Peräkärry kuomulla ja kipillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Universal Four
Viestit: 483
Liittynyt: 20.03.2014, 18:14
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Universal Four » 14.02.2020, 20:07

TunturiPappa kirjoitti:
11.02.2020, 22:52
Valmistaako yksikään paja vaunuja missä olisi kelvolline aisa? Nämä V-aisaiset on niin pahuksen kankeita kääntymään. Pitkällä veturilla vielä kostautuu kun ei saa vaunua kunnolla kulmaan.

Pitäisi koukku siirtää puolen metrin saikan päähän niin alkaisi homma sujua.
Kaikkea en ymmärrä, mutta kumminkin askarruttaa, että mistä se kärry tietää, että minkä muotoisella aisalla sitä peruutettaessa työnnetään.
Ja eihän sitä lähellekkään niin linkkuun voi muutenkaan peruuttaa, että aisa vastaisi puskuriin...oli se sitten suora tai v-mallinen. Minkään auton ohjausgeometria ei saa oikaistua kärryä enää niin linkusta.
Ja vielä kankeammaksi menee, jos aisaa vielä jatketaan.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.

TunturiPappa
Viestit: 3462
Liittynyt: 21.10.2008, 21:17
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » 14.02.2020, 20:45

Universal Four kirjoitti:
14.02.2020, 20:07
TunturiPappa kirjoitti:
11.02.2020, 22:52
Valmistaako yksikään paja vaunuja missä olisi kelvolline aisa? Nämä V-aisaiset on niin pahuksen kankeita kääntymään. Pitkällä veturilla vielä kostautuu kun ei saa vaunua kunnolla kulmaan.

Pitäisi koukku siirtää puolen metrin saikan päähän niin alkaisi homma sujua.
Kaikkea en ymmärrä, mutta kumminkin askarruttaa, että mistä se kärry tietää, että minkä muotoisella aisalla sitä peruutettaessa työnnetään.
Ja eihän sitä lähellekkään niin linkkuun voi muutenkaan peruuttaa, että aisa vastaisi puskuriin...oli se sitten suora tai v-mallinen. Minkään auton ohjausgeometria ei saa oikaistua kärryä enää niin linkusta.
Ja vielä kankeammaksi menee, jos aisaa vielä jatketaan.
Kärryn ei sitä tarvitse ymmärtää, kunhan kuski ymmärtää. Siinä on vissi ero voiko vetäjän ja vaunun välinen kulma olla 45 vai 90 astetta.
V-aisa ja pitkällä sojottava valojohto, niin kulma jää tuohon 45.
Mikäli vetäjässä on kääntyvät etupyörät oikenee se tuosta 90 asteen kulmasta myös. Et ehkä ole joutunut peruuttamaan ahtaissa paikoissa, jos et näe tarpeen vetäjällä tuommoiseen kulmaan päästä. Varsinkin U-käännös ahtaassa paikassa olisi eduksi saada peruutettua yli 90 asteen kulmaan.
Pitkä aisa helpottaa kuormatessa ja tekee vaunusta peruuttaessa rauhallisemman, mutta myös kankeamman. Pitkä peränylitys yhdessä pitkän aisan kanssa tekee yhdistelmästä toimivan, kun pitkällä perällä voi käydä "noukkimassa". Pitkästä aisasta on myös etua kun kuorman voi laittaa edemmäs.
Säädettävän mittaisen aisan kun laittaa pidempään asentoon, niin eipä sitä lyhyttä aisaa jää kaipaamaan niin kovin, että takaisin laittaisi.

Koitin olla sotkematta tähän kaksinivelisen yhdistelmän juttuja, joissa etummaiseen vaunuun kyllä pätee samat säännöt.
Utopiaa on joillekkin se että kaksinivelisessä voi vetäjä ja takavaunu liikkua eri suuntiin. Vaunu takaperin ja vetäjä etuperin. Mutta se menee jo aiheen ohi.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Volvo 740 GLE -84

Antsuko
Viestit: 197
Liittynyt: 17.03.2016, 09:55
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Antsuko » 14.02.2020, 20:55

TunturiPappa kirjoitti:
14.02.2020, 20:45
V-aisa ja pitkällä sojottava valojohto, niin kulma jää tuohon 45.
Täyttä höpöpuhetta..
Mikäli vetäjässä on kääntyvät etupyörät oikenee se tuosta 90 asteen kulmasta myös.
Ei oikene peruuttamalla esim. etuvetoisella pakulla, jossa on pienehkö takaylitys.

