Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Isommissa rivijalkaisissa "top" kotelo, mainitussa TIP3055 on kulläkin TO-247 eli kookkaampi kotelo verrattuna TO-220:een

Kotelon koko ei välttämättä kerro komponentin suoritusavoista, voi olla muutamien ampeerien transistori tai sadan ampeerin tehoFETti vaikka kotelo olisi TO-220. Harvempaa jalkaväliä puoltaa monesti isompi jännite esim. telkkarin juovapoikkeutuksen BU-508 vaikkapa.
Suomi kuuluu länsimaihin
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

JiiHoo kirjoitti: Ti Maalis 19, 2024 8:45 pm
------------------------------------------------------------------------------------------
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Viestiketjua lukiessani kiinnitin huomiota allekirjoitukseesi. Onko tosi jotta oot 100 vuotias? :o
Offtopikkia hieman jatkan, että saattaahan tuo olla, että toista sataa vuotta täällä ollaan elelty. Mutta voihan tuo tietenkin olla, ettei ollakaan. Ken tietää?

---

Palatakseni aiheeseen, nyt on koodi saatu muutamien ohjeiden avulla toimivaksi. Hienosti toimii niin virran mittaus kuin varmuuden vuoksi lisätty jännitteenjakokytkentä jännitteenkin mittaukseen. Näytölle tulee oikeat numerot ja koodi toimii loogisesti oikein käynnistysviiveen ja sammutusautomatiikan osalta. Laitan koodin tähän ketjuun myöhemmin, kunhan ensin ratkotaan nämä seuraavat jutut!

Testasin koko hässäkkää liitettynä laturiin ja seuraavassa tuloksia.
  • Virtalähteeltä 12 V - 5 V tulee yleismittarilla mitattuna USB-liittimestä maata vasten oikea, 5 V, mutta kun se liitetään Arduinoon, laskee jännite 3 volttiin, eikä toimi. Kyseessä oli tämän tyyppinen: https://www.elektroniikkaosat.com/c-95/ ... oja-i.html Nämähän voi olla kiina-laatua, joten vika voi olla tässä virtalähteessä. Irrallisella matkapuhelimen laturilla usb-johdon kautta toimi.
  • Shunttipiiriltä tulee ajoittain, jollakin käynnistyskerralla, Arduinolle kännykän laturin jännite, n. 4,7 volttia joten ampeerit näytöllä on koko ajan noin 76 ampeeria.
  • Mitattuna laturin päästä, RC-pinniin menee 122 Hz:n ja 60 prosentin, mutta oskilloskoopin mielestä 5 voltin PWM. Epäilen jo oskilloskooppia, vaikka se on toiminut täydellisesti vailla ongelmia. Yleismittarilla mitattuna jännite on noin 10,6 volttia. Hyvin outoa. Laturi ei kuitenkaan lähde lataamaan. Arduinon näytön mukaan jännite on 13,66 volttia, joka on oikein, myös yleismittarilla tulee sama: karkeasti laskettuna (jännitteenjakokytkennästäni) 3,18 V / 4,7 V * 20 V ~ 13,6 V. Myös AS-pinni oli kytkettynä akkujännitteeseen.
Ennen tätä testiä, kannettuani ison akun sisälle, toimi virranmittaus koko ajan oikein, 8,3 ampeeria tuli kahdella H7-lampulla pienen kalibroinnin jälkeen. Mutta kun siis kaikki oli kytkettynä kuin lopullisessa tulee olemaan, homma ei toiminutkaan. Joku tuossa kytkennässä tai piireissä varmasti mättää. Tarkistin johdotuksen vielä useampaan kertaan.

Välttääkseni akun kantelua edes taas sisälle ja talliin, pitää yrittää sisällä testailla 12 V:n virtalähteellä tätä, hankalaa kun on vain 2 ampeerin virtalähde, niin pitää jostain metsästää ehkäpä ampeerin-puolentoista hehku tms. (virtakynnykseksi muutin koodiin nyt todella matalan 0,1 ampeeria, jotta koodi pysyy "päällä"). Tämän testin tein 100 ampeerin vapaa-ajan akulla autotallissa!

