Hydrauli voimakone projekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kipa1982
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja kipa1982 »

Nyt projekti käynnistyi siten että pajalla on vanha 150 litran koneikko jossa 40 cm3 pumppu. Pyörittäjänä ollut 30kw sähkömoottori. Sähköventtiilit raksittu pois ja moottori. Tarkoitus laittaa jouten oleva felician 1.9 dieselmoottori pyörittään kyseistä tai isompaa pumppua siten että teen rotex sovituksen vauhtipyörän pulttien kanssa samaan kiinnitykseen ja sovitan kaavelin ikäänkuin kytkinkopan paikalle. Meinasin että 3/4 jonkun edukkaan 1 tai kaksitieventtiilin laitan paineputkeen ja siihen sitten pikaliittimet mihin ikinä koneikkoa käytänkin. Tällä hetkellä tarkoitus halkomakonetta pyörittää aluksi. Venttiilissähän ylipaineventtiili itsessään.

Liekö näin yksinkertaista ?

Pikaisella googletuksella en löytänyt lukittuvaa vipuventtiiliä mistään että pitäisi sitte joku lukko laittaa vipuun että pysyy paine päällä. Käynnistäessähän ajaa sitten paineen tankkiin kun vipu keskiasennossa.

Aukkoja tai perustavia ajatusvirheitä suunnitelmassa ?
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

kipa1982
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja kipa1982 »

Klapikoneessa siis on kyllä pikaliikeventtiili sun muut valmiina mutta että löytyykö lukittuvaa venttiiliä hydraulikoneikkoon joka ei palaudu itsestään keskiasentoon paineen kasvaessa.

Kuin traktorissakin on kun kytken laitteen siihen niin niin nappaan vivun päälle ja pysyy asennossaan ilman että napsahtaa nollaan kun ottaa voimaa (natikassa ainakin) yksi asento tällainen
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Moottorin ja pumpun pyörimissuunnat on huomioitava, samoin on pyörintänopeuden laita, moottori olisi hyvä saada käymään parhaalla/hyvällä kierrosalueella väännön suhteen ja se ei välttämättä ole optimi kierrosluku pumpulle, jolloin väliin vaadittaisiin jonkinlainen välitys. Jos välitystä tarvitsee, niin yksi vaihtoehto olisi tuon auton vaihdelaatikko moottorin jatkeeksi, hitsaisi tasauspyörästöön lukon ja laittaisi pumpulle vedon vetoakselinlaipalta, olisi viisi eri nopeutta ja vapaa sekä kytkin käynnistyksiä varten. Vaihteisto toki aiheuttaa hieman tehohävikkiä ja tekee paketista isomman ja raskaamman, parempi varmastikin olisi sopivilla välityksellä oleva alennusvaihde, mutta jos tehdään pienellä budjetilla niistä osista joita "hyllystä" löytyy, niin silloin voisi tuota autonvaihteistoakin ajatella käyttävänsä. Tässä nyt joitain ajatuksia aiheesta, en tiedä ovatko sitten hyödyllisiä projektia ajatellen.
kipa1982
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja kipa1982 »

Hyviä pointteja kyllä. Ajattelin pitää homman kuitenkin yksinkertaisena ja pyörittää pumppua suoraan kampuralta eli ehkä 1000-1500 i/min

Tiedä miten osuu parhaaseen kierroalueeseen mutta pumpun tuoton valinnalla voi kuormaan toki vaikuttaa. Uudetkaan nyt ihan mahdottomia maksa mutta tuotto pitäisi saada min 40 litraa. Tuo natikan alle 30 litraa on kyllä aika onnettoman hidas olevinansa.

Joku 64hp mahtaa tossa koneessa löytyä ja pohjavääntö on aika mukava ilman turboa tuossa

Pumppuvaihtoehtoja löytyisi itseltä tuo 40 litran hammasrataspumppu ja pari isompaa mäntäpumppua 45 ja 60 litraset
kipa1982
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja kipa1982 »

Nuo vaihdelaatikon kautta tulevat alle 4 vaihteet mahtaa olla kovin hitaita. Saahan sillä sitten kierroksia koneeseen kyllä jos iso pumppu että voi hitaasti pyöriä
Heka
Viestit: 562
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja Heka »

1000-1500 kierrosta nii epäilen ettei taida voima niillä riittää, jos kerta aiemmin ollut 30kw sähkömoottori :roll:
Vaihteistossa yleensä 4 suora nii pienemmillä vaihteilla sais koneeseen enemmän kierroksia, ehkä itse kokisin myös helpommaksi sovittaa pyörimään vetoakselista tai laipasta.
kipa1982
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja kipa1982 »

Toki tolla 30kw 1500i/min sähkömoottorilla on saanu painetta varmaan 300bar tuosta pumpusta 60 litran tuotolla.

