Ominaisuudethan tuossa O-renkaassa ei ole ongelma, vaan se että sitä ei sinne kuulu laittaa.raktori63 kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 2:46 pmVoisi mennä vaikkapa X-renkaalla, painekesto sama kuin O-renkaalla mutta kitka pienempi.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 2:24 pm http://www.fordson.se/6B_Hydraul_Suplem ... 25-050.pdfUNLOADING VALVE SEAL
To minimise the possibility of the unloading valve
sticking under conditions of high temperature and
pressure the seal fitted to this valve after Tractor
Serial No. 08B747301 is manufactured from a different
type of rubber to that previously used. To assist
identification of the current valve seal it is marked
with a white paint spot.
Superdextaajan ei ehkä välttämättä kannattasi alkaa vänkeämään asioista joista ei ymmärrä.
Varsinkin tuo relejuttu oli OIKEASTI vaarallinen.
Super Major -62 kysymyksiä
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 12988
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Siis tavalliset muutaman euron mustat umpimuovikoteloiset valoreleet ja vastaavat esim. Motonetin narikasta on vaarallisia?raktori63 kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 3:14 pmSuperdextaaja kirjoitti: ↑Ma Helmi 20, 2023 1:52 pm Relehän on hapeton umpikotelo, jonka sisällä ei pääse kipinöintiä tapahtumaan kontaktipintojen välillä.
Puuta heinää. On oikeasti vaarallinen esim. maalamossa tai muissa ATEX- tiloissa, puhumattakaan bensahuuruisista autotalleista.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Kyllä, jos niitten väitetää olevan ilmatiiviitäSuperdextaaja kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 6:52 pm
Siis tavalliset muutaman euron mustat umpimuovikoteloiset valoreleet ja vastaavat esim. Motonetin narikasta on vaarallisia?
-
- Viestit: 12988
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Tuosta kun kelaa listaa esiin, niin ei taida montaa mustakoteloista relettä olla, missä ei lukisi ominaisuuksien kohdalla, että: "Tiivistetty täysin". https://www.digikey.fi/fi/products/filt ... relays/962
Olen ollut käsityksessä, että Motonetin perus hylly releet on myös. Siis nimenomaan ne mustamuoviset neliskulmapalikkareleet valoille sun muille mutta hyvä tietää, ettei kannata bensatankkiin noita asennella...
Onko noissa siis joku tuuletusreikä, että ilmaa pääsee tarkoituksella sisään ja ulos vai muuten liitoksistaan ja kontaktien läpivienneistä rakoja? En itse ole kyllä havainnut ja tuntuvat varsin tiiviiltä. Jos vaikka onkin vain puolihermeettisesti suojattu, silti sisältä syttymistilanteessa on käytännössä hapeton ihan heti kohta ainakin. Eipä nuo syty, ellei sisään pääse jotakin vierasta palavaa. Ylivirralla saa käämin suojakelmun sulamaan ja oikosulku sulattaa koko palikan muotopuoleksi pahimmillaan. Sopivasti virtaa, niin kontaktit puhdistuu kosketuksesta toisiinsa. Liika vähän virtaa, niin kontaktit ottaa likaa ja hapettumista pintoihinsa eikä kohta kytke kunnolla.
Olen ollut käsityksessä, että Motonetin perus hylly releet on myös. Siis nimenomaan ne mustamuoviset neliskulmapalikkareleet valoille sun muille mutta hyvä tietää, ettei kannata bensatankkiin noita asennella...
Onko noissa siis joku tuuletusreikä, että ilmaa pääsee tarkoituksella sisään ja ulos vai muuten liitoksistaan ja kontaktien läpivienneistä rakoja? En itse ole kyllä havainnut ja tuntuvat varsin tiiviiltä. Jos vaikka onkin vain puolihermeettisesti suojattu, silti sisältä syttymistilanteessa on käytännössä hapeton ihan heti kohta ainakin. Eipä nuo syty, ellei sisään pääse jotakin vierasta palavaa. Ylivirralla saa käämin suojakelmun sulamaan ja oikosulku sulattaa koko palikan muotopuoleksi pahimmillaan. Sopivasti virtaa, niin kontaktit puhdistuu kosketuksesta toisiinsa. Liika vähän virtaa, niin kontaktit ottaa likaa ja hapettumista pintoihinsa eikä kohta kytke kunnolla.
