Super Major -62 kysymyksiä
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Kun. Superissa on tasauspyörästön lukko niin eikös se yritä ennemmin ohjata vaon reunaan kun vakopyörä pitää paremmin .
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Jos käytät auki niin ota oikeanpuolen jarruakseli ulos ja vaihda lukon kytkentätapin O-rengas. On aika tavallista, että vuotaa sieltä jarruun peräöljyä. Omassa meni ihan murusiksi tuo vanha O-rengas kun sitä otin pois urasta.Punkero kirjoitti: ↑Ti Helmi 28, 2023 12:35 pmOn polkimet samalla tasalla. Lähinnä nyt ensiapua jos sais tarjottua säätämällä ja sitte kesämmällä käyttelis auki, jos intoo riittääTumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Helmi 28, 2023 12:24 pm Mites nuo jarrut? Onko polkimet suunillee samalla tasalla?
Poljinvivustossa on säätö jolla vapaaliike ja tasakorkeus säädetää.
Kannattaa purkaa jarrut auki, niin pääsee herkistelemää paisuttajat, ja putsaamaa ylimääräset kököt pois toimintaa haittaamasta!?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Se ei kyllä lähde ihan nyppäsemällä, että remontti paisuu melko paljon!?Jos käytät auki niin ota oikeanpuolen jarruakseli ulos ja vaihda lukon kytkentätapin O-rengas.
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Sen verran paisuu että jarrukotelo täytyy irroittaa, olikohan 5 vai 6 pulttia. Sen jälkeen akseli tulee vetämällä ulos, tai vaihtoehtoisesti nyppäsemällä.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ke Maalis 01, 2023 9:58 amSe ei kyllä lähde ihan nyppäsemällä, että remontti paisuu melko paljon!?Jos käytät auki niin ota oikeanpuolen jarruakseli ulos ja vaihda lukon kytkentätapin O-rengas.
Voi tietysti laittaa uudet pinnat ja toivoa että O-rengas pitää. Äkkiä nuo taas vaihtaa uusiin kun kastuu.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
No eihän siinä sitten paljoa homma suurene, verrattuna siihen että purattais nostolaitekannen ja ison rattaan taka-akselilta ensin pois!?Sen verran paisuu että jarrukotelo täytyy irroittaa, olikohan 5 vai 6 pulttia. Sen jälkeen akseli tulee vetämällä ulos, tai vaihtoehtoisesti nyppäsemällä.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Laturi saattaisi hyvinkin olla Lucas tai joku sen kopio, esim. ACR 18. Tuo remmi on hieman kapean näköinen tuohon siivapyörälle, joten jos on latausongelmia,niin tarkista varalta ettei kiilahihna ole liian kapea ja pohjaa siivapyörän uran pohjaan ja luista siksi.
- mike
- Viestit: 5327
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Onkos tuossa Rb-257 ikh. Josko olisi Ikh:n myymiä tarvikelatureita, Lucasin acr-18 tms kopioita
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
ACR hiilet näyttäs kuvien perusteella lähimmäks samanlaisilta niin laitoin kokeeks tilaukseen
En oo ainakaa huomannu että hihna luistaisi, kun laturi kuitenki pyörii. Mutta ainakin toinen
hiili oli bout puol senttiä lyhyempi kuin toinen niin koitan nyt ne alkuun vaihdella.
En oo ainakaa huomannu että hihna luistaisi, kun laturi kuitenki pyörii. Mutta ainakin toinen
hiili oli bout puol senttiä lyhyempi kuin toinen niin koitan nyt ne alkuun vaihdella.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Acr tuo on, ja sen osat siihen sopii, olkoo sitten kopio tai aito!?
Jos hiilet kuitenkin kunnolla saa kosketuksen liukupintaan, niin ei ne yleensä sillon vikaa aiheuta! Onko liukurenkaan liukupinta kunnossa, ettei ole kulunu puhki?!
