Scania DS14 06 moottorin kunnostus - Nyt se pelaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Scania DS14 06 moottorin kunnostus - Nyt se pelaa

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tuollaisia romumoottoreita tuli pari hankittua.

Kunnostuskelpoisesta on kampiakseli kulunut tämän näköiseksi:

http://img49.imageshack.us/my.php?image=kuva011if2.jpg

Toisessa moottorissa on kauloiltaan virheetön kampiakseli, jopa laakeriliuskat olivat hyvät. Tämä moottori on kuitenkin ampunut männän ja sylinteriputken pihalle täysillä kierroksilla kiertokangen katkettua. Reikiä on tullut lohkoon vähän joka suuntaan.

http://img244.imageshack.us/my.php?image=kuva023fk3.jpg

Kysymys onkin, kumpaa rautaa käyttäisin. Meneekö kampiakseli pilalle tuollaisessa räjähdyksessä. Entäs, kehtaako tuollaista kulunutta kampiakselia käyttää ilman koneistusta. Laakerikaulojen pinta on muuten hyvä, mutta kulunut.
Viimeksi muokannut Velu, Su Touko 02, 2010 9:07 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
nokiotta
Viestit: 108
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 1:07 pm
Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

itse käyttäisin ehyen moottorin kampiakselin hiomossa. tuollainen kiertokangen katkeaminen jättää herkästi särön akseliin, joka sitten voi poikia jälkeenpäin akselin katkeamisena.
VOLVO T 22, 3*MAJOR, ZETOR 3511, URSUS. BELARUS, JUNE, Fiat 600, FIAT 450DT 4, VOLVO 408, Iveco 120, Valmet 700
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Scania DS14 06 moottorin koneremontti

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:Tuollaisia romumoottoreita tuli pari hankittua.

Kunnostuskelpoisesta on kampiakseli kulunut tämän näköiseksi:

http://img49.imageshack.us/my.php?image=kuva011if2.jpg

Toisessa moottorissa on kauloiltaan virheetön kampiakseli, jopa laakeriliuskat olivat hyvät. Tämä moottori on kuitenkin ampunut männän ja sylinteriputken pihalle täysillä kierroksilla kiertokangen katkettua. Reikiä on tullut lohkoon vähän joka suuntaan.

http://img244.imageshack.us/my.php?image=kuva023fk3.jpg

Kysymys onkin, kumpaa rautaa käyttäisin. Meneekö kampiakseli pilalle tuollaisessa räjähdyksessä. Entäs, kehtaako tuollaista kulunutta kampiakselia käyttää ilman koneistusta. Laakerikaulojen pinta on muuten hyvä, mutta kulunut.
Tottakai akseli hiontaan jos on kulunut ja särötarkastukseen kanssa.

Vastapainot on irroitettava ennenkuin akseli voidaan hioa. Voit irroittaa ne itse, mutta muista merkitä ne, että tiedät mihinkä laitat uudelleen kiinni.
Pulteissa on varmaan pieni puikolla tuikattu lukitusnökäre, jonka joutuu vingulla hiomaan pois.

Kun asennat vastapainoja muista vetää ne momenttiinja uusia pultit. Muuten ne lentää lohkonkyljestä ulos. Niin ja se lukitus. Tuikka pieni nökäre puikolla ja hakkaa kuona hyvin pois. Pulttia ei saa lämmittää liikaa koska silloin siitä lähtee jännitys.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Scania DS14 06 moottorin koneremontti

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:Tuollaisia romumoottoreita tuli pari hankittua.

