Valmet 702 moottorilämmitin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Natikka 453
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Minulla on Valmet 702 vuosimallia 1974. Moottorilämmitin ei enää toimi kunnolla, vaan maavikakytkin lyö pois päältä. Ostin uuden Calix RE 130 moottorilämmitin, joka pitäisi sopia kaikki 700 sarjan Valmettiin. Mutta miten sen kiinnitetään?

Mukana tuli pidike, joka ruuvataan kiinni lohkoon, ja painaa uuden moottorilämmitin päähän. Toimisi hyvin, jos lohkossa olisi olemassa valmista kierrereikää. En ole sellaista löytänyt. Onko kellään kokemukset Calix RE 130 moottorilämmittimen asennuksesta?
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Olet ostanu uudemman c moottorin vastuksen kun pitäisi olla b moottoriin,muutaman kympin kalliimpi.
Natikka 453
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Kiitos tiedosta!

Konedata vain tunnistaa 411B moottori ja 411BS turmomoottoria. Wikipedia kyllä mainitsee myös 411C moottorin.

Toivottavasti voin vaihtaa kallimpaan versioon, vaikka RE 130 oli tilaustuote.
kaitsur
Viestit: 2366
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

Calixin tuoteluettelosta löytyy malli RE 95 tuote nr. 1779500 https://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteh ... BkitId%5D= , mahtaisiko se olla passeli, kuuluu 411B moottoriin? https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inlammitin
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja SSe »

Natikka 453 kirjoitti: Pe Joulu 29, 2023 10:31 am Kiitos tiedosta!

Konedata vain tunnistaa 411B moottori ja 411BS turmomoottoria. Wikipedia kyllä mainitsee myös 411C moottorin.

Toivottavasti voin vaihtaa kallimpaan versioon, vaikka RE 130 oli tilaustuote.
411C tulee vasta valkokattoiseen 702:een jonka myös Konedata tuntee.
Natikka 453
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Soitin kaupalle ja vaihtoa kyllä onnistuu Calix GRE095, jolla on samannäköinen kiinnitys kun vanhaa lämmitintä. Ensi viikolla se tulee perille.

Oliko onnea etten ehtinyt purkaa vanhaa lämmitintä pois? Pääsimme tänään metsään lämmittämään imusarjaa kaasulla. Mutta onnistuimme saamaan metsäkärryä ajettua ojaan. Huomenna on tarkoitus pilkota puut 1,4 metriksi, että mahtuu häkkiin, joka on traktoriin kiinnitettynä, ja nostaa tyhjän metsäkärryn "jenkkinosturilla" ja vaijerivinsillä.
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Natikka 453 kirjoitti: Pe Joulu 29, 2023 11:43 pm Soitin kaupalle ja vaihtoa kyllä onnistuu Calix GRE095, jolla on samannäköinen kiinnitys kun vanhaa lämmitintä. Ensi viikolla se tulee perille.

Oliko onnea etten ehtinyt purkaa vanhaa lämmitintä pois? Pääsimme tänään metsään lämmittämään imusarjaa kaasulla. Mutta onnistuimme saamaan metsäkärryä ajettua ojaan. Huomenna on tarkoitus pilkota puut 1,4 metriksi, että mahtuu häkkiin, joka on traktoriin kiinnitettynä, ja nostaa tyhjän metsäkärryn "jenkkinosturilla" ja vaijerivinsillä.
Itse nyt syksyllä vaihdoin tuon -76 vm olevaan 702:seen calixin vanhan tilalle kun ei toiminut.
Pitää ottaa startti pois tieltä, ja tyhjentää jäähytinnesteet. Sitten voipi aukaista tuon vanhan siitä (ÄLÄ auo kokonaan loppuun asti, ettei pääse lohkon sisälle vaan tipahtamaan se vastakappale)! Kokeile välillä nitkutella sitä, itsellä kyllä lähti siitä kun vähän aikaa koitti. Joutuu venkslailemaan vähän sen asennon kanssa miten se sieltä lähtee, ja taas pikkusen aukomaan.. Kun saanut ulos, niin uutta vuan tilalle sitten laittelemha :)
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
matmus
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja matmus »