Tekemällä virheistä oppii.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Tuossa yritin saada laturia pelaamaan. Elikkäs siinä entuudestaan meni siitä laturin leveämmästä liittimestä jo johto suoraan akun + napaan.
Vetäsin ite virtalukon "coil" navasta 3W lampun kautta johdon siihen pienempään laturin liittimeen, varmaan sen pitäisi olla se heräte?
Lamppu syttyy kun käännän virta-avaimesta ja kun koneen laittaa käyntiin ja tarjoo vähä kaasua niin lamppu sammuu.
Yleismittarilla akun navoista näyttää vaan sitä mitä akussa on voltteja jäljellä ja kun laitan kaasua, nousee voltit 0,1V... Onko tuo mun kytkentä nyt ihan ok vai laturi sökö ja mistä kannattas lähtee tutkailee?
Vetäsin ite virtalukon "coil" navasta 3W lampun kautta johdon siihen pienempään laturin liittimeen, varmaan sen pitäisi olla se heräte?
Lamppu syttyy kun käännän virta-avaimesta ja kun koneen laittaa käyntiin ja tarjoo vähä kaasua niin lamppu sammuu.
Yleismittarilla akun navoista näyttää vaan sitä mitä akussa on voltteja jäljellä ja kun laitan kaasua, nousee voltit 0,1V... Onko tuo mun kytkentä nyt ihan ok vai laturi sökö ja mistä kannattas lähtee tutkailee?
-
- Viestit: 6696
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Kyllä kytkentä ihan oikealta kuulostaa.
Leveä liitin pitäisi olla B+ napa ja kapeampi D+ (tai ind), eli B+ vie latausvirran akulle ja ind on merkkivalon liitäntä.
Se merkkivalo ei siis sammu käynnistyksen jälkeen ellei kierroksia nosta, mutta pysyy kuitenkin sammuneena kun on vähän kierroksia käytetty korkeammalla?
Onhan se johto laturin navasta akulle varmasti kunnossa ja liitokset myös hyvät? Ainakin jonkinlainen yhteys on kun edes vähän jännite nousee. Voisi mitata paljonko siinä leveässä liittimessä on jännite koneen käydessä, tietysti pitää liitin olla kiinni että yhteys akkuun säilyy, jos latausvirtapiiri katkeaa koneen käydessä on vaara että diodeja tuhoutuu. Laturin maadoituksen pitää olla myös hyvä ja akun napaliitokset kunnossa sekä miinusnavan maadoittuminen runkoon. Missä kunnossa laturin hiilet ovat, jos on kuluneet tai takertelevat pitimissään ei laturi saa kunnolla magnetointia. Myös hapettuneet liukurenkaat aiheuttavat samaa.
Voi siellä tietysti olla diodivikaa tai jännitteensäädin vioittunut. Nämä on melko yleisiä.
Leveä liitin pitäisi olla B+ napa ja kapeampi D+ (tai ind), eli B+ vie latausvirran akulle ja ind on merkkivalon liitäntä.
Se merkkivalo ei siis sammu käynnistyksen jälkeen ellei kierroksia nosta, mutta pysyy kuitenkin sammuneena kun on vähän kierroksia käytetty korkeammalla?
Onhan se johto laturin navasta akulle varmasti kunnossa ja liitokset myös hyvät? Ainakin jonkinlainen yhteys on kun edes vähän jännite nousee. Voisi mitata paljonko siinä leveässä liittimessä on jännite koneen käydessä, tietysti pitää liitin olla kiinni että yhteys akkuun säilyy, jos latausvirtapiiri katkeaa koneen käydessä on vaara että diodeja tuhoutuu. Laturin maadoituksen pitää olla myös hyvä ja akun napaliitokset kunnossa sekä miinusnavan maadoittuminen runkoon. Missä kunnossa laturin hiilet ovat, jos on kuluneet tai takertelevat pitimissään ei laturi saa kunnolla magnetointia. Myös hapettuneet liukurenkaat aiheuttavat samaa.
