Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Eilen aloitin hitsaamaan Kempomat 230 mikillä, niin lanka suli poikki heti syöttörullien takaa. Laitoin langan uudelleen, niin sitten toimi normaalisti. En muista että aikaisemmin olisi tuollaista tehnyt. Kone oli tätä ennen käyttämättömänä useita viikkoja ja vain siirrelty lattialla. Olisiko jossain ollut kosketushäiriö tai lanka päässyt koneen sisällä koskettamaan runkoon. :roll:
Mistähän pitäisi alkaa etsimään vikaa?
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kosketussuutin varmaan vähä likanen, kun on ollu käyttämättömänä, lanka on maadottanut sitten vetorullista. Noin käy myös joskus kun suutin isompi kuin lanka.
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Kosketussuutin voi olla myös kulunut, kun ei ole uusittu pitänn aikaan.
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Vanha kosketussuutin oli kulunut hieman soikeasksi. Millainen välys langan suuttimen välissä pitäisi olla kun uuden 0,8 mm langalle tarkoitettuun suuttimen reikään mahtuu millin poranterä, eli 0,2 mm välys tuntuu aika suurelta?
Ajomies
Viestit: 28160
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Muistaakseni se reikä on 0,1 mm isompi kuin se lukema suuttimessa. Näin ainakin noissa 0,6 ja 0,8 lankasuuttimissa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hex
Viestit: 944
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja Hex »

Allekirjoittanut vaihtaa suutinta silloin kuin muistaa, eli aika epäsäännöllisesti. Aina ei ole tullut tutkittua kulumisen astetta. Mitä haittaa/häiriöitä loppuun kulunut suutin aiheuttaa?
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kuluminen aiheuttaa joskus langan sulamisen suuttimeen kiinni.
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Hex kirjoitti: To Marras 05, 2020 1:57 pm Mitä haittaa/häiriöitä loppuun kulunut suutin aiheuttaa?
Väljäksi kulunut reikä aiheuttaa pätkimistä hitsaukseen (erityisesti huomaa tarkemmissa, esim. autopeltihommissa kun jokaisen pienen heppauksen tulisi olla täydellinen, mutta väljä suutin tekee heppauksesta ”köpöttävää” kakomista ja jälki on karua katsottavaa). Mutta useimmin näkee niitä loppuun ”fiilattuja” suuttimia kun ensin väljällä reijällä poltettu lanka suuttimeen ja kukin tyylillään kairannut reikää auki (usein hiottu rälläkällä päästä pois) ja näiden jälkeen ei välttämättä jäljellä ole oikein kierrettä enempää ja silti reikä voi olla vaikka kolmion mallinen :lol:

Sitten jatkumo, kun lanka ei kuljen (syöttö kuopii tyhjää) kiristetään syöttöpyörien painatusta ja kiukutellaan kun sylttää lankaa koneen sisälle ja pahimmillaan vielä sylttylanka kipunoi koneen sisällä kun kaasuholkissa kuonaa/sulaa maadoittaa virtasuuttimeen :mrgreen:

Spiraalikin tulisi puhaltaa puhtaaksi vähintään lankakerää vaihtaessa, mutta mieluummin jo puolivälissä :wink:
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

masankp kirjoitti: Pe Loka 30, 2020 7:51 am Kosketussuutin varmaan vähä likanen, kun on ollu käyttämättömänä, lanka on maadottanut sitten vetorullista. Noin käy myös joskus kun suutin isompi kuin lanka.
Mikä ilmiö tässä tapahtuu? Kävin ihan mittailemassa omasta koneesta (eri merkki) niin langan ja syöttörullien/koneen rungon välillä ei ole jännitettä, eli ei langan siellä syöttölaitteen tienoilla pitäisi kuumentua missään tapauksessa.
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja Lister »