Puolet vähempi melkein riittäis painetta

Paha sanoo miten kävis
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos tuolle pumpulle haluaa välitykset tehdä, niin kevyin ja helpoin on laittaa ketjuveto. Pumpun akselille ei tosin voi suoraan laittaa ketjuratasta mutta väliakselilla se on helppo toteuttaa. Välitykset kannattaa laskea siten, että moottorin saa pyörimään hiukan suurimman väännön yläpuolella.

Noita lukittuvia venttiileitähän saa joka marketista ja lisäksi useimpiin voi jälkiasentaa lukittuvan päädyn.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ehkä kuitenkin helpointa olis myydä se VAG-pikkudiesel ja ostaa tilalle jonkun puimurin moottoripaketti, niitä on purkaamoilla ylensä myynnissä ihan sopuhintaan.
Tuohon VAGgilaiseen tosiaan joutuisit rakentamaan vakiokierros säätimen ja sitten sen välityksen jotta pumpulle sais järkevät kierrokset.
Tuollaisessa puimurin dieselissä on vakiokierros säädin jo vakiona ja kierrosalue natsaa suoraan (vähän kun otat kierroksia pois ruuvilla). Esim 1500 rpm on jo vähän yli moottorin suurimman väännön kierroksien ja sillä tuollainen pyörittää pumppua hienosti. Puimurikäytössä noi yleensä on pyörineet 1800-2200 rpm eli kokolailla täyden tehon alueella.

En nyt jaksanut laskea riittäisikö tämä 3-pyttyinen Vallu:
https://huutokaupat.com/4662251/valmet-310-moottori.

Saattaa olla että on hieman nafti ja varmenpaa olis etsiä 4-pyttyinen 411-koneinen paketti tai sitten esim Massikan 86-87 (186-187) sarjoissa käytetty Perkinsin 4-pyttyinen.
Ja ainakin Massikan ja Sampon puimureissa noi koneet on kätevästi "apurungolla" missä myös jäähdytin ja yleensä myös putsarit yms paikoillaan niin sitä kautta myös olis valmis paketti.
Noi puimurin koneet on mitoitettu "paikalliskäyttöön" eli jäähdytys riittää ja kone kestää vaikka jauhaisi päivä tolkulla. Auton moottori konversioon joutuisit laittamaan isompaa syylaria + öljynjäähdytintä kompensoimaan puuttuvaa ajoviimaa yms yms.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

40cm3 pumppu suoraan kampuran päässä voi olla siinä ja siinä, veikkaan että vähän liian iso.
1500 r/min tulisi siis 60L/min ja tehontarve 200bar paineella 20kW, aika hilkulle menee.
Jos oisi pienempi pumppu niin voisi moottoria kierrättää vähän enemmän.
Viime keväänä tein itelleni vähän vastaavan, tosin pienemmillä pumpuilla.
Voimanlähteenä vanhan puimakoneen Deutzin 4-pyttyinen puhallinkone ja pumppuina 2x9cm3 .
Toinen pumppu suoraan kampiakselilta, toinen vähän ylentävällä hihnavälityksellä.
Pumput olivat jääny jostain projektista ylimääräiseksi, siksi noin..
Tuottoa siis yhteensä n.40/L min jos konetta kierrättää suurinpiirtein 2000 r/min.
tuplamutteri
Viestit: 427
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja tuplamutteri »

Joskus jostain luin, että 100km/h vauhdissa tasaisella maalla henkilöauto tarvitsee 11kw vauhdin ylläpitämiseen.
Uudenmpi VW 1,9 TDI kiertää 100 vauhdissa olisiko 2200r/min?

