Peräkärry kuomulla ja kipillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Respo on ainakin hyvä. Parhaaksi en uskalla kehua kun en varmaan kaikkia ole kokeillut. :D
Mulla on tuollainen 325x150cm kokoinen metrisellä kuomulla varustettu Respo ollut ajossa reilut 10v ja ei voi kun kehua. On tukeva ja jämäkkä, kestää kuormaa hyvin ja on hyvä vetää. Muuta vikaa ei oo ollut kuin että pari polttimoa on mennyt. Sinkkipinta on vielä siisti ja lavalukot yms ruosteettomat vaikka on vedetty talvisinkin suolatuilla teillä. Toki asiaa auttaa että oon sen edes joskus pessyt.
Jos jotain muuttaisin niin seuraavaan ostaisin myös etulaitaan vaneroinnin / ajosilta vahvistuksen.
odin56
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 4:09 am
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja odin56 »

Aku kärryn valikoimista vois mahdollisesti löytyä...?? itsellä kokemusta sen verran että tällähetkellä on 4kpl jt-trailer kärryjä niittii ja pulttiliitoksilla, ovat veteliä ja heikoimpia sekä ruostuu herkästi.
1kpl jj-trailer 50cm laidoilla ja jaxal kuomulla, kevyt hitsaamallakasattu runko, ei vielä ruostetta ja muutenkin ihan ookoon oloinen. tonnin kuorma tulee mukavasti ettei jouset makaa pohjassa.
1kpl aku cp300-r/drop lavetti, siinä renkaat lavan alla joka kaventaa kärryn kokonaisleveyttä huomattavasti, todella jämäkkä runko ja siltin kevyt vaunu,on vääntökumijousilla mutta ei tunnu tyhjänäkään pomputtavan, mielestäni kärryistäni parhain ja tuskin ostan enään sellaisia kärryjä joissa renkaat tuulevat ohi lavan.

unohdin että on myös 1kpl jt motorsin lavetti kärryjä ja tuossa lokasuojat ja runko ovat laadukkaan oloiset ja paksumpaa materiaalia kuin jt tai jj trailerilla.
jkohvakk
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

IKH:n kärryä ei kannata ostaa, elleivät ole muuttaneet napojen kiinnitystä akseliputkeen turvallisemmaksi. Lukitseva pultti katkeaa ja riskinä että rengas napoineen irtoaa akselintumpin kanssa täydessä vauhdissa.

Minun kärryssä on molempien puolien lukituspultit katkenneet. Onneksi huomasin kummallakin kertaa peilistä ennen irtoamista, että rengas on lokasuojan ulkopuolella.

Nyt on molemmat lukittu kahdella läpipultilla ja tulee aina ennen ajoonlähtöä tarkastettua, että ne on vielä ehjät.

Mutta eiköhän niitä ole sellaisiakin, jotka eivät ole hengenvaarallisia tehtaalta lähtiessään.
Kauhanheiluttelija
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Nykyhinnoista en tiedä, mutta IKH-merkkinen on toiminut minulla ihan hyvin ja mm. istuttavia härpäkkeitä kuljeteltu. On vielä kaasujousikin (muistaakseni) hidastelemassa laskuja ja nostoja. Yleensä sisäkiinnityslenkkejä taitaa olla kaikissa vähän verrattuna esim. k-autoon. Toisessa avomallisessa (n. 25v ikäinen), niin takalaita on peltiä ja oli liian liukasta istuttavalle ruohonleikkurille, mutta vauhdilla meni ja nousi.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Kiinnityspisteitten määrää ja tukevuutta pidän myös tärkeänä. Vanhemmat IKH kärryt oli Majavan tekemiä, sitten tuli Niperen kärryjä ainakin, mitkä olivat jo kertaluokkaa säästetymmin tehtyjä. En tiedä kuka nykyään nuo IKH:lle tekee. Varmaan kilpailuttavat aika ajoin valmistajat.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jos Suomen yleisimmän Muuli peräkärryn haluaa, niin kannattaa pitää kiirettä.

