Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jarikos kirjoitti: Su Helmi 25, 2024 11:48 pm Onko tuossa kytkennässä opampin pinnit väärin kytketty tuon softan rajoitusten vuoksi? Siis numeroinnit heittää datasheetin kanssa. Muuten se näyttää oikealta kun vaan pinnit menee oikein.
Alla kuva EasyEDAN piirikorttinäkymästä (ei vielä reititetty, siksi näkyy nuo siniset viivat), eli meneekös nähtävästi ihan oikein?

Kuva
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Oikeinhan ne pinnit näyttää olevan kun kyse on pintaliitosversiosta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No niin. Piirikortit saapuivat ja samassa pätkähti mieleheeni, että olisiko mitään järkeä lakata tuo apukortti + toki kaikki muutkin kortit?

Näissä JLCPCB:n korteissa itse kortti näyttää olevan pinnoitettu, mutta ei komponentit. Ehkäpä valmiiden korttien lakkaus olisi ollut tilausvaiheessa ruksittavissa, mutta halusin joka tapauksessa saada nämä kortit mahdollisimman edullisesti, joten en tutustunut tilausvaiheessa lisäoptioihin sen kummemmin.

Piirikorttilakkaa ostin jo valmiiksi, mutta nuo kortit pitäisi varmaan jotenkin puhdistaa ensin. Aika hasardilta ohjeelta kuulostaa isopropanolilla ja pensselillä supsuttaa, minkä jälkeen huuhtelu tislatulla vedellä. Tuntuu, ettei nuo komponentit tuommoista kestäisi - vai kestäisikö sittenkin? Minusta kuitenkin tuntuu, että tuo ohje olisi pelkille piirikorteille ilman komponentteja?

Mitä vaihtoehtoja siis on "pestä" valmis piirikortti, jotta lakka tarttuu varmasti siihen hyvin? Tarkoitan siis nyt myös itse Arduino-korttiakin. Ja kaikkia, mitä tuohon koppaan nyt tulee.

Toisen näkökulman kysymys. Tarviiko lakkaa edes? Laitehan tulee altistumaan ulkoilmalle, koska säilytys on ulkovarastossa ja käytön aikana voi sataa vettäkin, mutta toki kaikkihan asennetaan sinänsä säänkestävään koteloon, mutta silti. Kyllä siellä vuodenkierrossa vähintään kosteusvaihteluita tulee aikamoisesti!
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään! :lol:
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mauri Tähkä kirjoitti: Su Maalis 17, 2024 6:49 pm No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään! :lol:
Tavallisesti ulkokäyttöön tulevat lakataan mutta jos kaikki kuivassa sisätilassa pakataan tiiviiseen koteloon, niin ei pitäisi kovin nopeasti kosteus muodostua ongelmaksi. Toisaalta se lakkaus ei nyt iso vaihe ole mutta sitten jos jotain pitääkin korjata, se on ikävä. Ehkä tässä pätee tällainen "molempi parempi".
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jarikos kirjoitti: Su Maalis 17, 2024 9:25 pm
Mauri Tähkä kirjoitti: Su Maalis 17, 2024 6:49 pm No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään! :lol:
Tavallisesti ulkokäyttöön tulevat lakataan mutta jos kaikki kuivassa sisätilassa pakataan tiiviiseen koteloon, niin ei pitäisi kovin nopeasti kosteus muodostua ongelmaksi. Toisaalta se lakkaus ei nyt iso vaihe ole mutta sitten jos jotain pitääkin korjata, se on ikävä. Ehkä tässä pätee tällainen "molempi parempi".
Itse lakkaus on toki nopea, mutta mites se piirikortin puhdistus ennen lakkaamista, sitä minä tässä lähinnä mietin.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mauri Tähkä kirjoitti: Su Maalis 17, 2024 9:56 pm
jarikos kirjoitti: Su Maalis 17, 2024 9:25 pm
Mauri Tähkä kirjoitti: Su Maalis 17, 2024 6:49 pm No kannattaako lakata vai ei? Mieluummin en viitsisi alkaa nyhjäämään! :lol:
Tavallisesti ulkokäyttöön tulevat lakataan mutta jos kaikki kuivassa sisätilassa pakataan tiiviiseen koteloon, niin ei pitäisi kovin nopeasti kosteus muodostua ongelmaksi. Toisaalta se lakkaus ei nyt iso vaihe ole mutta sitten jos jotain pitääkin korjata, se on ikävä. Ehkä tässä pätee tällainen "molempi parempi".
Itse lakkaus on toki nopea, mutta mites se piirikortin puhdistus ennen lakkaamista, sitä minä tässä lähinnä mietin.
Rasva ja juotoksesta mahdollisesti aiheutuneet jäämät pitää saada pois. Jos nuo kortit on tulleet valmiina tehtaalta, niihin on korkeintaan sormenjälkiä tullut pakkauksen avauksen yhteydessä. Isopropanoli on yleisesti käytetty aine mutta sopii tuohon vaikka jarrukliineri. Asetoni taas ei käy koska saattaa sulattaa muoveja ja värejä. Edellytys on, että se aine haihtuu itsestään pois eikä sitä tarvitse pestä millään muulla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