TunturiPappa
Viestit: 3462
Liittynyt: 21.10.2008, 21:17
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » 14.02.2020, 21:06

Antsuko kirjoitti:
14.02.2020, 20:55
TunturiPappa kirjoitti:
14.02.2020, 20:45
V-aisa ja pitkällä sojottava valojohto, niin kulma jää tuohon 45.
Täyttä höpöpuhetta..
Mikäli vetäjässä on kääntyvät etupyörät oikenee se tuosta 90 asteen kulmasta myös.
Ei oikene peruuttamalla esim. etuvetoisella pakulla, jossa on pienehkö takaylitys.
Tämä on kyllä ainoa paikka, missä jopa henkilökohtaiset kokemukset voidaan todeta vääriksi. Ja vielä ihan höpöhöpö puhetta.

Lyhyellä peränylityksellä vaatii kyllä yhden tai kaksi oikaisua välissä. Jotta kulma ei jatka jyrkkenemistä.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Volvo 740 GLE -84

EKo
Viestit: 1395
Liittynyt: 05.09.2015, 14:26
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja EKo » 14.02.2020, 22:29

PuuhaPate kirjoitti:
13.02.2020, 18:47
EKo kirjoitti:
13.02.2020, 18:19
zukka kirjoitti:
11.02.2020, 11:39
https://m.nettivaraosa.com/yritys/lakeu ... eky?page=1

Täältä pari tuttua on ostanut ja itsellä tuo 350x150 kokoinen 50cm laidoilla ja kuomulla on suunnitelmissa ostaa.
Nuo sopivat kevyeeseen harrastelukäyttöön, mutta ei yhtään raskaampaan hommaan.
Ainevahvuudet luokkaa puolet esim. Majavan vastaavista.

JT-TRAILER "S" LAVA 150X330X50 omapaino 245kg
Majava 5032 LJ + Jaxal 100cm 150 x 326x35 omapaino 220kg
Mistä ihmeellisestä kevytmateriaalista, alumiinista?, Majava on tehty kun sen materiaali
on luokkaa tuplat JT:n paksuudesta?

https://www.nettivaraosa.com/kuljetuska ... srakenneky
https://www.vaunushop.fi/perakarryt/tuo ... 00cm/2497/
JT:n pelti esim. laidoissa on luokkaa 1.5 mm. En ole mitannut, mutta se on täysin paperia. Itselläni on nelisen vuotta vanha 150*300. Kaverilla taas on Majava, joka on täysin eri maata. Taaskin arviomitta, mutta sama pelti lienee jotain 3 mm luokkaa. Majava on 3-4 vuotta vanhempi, olisiko tuossa välissä sitten tapahtunut jotain?
Joka tapauksessa JT on vempula eikä sovellu mihinkään vakavampaan hommaan.
''En ole gynekologi, mutta voinhan vilkaista''

Antsuko
Viestit: 197
Liittynyt: 17.03.2016, 09:55
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Antsuko » 14.02.2020, 22:44

TunturiPappa kirjoitti:
14.02.2020, 21:06
Antsuko kirjoitti:
14.02.2020, 20:55
TunturiPappa kirjoitti:
14.02.2020, 20:45
V-aisa ja pitkällä sojottava valojohto, niin kulma jää tuohon 45.
Täyttä höpöpuhetta..
Mikäli vetäjässä on kääntyvät etupyörät oikenee se tuosta 90 asteen kulmasta myös.
Ei oikene peruuttamalla esim. etuvetoisella pakulla, jossa on pienehkö takaylitys.
Tämä on kyllä ainoa paikka, missä jopa henkilökohtaiset kokemukset voidaan todeta vääriksi. Ja vielä ihan höpöhöpö puhetta.

Lyhyellä peränylityksellä vaatii kyllä yhden tai kaksi oikaisua välissä. Jotta kulma ei jatka jyrkkenemistä.
Nimenomaan ei oikene peruuttamalla, kuten kirjoitin. Ja mitä tulee V-aisaan, niin ainakin omalla yhdistelmälläni maksimikulma on paljon lähempänä 90 kuin 45 astetta.

Valmet-20
Viestit: 1638
Liittynyt: 19.05.2008, 13:33
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 » 14.02.2020, 23:26

Kyllä V-aisan pystyy peruuttamaan melkein 90=kulmaan. Eihän aisan kulma ole 45 eikä se ala heti koukun nupista.

