maasturin hankinta
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
- Viesti:
maasturin hankinta
Pitää hommata huonoille metsäteille soveltuva max 15000 e hintainen kulkupeli. Pajero yms. Mikä olis edes vähän järkevä merkki ja malli? Mitä hyviä ja huonoja puolia eri merkeissä on?
takana loistava tulevaisuus
-
- Viestit: 2032
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Tuolla saisi melko uudenkarhean Dusterin. On aika hyväkulkuinen.
Huono puoli se ettei naapuri tule kateelliseksi.
Jos mettäkoneen ajouraa pitää päästä niin sitten oikea maasturi korotusjousilla ja isoilla pyörillä.
Huono puoli se ettei naapuri tule kateelliseksi.
Jos mettäkoneen ajouraa pitää päästä niin sitten oikea maasturi korotusjousilla ja isoilla pyörillä.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
120 korinen land cruiser
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Toyota land cruiser olisi pahempaan paikkaan itsellä harkinnan arvoinen,kuten myös mb g ja ehkä defender (joista en tiedä mitään,pitäisi tutustua).
Tai sitten jeep grand cherokee.
Lukot ja alennusvaihteisto on pakollinen,ainakin minun käsityksen mukaan jos puhutaan huonoista metsäteistä.
Eli tiellä on monttua,kuoppaa,töyssyä,mutaa ja uraa. Eikä tiedä kuinka syvää ennen kun sinne ajaa.
Pajerot,nissanit ja shitimaasturit voisi myös olla käypäsiä laitteita, mutta ei nuo aluksi mainitut turhaan ole mainettaan saanut.
Tai sitten jeep grand cherokee.
Lukot ja alennusvaihteisto on pakollinen,ainakin minun käsityksen mukaan jos puhutaan huonoista metsäteistä.
Eli tiellä on monttua,kuoppaa,töyssyä,mutaa ja uraa. Eikä tiedä kuinka syvää ennen kun sinne ajaa.
Pajerot,nissanit ja shitimaasturit voisi myös olla käypäsiä laitteita, mutta ei nuo aluksi mainitut turhaan ole mainettaan saanut.
Viimeksi muokannut zukka, To Syys 16, 2021 8:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2032
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Tojotan 120 cruiseri ainakin hanakka ruostumaan runkoa myöden.
Noissa isoissa maastureissa on henkilöautoversioissa vuotuinen autovero pitkälti toista tonnia.
Noissa isoissa maastureissa on henkilöautoversioissa vuotuinen autovero pitkälti toista tonnia.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Eipä niin huonoja metsäteitä taida juuri löytyä, että lukkoja tarvis. Eri asia on, jos on tarvetta ajaa teiden ulkopuolella ja talvella, jos pakko pahnostaa umpista, voi hyötyä niistä olla. Kyllähän metsätiet siinä kunnossa olla pitää, että niistä puutakin pystyy ajamaan. Jos lukot päällä maasturilla pitää ajella, niin ei sieltä pahemmin pölliautokaan kulje Lujia autoja muuten nuo esittämäsi, mutta verot on tosiaan kovat, niinkuin ketjussa on jo mainittu. Rengas- ja polttoainekulut eivät myöskään pienimmästä päästä ole, mutta nämä aloittaja varmaankin tietää.zukka kirjoitti: ↑To Syys 16, 2021 8:32 pm Toyota land cruiser olisi pahempaan paikkaan itsellä harkinnan arvoinen,kuten myös mb g ja ehkä defender (joista en tiedä mitään,pitäisi tutustua).
Tai sitten jeep grand cherokee.
Lukot ja alennusvaihteisto on pakollinen,ainakin minun käsityksen mukaan jos puhutaan huonoista metsäteistä.
Eli tiellä on monttua,kuoppaa,töyssyä,mutaa ja uraa. Eikä tiedä kuinka syvää ennen kun sinne ajaa.
Pajerot,nissanit ja shitimaasturit voisi myös olla käypäsiä laitteita, mutta ei nuo aluksi mainitut turhaan ole mainettaan saanut.
Itselläni oli ennen nykyistä nelivetofarmaria avolavoja ja yksi pikku maasturi. Metsäteitä on nyt ajeltu työkseen vajaa 20 vuotta. Olihan ne paljon huolettomampia autoja maavaransa ja jykevämmän alustansa takia heikoille teille, mutta on tuollakin pärjätty. Jahka tuo emännän harrasteavolava joskus valmistuu, voi sitä tietty joskus lainata, jos kovin huonoa tietä on ajettavana. Itse pitäisin hyvin metsäteille sopivan auton kriteereinä hyvää maavaraa, alustan kestävyyttä ja pienestä kääntösäteestä on yllättävän paljon hyötyä.