jarikos kirjoitti: Su Maalis 17, 2024 10:59 pm Rasva ja juotoksesta mahdollisesti aiheutuneet jäämät pitää saada pois. Jos nuo kortit on tulleet valmiina tehtaalta, niihin on korkeintaan sormenjälkiä tullut pakkauksen avauksen yhteydessä. Isopropanoli on yleisesti käytetty aine mutta sopii tuohon vaikka jarrukliineri. Asetoni taas ei käy koska saattaa sulattaa muoveja ja värejä. Edellytys on, että se aine haihtuu itsestään pois eikä sitä tarvitse pestä millään muulla.
Tätä just tarkoitin. Tuntuu kyllä siltä, että kestääkö valmiina kortteja "pestä"? Luulisin, että tuo koskee vain kortteja ilman komponentteja. Hurjalta tuntuisi penslata korttia kevyestikään isopropapensselillä! :)
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Avatar
Rh-
Viestit: 1070
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Olen pessyt useampia radioamatööriradioita tupakansavun takia, ihan raakadti isopropanolia pumppukannuun ja huuhtelu sillä. Lopuksi aurinkoon levyt kuivumaan.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
roplaaja
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

On sitä pesty emolevyjä niin astianpesukoneessa kuin ultraäänipesurillakin. Huuhtelu lopuksi tislatulla vedellä ja kuivumaan, siinä se. Ja vaikka IPA:lla vielä sen jälkeen niin jopas on puhasta.
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No kai se sitten pitää uskaltaa tehdä tuo pesu. Uskoisin että pelkkä isopropanoli riittää, jos haluaa aivan varma olla niin sitten vaikka tunniksi 50 asteen uuniin niin varmasti on kuivunut.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Avatar
Rh-
Viestit: 1070
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Puhdas IPA kyllä haihtuu ihan itsekseen.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Avatar
Jagmi
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Hieman of.
Mihin on kadonneet to-3 transistorit, isot jäähdytys profiilit ja lämmöt. Onko puolijohteissa tapahtunut jotain isompaa hyötysuhde paranemista, sitten -90 luvun ? Esim. 24/12v koneiden jänniteen alennin, to-3 ja valtava profiili, vaatimaton 2-6A
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jagmi kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:30 pm Hieman of.
Mihin on kadonneet to-3 transistorit, isot jäähdytys profiilit ja lämmöt. Onko puolijohteissa tapahtunut jotain isompaa hyötysuhde paranemista, sitten -90 luvun ? Esim. 24/12v koneiden jänniteen alennin, to-3 ja valtava profiili, vaatimaton 2-6A
Nykyisin käytetään hakkuritekniikkaa, ei tarvitse niin paljon jäähdytystä kun hyötysuhde on hyvä. Hakkuritaajuudet on kymmeniä kilohertsejä ++. Ferriittimuuntajat ja nopeat puolijohteet. Onnistuu jännitteen muunnokset molempiin suuntiin helposti eikä esimerkiksi 24/12 V muuntimessa tarvitse hukata puolta energiasta lämmöksi.
Kotelotyyppi tehopuolijohteelle esimerkiksi TO 220.
Viimeksi muokannut mauri, Ma Maalis 18, 2024 11:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja mauri »

