Super Major -62 kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

raktori63 kirjoitti: La Helmi 25, 2023 4:41 am No nyt.. ei voi olla todellista :mrgreen:
Happi on vissiin sen verran iso kaveri ettei mahdu releen kotelon sisälle :lol:
Tämä on yksi nyanssi, millä umpikotelo releiden kuntoa ja vaihtotarvetta tuoreisiin voi päätellä. Jos kotelo ja sen osat lonksuu, kannattaa vaihtaa. Ajan myötä muoviosat tahtoo haprastua ja tiiviys katoaa.
Typpipitooisuus ilmasta on noin 78 %, loput hiilidioksidia ja vetyä ja muutama muu kaasu mukaan lukien hieman sitä happeakin. Jos koteloon pääsee ilmaa niin pääsee kosteuttakin. Molemmat eli ilma ja vesi on vahingollisia ylimääräisen happensa takia, koska releen sisäiset kontaktipinnat ottavat helposti hapettumaa.
Voithan sinäkin harjoitella rakentavaa keskustelutaitoa ja kertoa muista toimintaominaisuuksista, että mikä merkitys on kontaktien materiaaleilla (kuumuuskestävää vai mieluummin ei), kontaktinopeudella (hidas vai nopea), kontaktien raolla (pieni vai suuri), valokaaren pituudella ja sen kestolla (pitkä vai lyhyt) ja mitä ja millä noihin vaikutetaan.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

millä umpikotelo releiden kuntoa ja vaihtotarvetta tuoreisiin voi päätellä. Jos kotelo ja sen osat lonksuu, kannattaa vaihtaa. Ajan myötä muoviosat tahtoo haprastua ja tiiviys katoaa.
Edelleen puhutaa tavallisesta kytkentäreleestä, eikä mistää kaasutiiviistä erikoisreleestä, että jättää nuo superhöpinät pois majorin sähköistämisessä :!:
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Satusedän superhöpinät kun jättää pois tästä ketjusta, niin tulisi ihan kelvollinen ketju taas seuraavalle, joka painii samojen ongelmien kanssa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
mauri
Viestit: 6694
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mauri »

TunturiPappa kirjoitti: La Helmi 25, 2023 7:18 pm Satusedän superhöpinät kun jättää pois tästä ketjusta, niin tulisi ihan kelvollinen ketju taas seuraavalle, joka painii samojen ongelmien kanssa.
Siinä vaiheessa kun aletaan kaasutiiviistä releistä (vakavissaan ?) kirjoittelemaan (kyse on kuitenkin 60 vuotta täyttäneen traktorin sähköjärjestelmästä) niin minä ainakin luovutan. Tässä on se vaara että joku ottaa jutut tosissaan.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

TunturiPappa kirjoitti: La Helmi 25, 2023 7:18 pm Satusedän superhöpinät kun jättää pois tästä ketjusta, niin tulisi ihan kelvollinen ketju taas seuraavalle, joka painii samojen ongelmien kanssa.
Superdextaaja kirjoitti: Ke Helmi 08, 2023 12:04 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Ke Helmi 08, 2023 11:57 am
Punkero kirjoitti: La Helmi 04, 2023 1:03 am Nakattiin kansi paikoilleen, ettei tarvinnu ilman kanssa pelleillä niin sehän nosti kynkät ylös hissukseen, mutta eivät tule alas.
:roll:
Niin, oliko näin pumpun päällä ollessa vai myös pumppu pois kytkettynä? Ja oliko nostolaitteessa tällöin kuormaa paikallaan? Laskisiko kuorman kanssa?