-
- Viestit: 5528
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Land-Rover Defender, jos tarve päästä melkein mihin tahansa metsässä, eikä tarvitse aina tietäkään.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Ja land cruiser, jos pitää päästä sieltä metsästä takaisinkin.korjailija kirjoitti: ↑To Syys 16, 2021 10:20 pm Land-Rover Defender, jos tarve päästä melkein mihin tahansa metsässä, eikä tarvitse aina tietäkään.
Metsäteillä ajaa kyllä ihan tavallisella autollakin, vaikka markkinamiesten mukaan, siihenkin nykyään tarvitsee maasturintapaisen.
Tosin omassa 70-luvun farkussa on maavaraa ~20cm.
Mutta on ajettu golfilla, octavialla, astralla ja carinalla.
Huolettomammin tietysti maasturilla menee, ei ihan joka kiveä tarvitse huomata.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 11:22 am
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Paas vähän lisää infoa mitä tuo 15 000 pitää sisältää.kokastelija kirjoitti: ↑To Syys 16, 2021 8:18 pm Pitää hommata huonoille metsäteille soveltuva max 15000 e hintainen kulkupeli. Pajero yms. Mikä olis edes vähän järkevä merkki ja malli? Mitä hyviä ja huonoja puolia eri merkeissä on?
Pitääkö se olla hienostunut, miellyttävän ergonomian omaava perhemaasturi vai käykö kirveellä veistetty todellinen kestävä työjuhta?
Muuten vastaukseni MB Unimog
pitkää, pätkää, hyttiä, lavaa, nosturia, vinssiä, auraa, ulosottoa, hydrauliikkaa...
-Antti
Autot tulee Amerikasta!
-
- Viestit: 2032
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Kelpaako pick-up, hilux tai vastaava. Pakettiautossa pienempi vero ja 2 istumapaikkaa. 5 paikkasessa tietty isompi.
Aika isoja rohjoja kyllä ovat, mutta kääntyy kyllä pölliauton kääntöpaikalla.
Aika isoja rohjoja kyllä ovat, mutta kääntyy kyllä pölliauton kääntöpaikalla.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
- Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Jos omia teitä, pistä tiet kuntoon. Jos muiden teitä, ei sinne pitäis edes mennä kuovittelemaan jos nelikkoa oikeesti tarvii.
-
- Viestit: 1871
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Toistan jo ketjua mutta jos tosiaan huolettomaan huristeluun metsäteille niin mikä tahansa vähän korkeampi kökkylä tai 4wd lava-auto riittää näin väittäisin. Hiluxi, 4wd dusteri, pajero, se 90 tai 120 cruiseri, land rooveri, niva..mitä näitä nyt on.
Jos taas haussa se maastoauto, niin 60/61 tai 80 cruiseri , tai sitten se g mersu. Suoraan tehtaan jäljiltä ei vaan ole muita vaihtoehtoja.
Sanokoot kuka mitä tahansa mutta lukottomalla vehkeellä menee aina röytämiseksi ja riehumiseksi jossain olosuhteissa, kun ollaan ristiriipunnassa jossain jontkassa tai kiven päällä. Tai siellä lumessa. No, lumessa auttaa kyllä erillisjousitus melkoisesti.
Menee se toki röytämiseksi lukkojen kanssakin, mutta vasta vähän myöhemmin.
Jos taas haussa se maastoauto, niin 60/61 tai 80 cruiseri , tai sitten se g mersu. Suoraan tehtaan jäljiltä ei vaan ole muita vaihtoehtoja.
Sanokoot kuka mitä tahansa mutta lukottomalla vehkeellä menee aina röytämiseksi ja riehumiseksi jossain olosuhteissa, kun ollaan ristiriipunnassa jossain jontkassa tai kiven päällä. Tai siellä lumessa. No, lumessa auttaa kyllä erillisjousitus melkoisesti.