Vaikka laturi pyörii, niin se ei tarkota että pyöris kunnolla että latais täydellä teholla!
Kokeilee kone sammuksissa pyörittää laturia käsin, niin sillon selviää pitääkö hihna riittävästi, vai lyökö sutia ihan pienellä voimalla!?
Jos hiilet kuitenkin kunnolla saa kosketuksen liukupintaan, niin ei ne yleensä sillon vikaa aiheuta! Onko liukurenkaan liukupinta kunnossa, ettei ole kulunu puhki?!
Vaikka laturi pyörii, niin se ei tarkota että pyöris kunnolla että latais täydellä teholla!
Kokeilee kone sammuksissa pyörittää laturia käsin, niin sillon selviää pitääkö hihna riittävästi, vai lyökö sutia ihan pienellä voimalla!?
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Milloinkahan tuli ensimmäisen kerran kylmään reagoiva lataussäädin näihin vaihtovirtalatureihin? Pakkasella antaa automaattisesti enemmän latausta kuin leudolla siis, koska akku latautuu kylmässä heikommin. Selvittelin 5600;sen vanhan saman mallisen laturin reeraamista hiilillä ja lataussäätimellä ja uusilla lattapistokkeella ja puslilla/laakereilla, niin uuden ja remppaosien ja lähetyskulujen väliin jäi ehkä 30e väliä niin otinpa siinä samalla LH-osan hyllystä uunituoreen 80e hintaan kainaloon ja pistin entisen hyllylle odottamaan inspiraatiota alkaa rassaamaan syvemmin.
Onkohan kapeampi hihna laitettu siksi, että pyörittää urassaan syvemmälle asettuen vinhemmin tuota laturia?
Onkohan kapeampi hihna laitettu siksi, että pyörittää urassaan syvemmälle asettuen vinhemmin tuota laturia?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Ei laturinhihnan kapeammaksi vaihtamalla saa lisää kierroksia laturiin, kun hihna uppoaa saman verran syvemmälle myös voiman antavaan siivapyörään, niin eipä siinä silloin pyörien keskinäinen välityssuhde muutu.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Noniin, luulenpa että hihnan vaihdolla alkaa laturi pelaamaan... Nytkun tarkemmin katsoi niin siinähän oli joku vanha moniurahihna joka oli kavennettu "sopivaksi" tuohon ja olihan se sutia vetäny niinku Vatanen Tuupovaarassa.
-
- Viestit: 6696
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Kyllä jo mekaanisissa säätimissä (-60...-70 luvuilla) oli latausjännitteen lämpötilakompensointi. Se oli kahdestakin syystä:Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Maalis 13, 2023 10:48 am Milloinkahan tuli ensimmäisen kerran kylmään reagoiva lataussäädin näihin vaihtovirtalatureihin? Pakkasella antaa automaattisesti enemmän latausta kuin leudolla siis, koska akku latautuu kylmässä heikommin.
a) säätimen jännitekäämin lämpötilan noustessa olisi sen resistanssi kasvanut (vetovoima pienentynyt) ja latausjännite noussut
b) kylmässä lyijyakku tarvitsee suuremman latausjännitteen
Lämpötilan kompensointiin käytettiin jännitekäämin kanssa sarjaankytkettyä tasausvastusta ja bimetallijousta. Kun säädin oli yleensä laturista erillään, esimerkiksi auton tms koriin kiinnitettynä niin jännite säätyi releen lämpötilan mukaan.
Nykyiset puolijohdesäätimet ovat tavallisesti kiinni laturissa ja säätyvät sen lämpötilan mukaan, joissakin on mahdollisuus ulkopuoliseen lämpötilaanturiin joka voidaan sijoittaa esimerkiksi akun alle.