Kai se onnistunee tuolla moottorilla mitä kirjoittaja suunnittelee, mutta välitys kannattaa olla. Ei se kone siitä rikki mene vaikka kiertäisi 2500 koko ajan. Lämpöongelmiakaan ei välttämättä tule? Rasitus on klapikoneessa hetkellistä, eikai se virtaus kuormita?

- ja kyllä, mäkin kuuntelisin mieluummin vw konetta kuin traktorin tms. vastaavan konetta. letkut voisi olla hiukan pidemmät, vaikka putki välissä niin työskentely olisi vielä hiljaisempaa ja mukavempaa. Tosin turbolla saa hieman hiljennettyä mitä vaan leikkuupuimurin konetta.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Kyllähän tuo oma ikuisuusprojekti, 1.9tdi agr- kone käy kuin sukkasillaan verrattuna puhallin deutziin.
Odottaa vain inspiraatiota että joku tekisi apurungon ja laittasi 40cm3 säätyvätilavuuspumpun kiinni yms..

Ap:n koneeseen mie ehkä ettisin jonkun n.25cm3 pumpun ja laittasin suoraan felician kampuran päähän, toki kytkin väliin.
kipa1982
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja kipa1982 »

Kyseisen 1.9D koneen max vääntö löytyy 2000rpm 124nm autowikin mukaan.

Joidenkin laskureiden mukaan sain voimantarpeeksi 24kw tuolla 40cm3 pumpulla 180bar 2000 kierroksella. Tämä taas tekisi 115nm

Syteen tai saveen aion kokeilla. Suoraan kampuran jatkoksi. Sitten pienempää pumppua jos ei jaksa pyörittää.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja mauri »

Vastaavaa asiaa on vuosina 2018 - 2022 käsitelty täällä 379 viestin verran ketjussa
”Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön”
Kannattaa lukea se niin ei tarvitse kaikkia kirjoittaa uudelleen.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Mauri tarkoittanee aloittamaani ketjua: viewtopic.php?t=97685
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja mauri »

raktori63 kirjoitti: La Maalis 09, 2024 10:55 am Mauri tarkoittanee aloittamaani ketjua: viewtopic.php?t=97685
Niinpä. Sieltä löytyy opittavaa ja vältettävää uusia projekteja suunnitteleville …
Römppäukko
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2022 2:21 pm
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja Römppäukko »

Hsippe kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 9:15 am Ehkä kuitenkin helpointa olis myydä se VAG-pikkudiesel ja ostaa tilalle jonkun puimurin moottoripaketti, niitä on purkaamoilla ylensä myynnissä ihan sopuhintaan.
Tuohon VAGgilaiseen tosiaan joutuisit rakentamaan vakiokierros säätimen ja sitten sen välityksen jotta pumpulle sais järkevät kierrokset.
Tuollaisessa puimurin dieselissä on vakiokierros säädin jo vakiona ja kierrosalue natsaa suoraan (vähän kun otat kierroksia pois ruuvilla). Esim 1500 rpm on jo vähän yli moottorin suurimman väännön kierroksien ja sillä tuollainen pyörittää pumppua hienosti. Puimurikäytössä noi yleensä on pyörineet 1800-2200 rpm eli kokolailla täyden tehon alueella.

En nyt jaksanut laskea riittäisikö tämä 3-pyttyinen Vallu:
https://huutokaupat.com/4662251/valmet-310-moottori.

Saattaa olla että on hieman nafti ja varmenpaa olis etsiä 4-pyttyinen 411-koneinen paketti tai sitten esim Massikan 86-87 (186-187) sarjoissa käytetty Perkinsin 4-pyttyinen.
Ja ainakin Massikan ja Sampon puimureissa noi koneet on kätevästi "apurungolla" missä myös jäähdytin ja yleensä myös putsarit yms paikoillaan niin sitä kautta myös olis valmis paketti.
Noi puimurin koneet on mitoitettu "paikalliskäyttöön" eli jäähdytys riittää ja kone kestää vaikka jauhaisi päivä tolkulla. Auton moottori konversioon joutuisit laittamaan isompaa syylaria + öljynjäähdytintä kompensoimaan puuttuvaa ajoviimaa yms yms.
Tuohan on oivallinen peli siihen tarkoituksehen ja jos tehoa tarvii lisää niin tuon voi myös ahtaa tai vaan hiukan nostaa syöttöä. Tuosta löytyy ainakin se 54 heppaa/2500rpm ja paras vääntö vakiona taitaa olla siinä 1500rpm:n (n.175Nm) paikkeilla. Että kyllä se sen 30KW:n sähkömoottorin korvaa helposti. 30KW on noin 40hp.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja mauri »