Majava on tosiaan tehty tosi vankasti. Kestänyt kymmeniä parin tonnin kuormia (suljetulla alueella). Ovatko huijanneet tyypityksessä, että saa isomman kantavuuden...

zukka
Viestit: 877
Liittynyt: 25.12.2019, 21:02
Paikkakunta: Tuusula/Hollola
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja zukka » 15.02.2020, 01:00

EKo kirjoitti:
14.02.2020, 22:29
PuuhaPate kirjoitti:
13.02.2020, 18:47
EKo kirjoitti:
13.02.2020, 18:19
zukka kirjoitti:
11.02.2020, 11:39
https://m.nettivaraosa.com/yritys/lakeu ... eky?page=1

Täältä pari tuttua on ostanut ja itsellä tuo 350x150 kokoinen 50cm laidoilla ja kuomulla on suunnitelmissa ostaa.
Nuo sopivat kevyeeseen harrastelukäyttöön, mutta ei yhtään raskaampaan hommaan.
Ainevahvuudet luokkaa puolet esim. Majavan vastaavista.

JT-TRAILER "S" LAVA 150X330X50 omapaino 245kg
Majava 5032 LJ + Jaxal 100cm 150 x 326x35 omapaino 220kg
Mistä ihmeellisestä kevytmateriaalista, alumiinista?, Majava on tehty kun sen materiaali
on luokkaa tuplat JT:n paksuudesta?

https://www.nettivaraosa.com/kuljetuska ... srakenneky
https://www.vaunushop.fi/perakarryt/tuo ... 00cm/2497/
JT:n pelti esim. laidoissa on luokkaa 1.5 mm. En ole mitannut, mutta se on täysin paperia. Itselläni on nelisen vuotta vanha 150*300. Kaverilla taas on Majava, joka on täysin eri maata. Taaskin arviomitta, mutta sama pelti lienee jotain 3 mm luokkaa. Majava on 3-4 vuotta vanhempi, olisiko tuossa välissä sitten tapahtunut jotain?
Joka tapauksessa JT on vempula eikä sovellu mihinkään vakavampaan hommaan.
Voi olla noinkin,mutta iso jarruton kärry ei kuitenkaan kovin painavien kuormien kuljetuksiin olekaan tehty. Johonkin kelkan kuskaamiseen varmaan ihan riittävä,toki laidat voi mennä majavaa helpommin kasaan jos kelkalla ei tahdo osua kärryn kyytiin. Halpa hinta tuossa houkuttaa itseä.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115CDI -06, Volvo FL614 -88, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79
Muut: Knaus Wimara 450 -01, Thule 2270 -05

TunturiPappa
Viestit: 3462
Liittynyt: 21.10.2008, 21:17
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » 15.02.2020, 06:34

Antsuko kirjoitti:
14.02.2020, 22:44
TunturiPappa kirjoitti:
14.02.2020, 21:06
Antsuko kirjoitti:
14.02.2020, 20:55
TunturiPappa kirjoitti:
14.02.2020, 20:45
V-aisa ja pitkällä sojottava valojohto, niin kulma jää tuohon 45.
Täyttä höpöpuhetta..
Mikäli vetäjässä on kääntyvät etupyörät oikenee se tuosta 90 asteen kulmasta myös.
Ei oikene peruuttamalla esim. etuvetoisella pakulla, jossa on pienehkö takaylitys.
Tämä on kyllä ainoa paikka, missä jopa henkilökohtaiset kokemukset voidaan todeta vääriksi. Ja vielä ihan höpöhöpö puhetta.

Lyhyellä peränylityksellä vaatii kyllä yhden tai kaksi oikaisua välissä. Jotta kulma ei jatka jyrkkenemistä.
Nimenomaan ei oikene peruuttamalla, kuten kirjoitin. Ja mitä tulee V-aisaan, niin ainakin omalla yhdistelmälläni maksimikulma on paljon lähempänä 90 kuin 45 astetta.
Jahka vaunu tulee takaisin lainasta, laitan kuvan niin ehkä ymmärrät. Jos vain haluat ymmärtää.
V-aisoja on erilaisia. Lyhyemmät pyrkii olemaan leveämpiä.
Jo puoli metriä suoraa edistäisi asiaa. En tiedä huomaisiko kukaan tuommoista vetopituuden muutosta, vielä jos sen käyttäisi sinkissä.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Volvo 740 GLE -84

TunturiPappa
Viestit: 3462
Liittynyt: 21.10.2008, 21:17
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » 15.02.2020, 06:37

Valmet-20 kirjoitti:
14.02.2020, 23:26
Kyllä V-aisan pystyy peruuttamaan melkein 90=kulmaan. Eihän aisan kulma ole 45 eikä se ala heti koukun nupista.

