Nopeat traktorit, merkkejä ja malleja?.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

U140
Viestit: 540
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Nopeat traktorit, merkkejä ja malleja?.

Viesti Kirjoittaja U140 »

Mites, onko näkemystä mitkä traktorit (poislukien trac-tyyppiset) hintaluokassa 10-20t€ saisi kulkemaan sopivalla rengastuksella + muilla toimenpiteillä 40-50km/h, ja niillä myös pystyisi ko. nopeudella tiellä liikkumaan kärryn kanssa?.

Se, onko se sitten laillista onkin jo toinen juttu, eikä sitä tässä kysytä..
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Ursus tai Zetor. Transporter kulkee vakiona ja muut välitettynä...
Valtra 900
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Deutsit on aika kovia kulkemaan. Tuttavalla DX4.70 18.4-38 renkailla menee noin viittäkymppiä.
3040
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 8:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3040 »

jd 50 sarja
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

nopeat

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Nuffield 10/60 Santalahden ,kylmäkoskelaisella,menee aivan niin kovin kuin kuljettaja haluaa ja uskaltaa. (tsoukki )
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kyllähän tuolla hintaluokalla saa vaikka ja mitä. Tuon hintaisista vehkeistä suuri osa kulkee jo sitä neljääkymppiä ja pienellä värkkyyllä kovempaa. Jos mennään hintaluokkaan alle 10 k€ niin alkaa olla vähän harvemmassa.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Re: Nopeat traktorit, merkkejä ja malleja?.

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

U140 kirjoitti:Mites, onko näkemystä mitkä traktorit (poislukien trac-tyyppiset) hintaluokassa 10-20t€ saisi kulkemaan sopivalla rengastuksella + muilla toimenpiteillä 40-50km/h, ja niillä myös pystyisi ko. nopeudella tiellä liikkumaan kärryn kanssa?.

Se, onko se sitten laillista onkin jo toinen juttu, eikä sitä tässä kysytä..
Kerros mitä suunnittelet? Nimittäin vastaus riippuu siitä mitä
sinä haluat sillä traktorillasi tehdä. Nimittäin traktorilla harvemmin
ajetaan tyhjiltään. Imeisesti maantieajosta tässä lienee kysymys
eikös vain. Pitääkö olla piikkiketjut päällä? Mikä on kuorman paino?
Onko perävaunussa jarrut? Saako vetovoimaa pudottaa?
Pajonko tunneissa tällaista nopeaa ajoa arvelet tulevan?

On nimittäin sellainen sanonta että kiire koiralla kirkkoon ja kiire
kirkosta pois. Pätee vähän näihin traktori asioihinkin.

Moni asia vaikuttaa lopputulokseen.
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Oli sora auton lava,jossa aisalla oli alkuperäisen auton vaihdelaatikko.
Ulosoton murroksella pyöritettiin laatikkoa.
Kärrityhjänä työnnätettiin yhdistelmää vauhdilla.
Vahdekepistä laitettiin sopivapykäla aisallaolevaan lootaan,ja traktorin omalla tekniikalla kerättiin alkuvauhti jonkajälkeen kytkettiin ulosotto päälle.Vaarallista ja laitonta touhua,mutta onnettomuuksilta vältyttiin kun ei menty äärimmäisyyksiin.Käytettiin vain kesäaikaan ja suorahkoilla hyväpintaisilla teillä.Huippuja ei koskaan mitattu,mutta epäilen jotain 80-90kmh.
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Osta vanha massikka. Niissä on akselin päässä planeettapyörästö, jonka voi helposti oikosulkea ja tarpeeksi pieni ykkönen liikkeelle lähtöön. 175- 188 vois kulkea setsemääkymppiä.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Valmet 805 tai 905 pikavaihteella ja niin isoilla renkailla ku sopii niin menee varmaan sen 50km/h. 903 Valmetti ylentävällä hitrakilla menee kans 40:piä ja ihan normaali 702 menee kans aika hyvin.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
U140
Viestit: 540
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja U140 »

Käyttötarkoitus on siirtää työkoneita ja tavaraa (=jarrullisessa perävaunussa) 4-5 kertaa vuodessa useita about 100km siirtymiä, ensin ekalle työmaalle, sieltä toiselle, kolmannelle ja kotio takasin.
Ajot kesäaikaan eli ei ketjuja.