Kunnostuskelpoisesta on kampiakseli kulunut tämän näköiseksi:

http://img49.imageshack.us/my.php?image=kuva011if2.jpg

Toisessa moottorissa on kauloiltaan virheetön kampiakseli, jopa laakeriliuskat olivat hyvät. Tämä moottori on kuitenkin ampunut männän ja sylinteriputken pihalle täysillä kierroksilla kiertokangen katkettua. Reikiä on tullut lohkoon vähän joka suuntaan.

http://img244.imageshack.us/my.php?image=kuva023fk3.jpg

Kysymys onkin, kumpaa rautaa käyttäisin. Meneekö kampiakseli pilalle tuollaisessa räjähdyksessä. Entäs, kehtaako tuollaista kulunutta kampiakselia käyttää ilman koneistusta. Laakerikaulojen pinta on muuten hyvä, mutta kulunut.
Jos kasaat koneen muista myös uusia nokka-akselin laakerit muuten tulee öljynpaineongelma. Se etummainen hela on Scaniassa aina väljä ja päästtä paineet pihalle.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Entäs jos tutkisin tuon räjähtäneen koneen akselin tunkeumanesteellä. Sillähän saisin kaikki säröt selville? Jotenkin vain hirvittää, jos siinä on jokin piilevä vika ja sitten jysähtää. On käynyt tuon kuluneen akselin hionta kyllä mielessä.

Nokka-akselin laakerit tarkastetaan. Kiitos vihjeestä.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:Entäs jos tutkisin tuon räjähtäneen koneen akselin tunkeumanesteellä. Sillähän saisin kaikki säröt selville? Jotenkin vain hirvittää, jos siinä on jokin piilevä vika ja sitten jysähtää. On käynyt tuon kuluneen akselin hionta kyllä mielessä.

Nokka-akselin laakerit tarkastetaan. Kiitos vihjeestä.
Jos sulla sitä särötarkastusainett on niin ja tiedät kupletin juonen , niin voit ihan hyvin tarkistaa.

Akseli vaan puhtaaksi öljystä( siis todells puhtaaksi) sitten levität pensselillä sitä punaista lientä ja annat hieman kuivahtaa. Tämän jälkeen valkoista lientä päälle ja koputtelet akselia moskulalla joka puolelta, ei kuitenkaan laakerin kauloista, ettei tule jälkiä.

Jos akselissa on särö, niin punainen aine tulee valkoisen läpi aivan kuin hiuksella vedetty viiva. tai särön muoto sen viivan määrää.

Jos et missään näe ko punaista juovaa, niin voidaan olettaa okselin olevan ehjä.

Katso, että kampiakselin etupään kiilaurat ovat hyvät aikä nokkapyörä ole elänyt akselilla. Tarkista myös takapään vauhtipyörän laani, että ei ole elänyt.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scania DS14 06 moottorin koneremontti

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Velu kirjoitti:Tuollaisia romumoottoreita tuli pari hankittua.
Asian vierestä. Sivultasi Velu aukeaa jokin vaikeasti suljettava Partypoker pop-up, lienet tietoinen?
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Scania DS14 06 moottorin koneremontti

Viesti Kirjoittaja Velu »

Vääräkoski kirjoitti:
Velu kirjoitti:Tuollaisia romumoottoreita tuli pari hankittua.
Asian vierestä. Sivultasi Velu aukeaa jokin vaikeasti suljettava Partypoker pop-up, lienet tietoinen?
Ei minulla vain aukea. Siis tuolta imageshackistäkö?

Tuli tuossa tutkittua työpaikan antimia ja siellä on mahdollisuus tutkia säröt magneetilla. Löytyy myös aineen sisäiset viat. Pitää tosiaan ensin mitata tuo akseli ja jos se on hyvä niin sitten katsotaan nuo säröt. Eiköhän jommasta kummasta tule ihan kelpo akseli tuohon koneeseen.

Kiertokankiin voisi kenties soveltaan tuota tunkeumaväriä. Pystyykö kotikonstein mittaamaa niiden suoruutta? Yksi kanki saattaa hyvinkin olla mutkalla.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scania DS14 06 moottorin koneremontti

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Velu kirjoitti:
Vääräkoski kirjoitti:
Velu kirjoitti:Tuollaisia romumoottoreita tuli pari hankittua.
Asian vierestä. Sivultasi Velu aukeaa jokin vaikeasti suljettava Partypoker pop-up, lienet tietoinen?
Ei minulla vain aukea. Siis tuolta imageshackistäkö?
Sieltä.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Scania DS14 06 moottorin koneremontti

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:
Vääräkoski kirjoitti:
Velu kirjoitti:Tuollaisia romumoottoreita tuli pari hankittua.
Asian vierestä. Sivultasi Velu aukeaa jokin vaikeasti suljettava Partypoker pop-up, lienet tietoinen?
Ei minulla vain aukea. Siis tuolta imageshackistäkö?