Voi siellä tietysti olla diodivikaa tai jännitteensäädin vioittunut. Nämä on melko yleisiä.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Ei sammu valo ellei anna vähä kierroksia ensin ja sen jälkeen se pysyy sammuneena tyhjäkäynnilläkin.
Saman lukeman anto mittaamalla liittimen päästä kuin akun navoiltakin. Käytättänee siis laturin auki
Saman lukeman anto mittaamalla liittimen päästä kuin akun navoiltakin. Käytättänee siis laturin auki
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Miten ne voi nyt hapettua, siellä hapettomassa umpikotelossa?Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Helmi 27, 2023 1:00 pm Tuosta kun kelaa listaa esiin, niin ei taida montaa mustakoteloista relettä olla, missä ei lukisi ominaisuuksien kohdalla, että: "Tiivistetty täysin". https://www.digikey.fi/fi/products/filt ... relays/962
Olen ollut käsityksessä, että Motonetin perus hylly releet on myös. Siis nimenomaan ne mustamuoviset neliskulmapalikkareleet valoille sun muille mutta hyvä tietää, ettei kannata bensatankkiin noita asennella...
Onko noissa siis joku tuuletusreikä, että ilmaa pääsee tarkoituksella sisään ja ulos vai muuten liitoksistaan ja kontaktien läpivienneistä rakoja? En itse ole kyllä havainnut ja tuntuvat varsin tiiviiltä. Jos vaikka onkin vain puolihermeettisesti suojattu, silti sisältä syttymistilanteessa on käytännössä hapeton ihan heti kohta ainakin. Eipä nuo syty, ellei sisään pääse jotakin vierasta palavaa. Ylivirralla saa käämin suojakelmun sulamaan ja oikosulku sulattaa koko palikan muotopuoleksi pahimmillaan. Sopivasti virtaa, niin kontaktit puhdistuu kosketuksesta toisiinsa. Liika vähän virtaa, niin kontaktit ottaa likaa ja hapettumista pintoihinsa eikä kohta kytke kunnolla.
Ja mistä sitä likaa tulee? Avaruussäteilystäkö?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 6696
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Eipä varmaan, mutta on siellä bensiinitankissa sähkölaitteita jo valmiiksi. Polttoainemäärän anturit kun on yleensä avoimia liukuvastuksia. Ei ne ehkä kipinöikään mutta kun tankissa on polttoainetta ja loppuosa täynnä bensiinihöyryä niin eipä ne juuri räjähtele.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Helmi 27, 2023 1:00 pm Tuosta kun kelaa listaa esiin, niin ei taida montaa mustakoteloista relettä olla, missä ei lukisi ominaisuuksien kohdalla, että: "Tiivistetty täysin".
Olen ollut käsityksessä, että Motonetin perus hylly releet on myös. Siis nimenomaan ne mustamuoviset neliskulmapalikkareleet valoille sun muille mutta hyvä tietää, ettei kannata bensatankkiin noita asennella...
-
- Viestit: 12988
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Kyllä tuo venttiili on alunperin suunniteltu toimimaan o-renkaan kanssa, mutta kun tullut takertumisilmiötä, on vaihdettu erikoiskumiseoksesta tehtyyn ja suositeltu lopulta pois ottamistakin. Mutta jos nostolaite ei sitten enää toimi, niin pakkohan sinne jokin rengas on takaisin laittaa.TunturiPappa kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 4:44 pmOminaisuudethan tuossa O-renkaassa ei ole ongelma, vaan se että sitä ei sinne kuulu laittaa.raktori63 kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 2:46 pmVoisi mennä vaikkapa X-renkaalla, painekesto sama kuin O-renkaalla mutta kitka pienempi...Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 2:24 pm http://www.fordson.se/6B_Hydraul_Suplem ... 25-050.pdfUNLOADING VALVE SEAL
To minimise the possibility of the unloading valve
sticking under conditions of high temperature and
pressure the seal fitted to this valve after Tractor
Serial No. 08B747301 is manufactured from a different
type of rubber to that previously used. To assist
identification of the current valve seal it is marked
with a white paint spot.