Tuo on tietysti totta että onko hyötyä ajaa tunnissa tekemään 10-20h työtä, vai voiko matkaan käyttääkin 2-3h.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Eli isomman puoleinen trattori sais jo olla. Ei muuta kun tutkimaan mitä tuolla hinnalla saa ja konedatasta tarkistaa nimellisnopeudet. Kannattais varmaan kattella vähän silläkin silmällä että olis jo valmiina palarenkaat, onnistuu tieajo vähän paremmin. Mainostetaan nyt kuitenkin että esim. 825 belarus menee liki 40 vakiona ja pikku tuunauksella varmaan viittäkymppiäkin, uudemmat mallit on vissiin kans melko hyväkulkusia.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

702 S, 803 ja 903 kulkee ylentävällä HiTrackilla lähes 50.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Ilmeisesti painoa on kun jarrut ovat peräkärryssä ainakin tyyli on
se että jarruja ei pistetä kärryyn jos ei ole pakko.
Nuo jarrut lisäävät suurella kuomalla nopeutta huomattavasti. Ei tarvitse
mennä hitaasti kuin ylämäet. Ilman perävaunun jarruja on mentävä
aina varovasti että ei joudu täydessä nopeudessa myötämäkeen
jossa vauhit kasvaa niin suureksi että ohjaus lakkaa toimimasta.

Minusta sykronoinnista vaihteissa ei ole mitään suurta hyötyä tuollaisessa
maantieajossa, kyllä ne vaihteet menee päälle ilman mitään sykronointejakin.

Nopeushan on sellainen tekijä että se vaikuttaa rajusti käytettyyn
aikaan pienillä nopeuksilla ja menettää merkitystään suuremilla
arvoilla. Eli sillä että matkanopeuta nostaa vaikka 25 km/t ->30km/t
vaikuttaa käytettyyn aikaan enemmän kuin nosto 30 km/t ->35km/t

Ei tuo ole mitään herkkua viritellä paskaista traktoria ja siihenkin
menee aikaa joka kannataa laskea mukaan. Jos jostain löydät
sellaisen jossa on pienet pyörät ja keula pystyssä, selaiseen voi
laitella isommat takapyörät. Vielä sellaisella maantiekuviolla
niin pyörii kevyemmin ja kestää pidempään. Traktorin paino
ja teho kannatta valita järkevästi. Tuollaiset isot monsteritaktorit
vaativat hirvitävästi polttoainetta. Onhan se kai tarkoitus saada
työstään palkka itselle eikä öljy-yhtiölle.

Ojauslaiteet ovat syytä olla kunnossa. Paras nostaa nokka tunkille ja kokeilla välykset. Maantieajossa ohjattavuus on tärkeä asia.
Viimeksi muokannut Leyland 262 mies, Ti Loka 09, 2007 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
linkoville
Viestit: 390
Liittynyt: To Marras 02, 2006 10:22 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkoville »

Leyland 262 mies kirjoitti: arvoilla. Eli sillä että matkanopeuta nostaa vaikka 25 km/t ->30km/t
vaikuttaa käytettyyn aikaan enemmän kuin nosto 30 km/t ->35km/t
ai ai meillä justiinsa koulussa puhetta kun lehdetkin ilmoittavat nopeudet
-kilometriä/tonnissa km/t
-oikea tapa kilometriä/tunnissa km/h
Fordson Major 55
SUZUKI S 85
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

Valmettimies kirjoitti:Valmet 805 tai 905 pikavaihteella ja niin isoilla renkailla ku sopii niin menee varmaan sen 50km/h.
Valmet 905GLOX 18.4R34 / 2600rpm / 42km/h (GPS)
--------------------> 20.8.38 / 2800rpm / 50,7km/h

Pienimmät peruutusvaihteet liian suuria pienilläkin pyörillä ja voimansiirtoon entistä enemmän momenttia isoilla pyörillä, mutta jos kuormat ei suuria..
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

8050 valtteri 60 :wink:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
U140
Viestit: 540
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja U140 »

No niin, löytyihän niitä ehdokkaita, kiitokset. Tutkimma näitä ja tuumaamma.

Tää on sellanen aihe että saattaa toki muitakin kiinnostaa, yritin aiemmin haullakin kaivella 'nopea traktori' yms. muttei vastaukset ollu oikein soveliaita.
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

Tota.

Mä kuulin essonbaarissa semmosen jutun, että jos traktori kulkee / sillä ajaa x km yli 40 kmh, napsahtaisi liikennetraktorin maksuja päälle.

Juttu tuntui realistiselta.

Kannattaisi mielestäni ottaa tuosta selko vaikkapa AKE:sta.

Elämä on!
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

Ja.

Pelkän lavetin hinalla saa ritiläauton tai kaksi.

Ja traktorin hinnalla kaksi tai viisi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, Saapiska, VesQ ja 79 vierailijaa