Tuli tuossa tutkittua työpaikan antimia ja siellä on mahdollisuus tutkia säröt magneetilla. Löytyy myös aineen sisäiset viat. Pitää tosiaan ensin mitata tuo akseli ja jos se on hyvä niin sitten katsotaan nuo säröt. Eiköhän jommasta kummasta tule ihan kelpo akseli tuohon koneeseen.

Kiertokankiin voisi kenties soveltaan tuota tunkeumaväriä. Pystyykö kotikonstein mittaamaa niiden suoruutta? Yksi kanki saattaa hyvinkin olla mutkalla.
On se kankien suoruuden tarkistaminen kotikonsteilla lähes mahdoton tehtävä. Siinä kun pitäisi tarkistaa onko silmät linjassa ja sitten vielä onko kanki pyörimis-suunnassaankin suora.

Kun näin paljon ajeteusta moottorista on kyse on myös kiertokankien yläpäitten helat vaihdettava ja tämä on aika kinkkinen homma näihin kiilapäisiin kankiin.Joten vie koneistamolle suosiolla.
Koneistamolla tarkoitan moottorikorjaamoa. Siellä vaihdetaan helat, tarkistetaan kankin suoruus,hoonataan helat ja lisäksi ,jos on aihetta niin hoonalla poistetaan kankien alapäihin (puolikkaitten saumanvaiheille kertynyt sähköinen metallinsiirtymä ja lisäksi mitataan kankenlaakerin pesäkkeen koko ja tarvittessa koneistetaan oikeaan kokoon.

Siis ei kannata riskeerata mitään kun alkaa tehdä koneremonttia.
Oletko muuten kysellyt osapakettien hintoja? Tällaisen Scanian koneremontti maksaa useimpia mummon kymppitonneja.
Siihen kun ei kannata laittaa vanhoja sylinteriputkiakaan. Jos laittaa ja vaikka hoonaa, niin öljysyöppö siitä tulee. Putket jäävät hoonaamisesta huolimatta aina hieman kartioiksi ja soikeiksi. Muutaman tuhannen ajon jälkeen männänrenkaat asettuvat hoonatuissa putkisa samaan asentoon, toisinsanoen renkaat pyörähtävät vähitellen sellaiseen asentoon, että kaikkien katkosraot ovat samalla kohdalla ja sitten kuluu öljyä. Tämä on nähty niin monta kertaa.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Laakerit, putket, männät ja kannentiivisteet maksavat 1380€. Ei noissa putkissa ollut ollenkaan kulumaa, vielä näkyi hoonauskuviokin kokomatkalta. Männät olivat muuten mitoissaan, mutta ylimpään rengasuraan oli tullut vähän lisää välystä. Se ei ole hyvä.

Koska tämä ei tule autokäyttöön, niin en tee tästä uutta vastaavaa. Hyvä käyttökunto riittää. Näillä näkymin uusin vain laakerit. Yläpään kuntoa tutkin myöhemmin.

Pitää viedä ilmeisesti pari kankea koneistamoon, siis haljeessa pytyssä oleva ja pari varaosa kankea. Haljenneessa pytyssä oleva kanki on luultavasti saanut vesi-iskun, joten se voi hyvinkin olla kiero. Samalla selviää tuo helojen kuntokin.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:Laakerit, putket, männät ja kannentiivisteet maksavat 1380€. Ei noissa putkissa ollut ollenkaan kulumaa, vielä näkyi hoonauskuviokin kokomatkalta. Männät olivat muuten mitoissaan, mutta ylimpään rengasuraan oli tullut vähän lisää välystä. Se ei ole hyvä.

