ZIL 131
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 6:02 pm
- Viesti:
ZIL 131
Ostin pikaistuksissani Zil 131:n kalkun huutokaupasta.
Onko tietoa mistä löytyy manuaaleja?
Entä osia?
Pystyykö rekisteröimään muuksi kuin kuorma-autoksi? kuorma-auton vakuutus hirvittää.
Muita hyviä vinkkejä- tietoja?
Neuvosta kiitollinen
Onko tietoa mistä löytyy manuaaleja?
Entä osia?
Pystyykö rekisteröimään muuksi kuin kuorma-autoksi? kuorma-auton vakuutus hirvittää.
Muita hyviä vinkkejä- tietoja?
Neuvosta kiitollinen
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Onnittelut erinomaisesta valinnasta. Pitää olla ruski-V8...!
Tuossa on 131 ziliin workshop manual:
http://www.zil131.com/dnl.htm
Paikan etusivu, paljon kuvia ja muuta tietoa:
http://www.zil131.com/
Tuossa on 131 ziliin workshop manual:
http://www.zil131.com/dnl.htm
Paikan etusivu, paljon kuvia ja muuta tietoa:
http://www.zil131.com/
Sisu A-45 projekti: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Zil 131 omia kokemuksia intistä vajaan 3000km ajosta.
Käyttöohjekirjoja kannattaa kysellä parolanpanssari prikaatista, jos lähettäisivät kopiot.
Onko zilisi ajo kunnossa?
Kytkimen kanssa kannattaa olla varovainen, ettei polta sitä on aika rajusti alimitoitettu, eli liikkeelle mieluiten aina ykkösellä, kakkosella voi kyllä kanssa lähteä mutta ei ylämäkeen ja kuorman kanssa.
Öljyn suodatin mikä on öljylinko kannattaa avata ja putsata, sekä sammutuksen kuunnella että pyörii.
Varmaan tärkein tarkistus kohde on ohjaussimpukalta lähtevä kääntövarren mutterin kireyden tarkastus ettei aukea, niitä on kai joskus auennut.
Ohjausta ei kannata väkisin väännellä paikallaan ettei simpukan tiivisteet ja stefat räjähdä, se onnistuu aika helposti.
Kilometrimäärä mikä on mittarissa ei kerro kunnosta juuri mitään, eli useimmin 1000km ajettu on huonompi kuin 30000 ajettu, vähän ajetuissa paljon vikoja.
Tulpat ja johdot kannattaa vaihtaa ja sytytys säätää, samalla jättää pois johtojen päällä olevat metallipunos suojat.
Osia voi olla vaikea saada kun ei meinannut pv materiaalilaitoskaan saada niitä.
Kulutus alkaa ajosta riippuen 35 litrasta sadalle, varmaan lähemmäs 100 litraa. huippuja semmonen ottaa kunnosta riippuen 60 - 110 km/h, useimmat 80 - 90.
Käyttöohjekirjoja kannattaa kysellä parolanpanssari prikaatista, jos lähettäisivät kopiot.
Onko zilisi ajo kunnossa?
Kytkimen kanssa kannattaa olla varovainen, ettei polta sitä on aika rajusti alimitoitettu, eli liikkeelle mieluiten aina ykkösellä, kakkosella voi kyllä kanssa lähteä mutta ei ylämäkeen ja kuorman kanssa.
Öljyn suodatin mikä on öljylinko kannattaa avata ja putsata, sekä sammutuksen kuunnella että pyörii.
Varmaan tärkein tarkistus kohde on ohjaussimpukalta lähtevä kääntövarren mutterin kireyden tarkastus ettei aukea, niitä on kai joskus auennut.
Ohjausta ei kannata väkisin väännellä paikallaan ettei simpukan tiivisteet ja stefat räjähdä, se onnistuu aika helposti.
Kilometrimäärä mikä on mittarissa ei kerro kunnosta juuri mitään, eli useimmin 1000km ajettu on huonompi kuin 30000 ajettu, vähän ajetuissa paljon vikoja.
Tulpat ja johdot kannattaa vaihtaa ja sytytys säätää, samalla jättää pois johtojen päällä olevat metallipunos suojat.
Osia voi olla vaikea saada kun ei meinannut pv materiaalilaitoskaan saada niitä.
Kulutus alkaa ajosta riippuen 35 litrasta sadalle, varmaan lähemmäs 100 litraa. huippuja semmonen ottaa kunnosta riippuen 60 - 110 km/h, useimmat 80 - 90.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
- Kontio
- Viestit: 1661
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
On sitten muuten vääntävä kone siinä, tuli ajettua sellaisella tuolla Lohtajan ampuma-alueella pariin otteeseen.
