Alla kuva EasyEDAN piirikorttinäkymästä (ei vielä reititetty, siksi näkyy nuo siniset viivat), eli meneekös nähtävästi ihan oikein?
Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
- Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Oikeinhan ne pinnit näyttää olevan kun kyse on pintaliitosversiosta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
- Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
No niin. Piirikortit saapuivat ja samassa pätkähti mieleheeni, että olisiko mitään järkeä lakata tuo apukortti + toki kaikki muutkin kortit?
Näissä JLCPCB:n korteissa itse kortti näyttää olevan pinnoitettu, mutta ei komponentit. Ehkäpä valmiiden korttien lakkaus olisi ollut tilausvaiheessa ruksittavissa, mutta halusin joka tapauksessa saada nämä kortit mahdollisimman edullisesti, joten en tutustunut tilausvaiheessa lisäoptioihin sen kummemmin.
Piirikorttilakkaa ostin jo valmiiksi, mutta nuo kortit pitäisi varmaan jotenkin puhdistaa ensin. Aika hasardilta ohjeelta kuulostaa isopropanolilla ja pensselillä supsuttaa, minkä jälkeen huuhtelu tislatulla vedellä. Tuntuu, ettei nuo komponentit tuommoista kestäisi - vai kestäisikö sittenkin? Minusta kuitenkin tuntuu, että tuo ohje olisi pelkille piirikorteille ilman komponentteja?
Mitä vaihtoehtoja siis on "pestä" valmis piirikortti, jotta lakka tarttuu varmasti siihen hyvin? Tarkoitan siis nyt myös itse Arduino-korttiakin. Ja kaikkia, mitä tuohon koppaan nyt tulee.
Toisen näkökulman kysymys. Tarviiko lakkaa edes? Laitehan tulee altistumaan ulkoilmalle, koska säilytys on ulkovarastossa ja käytön aikana voi sataa vettäkin, mutta toki kaikkihan asennetaan sinänsä säänkestävään koteloon, mutta silti. Kyllä siellä vuodenkierrossa vähintään kosteusvaihteluita tulee aikamoisesti!
Näissä JLCPCB:n korteissa itse kortti näyttää olevan pinnoitettu, mutta ei komponentit. Ehkäpä valmiiden korttien lakkaus olisi ollut tilausvaiheessa ruksittavissa, mutta halusin joka tapauksessa saada nämä kortit mahdollisimman edullisesti, joten en tutustunut tilausvaiheessa lisäoptioihin sen kummemmin.
Piirikorttilakkaa ostin jo valmiiksi, mutta nuo kortit pitäisi varmaan jotenkin puhdistaa ensin. Aika hasardilta ohjeelta kuulostaa isopropanolilla ja pensselillä supsuttaa, minkä jälkeen huuhtelu tislatulla vedellä. Tuntuu, ettei nuo komponentit tuommoista kestäisi - vai kestäisikö sittenkin? Minusta kuitenkin tuntuu, että tuo ohje olisi pelkille piirikorteille ilman komponentteja?
Mitä vaihtoehtoja siis on "pestä" valmis piirikortti, jotta lakka tarttuu varmasti siihen hyvin? Tarkoitan siis nyt myös itse Arduino-korttiakin. Ja kaikkia, mitä tuohon koppaan nyt tulee.
Toisen näkökulman kysymys. Tarviiko lakkaa edes? Laitehan tulee altistumaan ulkoilmalle, koska säilytys on ulkovarastossa ja käytön aikana voi sataa vettäkin, mutta toki kaikkihan asennetaan sinänsä säänkestävään koteloon, mutta silti. Kyllä siellä vuodenkierrossa vähintään kosteusvaihteluita tulee aikamoisesti!
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
- Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään!
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Tavallisesti ulkokäyttöön tulevat lakataan mutta jos kaikki kuivassa sisätilassa pakataan tiiviiseen koteloon, niin ei pitäisi kovin nopeasti kosteus muodostua ongelmaksi. Toisaalta se lakkaus ei nyt iso vaihe ole mutta sitten jos jotain pitääkin korjata, se on ikävä. Ehkä tässä pätee tällainen "molempi parempi".Mauri Tähkä kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 6:49 pm No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään!