Koska tämä ei tule autokäyttöön, niin en tee tästä uutta vastaavaa. Hyvä käyttökunto riittää. Näillä näkymin uusin vain laakerit. Yläpään kuntoa tutkin myöhemmin.

Pitää viedä ilmeisesti pari kankea koneistamoon, siis haljeessa pytyssä oleva ja pari varaosa kankea. Haljenneessa pytyssä oleva kanki on luultavasti saanut vesi-iskun, joten se voi hyvinkin olla kiero. Samalla selviää tuo helojen kuntokin.
Onpa ihmeen edulliset hinnat. Minkä merkkiset putket ja männät on?

Laita myös öljypumppu kuntoon, siinä on yleensä aina kulumavikaa, varsinkin laakeriholkeissa, joten ne on syytä vaihtaa.

Tämä osapakettin hinta hämää, eihän siinä ole vielä akselitiivisteitten, eikä kampiakselin takapään korjausholkin hintaa. Eikä myöskään öljypumpun tiivistesarjaa. Mitenkäs vesipumppu, turbo ja kompressori?

Onko pakosarjat ehjät?

Muista myös tarkistaa nokka-akseli, yleesä Scaniassa on sortuneita nokkia ja hakkaantuneita nostajia. Öljynjäähdytin on yleesä murheenkryyni, se tahtoo aina vuotaa joko ulos tai sisäänpäin. Kun kasaat tee vesipainekoe öljynjäähdyttimelle.

Jokopään välipyörien laakerit on syytä tarkistaa huolellisesti, niissä on usein laakerivikaa, siis laakeripinta on syöpynyt.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Koivusen tavaraa nuo kai ovat, en kysynyt sen tarkempaan. Selvittelen sitten, kun tilaan tavaraa.

Pitääpä jakopää käyttää auki. Katsotaan riittääkö kahden koneen osat yhteen ehjään.

Ihan hyvä saada tietoa tarkistettavista paikoista nyt kun kone on vielä levällään. Scanian koneita en ole aikaisemmin purkanut, joten tieto on tervetullutta.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:Koivusen tavaraa nuo kai ovat, en kysynyt sen tarkempaan. Selvittelen sitten, kun tilaan tavaraa.

Pitääpä jakopää käyttää auki. Katsotaan riittääkö kahden koneen osat yhteen ehjään.

Ihan hyvä saada tietoa tarkistettavista paikoista nyt kun kone on vielä levällään. Scanian koneita en ole aikaisemmin purkanut, joten tieto on tervetullutta.
Joskus on ollut vinkkelikone takimmaisesta runkopukista halki, vilkaise sitä sillä silmällä.

Ota myös pääjakokanavan roput auki, että saat pestyä kanavan kunnolla. Pese myös kampiakselin kanavat hyvin, niissä on ylensä pikeentynyttä öljyä, siis sitä sama tavaraa kun öljylingossa.

Puhdista huolellisesti sylinteriputkien O- renkaitten pesäkkeet,siis oikein hiomapaperin kanssa. Samoin syl. putken olake lohkosta.

Tarkista,että putken olakkeet lohkossa ovat ehjät, usein on särössä. Tee nämä toimenpiteet ennen kuin tilaat osia, saattaa nimittäin käydä niin, että lohko menee romuihin.

Tarkista myös lohko kansien kohdalta,sillä näiltä kohdin on lohko usein elänyt ja vaatii laanauksen.

Mittaa syl. putkien korkeus lohkon laanista.

Mittaa myös mäntien lakikorkeus. Jos jäävät alle toleranssin, niin ei lähde käyntiin kunnolla. Jos ovat liian pitkät, niin männät käyvät kansiin kiinni.

En tiedä kuinka paljon olet moottoriremontteja tehnyt, mutta koskaan ei voi remonttia tehdä mittaamatta näitä juttuja.