Toimisiko se unloading valve sitten paremmin kuitenkin jonkun o-renkaan tiivistämänä? Sehän tuossa kohdin on alunpitäen jotakin erikoiskumia, joka kestää kuuman öljyn kanssa alkamatta tahmomaan. Joku nailonrinkula siihen ja kokeilua. Mutta saahan selvyyden jo tavallisellakin o-renkaalla, että alkaako pelittämään. Pakkohan tuossa on sitä sun tätä testailla mutta ensin se laskunopeuden säädön kara pois kolostaan.
No laitetaan toki tämä jo viitos sivulla ehdottamani ratkaisu kertaalleen näkyviin, millä taisi tämän topiikin alkuperäinen ongelma ratketa.
Tekemällä virheistä oppii.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

mauri kirjoitti: La Helmi 25, 2023 7:41 pm
TunturiPappa kirjoitti: La Helmi 25, 2023 7:18 pm Satusedän superhöpinät kun jättää pois tästä ketjusta, niin tulisi ihan kelvollinen ketju taas seuraavalle, joka painii samojen ongelmien kanssa.
Siinä vaiheessa kun aletaan kaasutiiviistä releistä (vakavissaan ?) kirjoittelemaan (kyse on kuitenkin 60 vuotta täyttäneen traktorin sähköjärjestelmästä) niin minä ainakin luovutan. Tässä on se vaara että joku ottaa jutut tosissaan.

Täysin samaa mieltä.
Jos joku ottaa nuo dextaajan ilmatiiviit relejutut vakavissaan niin voipi tulla vahinko.
Siis ihan oikeasti.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

TunturiPappa kirjoitti: Ma Helmi 20, 2023 8:31 pm
Superdextaaja kirjoitti: Ma Helmi 20, 2023 1:52 pm Relehän on hapeton umpikotelo, jonka sisällä ei pääse kipinöintiä tapahtumaan kontaktipintojen välillä.
Käytätkö jotain ATEX releitä?
Tässä on dextaaja "ihan" pikkasen vaarallisilla vesillä.
Toivottavasti kukaan ei uskonut.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Superdextaaja kirjoitti: Su Helmi 26, 2023 1:00 am
No laitetaan toki tämä jo viitos sivulla ehdottamani ratkaisu kertaalleen näkyviin, millä taisi tämän topiikin alkuperäinen ongelma ratketa.
Punkero kirjoitti: Ke Helmi 15, 2023 2:37 pm Nonii prkl sehän lähti toimimaan ihan paikoillaan ollessaki! :D
Tosi hitaasti vaan nostaa, pitäs saada se säätöruuvi jotenki liikkumaan.
Eihä siinä muu pitäs vaikuttaa noston nopeuteen?
Jätin sinne nyt ihan perus o-renkaan jonku mitä tuli sen kannen setin mukana. Jossai vaiheessa pitää aukoo kuitenki, jos sitä koittas vielä vähä säädelläkki.
Tuosta kyllä jää sellainen käsitys, että ei tullut vielä kuntoon.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Superdextaaja kirjoitti: Su Helmi 26, 2023 1:00 am No laitetaan toki tämä jo viitos sivulla ehdottamani ratkaisu kertaalleen näkyviin, millä taisi tämän topiikin alkuperäinen ongelma ratketa.
Hyvähän se on nostaa itteä muita ylemmäs kun ensin superhöpinää mitä ihmeellisempiä juttuja muutama sivu, ymmärtämättä miten öljy edes kulkee kanavissa ja mitä mikäkin ventiili siellä tekee, ja tuurilla jokin osuu kohallee, paitsi tuo O-renkaan analyysi kuumista öljyistä, ym hapettomista releistä!? :D
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Kyä siinä uusi palstalainen voi taas ihmetellä tätä ketjua... Pidempään palstalla olleena Superdextaajan viestit on oppinut jättämään jo ihan omaan arvoonsa...
Fordson Super Major -60
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