Hiekassa kun se eteni niin hitaasti, että moottorista ei kuulunut juuri mitään ääntä, ja öljynpaineen varoitusvalo syttyi palamaan, niin kirosin mielessäni että nyt se s.tana sammui ja polkaisin kytkimen pohjaan, mitä vielä jo alkoi kuulua tuttu V8 "mulutus" konehuoneen puolelta...
Lähtee myös nätisti veivillä käyntiin tuli sitäkin harjoiteltua muutamaan otteeseen.
Ajotyylini oli kuulema kapiaisten mielestä kevyt jalkainen, ajoin 400 km ja kulutin "vain" 210 litraa 95 bensaa.
Mielenkiintoinen värkki
Hiekassa kun se eteni niin hitaasti, että moottorista ei kuulunut juuri mitään ääntä, ja öljynpaineen varoitusvalo syttyi palamaan, niin kirosin mielessäni että nyt se s.tana sammui ja polkaisin kytkimen pohjaan, mitä vielä jo alkoi kuulua tuttu V8 "mulutus" konehuoneen puolelta...
Lähtee myös nätisti veivillä käyntiin tuli sitäkin harjoiteltua muutamaan otteeseen.
Ajotyylini oli kuulema kapiaisten mielestä kevyt jalkainen, ajoin 400 km ja kulutin "vain" 210 litraa 95 bensaa.
Mielenkiintoinen värkki
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Niin kyllähän se ihan kiva lelu olisi, jos olisi varaa ajella. Lähtee veivillä parhaiten kylmänä, ainakin omasta mielestä, kuumana joutuu starttaankin pitkään. ne jarrutkin kannattaa katella että ei vuoda, jos paineet hyviää niin häviää jarrutkin.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 6:02 pm
- Viesti:
Zil 131
Kiitokset kaikille tähän mennessä tulleista vastauksista.
Laite on periaatteessa ajokuntoinen, vanhat bensat pisti hieman rykimään.
Onko tietoa katsastus vaihtoehdoista?
Manuaali oli hyvä, kiitokset siitä, joskin murre vaikeaselkoista. Onkohan jossain suomeksi tai englanniksi?
Kilsoja vähän toista tuhatta mittarissa.
Agev. Marine
Laite on periaatteessa ajokuntoinen, vanhat bensat pisti hieman rykimään.
Onko tietoa katsastus vaihtoehdoista?
Manuaali oli hyvä, kiitokset siitä, joskin murre vaikeaselkoista. Onkohan jossain suomeksi tai englanniksi?
Kilsoja vähän toista tuhatta mittarissa.
Agev. Marine
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Jos jotain pikkuosaa tarvitset, niin multa saattaa löytyä. Ostin kesällä uralin nokan, siitä on kaikki osat myynnissä. Uralissa on ainakin zilin valmistama moottori ja ikkunat. Ural 375 ja Zil 131 saattavat jakaa joitain "vähäpätöisempiä osia".
7 litrainen kone lähti eräälle masokistille, siis masinistille.
7 litrainen kone lähti eräälle masokistille, siis masinistille.
Sisu A-45 projekti: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 6:02 pm
- Viesti:
Hinnoista voin kertoa, että skaala oli varsin laaja. Edukkaimmat ilman lavaa tai muuta päällirakennetta olivat hiukan päälle tonnin.
Sitten oli kalliimpiakin vaihtoehtoja. Pariin kappaleeseen oli vaihdettu kutos - Perkinsit. Hintaa niille taisi tulla nelisen tonnia. Yhdessä oli paja jossa iskemätön sorvi. Hinnaksi tuli 5.200 € jos oikein muistan.
Suurin osa taisi olla parin tonnin molemmin puolin.
Varustus vaikutti, mutta kyllä sorvillekin hyvä hinta tuli.
Pidetään Asentajan osat mielessä. Pitää kurvata Hämeen perukoille, kun tulee sopivaa aikaa.
Hyvää Syksyä ja kiitoksia hyvistä vinkeistä.
Saa tulla lisääkin.
Sitten oli kalliimpiakin vaihtoehtoja. Pariin kappaleeseen oli vaihdettu kutos - Perkinsit. Hintaa niille taisi tulla nelisen tonnia. Yhdessä oli paja jossa iskemätön sorvi. Hinnaksi tuli 5.200 € jos oikein muistan.
Suurin osa taisi olla parin tonnin molemmin puolin.
Varustus vaikutti, mutta kyllä sorvillekin hyvä hinta tuli.
Pidetään Asentajan osat mielessä. Pitää kurvata Hämeen perukoille, kun tulee sopivaa aikaa.
Hyvää Syksyä ja kiitoksia hyvistä vinkeistä.
Saa tulla lisääkin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mikkoms, retsi ja 47 vierailijaa