Mutteriuuno kirjoitti: To Marras 05, 2020 2:39 pm
masankp kirjoitti: Pe Loka 30, 2020 7:51 am Kosketussuutin varmaan vähä likanen, kun on ollu käyttämättömänä, lanka on maadottanut sitten vetorullista. Noin käy myös joskus kun suutin isompi kuin lanka.
Mikä ilmiö tässä tapahtuu? Kävin ihan mittailemassa omasta koneesta (eri merkki) niin langan ja syöttörullien/koneen rungon välillä ei ole jännitettä, eli ei langan siellä syöttölaitteen tienoilla pitäisi kuumentua missään tapauksessa.
Jostain välistä on nyt eriste rikki, virtaa ei saa kulkea syöttörullien ja langaan välillä. Siitä porsii kohta langansyöttömoottorikin, jos virta pääsee akselin/laakereiden kautta maihin.
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Lister kirjoitti: To Marras 05, 2020 3:36 pm
Mutteriuuno kirjoitti: To Marras 05, 2020 2:39 pm
masankp kirjoitti: Pe Loka 30, 2020 7:51 am Kosketussuutin varmaan vähä likanen, kun on ollu käyttämättömänä, lanka on maadottanut sitten vetorullista. Noin käy myös joskus kun suutin isompi kuin lanka.
Mikä ilmiö tässä tapahtuu? Kävin ihan mittailemassa omasta koneesta (eri merkki) niin langan ja syöttörullien/koneen rungon välillä ei ole jännitettä, eli ei langan siellä syöttölaitteen tienoilla pitäisi kuumentua missään tapauksessa.
Jostain välistä on nyt eriste rikki, virtaa ei saa kulkea syöttörullien ja langaan välillä. Siitä porsii kohta langansyöttömoottorikin, jos virta pääsee akselin/laakereiden kautta maihin.
Pitääpä tutkia kun seuraavan kerran käyn mökillä päin. Joskus oli sellainen vika, että metallinen lanakkela pääsi jostain kohtaa koekettamaan runkoon.
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

valtsu864 kirjoitti: To Marras 05, 2020 4:07 pm Joskus oli sellainen vika, että metallinen lanakkela pääsi jostain kohtaa koekettamaan runkoon.
En ole sähkömies, mutta mielestäni tuon ei pitäisi olla mikään ongelma. Pähkäilyjeni tueksi kävin taas mittaamassa omasta koneesta, että hitsausmaadoitusjohto ei ole yhteydessä koneen runkoon. Keskustelun aloittajan konessa vaikuttaisi niin oleva kun hitsaa langan ja syöttörullan välissä.
janne
Viestit: 1045
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja janne »

Mutteriuuno kirjoitti: To Marras 05, 2020 4:38 pm En ole sähkömies, mutta mielestäni tuon ei pitäisi olla mikään ongelma. Pähkäilyjeni tueksi kävin taas mittaamassa omasta koneesta, että hitsausmaadoitusjohto ei ole yhteydessä koneen runkoon. Keskustelun aloittajan konessa vaikuttaisi niin oleva kun hitsaa langan ja syöttörullan välissä.
Koneen runko taitaa toki olla yhteydessä maahan PE-johtimen kautta, ja jos myös työkappale maadoittuu esim. metallisen hitsuupöydän kautta niin silloinhan yhteys löytyy maadoitusklipsistä koneen runkoon..
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja masankp »

janne kirjoitti: To Marras 05, 2020 5:36 pm
Mutteriuuno kirjoitti: To Marras 05, 2020 4:38 pm En ole sähkömies, mutta mielestäni tuon ei pitäisi olla mikään ongelma. Pähkäilyjeni tueksi kävin taas mittaamassa omasta koneesta, että hitsausmaadoitusjohto ei ole yhteydessä koneen runkoon. Keskustelun aloittajan konessa vaikuttaisi niin oleva kun hitsaa langan ja syöttörullan välissä.
Koneen runko taitaa toki olla yhteydessä maahan PE-johtimen kautta, ja jos myös työkappale maadoittuu esim. metallisen hitsuupöydän kautta niin silloinhan yhteys löytyy maadoitusklipsistä koneen runkoon..
Näin se tekee. Mulla on italialainen invertteri jossa on suojamaa kytketty maakaapelin kans ja olen siitä informoinut muutamia sahköammattilaisia, että on laiton laite, eivät välittäneet siitä. On nimittäin erittäin vaarallinen tulipalon kannalta, jos esim. sorvissa hitsaa kappaletta ja maajohto ei saa kontaktia, niin maadottaa sitten sorvin suojamaan kautta. Saattaa seinän välissä alkaa suojamaajohto kärytä. Kerran se kävi jo korjattavana kun verkkojohdosta sulas kevi, olivat laittaneet vaan uuden paksumman verkkojohdon. En tiedä mihin tuosta olis pitänyt ilmoittaa, että olisivat laittaneet myyntikieltoon nuo halvat makaroonien tekemät.
-Masa-
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