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
- Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Itse lakkaus on toki nopea, mutta mites se piirikortin puhdistus ennen lakkaamista, sitä minä tässä lähinnä mietin.jarikos kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 9:25 pmTavallisesti ulkokäyttöön tulevat lakataan mutta jos kaikki kuivassa sisätilassa pakataan tiiviiseen koteloon, niin ei pitäisi kovin nopeasti kosteus muodostua ongelmaksi. Toisaalta se lakkaus ei nyt iso vaihe ole mutta sitten jos jotain pitääkin korjata, se on ikävä. Ehkä tässä pätee tällainen "molempi parempi".Mauri Tähkä kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 6:49 pm No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään!
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Rasva ja juotoksesta mahdollisesti aiheutuneet jäämät pitää saada pois. Jos nuo kortit on tulleet valmiina tehtaalta, niihin on korkeintaan sormenjälkiä tullut pakkauksen avauksen yhteydessä. Isopropanoli on yleisesti käytetty aine mutta sopii tuohon vaikka jarrukliineri. Asetoni taas ei käy koska saattaa sulattaa muoveja ja värejä. Edellytys on, että se aine haihtuu itsestään pois eikä sitä tarvitse pestä millään muulla.Mauri Tähkä kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 9:56 pmItse lakkaus on toki nopea, mutta mites se piirikortin puhdistus ennen lakkaamista, sitä minä tässä lähinnä mietin.jarikos kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 9:25 pmTavallisesti ulkokäyttöön tulevat lakataan mutta jos kaikki kuivassa sisätilassa pakataan tiiviiseen koteloon, niin ei pitäisi kovin nopeasti kosteus muodostua ongelmaksi. Toisaalta se lakkaus ei nyt iso vaihe ole mutta sitten jos jotain pitääkin korjata, se on ikävä. Ehkä tässä pätee tällainen "molempi parempi".Mauri Tähkä kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 6:49 pm No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään!
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
- Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Tätä just tarkoitin. Tuntuu kyllä siltä, että kestääkö valmiina kortteja "pestä"? Luulisin, että tuo koskee vain kortteja ilman komponentteja. Hurjalta tuntuisi penslata korttia kevyestikään isopropapensselillä!jarikos kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 10:59 pm Rasva ja juotoksesta mahdollisesti aiheutuneet jäämät pitää saada pois. Jos nuo kortit on tulleet valmiina tehtaalta, niihin on korkeintaan sormenjälkiä tullut pakkauksen avauksen yhteydessä. Isopropanoli on yleisesti käytetty aine mutta sopii tuohon vaikka jarrukliineri. Asetoni taas ei käy koska saattaa sulattaa muoveja ja värejä. Edellytys on, että se aine haihtuu itsestään pois eikä sitä tarvitse pestä millään muulla.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
- Rh-
- Viestit: 1070
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Olen pessyt useampia radioamatööriradioita tupakansavun takia, ihan raakadti isopropanolia pumppukannuun ja huuhtelu sillä. Lopuksi aurinkoon levyt kuivumaan.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
On sitä pesty emolevyjä niin astianpesukoneessa kuin ultraäänipesurillakin. Huuhtelu lopuksi tislatulla vedellä ja kuivumaan, siinä se. Ja vaikka IPA:lla vielä sen jälkeen niin jopas on puhasta.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
- Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
No kai se sitten pitää uskaltaa tehdä tuo pesu. Uskoisin että pelkkä isopropanoli riittää, jos haluaa aivan varma olla niin sitten vaikka tunniksi 50 asteen uuniin niin varmasti on kuivunut.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
- Rh-
- Viestit: 1070
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Puhdas IPA kyllä haihtuu ihan itsekseen.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
- Jagmi
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
- Paikkakunta: Jyväskylän seutu
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Hieman of.