Nyt on aivot aika tavalla solmussa, ja toivottavasti pääsisi eteenpäin vianhaussa.

EDIT: No niin, eli sehän toimi ainakin melkein normaalisti taas lattialla kännykän laturilla ja 12 V:n virtalähteellä (12 voltin piiriin). Tuskin kun oskua kannattaa siis epäillä. Siis laturille meni jostain ihmeen syystä sitten 5 voltin pulssi! :shock: Elikkä kun se oli kytkettynä lopullisessa muodossaan, niin silloin ei toiminut. Shuntti on tuossa sisätestissäni vielä testaamatta, mutta tässä kuvia.

Tässä oikea pulssi ja jännite näkyy:
Kuva

Tässä näkyy kotelon sisään, missä kaikki on vielä koejärjestelyin kytketty. Lopulliseen pitää toki tehdä esim. johdot sukan sisään ja ripustaa hieman, etteivät nytky ja nitku ihan mahdottomasti ja rele ja vibra-anturikin on kytkemättä vielä.
Kuva
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Outoahan tuo on jos step-down konvertteri Arduinoon kytkettynä tuottaa väärää jännitettä. Itse luottaisin enemmän ihan perinteiseen 7805 tai 7905 regulaattorilla tehtyyn toteutukseen. Sen kytkennän voi testimielessä kasata reikälevylle helposti.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jarikos kirjoitti: Ke Maalis 27, 2024 11:29 pm Outoahan tuo on jos step-down konvertteri Arduinoon kytkettynä tuottaa väärää jännitettä. Itse luottaisin enemmän ihan perinteiseen 7805 tai 7905 regulaattorilla tehtyyn toteutukseen. Sen kytkennän voi testimielessä kasata reikälevylle helposti.
Pitääpä tutustua tähän asiaan. Onko tuo pulssi muuten oikeanlainen tuossa, pitäisikö tuon Vminin olla 0 V ja Vmax tuo noin 12 V vai mitenkä?

EDIT: Mittasin autossa paikallaan olevan samanlaisen laturin töpselistä, töpseli irrotettuna laturista, niin alla olevaa minun silmään satunnaista säkkärää tuli. Yhdestä laitapinnistä (ei ollut tuo selitekuva silloin mukana) tuli latausjännite 14.1 volttia, joka varmaankin siis oli tuo AS-pinni. Siis tätäkin ihmettelen, miksi laturi latasi vaikka töpseli oli irrotettuna, mutta tuo toinen laturi ei lataa penkissä!!! Huomaa, että alla oleva on pysäytyskuva videosta, mutta tuosta päätellen, mitä jos asia onkin niin, että ECU yrittää hädissään "herätellä" laturia vetämällä työsuhteen tappiin ja taas pois. Eli että johdot pitäisi olla kytkettynä laturiin mitatessa?

Kuva

EDIT2: Eiköhän me poikaat tuomita tuo DC-DC konvertteri rikkinäiseksi, eli sököksi? Nyt tein laattialla irrallaan tuon kokeen ja nyt tuli kortille saakka enää 1,8 volttia! Taas irrotettuna ilman kuormaa saadaan jännite 5,15 volttia. Ei siis kestä yhtään (milliampeeri-) kuormaa tuo "3 ampeerin virtalähde". Mitä vit***? :x
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Oliko tuota virrankulutusta mitattu konvertterin ja Arduinon välillä? Mietin vaan, että virta ei vuoda jostain kautta nyt väärin tuossa kytkennässä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jarikos kirjoitti: To Maalis 28, 2024 4:49 pm Oliko tuota virrankulutusta mitattu konvertterin ja Arduinon välillä? Mietin vaan, että virta ei vuoda jostain kautta nyt väärin tuossa kytkennässä.
Oli kytkettynä Arduinon USB-liitäntään. Toimii siis myös tietokoneen USB-portista ilman ongelmia. 12 voltin johdosta mitattuna silloin oli 0,03 ampeeria koko häskän kulutus.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No niin, eli konvertteri oli viallinen ja se on romuissa. Pitää hankkia uusi, kunhan koko homma on toiminnassa.

Virran mittaus ei toiminut oikein (antoi 76 ampeeria), kun oli kytketty plussapuolelle. Miinuspuolella ei ongelmaa.