Menee se toki röytämiseksi lukkojen kanssakin, mutta vasta vähän myöhemmin.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
15 tonnilla saa hyvän 120 korisen land cruiserin, vielä jos löytää kunnolla ruostesuojatun. Toihan ei ole erityisen ruosteherkkä vaan hyvää keskitasoa, mutta on ne jo 15 vuoden molemmin puolin ja paljon tai todella paljon ajettuja. Ihan kaikista maastokelpoisin se ei ole mutta oikea maasturi kuitenkin ja hyvin henkilöautomainen ja hyvä ajettava. Tiloiltaan lähes saman kokoinen kuin vaikkapa e-mersu. Laadultaan ehta tojota ilman pikkuvikoja ja katsastuskaan ei aiheuta ahdistusta ja pelkoa. Automaatteja noi on melkein kaikki ja hyvä niin, hyvin toimiva loota ja kestävä. Taaskaan ei voi verrata vaikka lantikan 4v zf automaattiin, hyi hemmetti minkälainen kuminauha mehuvatkain tuohon verrattuna.
Yks mitä itse arvostan on se että vaikka auto on jo kohta 15v vanha ja km lähestyy puolta miljoonaa niin sisustus ei pidä minkäänlaista nitinää tai natinaa ja on verhoilultaan ja joka paikasta lähes virheettömässä kunnossa. Samaa ei voi sanoa näistä premium luokan katumaastureista.
Yks mitä itse arvostan on se että vaikka auto on jo kohta 15v vanha ja km lähestyy puolta miljoonaa niin sisustus ei pidä minkäänlaista nitinää tai natinaa ja on verhoilultaan ja joka paikasta lähes virheettömässä kunnossa. Samaa ei voi sanoa näistä premium luokan katumaastureista.
Re: maasturin hankinta
Kuten jo moni muukin on todennut niin tarpeita olisi hieman syytä tarkentaa. Kuljetuskapasiteetin tarve, tarvitseeko vetää raskaampaa kärryä, tuleeko maantieajoa paljon, paljonko ajoa ylipäätänsä (vähäisessä ajossa bensamoottorilla) yms.
Metsäteillä kyllä pärjää ihan henkilöautollakin, jossa on vähän korkeampi maavara. Itse olen kolunnut esim. Citroen C5:lla metsäkoneen urillakin ja kynnöspellolla, tosin Citikassa auttaa kun jousitusta saa nostettua (ja laskettua) napista ylöspäin, renkaina rallissa käytetyt sorapyörät. Maasturillakin jää helposti jumiin jos alla on hienokuvioiset katurenkaat, eli (korkeampaa) karkea kuvioista rengasta ja lisää maavaraa niin jopa kaksivetoisella henkilöautolla pärjää metsäteillä. Ilman alennusvaihteistoa olevissa katumaastureissa tahtoo ongelmana olla, että ykkösellä ja pakilla menee pahassa paikassa liian lujaa ja joutuu kytkintä luistattamaan. Automaattilaatikolla ei tätä ongelmaa ole.
Suzuki Jimny jos ei tarvitse isompia teitä paljon ajella eikä ole isompaa kuljetettavaa. Maastokykyä parantavaa palikkaa löytyy.
Vähän isompi Dacia Duster, ei oikea maasturi mutta pärjää maastossa montaa maasturiksi miellettyä paremmin. Ykkönen on hitaampi kuin monessa muussa katumaasturissa.
Jeepin Grand Cherokee jos isommalle tarve, vetopainoa löytyy. Dieseliä jos meinaa niin 3.0 CRD V6 (Mersun kone ja laatikko) sekä Quadra Drive II (meinaa, että akseleilla on lukot). Vähäisemmässä ajossa bensamoottorilla, kutosella ei ole edes mikään iso juoppo.
Hondan CRV, katumaasturi mutta kyllä silläkin kohtuu huonoja metsäteitä ajelee, karkeampaa rengasta alle.
MB G jos oikeasti vaikeassa maastossa tarvitsee päästä, ja herättäähän se naapurissa kateutta ja kylällä huomiota.
Hummer jos pitää erottua.
Jotkut 60/61/80/90/100/120 lantaruiskut kannattaa unohtaa, hintaa on mutta niin on mätääkin. Semmoista et löydä jota ei olisi hitsattu ja jota ei tarvitse hitsata. Ja moottoritkaan ei mitään ongelmattomia ole, mitä uudempi sen heikompi.
