Nopeat traktorit, merkkejä ja malleja?.
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
- Viesti:
Nopeat traktorit, merkkejä ja malleja?.
Mites, onko näkemystä mitkä traktorit (poislukien trac-tyyppiset) hintaluokassa 10-20t€ saisi kulkemaan sopivalla rengastuksella + muilla toimenpiteillä 40-50km/h, ja niillä myös pystyisi ko. nopeudella tiellä liikkumaan kärryn kanssa?.
Se, onko se sitten laillista onkin jo toinen juttu, eikä sitä tässä kysytä..
Se, onko se sitten laillista onkin jo toinen juttu, eikä sitä tässä kysytä..
-
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
- Paikkakunta: Säkylä
- Viesti:
nopeat
Nuffield 10/60 Santalahden ,kylmäkoskelaisella,menee aivan niin kovin kuin kuljettaja haluaa ja uskaltaa. (tsoukki )
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Kyllähän tuolla hintaluokalla saa vaikka ja mitä. Tuon hintaisista vehkeistä suuri osa kulkee jo sitä neljääkymppiä ja pienellä värkkyyllä kovempaa. Jos mennään hintaluokkaan alle 10 k€ niin alkaa olla vähän harvemmassa.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Re: Nopeat traktorit, merkkejä ja malleja?.
Kerros mitä suunnittelet? Nimittäin vastaus riippuu siitä mitäU140 kirjoitti:Mites, onko näkemystä mitkä traktorit (poislukien trac-tyyppiset) hintaluokassa 10-20t€ saisi kulkemaan sopivalla rengastuksella + muilla toimenpiteillä 40-50km/h, ja niillä myös pystyisi ko. nopeudella tiellä liikkumaan kärryn kanssa?.
Se, onko se sitten laillista onkin jo toinen juttu, eikä sitä tässä kysytä..
sinä haluat sillä traktorillasi tehdä. Nimittäin traktorilla harvemmin
ajetaan tyhjiltään. Imeisesti maantieajosta tässä lienee kysymys
eikös vain. Pitääkö olla piikkiketjut päällä? Mikä on kuorman paino?
Onko perävaunussa jarrut? Saako vetovoimaa pudottaa?
Pajonko tunneissa tällaista nopeaa ajoa arvelet tulevan?
On nimittäin sellainen sanonta että kiire koiralla kirkkoon ja kiire
kirkosta pois. Pätee vähän näihin traktori asioihinkin.
Moni asia vaikuttaa lopputulokseen.
-
- Viestit: 3150
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Oli sora auton lava,jossa aisalla oli alkuperäisen auton vaihdelaatikko.
Ulosoton murroksella pyöritettiin laatikkoa.
Kärrityhjänä työnnätettiin yhdistelmää vauhdilla.
Vahdekepistä laitettiin sopivapykäla aisallaolevaan lootaan,ja traktorin omalla tekniikalla kerättiin alkuvauhti jonkajälkeen kytkettiin ulosotto päälle.Vaarallista ja laitonta touhua,mutta onnettomuuksilta vältyttiin kun ei menty äärimmäisyyksiin.Käytettiin vain kesäaikaan ja suorahkoilla hyväpintaisilla teillä.Huippuja ei koskaan mitattu,mutta epäilen jotain 80-90kmh.
Ulosoton murroksella pyöritettiin laatikkoa.
Kärrityhjänä työnnätettiin yhdistelmää vauhdilla.
Vahdekepistä laitettiin sopivapykäla aisallaolevaan lootaan,ja traktorin omalla tekniikalla kerättiin alkuvauhti jonkajälkeen kytkettiin ulosotto päälle.Vaarallista ja laitonta touhua,mutta onnettomuuksilta vältyttiin kun ei menty äärimmäisyyksiin.Käytettiin vain kesäaikaan ja suorahkoilla hyväpintaisilla teillä.Huippuja ei koskaan mitattu,mutta epäilen jotain 80-90kmh.
-
- Viestit: 3886
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1387
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
- Viesti:
Käyttötarkoitus on siirtää työkoneita ja tavaraa (=jarrullisessa perävaunussa) 4-5 kertaa vuodessa useita about 100km siirtymiä, ensin ekalle työmaalle, sieltä toiselle, kolmannelle ja kotio takasin.
Ajot kesäaikaan eli ei ketjuja.
Tuo on tietysti totta että onko hyötyä ajaa tunnissa tekemään 10-20h työtä, vai voiko matkaan käyttääkin 2-3h.
Ajot kesäaikaan eli ei ketjuja.
Tuo on tietysti totta että onko hyötyä ajaa tunnissa tekemään 10-20h työtä, vai voiko matkaan käyttääkin 2-3h.
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Eli isomman puoleinen trattori sais jo olla. Ei muuta kun tutkimaan mitä tuolla hinnalla saa ja konedatasta tarkistaa nimellisnopeudet. Kannattais varmaan kattella vähän silläkin silmällä että olis jo valmiina palarenkaat, onnistuu tieajo vähän paremmin. Mainostetaan nyt kuitenkin että esim. 825 belarus menee liki 40 vakiona ja pikku tuunauksella varmaan viittäkymppiäkin, uudemmat mallit on vissiin kans melko hyväkulkusia.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 1346
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Ilmeisesti painoa on kun jarrut ovat peräkärryssä ainakin tyyli on
se että jarruja ei pistetä kärryyn jos ei ole pakko.