Vähän on probleemaa tuossa, kun ilmeisesti tuo PWM ei nyt "jaksa toimia". Mitattuna laturin päästä, RC-pinniin menee 122 Hz:n ja 60 prosentin, mutta vain 5 voltin PWM. Yleismittarilla mitattuna jännite on noin 10,6 volttia.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Pitäisikö tuon PWM pulssin olla 12 volttia? Mikähän on ottoimpedanssi siinä laturissa?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jarikos kirjoitti: Ti Huhti 02, 2024 5:51 pm Pitäisikö tuon PWM pulssin olla 12 volttia? Mikähän on ottoimpedanssi siinä laturissa?
En tiedä vastusta mutta autosta mitattuna käytön aikana pihtivirtamittarilla kulutus noin 80 mA, joka meinaisi sitä että ehkä enimmillään pari sataa mA. PVM jännite pitää olla 14 V mutta käytännössä toki ennen käynnistystä tähän se on silloin akkujännite eli 12 V.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Se PWM -signaalihan tuotiin transistorien kautta sinne laturille. Arduino antaa muistaakseni 20mA ulos. Onko siinä transistorikytkennässä sitten joku syy tuolla jännitteen alenemalle.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jarikos kirjoitti: Ti Huhti 02, 2024 10:23 pm Se PWM -signaalihan tuotiin transistorien kautta sinne laturille. Arduino antaa muistaakseni 20mA ulos. Onko siinä transistorikytkennässä sitten joku syy tuolla jännitteen alenemalle.
No sitähän tässä juuri mietinkin, se toinen transistori katkoo sitä akkujännitettä, niin minkä vuoksi se jännite laskee.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
janne
Viestit: 1045
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja janne »

Olikos tuo skoopin kuva mikä edellä siis nykytilanteesta laturi kytkettynä? Sen mukaanhan pwm signaali vaikuttaa olevan juuri kuten pitääkin
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mauri Tähkä kirjoitti: Ti Huhti 02, 2024 5:29 pm Vähän on probleemaa tuossa, kun ilmeisesti tuo PWM ei nyt "jaksa toimia". Mitattuna laturin päästä, RC-pinniin menee 122 Hz:n ja 60 prosentin, mutta vain 5 voltin PWM. Yleismittarilla mitattuna jännite on noin 10,6 volttia.
Millä se 5 volttia on mitattu/todettu, siitä skooppikuvastako? En tunne kyseistä skooppia (mikä se muuten on?), mutta onko siinä kuvassa näkyvissä mittaustilana AC, eli vaihtojännite, ja siksi käyrä on nollan kahta puolen? Vpp arvo näkyy kuitenkin olevan 12,4 volttia, eli näyttäisikö se DC-modessa käyrän nollan ja 12,4 V välillä?

Yleismittari ei välttämättä kerro huippujännitettä oikein tuollaisesta kanttiaallosta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

janne kirjoitti: Ke Huhti 03, 2024 10:39 am Olikos tuo skoopin kuva mikä edellä siis nykytilanteesta laturi kytkettynä? Sen mukaanhan pwm signaali vaikuttaa olevan juuri kuten pitääkin
Skooppikuva mitattu ilman kytkentää laturiin. Kun kytkee laturiin, tuo vpp putoaa 5 volttiin.
jiipee kirjoitti: Ke Huhti 03, 2024 11:24 am Millä se 5 volttia on mitattu/todettu, siitä skooppikuvastako? En tunne kyseistä skooppia (mikä se muuten on?), mutta onko siinä kuvassa näkyvissä mittaustilana AC, eli vaihtojännite, ja siksi käyrä on nollan kahta puolen? Vpp arvo näkyy kuitenkin olevan 12,4 volttia, eli näyttäisikö se DC-modessa käyrän nollan ja 12,4 V välillä?
Yleismittari ei välttämättä kerro huippujännitettä oikein tuollaisesta kanttiaallosta.
Skoopilla todettu se pwm 5 V. Tuo on ollut AC-modessa, kun automaattisesti löytää käppyrän muodon silloin hetkessä. DC-modellahan tuo olisi ollut "nätimpi", kun olisi ollut käppyrä nollan yläpuolella. Ei kuitenkaan vaikuta merkittävästi mittaustulokseen, oli AC- vai DC-puolella.