"Suomalaisia perävaunuja valmistavan Juncarin toiminta Lapualla päättyy vuoden loppuun mennessä.
Samalla tiensä päähän tulee näillä näkymin Muuli-, Juncar- ja IKH-tuotemerkeillä valmistettujen perävaunujen ja venetrailereiden tuotanto."

https://yle.fi/a/74-20039181
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Naxxu
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

odin56 kirjoitti: Ma Syys 04, 2023 11:42 am
unohdin että on myös 1kpl jt motorsin lavetti kärryjä ja tuossa lokasuojat ja runko ovat laadukkaan oloiset ja paksumpaa materiaalia kuin jt tai jj trailerilla.
JJ-trailer on JT Motorsin tuotemerkki eli nuo sinun kaksi kärryä ovat samalta pajalta lähtöisin. JJ-trailerin pro mallit kokonaan hitsatulla rungolla kastosinkittyjä, s,m,l ja xl mallit hitsaamalla kasattu sinkitty kehä keskellä johon akseli ja aisa kiinnittyy, e mallit yrityskauppojen myötä heille tulleita kokonaan niittaamalla kasattuja peltiheikkejä kuten jt-trailer.
harkkokupari
Viestit: 321
Liittynyt: To Elo 10, 2023 2:19 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja harkkokupari »

Onko peräkärryyn saatavana joku toppari kun takalaidan avaat ja ajat koneen lavalle niin takalaidan kuomulukko on lytisty ?
odin56
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 4:09 am
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja odin56 »

omaan olen laittanut ketjut reunoihin että aukeaa vaakaasentoon ja takalaidan salpoihin voi laittaa sokat jos ei muuten pysy kiinni. Itse en ole sokkia vielä kaivannut enkä yhtään lukoa ole saanut ruttuun.
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Tuo takalaidan lukkojen sijainti on järjetön monessa kärryssä. Pikku ”fiilauksella” ne lukot olisi kyllä saatu sivulaitoihin kiinni, eikä tuotantokustannus olisi vieläkään järkyttävä.

Nykyisillään ne lukot murjoutuu paskaksi jo ensimäisen koneen kyytiin ajaessa, kun takalaita kipattuna makaa luonnollisesti maatavasten ja mikä kantaa kaiken kuorman….no ne hemmetin lukot tietenkin, kunnes murjoutuvat 0-tasoon ja alkaa itse laitaprofiilikin osallistua kuorman kantoon :evil:
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

korsteeni kirjoitti: Ke Syys 06, 2023 4:06 pm Tuo takalaidan lukkojen sijainti on järjetön monessa kärryssä. Pikku ”fiilauksella” ne lukot olisi kyllä saatu sivulaitoihin kiinni, eikä tuotantokustannus olisi vieläkään järkyttävä.

Nykyisillään ne lukot murjoutuu paskaksi jo ensimäisen koneen kyytiin ajaessa, kun takalaita kipattuna makaa luonnollisesti maatavasten ja mikä kantaa kaiken kuorman….no ne hemmetin lukot tietenkin, kunnes murjoutuvat 0-tasoon ja alkaa itse laitaprofiilikin osallistua kuorman kantoon :evil:
Sattumalta aamulla tuli netissä vastaan käytetty Respo 330 cm lavalla. Hinnan sai soviteltua mielestäni kohtuulliseen 1290 €. Onhan tuossa kuomussa pari halkeamaa, mutta muuten siisti kärry. Hain parin tunnin ajomatkan päästä ja illalla vielä vietiin emännän entinen mönkijä uudelle omistajalle. On kyllä todella mukava kärry vetää. Runko näkyy olevan tukeva ja hyvässä sinkistä. Tässä muuten nuo takalaidan lukot on sijoitettu sivuun, samoin taitaa olla mm. Majavassa, en ymmärrä miksi osassa kärryjä ovat takalaidan puolella... Tällaisen kippiruuvin ajattelin hankkia
https://www.hammer.fi/auto-ja-tyokoneta ... escription helpottaisi klapisäkkien kiskomista alas kärrystä. Onko kellään kokemusta tällaisesta?
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Otin kippiruuvin tuohon kärryyn, ja se on hyvä. Käytän eniten silloin kun pitää työntää jotakin tasoa pitkin jotakin pyöriilä kulkevaa. Kun ruuvaa lavan takapään maahan asti, ei ole klappia eikä mitään. Aukinainen kuomu jonkin verran estää kippiruuvin veivausta, se on miinusta.

-SS-
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Minulla on vain pumput Muulin kipissä. Kun yksin työntää moottoripyörän kärryyn, niin tasapainopisteessä lava laskeutuu kohtuullisen pehmeästi alas. Vaikea olisi yksin kuormata painavaa moottoripyörää, jos lava jäisi kuormattuna pystyyn. Kelkkahommiin voisi sopia.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
harkkokupari
Viestit: 321
Liittynyt: To Elo 10, 2023 2:19 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja harkkokupari »

e
Eikö kippiruuviksi kävis esim ladan tunkki?
VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Aakku kirjoitti: Ti Syys 05, 2023 7:59 am Jos Suomen yleisimmän Muuli peräkärryn haluaa, niin kannattaa pitää kiirettä.