Mihin on kadonneet to-3 transistorit, isot jäähdytys profiilit ja lämmöt. Onko puolijohteissa tapahtunut jotain isompaa hyötysuhde paranemista, sitten -90 luvun ? Esim. 24/12v koneiden jänniteen alennin, to-3 ja valtava profiili, vaatimaton 2-6A
Mihin on kadonneet to-3 transistorit, isot jäähdytys profiilit ja lämmöt. Onko puolijohteissa tapahtunut jotain isompaa hyötysuhde paranemista, sitten -90 luvun ? Esim. 24/12v koneiden jänniteen alennin, to-3 ja valtava profiili, vaatimaton 2-6A
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Nykyisin käytetään hakkuritekniikkaa, ei tarvitse niin paljon jäähdytystä kun hyötysuhde on hyvä. Hakkuritaajuudet on kymmeniä kilohertsejä ++. Ferriittimuuntajat ja nopeat puolijohteet. Onnistuu jännitteen muunnokset molempiin suuntiin helposti eikä esimerkiksi 24/12 V muuntimessa tarvitse hukata puolta energiasta lämmöksi.Jagmi kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 10:30 pm Hieman of.
Mihin on kadonneet to-3 transistorit, isot jäähdytys profiilit ja lämmöt. Onko puolijohteissa tapahtunut jotain isompaa hyötysuhde paranemista, sitten -90 luvun ? Esim. 24/12v koneiden jänniteen alennin, to-3 ja valtava profiili, vaatimaton 2-6A
Kotelotyyppi tehopuolijohteelle esimerkiksi TO 220.
Viimeksi muokannut mauri, Ma Maalis 18, 2024 11:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
- Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
IPA = IsoPropAnoli ?
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
- Rh-
- Viestit: 1070
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Kyllähän se Intian Pale Alekin aamuun mennessä katoaa tai jää jumiin paineena otsalle.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Viestiketjua lukiessani kiinnitin huomiota allekirjoitukseesi. Onko tosi jotta oot 100 vuotias?------------------------------------------------------------------------------------------
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
- Jagmi
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
- Paikkakunta: Jyväskylän seutu
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Aivan, ja hyvä esimerkki lienee kännykän laturin paino, on rautamuuntaja hävinnyt.mauri kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 10:52 pmNykyisin käytetään hakkuritekniikkaa, ei tarvitse niin paljon jäähdytystä kun hyötysuhde on hyvä. Hakkuritaajuudet on kymmeniä kilohertsejä ++. Ferriittimuuntajat ja nopeat puolijohteet. Onnistuu jännitteen muunnokset molempiin suuntiin helposti eikä esimerkiksi 24/12 V muuntimessa tarvitse hukata puolta energiasta lämmöksi.Jagmi kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 10:30 pm Hieman of.
Mihin on kadonneet to-3 transistorit, isot jäähdytys profiilit ja lämmöt. Onko puolijohteissa tapahtunut jotain isompaa hyötysuhde paranemista, sitten -90 luvun ? Esim. 24/12v koneiden jänniteen alennin, to-3 ja valtava profiili, vaatimaton 2-6A
Kotelotyyppi tehopuolijohteelle esimerkiksi TO 220.
Tuossa täytyi oikein avata harrasteauton Methanoli pumpun pieni ohjausyksikkö, joka säätää ahtojen mukaan, useamman sadan watin Methanoli pumppua. Siellä oli juurikin tuo TO-220 teho-puolijohde, ilman jäähdytys levyä, ja ei palanut peukalo siinä
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa
Tarkennuksena edellisiin viesteihin. TO-3 ja TO-220 ovat tyypillisiä tehotransistorien kotelotyyppejä. Edellinen kookas ”nappi” ja jälkimmäinen kolmejalkainen pienehkö ”lätkä”. Kotelon sisällä oleva puolijohteen tyyppi voi olla joku monista mahdollisista. Esimerkiksi vuosikymmeniä sitten hyvin yleiset 2N3055 tai 2N2955 (npn ja pnp) tehotransistorit oli TO-3 kotelossa. Nykyisin lienee (lähes) vastaavat TIP3055/2955 jotka on TO-220 kotelossa yleisemmin käytössä pienemmän tilantarpeensa johdosta, jäähdytysprofiilin koolla huolehditaan tarvittaessa riittävästä jäähdytyksestä.
Myös monissa regulaattoripiiireissä on käytetty TO-220 koteloa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Juice, JukkaV, maukku, toyotacorolla, ylioyja ja 63 vierailijaa