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Laturin kuntoa mittaillessa volttimittarilla mitattuna pakkasella pitäisi lataus olla jossain 14 voltin pinnassa ja hieman ylikin mutta lämpimällä 13 ja vähän yli, vai kuinka? Näillä keleillä pitäisikö olla jossain 13,5 tienoilla?
Tekemällä virheistä oppii.
- Rh-
- Viestit: 1072
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Jos kunnon pakkaslaturia haette, niin takaveto Ladan laturi SM säätimellä, -20 ja rapiat 15V akulle...
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Noilla ikh latureilla 14,5 volttia hyvä lukema kelistä riippumatta.
Yleensäkin lähempänä 14 v kun 13v pitäs näissä vanhemmissa älyttömissä laitteissa tulla.
Uudemmat autot sitten latailee reilun 12-15v välillä.
Yleensäkin lähempänä 14 v kun 13v pitäs näissä vanhemmissa älyttömissä laitteissa tulla.
Uudemmat autot sitten latailee reilun 12-15v välillä.
-
- Viestit: 6696
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Riippuu siitä minkä väkevyistä elektrolyytti on. Käynnistysakuilla (lyijy-happo) on 1,28 g/cm3 ollut melko yleinen, japanilaiset on kai käyttäneet väkevämpääkin, samoin AGM-akuissa. Akun mukana pitäisi aina saada varausjännitteen ohjearvo niin kestovaraukseen kuin ajoittaiseenkin, näin on monissa suljetuissa akuissa kylkeen leimattuna.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Maalis 13, 2023 1:41 pm Laturin kuntoa mittaillessa volttimittarilla mitattuna pakkasella pitäisi lataus olla jossain 14 voltin pinnassa ja hieman ylikin mutta lämpimällä 13 ja vähän yli, vai kuinka? Näillä keleillä pitäisikö olla jossain 13,5 tienoilla?
Tyypillinen perinteisen 12 V käynnistysakun varausjännite on n. 14 V kun lämpötila on 25 C astetta. Lämpötilakorjaus -5 mV/C aste, siis 6 kennon (12 V) akulle -30 mV. Helpompi muistaa on -0,3 V/10 astetta. Reilulla pakkaskelillä (-25 C) saa ladata vaikka 15,5 V.
Lyijyakun lepojännite (esimerkiksi yön ylitse ilman latausta/purkausta) voltteina/kenno saadaan kaavasta: elektrolyytin ominaispaino [g/cm3] + 0,84. Esim. 1,28 + 0,84 = 2,12 V. Täydelle 12 V akulle 12,7 V on hyvä lukema.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Laturi rupes toimimaan kunnollisella hihnalla. Kiitokset taas viisaammille
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Uutta ongelmaa pukkaa. Tuossa reilu pari viikkoa sitten nostolaite lopetti kesken linkouksen toimimasta.
Ilman kuormaa nostaa hissukseen, mutta voima puuttuu.
Öljyä on, eilen lämmitin perän kunnolla eli ei oo jäässä ja äsken purin siitä pikku kannen alta takaiskuventtiilin. Kuula puuttui sieltä välistä, mutta ei auttanu vaikka laitoin uuden. Mitähän tuolle nyt keksis? Pumppu halki tms? Viisaita neuvoja otetaan vastaan
Sanottakoon vielä että nosto ollu tosi hidas koko talven.
Liekkö esioireilua tästä vai ominaisuus talvisin?
Ilman kuormaa nostaa hissukseen, mutta voima puuttuu.
Öljyä on, eilen lämmitin perän kunnolla eli ei oo jäässä ja äsken purin siitä pikku kannen alta takaiskuventtiilin. Kuula puuttui sieltä välistä, mutta ei auttanu vaikka laitoin uuden. Mitähän tuolle nyt keksis? Pumppu halki tms? Viisaita neuvoja otetaan vastaan
Sanottakoon vielä että nosto ollu tosi hidas koko talven.
Liekkö esioireilua tästä vai ominaisuus talvisin?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Massikkamiess ja 35 vierailijaa