"Suomalaisia perävaunuja valmistavan Juncarin toiminta Lapualla päättyy vuoden loppuun mennessä.
Samalla tiensä päähän tulee näillä näkymin Muuli-, Juncar- ja IKH-tuotemerkeillä valmistettujen perävaunujen ja venetrailereiden tuotanto."

https://yle.fi/a/74-20039181
https://muuli.fi/ajankohtaista

Majava group näkyy ostaneen muulin ja jucarin tuoteoikeudet. Eli varmasti uusia muuleja näkyy jatkossakin tien päällä. Herää kysymys, mahtaako Muuli olla jatkossa Majavan halpisbrändi, vai tekevätkö jatkossa nykyistä Majavaa myös Muulin tarroilla.

Tulin tuossa kesällä ostaneeksi yhdestä konkurssipesästä projektiksi suhteellisen tuoreen, mutta melko huonosti pidetyn Muulin. Malli oli 1400 ja jotain kirjainta perässä. Sähköt siinä oli niin ja näin, pohjavaneri vaihtokunnossa, asiassa vääntymää, laakereista välystä yms. Laitoin viimeisen päälle kuntoon ja myin pois. Tuli siinä samalla tutustuttua pintaa syvemmältä Muulin sielunelämään, ja täytyy todeta, että onpahan Majavaan verraten melkoinen peltilelu. Verrokkina siis kymmenen vuotta vanhempi 5032, joka itsellä käyttövaununa. Muulissa kaikki materiaalivahvuudet ohuinta mitä on kehdattu laittaa, umpipalkkia ei missään muualla kuin akseli ja lavan alla 2kpl, johon jouset kiinnittyy. Päätylaidat semmoista vempulaa, että kun toisesta kulmasta alkaa nostaa asian päälle avattua laitaa, niin toinen kulma alkaa nousta vasta useamman sentin noston jälkeen. Osa pulttiliitoksista löysiä, ja popniittiliitoksista kaikki ne joihin jotain rasitusta oli kohdistunut (mm. kuormansidontalenkit, lavan kippilukkojen kiinnitys). Aisa kahdesta erillisestä pokatusta pellistä tehty, eli oli helppo purkaa ja oikoa prässissä, mutta varmasti menee solmuunkin todella helpolla. Pientä ruosteen rusehdustakin oli jo etulaidassa, eli sinkityksen laatukaan ei vakuuta.

Kovasti noita silti K-kauppa on myynyt. Varmaan osansa siinä, että Muulia saa liki joka kylästä, ja varmaan hintakin sopiva. Silti ei välttämättä olisi huono asia, jos rakenne uuden omistajan myötä muuttuisi peltiheikistä tuonne majavakärryn rakenteen suuntaan. Mutta toki voi olla, että Keskon hintapolitiikka edellyttää, että tehdään halvalla toista mallisarjaa rinnalla.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Nuo pulteilla ja niiteillä kasatut on niitä halpisversioita, eikä pidä verrata hitsattuun ja uittamalla sinkittyyn vesi tai kavioeläimeen. :wink:
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Muuli on mielestäni hyvä ja kestävä kärry, kunhan sitä ei lainaile.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Marras 11, 2023 10:25 am Nuo pulteilla ja niiteillä kasatut on niitä halpisversioita, eikä pidä verrata hitsattuun ja uittamalla sinkittyyn vesi tai kavioeläimeen. :wink:
Juuri näin. Oli kyllä tiedossa, että Muuli ei ihan sitä terävintä kärkeä laadullisesti edusta, mutta en olisi arvannut että se sentään noin hempula rakenteeltaan on. Tulipahan nyt kumminkin nähtyä, kun tein 'pura-kokoa"-operaation. En sitten tiedä, ovatko muut vastaavat pelti-pultti-popniitti -viritelmät mahdollisesti vielä heiveröisempiä. Ei ole omaa kokemusta eikä tuntumaa niihin, kun itselläni on ennen Majavaa ja tätä Muulia ollut vain ikivanha Kärppä (joka sekin oli upposinkitty ja +30 vuotiaana täysin ehjä ja kunnossa)

Olihan muulistakin aikanaan se kunnollinen Pro-malli, joka oli rakenteeltaan Majavaa, Respoa, Kärppää ja muita hitsaamalla kasattuna vaunuja vastaava. Sen valmistus vaan loppui jo vuosia sitten ja nykyiset Prot näkyvät olevan samaa peltiheikkiä kuin muutkin muulit.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: arsa, Jones2, VesQ, zukka ja 43 vierailijaa