Tekemällä virheistä oppii.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Semmonen pikkukysymys, kun ei tunnu vasemmalta puolelta jarru purevan juuri ollenkaan, niin pitäskö se saada säätämällä sieltä jostai alapuolen ruuvimutterihässäkästä vielä pelaamaan, ettei tarviis alkaa välttämättä aukomaan enempää?
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Kotelon alapuolella on urakanta ja lukitusmutteri, siitä voi koittaa kiristää jarrua.
Tapaavat olla vanhemmiten aika juntturassa kun on pitkä kierre tuon valun sisässä.
Itselle ainakin piti sorvailla uudet ruuvit, kun joku oli vanhat tärvellyt.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Mikähän tuossa on ideana, että uutena myytävät sammutinvaijerit on 3 metriä pitkiä? Voi jättää toisen pään emännälle ettei pääse liian kauaks?
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Koska ne on yleismalleja, joka sitten lyhennetää kohteesee sopivaksi.sammutinvaijerit on 3 metriä pitkiä?
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Mites nuo jarrut? Onko polkimet suunillee samalla tasalla?
Poljinvivustossa on säätö jolla vapaaliike ja tasakorkeus säädetää.
Kannattaa purkaa jarrut auki, niin pääsee herkistelemää paisuttajat, ja putsaamaa ylimääräset kököt pois toimintaa haittaamasta!?
Poljinvivustossa on säätö jolla vapaaliike ja tasakorkeus säädetää.
Kannattaa purkaa jarrut auki, niin pääsee herkistelemää paisuttajat, ja putsaamaa ylimääräset kököt pois toimintaa haittaamasta!?
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
On polkimet samalla tasalla. Lähinnä nyt ensiapua jos sais tarjottua säätämällä ja sitte kesämmällä käyttelis auki, jos intoo riittääTumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Helmi 28, 2023 12:24 pm Mites nuo jarrut? Onko polkimet suunillee samalla tasalla?
Poljinvivustossa on säätö jolla vapaaliike ja tasakorkeus säädetää.
Kannattaa purkaa jarrut auki, niin pääsee herkistelemää paisuttajat, ja putsaamaa ylimääräset kököt pois toimintaa haittaamasta!?
-
- Viestit: 12988
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Mikähän siinä on, että se on usein juuri tuo vasen jarru näissä, että ei pelaa? Itselläkin vasen on pimeänä suorastaan ja saa polkea polkimen syvälle pohjaan eikä kontaktia ei sitten mitään. Oikea toppaa taas erittäin hyvin. Sekin on odotettavissa oleva ilmiö, että yön pakkasessa seisottuaan jarru on jumissa eikä traktori meinaa lähteä suuntaan eikä toiseen. Vuoroin ykkösellä ja vuoroin pakilla kytkintä nostamalla perälukko polkemalla pohjaan saa paukahtamaan sitten irti. Usein pamahdus on sellainen, että luulee koko perän haljenneen.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Saatta pakkasilla jarrukotelossa olla jäätynyttä kökköä, joka ei säätämällä muutu miksikää, vaan mekaaninen rapsuttelu kotelon sisältä auttaa, jos sekään!?
-
- Viestit: 7814
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Kumpaan pyörään on polkimen lukitus (seisonta jarru) ,olisko se jäänyt muutaman kerran päälle........Superdextaaja kirjoitti: ↑Ti Helmi 28, 2023 12:52 pm Mikähän siinä on, että se on usein juuri tuo vasen jarru näissä, että ei pelaa? Itselläkin vasen on pimeänä suorastaan ja saa polkea polkimen syvälle pohjaan eikä kontaktia ei sitten mitään.
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Toinen mikä voi myös selittää tuon vasemman jarrun kulumisen enemmän on että kyntäessä monesti jarrutellaan vasemmalla jarrulla jos etupyörä pyrkii kovemmalla maalla nousemaan kynnöksen päälle.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa