Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Bemarissa on visko mielestäni jos siinä ei ole jatkuva veto eteen ja taakse.
Subarussa lähti vetarit suoraan laatikon kyljistä etupyörille ja kardaani taakse. Tuo subarin tapa on omasta mielestä ollut henkilöautoissa reilusti yksinkertaisin, keskeisin paino ja toimintavarmin verrattuna näihin erillisiin etuperiin ja etukardaaneihin. Tykkäsin.
Subarussa lähti vetarit suoraan laatikon kyljistä etupyörille ja kardaani taakse. Tuo subarin tapa on omasta mielestä ollut henkilöautoissa reilusti yksinkertaisin, keskeisin paino ja toimintavarmin verrattuna näihin erillisiin etuperiin ja etukardaaneihin. Tykkäsin.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Paljon on tietysti vuosimalleista kiinni jne. Joissain bemareissa oli x-Drive järjestelmä jossa oli elektronisesti ohjattu lamellikytkin, jos en väärin muista. Jossain Subarun manuaalimalleissa oli keskitasauspyörästössä visko ja turbomalleissa oli taka-akselin poikittaislukkona visko. Automaateissa jossa ajonhallinta oli muistaakseni keskitasurina planeettapyörästö lamellikytkimellä, ajohallinta määräs automaattisesti jakosuhteesta.
Valitettavasti en ole livenä päässyt noita aukomaan mutta joskus niitä lueskellut ja opiskellut kun kiinnosti eri 4wd-järjestelmät. Enemmän olen päässyt korjaamaan noita ihan mekaanisia lukkoja
Valitettavasti en ole livenä päässyt noita aukomaan mutta joskus niitä lueskellut ja opiskellut kun kiinnosti eri 4wd-järjestelmät. Enemmän olen päässyt korjaamaan noita ihan mekaanisia lukkoja
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 142
- Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 12:45 pm
- Paikkakunta: Suomussalmi
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Eikös aloittaja tarkoittanu jatkuvaa nelivetoa, eikä neliveto avustajia?
-
- Viestit: 944
- Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Aivan oikein.
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
- Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Käytin oman 4maticin ensimmäisessä katsastuksessaan viime viikolla, ja kysyin katsurilta kun se ajoi muitta mutkitta rullien yli. Sanoi, että jos valmistajalta on ohjeet dynamolla mittaamiseen niin sitten mitataan ja muussa tapauksessa kokeillaan ajamalla.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 11:17 pm
Varmaan on konttoreiden toimintatavoissa eroja mutta kyllä se visko koville joutuu siinä kun toinen pää ei luista ja toista päätä väkisin pyöritetään kuivalla. Onneksi tuossa lähikonttorissa oli fiksumpi tarkastaja.
Hiljaa susi tulee
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2
Siitä iltalukemista aiheesta jos ei tule uni..
Siitä iltalukemista aiheesta jos ei tule uni..
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Suora lainaus verkumiehen linkistä:
"Automaattista nelivetoa ei voi kuvailla yksiselitteisesti, koska järjestelmän rakenne vaihtelee. Automaattisissa nelivedoissa on käytetty mm. visko- ja lamellikytkimiä"
Mitä jatkuvalla nelivedolla on sitten tarkoitettu, mekaanista lukoilla varustettua autoa jolla metsässä ajettaessa käytetään hetki täysnelivetoa? Lisäksi ei taida tällä foorumilla olla yhtään topiccia joka pysyisi millilleen aiheessa eikä rönsyilis.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Kiitos tästä, mielenkiintoista luettavaa..verkumies kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 8:44 am https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2
Siitä iltalukemista aiheesta jos ei tule uni..
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3006
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Kai se silloin on jatkuva, jos sitä ei pysty erikseen vapaaksi kytkemään? Vaikka vain ns. avustava olisikin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Isäukon awd toyoa paikalliskonttorilla käyttäessä yksi inssi ajaa rullille, muut ei.
Keskitasurissa on viskokytkin.