Tai voi tehdä ja voi tehdä sen saman uudelleen, mutta se syö miestä.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Nuo pääöljykanavan roput löytynevät siisä jakopäänkopan ja kytkinkopan alta? Tässä pitää ehdottomasti puhdistaa. On ollut öljylinko irti taivasalla, joten varmasti on likaa öljykanavissa.

Kiinnostaisi tietää, paljonko kärsii olla kammenkauloissa kulumaa, että ovat vielä käyttökelpois? Tuosta asiasta olen kuullut hyvin erilaisia näkemyksiä, mutta kiinnostaisi tietää suurin käyttökelpoinen kuluma satasissa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Päivitetäämpä tätä hommaa. Koneestä on nyt savut otettu..

Kuva

Ensin tuli savua vain kaapeleista. Kun viimeinenkin 35-neliöinen kaapeli vaihtui 50-neliöiseen, alkoi pakoputkestakin tulla savua. Alku oli tosin vähän hankala, kuten aina, mutta kun ilmat poistuivat järjestelmästä, niin lähtee todella herkästi käyntiin. Ventiilikopat puuttuvat koekäytössä, koska tarkistin, että öljy varmasti nousee keinuvivuille.


Tilanne on nyt tämä.

Kuva

Kone käy tasaisesti ja käynnistyy välittömästi. Ainoa huolenaihe on vähän heikot öljynpaineet, noin 1 bar tyhjäkäynnillä kylmänä. Kierroksilla paineet nousevat. Kampiakseli oli toki kulunut, mutta huonommallakin on kuulema paineet saatu. Tiedän toki ottaneeni tässä kohti tietoisen riskin. Paineensäätöventiiliin on tarkoitus kurkistaa, jos se olisi jumittunut raolleen. Mistä muualta tuo voisi hukava paineita? Kurkistelin hydraulipumpun reiästä jakopäähän, siellä tuntuu olevan öljyä reilusti liikkeellä, vähän turhankin reilusti.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:Päivitetäämpä tätä hommaa. Koneestä on nyt savut otettu..

Kuva

Ensin tuli savua vain kaapeleista. Kun viimeinenkin 35-neliöinen kaapeli vaihtui 50-neliöiseen, alkoi pakoputkestakin tulla savua. Alku oli tosin vähän hankala, kuten aina, mutta kun ilmat poistuivat järjestelmästä, niin lähtee todella herkästi käyntiin. Ventiilikopat puuttuvat koekäytössä, koska tarkistin, että öljy varmasti nousee keinuvivuille.


Tilanne on nyt tämä.

Kuva

Kone käy tasaisesti ja käynnistyy välittömästi. Ainoa huolenaihe on vähän heikot öljynpaineet, noin 1 bar tyhjäkäynnillä kylmänä. Kierroksilla paineet nousevat. Kampiakseli oli toki kulunut, mutta huonommallakin on kuulema paineet saatu. Tiedän toki ottaneeni tässä kohti tietoisen riskin. Paineensäätöventiiliin on tarkoitus kurkistaa, jos se olisi jumittunut raolleen. Mistä muualta tuo voisi hukava paineita? Kurkistelin hydraulipumpun reiästä jakopäähän, siellä tuntuu olevan öljyä reilusti liikkeellä, vähän turhankin reilusti.
Muistaakseni mainitsin öljypumpun kunnostamisesta.Se on aina paljonajetussa scaniassa kulunut.

Eräs mainitsemani seikka oli nokka-akselin laakerivälykset. Scaniassa on aina etummainen nokka hela väljä.

Kampiakselin kuluneisuus on yksi syy huonoihin paineisiin.

Turbon laakerointi.

Kirjoituksestasi päätellen: pitää varmaan avata öljynpaineventtiili. Olet oikaissut remonttihommissasi, jos et niin tärkeää osaa kuin öljynpaineventtiiliä ole tarkistanut.

