniikan kehittyessä kaikilla. Casen 5130 5,9 Cumminssissa pompsahtaa vaparin lukemat 100 heppaisessa 386nm -> 402 newtoniin konedatan mukaan syttöpumpulla.
8400 sai vuostuhannen vaihteessa uudet polttoainelaitteet ja vääntö nousi 625nm/1400
jiipee
Viestit: 10753
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja jiipee »

tane II kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:

http://www.hermola.net/images/Valmet_504_2.jpg

Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Jotenkin ne pakopesän laipan hitsit ei oikein vaikuta tehtaan tai alihankkijan tekemiltä, ellei sitten jostakin harvemmin tehtävistä yksittäiskappaleista ole kyse.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], reppu ja, Samppaaa, transit, zukka ja 76 vierailijaa