Asiaan liittyen, onnistuuko asentaa RE95 vastus 411D moottoriin? Sattuisi olemaan 411A irtomoottorissa ehjä vastus, tuleeko sylinteriputki tielle ja onko pakkastulpan reikä näissä saman kokoinen?
Natikka 453
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

On kestänyt kauan ennenkuin sain moottorilämmitin vaihdettua. Autojen akut oli vaihdettava ja Tuscon:ssa syntyy koelaudassa kauniin joulukuusen. OPD 2 näytti kampiakselin anturin vialllisena. Halpamaista anturia ei toiminut, ja kalliimpaa alkuperäistä vaihtaessa huomasin poikki mennyt piuhan. Olinko rikkonut sen vai oliko se alkuperäinsen syy? Sitten Getz:ssä meni jarruputken.

Lämmin viikon aikana sain moottorilämmitinta vaihdettua. Jäähdytysnestettä oli mustan värinen. Voiko se olla musta ruostetta,vain onko se nokia?

Ulkona oli tänään -20° ja kahden tunnin lämmityksen jälkeen, sain Valmetti käytiin. Tosiaan se vaati hehkutusta, mutta vain 10 sekunnin veivaaamista. Ilman lämmitystä -5° oli rajaa, vaatien hehkutusta ja 30 sekunnin veivaamista.

Jälkitäytin noin 1-2 litraa jäähytysnestettä. Meniko niin paljon hukkaan käytettyä samaa jäähdysnestettä vaan vuotaako sylinterikannen tiivistettä?
tono
Viestit: 2146
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja tono »

Natikka 453 kirjoitti: Ma Helmi 12, 2024 10:42 pm Lämmin viikon aikana sain moottorilämmitinta vaihdettua. Jäähdytysnestettä oli mustan värinen. Voiko se olla musta ruostetta,vain onko se nokia?
Kyllä se yleensä sellaista mustanpuhuvaa on vanhemmiten. Koska viimeksi vaihdettu? Yleensä kirkastuu aavustuksen kun seisoo jossain astiassa.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Natikka 453
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Pari vuotta sitten vaihdoin termostaatin. Silloin jähdytysnestettä oli ruskea litkua. Silloin huuhtelin vesiletkulla pitkään, ja välillä käynnistin moottorikin. Pikkuhilja alkoi tulla puhdasta vettä ulos. Laitoin silloin uutta jähdytysnestettä sisään.

Ja kuten kirjoitit, nestettä kyllä vähän kirkaistui astiassa pari päivän jälkeen, ja muuttui enemmän ruskeaksi. Pohjasakka en laittanut takaisin. Muuten moottorilämmittimen reiästä valui musta välliä ulos. Rautalangalla kaivoin sitä vielä ulos noin kahvikupillinen.
Natikka 453
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Olen muutaman kerran lisännyt jäähdytysnestettä. Ennenkuin tilasin uuden sylinterkannen tiivistettä, pyyhin mottorin puhtaaksi, ettei ole joku muu paikka joka vuotaa. Jäähdytin sekä vesipumppu pysyi kuivana. Tarkistaen vielä hytin lämmitystä, huomaisn sen olevan korkeampana kuin jäähdytintä. Eli siellä ilmeisesti ilmaa voi piileskellä.

Lämpimänä vähän ilmaa paisuu ulos ja kylmetessä se imee tilalle jähdytysnestettä. Ja nyt monen täydennyksen jälkeen en enää tarvitse lisätä jäähdytysnestettä ennen ajoa. Onneksi en heti yritin korjata olematonta vikaa!
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702 moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja SSe »

Nesteissä on muuten erojakin melkoisesti, Motonetin Motox meni nopsaan ruskeaksi kun Zero kestää vihreänä samassa koneessa. Enää en osta kuin jotain tunnettua merkkiä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ---tapsa---, forssu, Jiitek, Mika 82 ja 46 vierailijaa