Super Major -62 kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

No mutta tuota johtosarjaa käyttäen. Miten kannattaa kytkeä se vaihtovirtalaturi tuohon? Ei tule mitään muita valoja kuin etuvalot ja pari työvaloa. Maakaapeliin pääkatkaisija ja valoille sulakkeet. Ei muuta.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kuva
Vaikuttaa siltä, että tuosta pitäisi osata jättää monta johtoa pimeäksi, koska se alkuperäinen lataussäädin eli regulator ja starttimoottorin solenoidi puuttuvat. Niiden kautta ei voi nyt tehdä kytkentöjä esim. latausvalolle ja panna virtaa menemään minnekään.
Ihan yksinkertaisinta on nyt jättää ne alkuperäiset jo lampuille menevät johdot paikoilleen ja parsia ne niin, että edes etuvalot palaa. Vetää laturilta oma ohut herätevirtajohto mittariston merkkivalolle ja plus johto kytkeä vähän paksumpana kuin siinä johtosarjassa suoraan akun plus napaan. Miinus kaapeli paksuna lattapunosjohtona akun miinus navasta runkoon jonkun pultin kannan alle puhtaalle metalli pinnalle naparasvan kera tiukkaan. Akun napa vaseliini ei syty kipinöistä palamaan, sen takia vain sitä johtoliitoksiin minne tarvitsee.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Saahan tuosta johtosarjasta paljonkin piuhoja käyttöön.
Alkuperäset etuvalon piuhat kuitenkin haperot, että tuosta saa uudet. Lisäksi öp ja lataus, mittarivalo.
Latausvalo/heräte laturille yhistämällä säätimen luota tuo kel/valk piuha, ja toinen pää laturin herätteeseen. Laturilta kannattaa laittaa virtapuiha suoraa akulle, tuon puna/valk rinnalle.

Kytkentöihin vaikuttaa startti, laitatko tuohon alkuperäsee solenoidin niikun kuuluukin, niin sen piuhat olis sillon valmiina!?
Jos vaihat nykymallisen startin, niin sitten joutuu rakentamaa sille oman napin millä sitä käytetää. :roll:
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Sen solenoidin ajattelin kyllä ostaa ja käyttää tuota vanhaa starttia
Viimeksi muokannut Punkero, Ma Helmi 20, 2023 1:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jos tulee uusi tarvikestartti, silloin sen käyttönapin tai jos avaimesta käynnistys, silloin virtalukon jälkeen kannattaa laittaa napin tai avaimen ohjaama käynnistysrele päästämään päävirta itse starttimoottorin solenoidille. Relehän on hapeton umpikotelo, jonka sisällä ei pääse kipinöintiä tapahtumaan kontaktipintojen välillä. Napin kontaktien välillä pääsee ja ne isolla virralla kipunoineet kontaktipinnat ottaa hapettumaa eikä nappi kohta toimi. Sama valokatkaisijalla ja kaikkien katkaisijoiden kohdalla, mitä joutuu säännöllisesti käyttämään, että yhdenkin releen asennuksen jälkeen osaa laittaa sitten muihinkin paikkoihin. Hapettuneellakin vanhalla katkaisijalla ja virtalukolla rele toimii monesti moitteettomasti.
Tekemällä virheistä oppii.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Helmi 20, 2023 1:52 pm Relehän on hapeton umpikotelo, jonka sisällä ei pääse kipinöintiä tapahtumaan kontaktipintojen välillä.
Käytätkö jotain ATEX releitä?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

mitenkä jytäkkä sen päävirtakatkaisijan pitää olla?
https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090
tuo varmaan ihan passeli?
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kyllä tuo riittää akkujen ja rungon väliin — puolelle.
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Kertokaa vielä tyhmälle miksi tuo maakaapeli kannattaa olla tuollainen lattapunos?
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mauri »