Metsäteillä kyllä pärjää ihan henkilöautollakin, jossa on vähän korkeampi maavara. Itse olen kolunnut esim. Citroen C5:lla metsäkoneen urillakin ja kynnöspellolla, tosin Citikassa auttaa kun jousitusta saa nostettua (ja laskettua) napista ylöspäin, renkaina rallissa käytetyt sorapyörät. Maasturillakin jää helposti jumiin jos alla on hienokuvioiset katurenkaat, eli (korkeampaa) karkea kuvioista rengasta ja lisää maavaraa niin jopa kaksivetoisella henkilöautolla pärjää metsäteillä. Ilman alennusvaihteistoa olevissa katumaastureissa tahtoo ongelmana olla, että ykkösellä ja pakilla menee pahassa paikassa liian lujaa ja joutuu kytkintä luistattamaan. Automaattilaatikolla ei tätä ongelmaa ole.
Suzuki Jimny jos ei tarvitse isompia teitä paljon ajella eikä ole isompaa kuljetettavaa. Maastokykyä parantavaa palikkaa löytyy.
Vähän isompi Dacia Duster, ei oikea maasturi mutta pärjää maastossa montaa maasturiksi miellettyä paremmin. Ykkönen on hitaampi kuin monessa muussa katumaasturissa.
Jeepin Grand Cherokee jos isommalle tarve, vetopainoa löytyy. Dieseliä jos meinaa niin 3.0 CRD V6 (Mersun kone ja laatikko) sekä Quadra Drive II (meinaa, että akseleilla on lukot). Vähäisemmässä ajossa bensamoottorilla, kutosella ei ole edes mikään iso juoppo.
Hondan CRV, katumaasturi mutta kyllä silläkin kohtuu huonoja metsäteitä ajelee, karkeampaa rengasta alle.
MB G jos oikeasti vaikeassa maastossa tarvitsee päästä, ja herättäähän se naapurissa kateutta ja kylällä huomiota.
Hummer jos pitää erottua.
Jotkut 60/61/80/90/100/120 lantaruiskut kannattaa unohtaa, hintaa on mutta niin on mätääkin. Semmoista et löydä jota ei olisi hitsattu ja jota ei tarvitse hitsata. Ja moottoritkaan ei mitään ongelmattomia ole, mitä uudempi sen heikompi.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
No täälä on 120 jota ei ole hitsattu. Toki suojaus olis kannattanu tehdä ja olis viimeiset hetket ruveta tekemään asialle jotain mutta mitään mätäromuja nää ei enää ole. Tommoset 60/80 koriset 800tkm työnnetyt varmasti alkaa jo olla melko mätiä.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Jeeppiä alle vain. Edullisia ja varaosia ja muutososia lähes rajattomasti tarjolla. Ja halvalla.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2032
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Tuo muijan dusteri on pirun hyväkulkuinen korotusjousilla ja isommilla vähän karkeimilla renkailla (maavara 25cm).
Meni kaurispassiin ajokoneen uraa pitkin. Kepakot vaan paukutti pohjaa ja rapa lenti, tuskin olisin perässä päässyt 4wd pick-upilla(Navara)
Meni kaurispassiin ajokoneen uraa pitkin. Kepakot vaan paukutti pohjaa ja rapa lenti, tuskin olisin perässä päässyt 4wd pick-upilla(Navara)
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 4405
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Aloittajan viestissä kerrotaan metsätiestä, sehän voi olla lähes mitä tahansa. MetsäAUTOtie taas on ajettavissa tavallisella henkilöautolla, ei siihen maasturia tarvitse. Talvella tietysti neliveto on tarpeen kun metsäautoteitä ei jatkuavasti olla aurailemassa. Tuo maasturin tarve kuitenkin todennäköisesti tarkoittaa metsätietä, eli voi olla mikä tahansa vaikka traktorilla tai metsäkoneella ajettu reitti metsässä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 2780
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: maasturin hankinta
Joo samalla rahalla saa 100 000 ajetun Jimnyn tai 500 000 ajetun ja 5-10 vuotta vanhemman Land Cruiserin. Mulla oli Jimny muutaman vuoden, hauska laite mutta ei se oikein jokapaikan käyttöautoksi sovi. Vaihdoin Jeeppiin kun halusin automaattivaihteisen. Automaatti-Jimnyäkin kävin koeajamassa, mutta oli niin laiska etten ryhtynyt. Satasen vauhti työn ja tuskan takana. Talviseen kaupunkiin ei juuri parempaa kulkuneuvoa olekaan, maastossakin parhaasta päästä kun ihan oikea maasturi se on. Sisätilat on rajalliset, mutta kuljetin kuitenkin Jimnyn sisätiloissa mökkityömaalle 80x180 oven karmeineen. Takapenkki ei mulla ollut paikallaan muulloin kuin katsastuksessa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fred Scuttle, Google [Bot], Räsänen, tiko ja 44 vierailijaa