masankp kirjoitti: To Marras 05, 2020 6:42 pm En tiedä mihin tuosta olis pitänyt ilmoittaa, että olisivat laittaneet myyntikieltoon nuo halvat makaroonien tekemät.
Tukesille
https://tukes.fi/ilmoita-vaarallisesta/ ... palvelusta
MF 4245 -98
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Jokos tämä selvisi? Minusta tuossa on virtapunos kolvin ja syöttölaitteen väliltä poikki, tai murtunut niin ohueksi että virta yrittää kulkea myös langan kautta. Syöttömoottoripaketti on eristetty rungosta ja on samassa potentiaalissa virtasuuttimen kanssa. Tai sitten virta ei siirry pikaliittimeen tai sen läpi. Virranhan kuuluu siirtyä hitsauslankaan vasta virtasuuttimessa, eikä kulkea lankaa pitkin koneelta.
Microsoft- vapaa vyöhyke
pepe
Viestit: 170
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:27 pm
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja pepe »

Ropottaja kirjoitti: Su Marras 08, 2020 11:14 am Jokos tämä selvisi? Minusta tuossa on virtapunos kolvin ja syöttölaitteen väliltä poikki, tai murtunut niin ohueksi että virta yrittää kulkea myös langan kautta. Syöttömoottoripaketti on eristetty rungosta ja on samassa potentiaalissa virtasuuttimen kanssa. Tai sitten virta ei siirry pikaliittimeen tai sen läpi. Virranhan kuuluu siirtyä hitsauslankaan vasta virtasuuttimessa, eikä kulkea lankaa pitkin koneelta.
Muistan parikertaa korjanneeni Kempin LMP typin kolvia missä virtakaapeli on ikään kuin sukkamaisena punoksena ja hiertynyt poikki siitä kädensijan takaa.
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

pepe kirjoitti: Su Marras 08, 2020 12:45 pm
Ropottaja kirjoitti: Su Marras 08, 2020 11:14 am Jokos tämä selvisi? Minusta tuossa on virtapunos kolvin ja syöttölaitteen väliltä poikki, tai murtunut niin ohueksi että virta yrittää kulkea myös langan kautta. Syöttömoottoripaketti on eristetty rungosta ja on samassa potentiaalissa virtasuuttimen kanssa. Tai sitten virta ei siirry pikaliittimeen tai sen läpi. Virranhan kuuluu siirtyä hitsauslankaan vasta virtasuuttimessa, eikä kulkea lankaa pitkin koneelta.
Muistan parikertaa korjanneeni Kempin LMP typin kolvia missä virtakaapeli on ikään kuin sukkamaisena punoksena ja hiertynyt poikki siitä kädensijan takaa.
En ole käynyt nyt mökillä päin, mutta katsotaan tulevalla viikolla tuleeko käytyä. Tuossa minun mikissä polttimena on MT25. Pitääpä tutkia onko kuparisukan kunto.
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Kävin tänään tutkimassa mikkiä. Eli kysymyksessähän on Kemppi Kempomat 230. Ostettu ueita kymmeniä vuosia sitten käytettynä ilman hitsauspoltinta. Hankin siihen Kempin MT25 polttimen ja käyttänyt n. 10-15 lenkakelaa. Polttimen punosjohto vaikuttaisi olevan kunnossa ainakin vastusmittarilla mitattuna. Katsoin 4 napaisen sähkökaapelin kytkennän ja kytketty pistotulpaan niin, että vaiheisiin 3 johtoa ja suojamaahan kelta/vihreä. Koneen puolella keta/vihreä runkoon.
Langansyöttölaite eristetty rungosta, mutta lankakelan akseli ja lanka yhteydessä runkoon kun on metallikela. Tuo varmaan aiheutti langan sulamisen syöttörullien edestä, jos/ja kun virtasuuttimen kautta ei virta siirtynyt lankaan. :?: :roll:
Kuva
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Mig:n lanka kuumeni väärästä paikkaa

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Mun muistikuvan mukaan noissa on aina ollut kelan akselilla muovinen muhvi ja kelan lukitus. Puuttuiskohan sulta semmoinen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 42 vierailijaa