Punkero kirjoitti: Ti Helmi 21, 2023 8:52 am Kertokaa vielä tyhmälle miksi tuo maakaapeli kannattaa olla tuollainen lattapunos?
Yksi syy voisi olla että tällä rakenteella saadaan helposti laaja kosketuspinta (pieni ylimenovastus) maakaapelin liitoksessa laitteen runkoon. Runko on yleensä rautaa/terästä jonka sähkönjohtokyky on noin kymmenesosa kuparin arvosta. Myöskään kaapelikenkiä ei tarvita, akun puolella latta on yleensä integroitu napakenkään. Kun vielä latan päässä on suurehko pultinreikä niin on helppo laittaa isohko pultti varmistamaan hyvä liitos. Tietysti tämänkin voi pilata tekemällä liitäntäkohta ruosteen tai maalin päälle. Kyllä maakaapeli voi hyvin olla tukeva, eristetty (musta) monisäikeinen johdinkin (kuten päävirtakytkimen asentavat usein laittavatkin), runkoon tulevaan päähän voi laittaa leveälapaisen kaapelikengän (jos löytyy) tai muuten huolehtii liitoksen kelvollisuudesta.
Toinen liitoskohta jossa isoja virtoja kulkee on käynnistysmoottorin ja rungon liitos, siinä kosketuspinta on luonnostaan suuri, kannattaa katsoa että siinäkin on puhtaat metallipinnat vastakkain, sama koskee myös laturia koska kaikki latausvirta kulkee myös sen rungon kautta.
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Tuo selvensi paljon kiitos. Mietinkin lähinnä juuri tuota kun olen laittamassa sen päävirtakatkaisijan tuohon, niin tuntuisi hölmöltä laittaa sellanen punottu kaapeli siihen kiinni.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Punkero kirjoitti: Ti Helmi 21, 2023 7:17 am mitenkä jytäkkä sen päävirtakatkaisijan pitää olla?
https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090
tuo varmaan ihan passeli?
https://www.jussinmaki.net/autosahko/pa ... 341001001/

https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... 341002003/

Nuo on Boschin kopioita, melkeinpä suosittelisin alkuperäsitä (linkit yllä)
Suomi kuuluu länsimaihin
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

TunturiPappa kirjoitti: Ma Helmi 20, 2023 8:31 pm
Superdextaaja kirjoitti: Ma Helmi 20, 2023 1:52 pm Relehän on hapeton umpikotelo, jonka sisällä ei pääse kipinöintiä tapahtumaan kontaktipintojen välillä.
Käytätkö jotain ATEX releitä?
Tämä kiinnostaa minuakin, millasia ATEX- tai vastaavia releitä käytät?
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jos ehjän tavallisenkin relekotelon sisällä alkaa avoliekkipalo, niin kauanko kestää, että sammuu hapen puutteeseen?
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

tavallisenkin relekotelon sisällä alkaa avoliekkipalo
Mikä siellä palais avoliekillä, ja miksi?
Veikkaan että se avoliekin sammuminen hapen puutteeseen ei paljon mieltä lämmitä siinä vaiheessa!? :roll:
Ja kauanko menee tuollasessa tilanteessa että runko ja kuoret sulaa?! :roll:
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Eiköhän nyt ole vain tärkeintä se, että rele on suojattu umpikotelo estäen lian ja kosteuden pääsyn sisään ja kontaktit on malliltaan, toiminnaltaan ja materiaaleiltaan niissä sellaiset, että kestävät virran kytkemistä valokatkaisijaa tai starttinappia paremmin.
Tekemällä virheistä oppii.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

No nyt oli edes vähän sinneppäin :D
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

noin pienen ilmatiiviin palikan happipitoisuus vastaa käytännössä hapettomuutta. Jos johonkin sitä happea kuluu palikan sisällä olevasta ilmasta, on se heti loppu. Jäljelle jää lähinnä typpeä.
Vertaa esim. vesi ja keskuslämmitysputkisto pattereineen ja varaajineen raudasta. Kun on umpisysteemi eikä happea pääse mistään sekoittumaan sisään, oksidoituu ylimääräiset vedestä pois ja ruostumiset pysähtyy ja systeemit kestää vuosikymmenet sisäpuolelta ruostumatta.
Tekemällä virheistä oppii.
raktori63
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

No nyt.. ei voi olla todellista :mrgreen:
Happi on vissiin sen verran iso kaveri ettei mahdu releen kotelon sisälle :lol:
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

noin pienen ilmatiiviin palikan happipitoisuus vastaa käytännössä hapettomuutta. Jos johonkin sitä happea kuluu palikan sisällä olevasta ilmasta, on se heti loppu.
Niin, jos on tiivis tila, mistä se happi poltetaa pois, mut nyt kuitenkin puhe tavallisesta kytkentäreleestä, että pidetää asia samalla viivalla!? :wink:

Ei ole yks eikä kaks kertaa menny rele vaihtoo, kun käret kulunu loppuu, sulanu koko murikka, tai muuten ruostunu/hapettunu/ käyttökelvottomaks!? :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], farmeri, Google [Bot], Jiitek, mtj, SSe ja 60 vierailijaa