Rh- kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:07 pm Puhdas IPA kyllä haihtuu ihan itsekseen.
Se mitä suurin osa ihmisistä IPA lyhenteellä tarkoittaa ei kyllä kovin nopeasti haihdu. 😀
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

mauri kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:55 pm
Rh- kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:07 pm Puhdas IPA kyllä haihtuu ihan itsekseen.
Se mitä suurin osa ihmisistä IPA lyhenteellä tarkoittaa ei kyllä kovin nopeasti haihdu. 😀
IPA = IsoPropAnoli ? 🤭
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Avatar
Rh-
Viestit: 1070
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Rh- »

mauri kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:55 pm
Rh- kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:07 pm Puhdas IPA kyllä haihtuu ihan itsekseen.
Se mitä suurin osa ihmisistä IPA lyhenteellä tarkoittaa ei kyllä kovin nopeasti haihdu. 😀
Kyllähän se Intian Pale Alekin aamuun mennessä katoaa tai jää jumiin paineena otsalle.
:D
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mauri Tähkä kirjoitti: Ti Maalis 19, 2024 7:29 am
mauri kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:55 pm
Rh- kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:07 pm Puhdas IPA kyllä haihtuu ihan itsekseen.
Se mitä suurin osa ihmisistä IPA lyhenteellä tarkoittaa ei kyllä kovin nopeasti haihdu. 😀
IPA = IsoPropAnoli ? 🤭
------------------------------------------------------------------------------------------
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Viestiketjua lukiessani kiinnitin huomiota allekirjoitukseesi. Onko tosi jotta oot 100 vuotias? :o
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Avatar
Jagmi
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

mauri kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:52 pm
Jagmi kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 10:30 pm Hieman of.
Mihin on kadonneet to-3 transistorit, isot jäähdytys profiilit ja lämmöt. Onko puolijohteissa tapahtunut jotain isompaa hyötysuhde paranemista, sitten -90 luvun ? Esim. 24/12v koneiden jänniteen alennin, to-3 ja valtava profiili, vaatimaton 2-6A
Nykyisin käytetään hakkuritekniikkaa, ei tarvitse niin paljon jäähdytystä kun hyötysuhde on hyvä. Hakkuritaajuudet on kymmeniä kilohertsejä ++. Ferriittimuuntajat ja nopeat puolijohteet. Onnistuu jännitteen muunnokset molempiin suuntiin helposti eikä esimerkiksi 24/12 V muuntimessa tarvitse hukata puolta energiasta lämmöksi.
Kotelotyyppi tehopuolijohteelle esimerkiksi TO 220.
Aivan, ja hyvä esimerkki lienee kännykän laturin paino, on rautamuuntaja hävinnyt.

Tuossa täytyi oikein avata harrasteauton Methanoli pumpun pieni ohjausyksikkö, joka säätää ahtojen mukaan, useamman sadan watin Methanoli pumppua. Siellä oli juurikin tuo TO-220 teho-puolijohde, ilman jäähdytys levyä, ja ei palanut peukalo siinä :)
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autolaturi toimimaan laturina irtomoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jagmi kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 12:00 pm … Siellä oli juurikin tuo TO-220 teho-puolijohde, ilman jäähdytys levyä, ja ei palanut peukalo siinä :)
Tarkennuksena edellisiin viesteihin. TO-3 ja TO-220 ovat tyypillisiä tehotransistorien kotelotyyppejä. Edellinen kookas ”nappi” ja jälkimmäinen kolmejalkainen pienehkö ”lätkä”. Kotelon sisällä oleva puolijohteen tyyppi voi olla joku monista mahdollisista. Esimerkiksi vuosikymmeniä sitten hyvin yleiset 2N3055 tai 2N2955 (npn ja pnp) tehotransistorit oli TO-3 kotelossa. Nykyisin lienee (lähes) vastaavat TIP3055/2955 jotka on TO-220 kotelossa yleisemmin käytössä pienemmän tilantarpeensa johdosta, jäähdytysprofiilin koolla huolehditaan tarvittaessa riittävästä jäähdytyksestä.
Myös monissa regulaattoripiiireissä on käytetty TO-220 koteloa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kaunotar ja 51 vierailijaa