Nuo jarrut lisäävät suurella kuomalla nopeutta huomattavasti. Ei tarvitse
mennä hitaasti kuin ylämäet. Ilman perävaunun jarruja on mentävä
aina varovasti että ei joudu täydessä nopeudessa myötämäkeen
jossa vauhit kasvaa niin suureksi että ohjaus lakkaa toimimasta.
Minusta sykronoinnista vaihteissa ei ole mitään suurta hyötyä tuollaisessa
maantieajossa, kyllä ne vaihteet menee päälle ilman mitään sykronointejakin.
Nopeushan on sellainen tekijä että se vaikuttaa rajusti käytettyyn
aikaan pienillä nopeuksilla ja menettää merkitystään suuremilla
arvoilla. Eli sillä että matkanopeuta nostaa vaikka 25 km/t ->30km/t
vaikuttaa käytettyyn aikaan enemmän kuin nosto 30 km/t ->35km/t
Ei tuo ole mitään herkkua viritellä paskaista traktoria ja siihenkin
menee aikaa joka kannataa laskea mukaan. Jos jostain löydät
sellaisen jossa on pienet pyörät ja keula pystyssä, selaiseen voi
laitella isommat takapyörät. Vielä sellaisella maantiekuviolla
niin pyörii kevyemmin ja kestää pidempään. Traktorin paino
ja teho kannatta valita järkevästi. Tuollaiset isot monsteritaktorit
vaativat hirvitävästi polttoainetta. Onhan se kai tarkoitus saada
työstään palkka itselle eikä öljy-yhtiölle.
Ojauslaiteet ovat syytä olla kunnossa. Paras nostaa nokka tunkille ja kokeilla välykset. Maantieajossa ohjattavuus on tärkeä asia.
se että jarruja ei pistetä kärryyn jos ei ole pakko.
Nuo jarrut lisäävät suurella kuomalla nopeutta huomattavasti. Ei tarvitse
mennä hitaasti kuin ylämäet. Ilman perävaunun jarruja on mentävä
aina varovasti että ei joudu täydessä nopeudessa myötämäkeen
jossa vauhit kasvaa niin suureksi että ohjaus lakkaa toimimasta.
Minusta sykronoinnista vaihteissa ei ole mitään suurta hyötyä tuollaisessa
maantieajossa, kyllä ne vaihteet menee päälle ilman mitään sykronointejakin.
Nopeushan on sellainen tekijä että se vaikuttaa rajusti käytettyyn
aikaan pienillä nopeuksilla ja menettää merkitystään suuremilla
arvoilla. Eli sillä että matkanopeuta nostaa vaikka 25 km/t ->30km/t
vaikuttaa käytettyyn aikaan enemmän kuin nosto 30 km/t ->35km/t
Ei tuo ole mitään herkkua viritellä paskaista traktoria ja siihenkin
menee aikaa joka kannataa laskea mukaan. Jos jostain löydät
sellaisen jossa on pienet pyörät ja keula pystyssä, selaiseen voi
laitella isommat takapyörät. Vielä sellaisella maantiekuviolla
niin pyörii kevyemmin ja kestää pidempään. Traktorin paino
ja teho kannatta valita järkevästi. Tuollaiset isot monsteritaktorit
vaativat hirvitävästi polttoainetta. Onhan se kai tarkoitus saada
työstään palkka itselle eikä öljy-yhtiölle.
Ojauslaiteet ovat syytä olla kunnossa. Paras nostaa nokka tunkille ja kokeilla välykset. Maantieajossa ohjattavuus on tärkeä asia.
Viimeksi muokannut Leyland 262 mies, Ti Loka 09, 2007 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 390
- Liittynyt: To Marras 02, 2006 10:22 pm
- Paikkakunta: inkoo
- Viesti:
ai ai meillä justiinsa koulussa puhetta kun lehdetkin ilmoittavat nopeudetLeyland 262 mies kirjoitti: arvoilla. Eli sillä että matkanopeuta nostaa vaikka 25 km/t ->30km/t
vaikuttaa käytettyyn aikaan enemmän kuin nosto 30 km/t ->35km/t
-kilometriä/tonnissa km/t
-oikea tapa kilometriä/tunnissa km/h
Fordson Major 55
SUZUKI S 85
SUZUKI S 85
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
- Paikkakunta: pohjois-savo
- Viesti:
Valmet 905GLOX 18.4R34 / 2600rpm / 42km/h (GPS)Valmettimies kirjoitti:Valmet 805 tai 905 pikavaihteella ja niin isoilla renkailla ku sopii niin menee varmaan sen 50km/h.
--------------------> 20.8.38 / 2800rpm / 50,7km/h
Pienimmät peruutusvaihteet liian suuria pienilläkin pyörillä ja voimansiirtoon entistä enemmän momenttia isoilla pyörillä, mutta jos kuormat ei suuria..
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, Saapiska, VesQ ja 79 vierailijaa