TunturiPappa kirjoitti: Su Helmi 26, 2023 9:15 am
Superdextaaja kirjoitti: Su Helmi 26, 2023 1:00 am
No laitetaan toki tämä jo viitos sivulla ehdottamani ratkaisu kertaalleen näkyviin, millä taisi tämän topiikin alkuperäinen ongelma ratketa.
Punkero kirjoitti: Ke Helmi 15, 2023 2:37 pm Nonii prkl sehän lähti toimimaan ihan paikoillaan ollessaki! :D
Tosi hitaasti vaan nostaa, pitäs saada se säätöruuvi jotenki liikkumaan.
Eihä siinä muu pitäs vaikuttaa noston nopeuteen?
Jätin sinne nyt ihan perus o-renkaan jonku mitä tuli sen kannen setin mukana. Jossai vaiheessa pitää aukoo kuitenki, jos sitä koittas vielä vähä säädelläkki.
Tuosta kyllä jää sellainen käsitys, että ei tullut vielä kuntoon.
Se voi olla, että tavallisen o-renkaan tilalle vaatii tuossa unloading valvessa edelleen jonkun männän renkaan tyyppisen kovemman renkaan muovista, metallista tai kovemmasta kumista. Alkuperäisasennusrengas on jostakin erikoisemmasta kumista valmistettu, jonka ei pitäisi alkaa turpoamaan eikä reagoimaan eri öljylaatuihin ja lämpötilavaihteluihin samalla tavalla tahmovasti, kuin tavallinen o-rengas.
Tekemällä virheistä oppii.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

[/quote]
..ei pitäisi alkaa turpoamaan eikä reagoimaan eri öljylaatuihin ja lämpötilavaihteluihin samalla tavalla tahmovasti, kuin tavallinen o-rengas.
[/quote]
:mrgreen:
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

raktori63 kirjoitti: Su Helmi 26, 2023 1:41 pm
..ei pitäisi alkaa turpoamaan eikä reagoimaan eri öljylaatuihin ja lämpötilavaihteluihin samalla tavalla tahmovasti, kuin tavallinen o-rengas.
[/quote]
:mrgreen:
[/quote]
No mitenkä sinulle pitää sanoa? Lämpötilavaihtelu ehkä väärin sanottu mutta sellaista materiaalia se kumi on alunperin kuitenkin, että toimii kaikissa äärilämpötiloissa samalla tavalla muuttumatta kummassakaan skaalan päässä tahmovammaksi ja takertelevaksi.
Vesi öljyn seassa pakkasella ei helpota tuota myöskään.
Tekemällä virheistä oppii.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Tavallinen NBR O-rengas kestää helposti yli 700bar paineen kunhan välykset ovat kunnossa tai käytetään sopivaa tukirengasta.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

..Ja toimii suurinpiirtein -30 - 100 asteen lämmössä.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

raktori63 kirjoitti: Su Helmi 26, 2023 1:54 pm ..Ja toimii suurinpiirtein -30 - +100 asteen lämmössä.
Tuli tuplat, tabletin vika :)
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.fordson.se/6B_Hydraul_Suplem ... 25-050.pdf
UNLOADING VALVE SEAL
To minimise the possibility of the unloading valve
sticking under conditions of high temperature and
pressure the seal fitted to this valve after Tractor
Serial No. 08B747301 is manufactured from a different
type of rubber to that previously used. To assist
identification of the current valve seal it is marked
with a white paint spot.
Tekemällä virheistä oppii.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Superdextaaja kirjoitti: Su Helmi 26, 2023 2:24 pm http://www.fordson.se/6B_Hydraul_Suplem ... 25-050.pdf
UNLOADING VALVE SEAL
To minimise the possibility of the unloading valve
sticking under conditions of high temperature and
pressure the seal fitted to this valve after Tractor
Serial No. 08B747301 is manufactured from a different
type of rubber to that previously used. To assist
identification of the current valve seal it is marked
with a white paint spot.
Voisi mennä vaikkapa X-renkaalla, painekesto sama kuin O-renkaalla mutta kitka pienempi.
Superdextaajan ei ehkä välttämättä kannattasi alkaa vänkeämään asioista joista ei ymmärrä.
Varsinkin tuo relejuttu oli OIKEASTI vaarallinen.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kerroppa ihan tarkalleen, missä minä olen suositellut vaarallista asennusta?
Tekemällä virheistä oppii.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Helmi 20, 2023 1:52 pm Relehän on hapeton umpikotelo, jonka sisällä ei pääse kipinöintiä tapahtumaan kontaktipintojen välillä.

Puuta heinää. On oikeasti vaarallinen esim. maalamossa tai muissa ATEX- tiloissa, puhumattakaan bensahuuruisista autotalleista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], Google [Bot], hiksi, Petrilei, tommy ja 37 vierailijaa