Yleismittari joo tosiaan ymmärtääkseni tuskin kertoo huippuarvoa vaan jonkinlaisen keskiarvon tai suuntaa-antavan arvon.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
janne
Viestit: 1045
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja janne »

Laitas skooppikuvaa PWM signaalista laturi kytkettynä, siitä voitaisiin koittaa päätellä onko tuo 1k alasvetovastus liian heikko vai mistä kiikastaa.
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

janne kirjoitti: Ke Huhti 03, 2024 1:18 pm Laitas skooppikuvaa PWM signaalista laturi kytkettynä, siitä voitaisiin koittaa päätellä onko tuo 1k alasvetovastus liian heikko vai mistä kiikastaa.
Eli ei mene nolliin rasituksessa. Siitä se tulee tuo n. 5 V. Huippujännite on ok, mutta ei mene nolliin.

Kuva
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
janne
Viestit: 1045
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja janne »

Vähän epäilyttää tuo melko tasan 5V amplitudi(voi olla sattumaakin), olihan laturin ja tuon arduinokytkennät maat kytketty yhteen? Jos on niin 1k vastuksen tilalle voisi kokeilla esim. 100ohm vastusta ja kokeilla uudestaan. Jos sekään ei auta niin sitten laturin ohjausnastaan pitää syöttää ihan oikeasti virtaa ja kytkentä pitää ehkä muuttaa siten että myös alasveto toimii transistorilla.
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

janne kirjoitti: Ke Huhti 03, 2024 4:23 pm Vähän epäilyttää tuo melko tasan 5V amplitudi(voi olla sattumaakin), olihan laturin ja tuon arduinokytkennät maat kytketty yhteen? Jos on niin 1k vastuksen tilalle voisi kokeilla esim. 100ohm vastusta ja kokeilla uudestaan. Jos sekään ei auta niin sitten laturin ohjausnastaan pitää syöttää ihan oikeasti virtaa ja kytkentä pitää ehkä muuttaa siten että myös alasveto toimii transistorilla.
Maat oli yhdessä.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos otat laturille menevän pwm-ohjauksen irti ja mittaat sitten sen laturin puolen suhteessa maatasoon, niin onko siellä laturin pwm-liittimessä akun jännite vai nolla volttia? Jos siellä laturin säätimessä on ylösvetovastus, niin ei se omasta kytkennästä laturille lähtevä johdin voi mennä nollaan asti, kun se 1k vastus nostaa maatasoa ylöspäin aina kun sen läpi kulkee virtaa.

Edittiä: eipä tarvitsekaan mitata, kun se mitattiin jo aiemmin:
Eli virtojen ollessa päällä, ei RC-napan tullut mitään jännitettä. Mittasin myös maita vasten johdon RC-navasta vastuksen, niin oli vähän päälle 1K, noin 1,2 kOhm. Kertooko tuo vastusmittaus mitään?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jiipee kirjoitti: Ke Huhti 03, 2024 6:13 pm Jos otat laturille menevän pwm-ohjauksen irti ja mittaat sitten sen laturin puolen suhteessa maatasoon, niin onko siellä laturin pwm-liittimessä akun jännite vai nolla volttia? Jos siellä laturin säätimessä on ylösvetovastus, niin ei se omasta kytkennästä laturille lähtevä johdin voi mennä nollaan asti, kun se 1k vastus nostaa maatasoa ylöspäin aina kun sen läpi kulkee virtaa.

Edittiä: eipä tarvitsekaan mitata, kun se mitattiin jo aiemmin:
Eli virtojen ollessa päällä, ei RC-napan tullut mitään jännitettä. Mittasin myös maita vasten johdon RC-navasta vastuksen, niin oli vähän päälle 1K, noin 1,2 kOhm. Kertooko tuo vastusmittaus mitään?

Kuinka vanha viesti tuo oli? ☺ Voi olla että tuon mitattu autosta eikä nyt tästä laitoksesta.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kuuskakkone, Lurkus, Semrush [Bot], toyotacorolla ja 72 vierailijaa