Römppäukko kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 9:16 am Tuohan on oivallinen peli siihen tarkoituksehen ja jos tehoa tarvii lisää niin tuon voi myös ahtaa tai vaan hiukan nostaa syöttöä. Tuosta löytyy ainakin se 54 heppaa/2500rpm ja paras vääntö vakiona taitaa olla siinä 1500rpm:n (n.175Nm) paikkeilla. Että kyllä se sen 30KW:n sähkömoottorin korvaa helposti. 30KW on noin 40hp.
Tuohon viimeiseen lauseeseen voisi tarkennuksena huomioida että oikosulkumoottorin nimellisteho on jonkin aikaa ylitettävissä, joten siitä saadaan tarvittaessa enemmän vääntömomenttia kuin nimellisteholla, tietysti suojalaitteet ja syöttävä verkko voivat rajoittaa. Esimerkiksi 30 kW/1500 rpm moottorin käynnistysvääntömomentti on noin 2 x nimellinen ja maksimimomentti 3 x nimellismomentti. Mikäli kuormassa on hetkellisiä ylikuormituspiikkejä voidaan sähkömoottorikäyttö siis mitoittaa huomattavasti pienemmälle nimellisteholle kuin dieselmoottori. Dieselmoottoreiden ylikuormitettavuus (nimellisestä) on huomattavasti pienempi, normista riippuen esimerkiksi 10 % rajoitetun ajan.
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauli voimakone projekti

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Römppäukko kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 9:16 am
Hsippe kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 9:15 am Ehkä kuitenkin helpointa olis myydä se VAG-pikkudiesel ja ostaa tilalle jonkun puimurin moottoripaketti, niitä on purkaamoilla ylensä myynnissä ihan sopuhintaan.
Tuohon VAGgilaiseen tosiaan joutuisit rakentamaan vakiokierros säätimen ja sitten sen välityksen jotta pumpulle sais järkevät kierrokset.
Tuollaisessa puimurin dieselissä on vakiokierros säädin jo vakiona ja kierrosalue natsaa suoraan (vähän kun otat kierroksia pois ruuvilla). Esim 1500 rpm on jo vähän yli moottorin suurimman väännön kierroksien ja sillä tuollainen pyörittää pumppua hienosti. Puimurikäytössä noi yleensä on pyörineet 1800-2200 rpm eli kokolailla täyden tehon alueella.

En nyt jaksanut laskea riittäisikö tämä 3-pyttyinen Vallu:
https://huutokaupat.com/4662251/valmet-310-moottori.

Saattaa olla että on hieman nafti ja varmenpaa olis etsiä 4-pyttyinen 411-koneinen paketti tai sitten esim Massikan 86-87 (186-187) sarjoissa käytetty Perkinsin 4-pyttyinen.
Ja ainakin Massikan ja Sampon puimureissa noi koneet on kätevästi "apurungolla" missä myös jäähdytin ja yleensä myös putsarit yms paikoillaan niin sitä kautta myös olis valmis paketti.
Noi puimurin koneet on mitoitettu "paikalliskäyttöön" eli jäähdytys riittää ja kone kestää vaikka jauhaisi päivä tolkulla. Auton moottori konversioon joutuisit laittamaan isompaa syylaria + öljynjäähdytintä kompensoimaan puuttuvaa ajoviimaa yms yms.
Tuohan on oivallinen peli siihen tarkoituksehen ja jos tehoa tarvii lisää niin tuon voi myös ahtaa tai vaan hiukan nostaa syöttöä. Tuosta löytyy ainakin se 54 heppaa/2500rpm ja paras vääntö vakiona taitaa olla siinä 1500rpm:n (n.175Nm) paikkeilla. Että kyllä se sen 30KW:n sähkömoottorin korvaa helposti. 30KW on noin 40hp.
Hydrauliikka on varsin raju kuormittaja kun tehontarve menee 20%-> 100% sekunnissa.. en siis ainakaan sanoisi että helposti korvaa...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Google [Bot], jussi77 ja 57 vierailijaa