Ei millään pahalla, mutta hyvät miehet yleensä tekevät remontin varmanpäälle, he tekevät sen moneen kertaan (vitsi)
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

En sanoisi tätä koneremotiksi, vaan pelkästään korjaukseksi. Tässä kun ei ollut uutta vastaava tekemässäkään. Paineensäätöventiili on helppo tarkistaa nytkin. Kun en lähtenyt koneremonttia tekemään, niin kasasin sitä sillä linjalla, että sitä mitä se ei ole ennenkään sairastanut, ei se sairasta korjauksen jälkeenkään. Ei nimittäin ole pikku homma avata scanian jakopäätä. Päätin tutkia sen vasta tarvittaessa. Toinen syy on se, että ei ainakaan kajaanilaisesta moottorikoneistamosta saa nokka-akseliin heloja edes tilaamalla. Kysyin kyllä asiaa. Kun ei uutta osaa saa, niin arvelin että saa entinen kelvata. Nokka-akselin etuhela on kyllä ihan mahdollinen. Jakopäässä tuntui nimittäin öljyä virtaavan sieltä suunnalta reilunlaisesti.

Tutkitaan tilannetta. Tällä koneella kun ei ole minnekään kiirettä, vaan on tulossa aikanaan omien harrastuksien iloksi. Harrastusvehkeissä kun painaa tuo kustannuspuolikin jotain, työtunnit eivät ole niin ratkaisevia - hommaa tehdään kun sattuu kiinnostamaan.

Seuraavana on tutkittavana paineensäätöventiili. Pitää vain käydä ostamassa 19mm kk-avain. Sitä en ole vielä koskaan tarvinnut. Nuo paineet on sinällään ihan riittävät. Ei ole nimittäin ollenkaan harvinaista, että scanian koneessa on tyhjäkäyntillä paineet alhaiset, mutta silti kone toimii aktivikäytössä satojatuhansia ilman remonttia.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
sytty
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sytty »

ei cumminsinkaan paineet ole tyhjäkäynnillä tuon kummemmat
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:En sanoisi tätä koneremotiksi, vaan pelkästään korjaukseksi. Tässä kun ei ollut uutta vastaava tekemässäkään. Paineensäätöventiili on helppo tarkistaa nytkin. Kun en lähtenyt koneremonttia tekemään, niin kasasin sitä sillä linjalla, että sitä mitä se ei ole ennenkään sairastanut, ei se sairasta korjauksen jälkeenkään. Ei nimittäin ole pikku homma avata scanian jakopäätä. Päätin tutkia sen vasta tarvittaessa. Toinen syy on se, että ei ainakaan kajaanilaisesta moottorikoneistamosta saa nokka-akseliin heloja edes tilaamalla. Kysyin kyllä asiaa. Kun ei uutta osaa saa, niin arvelin että saa entinen kelvata. Nokka-akselin etuhela on kyllä ihan mahdollinen. Jakopäässä tuntui nimittäin öljyä virtaavan sieltä suunnalta reilunlaisesti.

Tutkitaan tilannetta. Tällä koneella kun ei ole minnekään kiirettä, vaan on tulossa aikanaan omien harrastuksien iloksi. Harrastusvehkeissä kun painaa tuo kustannuspuolikin jotain, työtunnit eivät ole niin ratkaisevia - hommaa tehdään kun sattuu kiinnostamaan.

Seuraavana on tutkittavana paineensäätöventiili. Pitää vain käydä ostamassa 19mm kk-avain. Sitä en ole vielä koskaan tarvinnut. Nuo paineet on sinällään ihan riittävät. Ei ole nimittäin ollenkaan harvinaista, että scanian koneessa on tyhjäkäyntillä paineet alhaiset, mutta silti kone toimii aktivikäytössä satojatuhansia ilman remonttia.
Se kilo kylmänä tyhjäkäynnillä on vähän. Jos se olisi kuumana ,niin sitten se riittäisi nipin napin.
Kun öljy lämpiää, niin siellä ei käytännössä ole painetta.

Korjasitko öljypumpun?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarski80, monni, rokkimatti ja 37 vierailijaa