ZIL 131

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
agev.marine
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 6:02 pm
Viesti:

ZIL 131

Viesti Kirjoittaja agev.marine »

Ostin pikaistuksissani Zil 131:n kalkun huutokaupasta.
Onko tietoa mistä löytyy manuaaleja?
Entä osia?
Pystyykö rekisteröimään muuksi kuin kuorma-autoksi? kuorma-auton vakuutus hirvittää.

Muita hyviä vinkkejä- tietoja?

Neuvosta kiitollinen
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

Otan osaa.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Tässä voisi olla kaikkein edullisin rekisteröntivaihtoehto.
Hienohan tuollainen on ihan pihaleluna.

Kuva
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Onnittelut erinomaisesta valinnasta. Pitää olla ruski-V8...! 8)

Tuossa on 131 ziliin workshop manual:

http://www.zil131.com/dnl.htm

Paikan etusivu, paljon kuvia ja muuta tietoa:

http://www.zil131.com/
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Zil 131 omia kokemuksia intistä vajaan 3000km ajosta.
Käyttöohjekirjoja kannattaa kysellä parolanpanssari prikaatista, jos lähettäisivät kopiot.

Onko zilisi ajo kunnossa?
Kytkimen kanssa kannattaa olla varovainen, ettei polta sitä on aika rajusti alimitoitettu, eli liikkeelle mieluiten aina ykkösellä, kakkosella voi kyllä kanssa lähteä mutta ei ylämäkeen ja kuorman kanssa.
Öljyn suodatin mikä on öljylinko kannattaa avata ja putsata, sekä sammutuksen kuunnella että pyörii.
Varmaan tärkein tarkistus kohde on ohjaussimpukalta lähtevä kääntövarren mutterin kireyden tarkastus ettei aukea, niitä on kai joskus auennut.
Ohjausta ei kannata väkisin väännellä paikallaan ettei simpukan tiivisteet ja stefat räjähdä, se onnistuu aika helposti.
Kilometrimäärä mikä on mittarissa ei kerro kunnosta juuri mitään, eli useimmin 1000km ajettu on huonompi kuin 30000 ajettu, vähän ajetuissa paljon vikoja.
Tulpat ja johdot kannattaa vaihtaa ja sytytys säätää, samalla jättää pois johtojen päällä olevat metallipunos suojat.
Osia voi olla vaikea saada kun ei meinannut pv materiaalilaitoskaan saada niitä.

Kulutus alkaa ajosta riippuen 35 litrasta sadalle, varmaan lähemmäs 100 litraa. huippuja semmonen ottaa kunnosta riippuen 60 - 110 km/h, useimmat 80 - 90.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kontio »

On sitten muuten vääntävä kone siinä, tuli ajettua sellaisella tuolla Lohtajan ampuma-alueella pariin otteeseen.
Hiekassa kun se eteni niin hitaasti, että moottorista ei kuulunut juuri mitään ääntä, ja öljynpaineen varoitusvalo syttyi palamaan, niin kirosin mielessäni että nyt se s.tana sammui ja polkaisin kytkimen pohjaan, mitä vielä jo alkoi kuulua tuttu V8 "mulutus" konehuoneen puolelta...
Lähtee myös nätisti veivillä käyntiin tuli sitäkin harjoiteltua muutamaan otteeseen.
Ajotyylini oli kuulema kapiaisten mielestä kevyt jalkainen, ajoin 400 km ja kulutin "vain" 210 litraa 95 bensaa.
Mielenkiintoinen värkki :D
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Niin kyllähän se ihan kiva lelu olisi, jos olisi varaa ajella. Lähtee veivillä parhaiten kylmänä, ainakin omasta mielestä, kuumana joutuu starttaankin pitkään. ne jarrutkin kannattaa katella että ei vuoda, jos paineet hyviää niin häviää jarrutkin.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
agev.marine
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 6:02 pm
Viesti:

Zil 131

Viesti Kirjoittaja agev.marine »

Kiitokset kaikille tähän mennessä tulleista vastauksista.
Laite on periaatteessa ajokuntoinen, vanhat bensat pisti hieman rykimään.
Onko tietoa katsastus vaihtoehdoista?
Manuaali oli hyvä, kiitokset siitä, joskin murre vaikeaselkoista. Onkohan jossain suomeksi tai englanniksi?

Kilsoja vähän toista tuhatta mittarissa.

Agev. Marine
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

2005 toukokuulla olivat Nokialla 500-800 e välissä zilien hinnat. Mites nyt? Tuskin olivat halventuneet?
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Jos jotain pikkuosaa tarvitset, niin multa saattaa löytyä. Ostin kesällä uralin nokan, siitä on kaikki osat myynnissä. Uralissa on ainakin zilin valmistama moottori ja ikkunat. Ural 375 ja Zil 131 saattavat jakaa joitain "vähäpätöisempiä osia".

7 litrainen kone lähti eräälle masokistille, siis masinistille.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Kyllä se pitäisi saada rekisteriin kuorma autoksi.
entä jos ostaa siirtokilvet, kun tekee mieli ajella ja silloin kun on ylimääräistä rahaa ostaa bensaa :lol:
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
agev.marine
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 6:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja agev.marine »

Hinnoista voin kertoa, että skaala oli varsin laaja. Edukkaimmat ilman lavaa tai muuta päällirakennetta olivat hiukan päälle tonnin.
Sitten oli kalliimpiakin vaihtoehtoja. Pariin kappaleeseen oli vaihdettu kutos - Perkinsit. Hintaa niille taisi tulla nelisen tonnia. Yhdessä oli paja jossa iskemätön sorvi. Hinnaksi tuli 5.200 € jos oikein muistan.
Suurin osa taisi olla parin tonnin molemmin puolin.
Varustus vaikutti, mutta kyllä sorvillekin hyvä hinta tuli.
Pidetään Asentajan osat mielessä. Pitää kurvata Hämeen perukoille, kun tulee sopivaa aikaa.

Hyvää Syksyä ja kiitoksia hyvistä vinkeistä.
Saa tulla lisääkin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mikkoms, retsi ja 47 vierailijaa