Ei se ole kyllä hajonnut rullillakaan, viime viikollahan se kävi.
Keskitasurissa on viskokytkin.
Ei se ole kyllä hajonnut rullillakaan, viime viikollahan se kävi.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Nii joo, itse ymmärrän että jos on jatkuva neliveto niin veto neljällä pyörällä on silloin jatkuvaa. Auto jossa ei ole erikseen vapaaksi kytkettävä on mielestäni automaattinen neliveto.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin mikäli visko on etu- ja takavedon kytkimenä on se kovilla rullissa. Jos se on vaikka poikittain tasurinkytkimenä niin silloinhan se rullilla ei edes kytkeydy, kun molemmat takapyörä pyörii samaan aikaan.
Eikä se visko kerrasta hajoa, ne levyt vaan siellä sisällä on tosi kovilla ja pikkuhiljaa tulee vauriota, joskus tietysti voi pamahtaa kerrastakin. Ainahan katsuri voi sanoa että vanhuuttaan hajos. Ei kai se auton valmistaja niitä varoituksia käyttöohjeisiin turhaan ole laittanut.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Kyllähän tuo ensimmäisillä kerroilla sattui sieluun kun ryntäytettiin dieseleitä, mutta ei nykyään hetkauta. Useamman sata autoa käyttänyt katsastuksessa joten siihen tottui, vaikkei noista edes puoletkaan ollut dieseleitä.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:31 amMinulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Minä teen aina savutestit luottokorjaamolla hienostuneesti. Ei koskaan katsastuksessa.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:31 amMinulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
Tuota nelivetoa mulla ei ole kuin Willys, mutta kyllä siinäkin pitää vahtia, miten katsastuksessa testataan kardaani käsijarru.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Juu, aloin kanssa käymään etukäteen tietyllä korjaamolla tuon savun ottamassa ennen katsastusta. Kyllähän siinä aina saa mukana olla katsastuksessa kun inssi voi olla nuorempi kuin auto, itse en oleta että inssit kaikista malleista ja vuosiluokista tietää/muistaa ihan kaiken. Molemmille helpompaa kun menee itse mukaan kertomaan miten mikäkin vipu ja vipstaaki toimii.Aakku kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:42 amMinä teen aina savutestit luottokorjaamolla hienostuneesti. Ei koskaan katsastuksessa.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:31 amMinulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
Tuota nelivetoa mulla ei ole kuin Willys, mutta kyllä siinäkin pitää vahtia, miten katsastuksessa testataan kardaani käsijarru.
Ford 6610 -88
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Minulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:31 amMinulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
It has three speed: here, there and gone...
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Mihin sitä 6000 rpm tarvitaan?toyopet kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 12:11 pmMinulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:31 amMinulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
Vanhassa pakussani on rajoitin, joka ei paikalla seistessä anna kuin 2500 rpm. Se on riittänyt ja saa riittää.
Joskus kauan sitten vanhassa Vanetessa katsastus keskeytettiin, kun en tiennyt, koska hihna on vaihdettu. Oli sikäli vaikea tietääkin, koska siinä oli ketju. Että on sitä varovaisuuttakin löytynyt konttorilta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Yhden ryntäytyksessä tapahtuneen moottoririkon olen ollut vierestä todistamassa ja eipä tuo kummoinen tapahtuma ollut.
Enemmän tuntui pahalta omistajan puolesta.
Ja tämä tapahtui aivan savutusmittausten alkuaikoina. 1.6d Ascona oli kyseessä.
Kerran halkesi läpilahoksi ruostunut ilmastoinnin kuivaajapönttö ja laski kaikki kylmäaineet halliin.
Enemmän tuntui pahalta omistajan puolesta.
Ja tämä tapahtui aivan savutusmittausten alkuaikoina. 1.6d Ascona oli kyseessä.
Kerran halkesi läpilahoksi ruostunut ilmastoinnin kuivaajapönttö ja laski kaikki kylmäaineet halliin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttip, Bing [Bot], Buster ja 25 vierailijaa