Majava on tosiaan tehty tosi vankasti. Kestänyt kymmeniä parin tonnin kuormia (suljetulla alueella). Ovatko huijanneet tyypityksessä, että saa isomman kantavuuden...
Pystyy kyllä peruuttamaan ja menee myös yli 90 kun lykkää vaan. Valojen rasia ja aisa vain saattavat olla asiasta eri mieltä. Sokealle puolelle yleensä kääntyvyys on parempi, kun se rasia tapaa olla vasemmalla.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Volvo 740 GLE -84

-SS-
Viestit: 11361
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja -SS- » 15.02.2020, 09:38

Olisikohan V-aisassa enemmän sivusuuntaista tukevuutta. Muuli 1000 telikärryn suora putkiaisa alkoi ravistella sivuttain joissakin nopeuksissa. Missään muussa, V-aisaisessa, kärryssä en ole semmoista huomannut. Sivuttaisliike on voimakkaasti auton takaosaa sivuttain ravistelevaa. Alkaa korkealla ja melko tasapainossa olevalla kuormalla, jos vaikka jokin iso kuorma-auto ohittaa tai ajetaan sellaisen peräpyörteessä.

Traktorilla on tottunut siihen, että takapyörä raappaa kärrynaisaan kiinni, paljon ennen kuin on suorassa kulmassa, niin pyrkii suunnittelemaan ajot sillä tavalla, että ei tarvitse ajaa pyörää kiinni aisaan.

-SS-

Avatar
Aakku
Viestit: 3553
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Aakku » 15.02.2020, 10:08

Kai se on niin, etä jos aisa on 90 asteen kulmassa, niin vetoautonkin pyörät pitäisi kääntyä 90 astetta. Yleensä aisakulman maksimi ilman oikaisutarvetta lienee 45 astetta.
Miksi se aisa ylipäätänsä pitää taittaa 90 asteeseen? Mitä sillä saavutetaan?
MF-135 + Ålö EK

-SS-
Viestit: 11361
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja -SS- » 15.02.2020, 10:18

Aakku kirjoitti:
15.02.2020, 10:08
Kai se on niin, etä jos aisa on 90 asteen kulmassa, niin vetoautonkin pyörät pitäisi kääntyä 90 astetta. Yleensä aisakulman maksimi ilman oikaisutarvetta lienee 45 astetta.
Miksi se aisa ylipäätänsä pitää taittaa 90 asteeseen? Mitä sillä saavutetaan?
Jos tarvii tehdä vaikka vajaan peruutus ovesta sivuseinän viereen. Paras vaihtoehto tuollaiseen tiukkaan vekslailuun olisi hydrauliaisa niin kuin metsäkärryssä. Traktorin peräkärryjä on laitettu pahaan paikkaan vetovarsien takana olevalla puominpätkällä. Silloin voi käännellä melko vapaasti, varoo vaan traktorin osumista etulaidan kulmaan. Paripyörillä näin voi käydä. Valojen pistorasia ei nykyään monessa autossa enää ole alttiina koukun vieressä vaan alla. Niitä valorasioita on näkynyt monesti murskaantuneina, useimmiten kyse on siitä, että pimeällä lähtee pihasta peruuttamalla johokin kiirehommaan, unohtaen, että olikin kärry perässä.

Been there, done that.

-SS-

Tumppi 865
Viestit: 4586
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 15.02.2020, 10:29

Jos on jokin nysä v-aisa, ja autossa pistorasia perästä koukun kanssa samalla etäisyydellä, niin ei sillä paljon kääntökulmaa tule ilman vaurioita.
Pistoke pitäs olla reilusti syvemmällä ja alempana, ja mahollisimman keskilinjalla, niin mahtuu aisa kääntymää puskuriin kiinni, ilman pistokesulkeisia.

PuuhaPate
Viestit: 8892
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 15.02.2020, 11:54

Tumppi 865 kirjoitti:
15.02.2020, 10:29
Jos on jokin nysä v-aisa, ja autossa pistorasia perästä koukun kanssa samalla etäisyydellä, niin ei sillä paljon kääntökulmaa tule ilman vaurioita.
Pistoke pitäs olla reilusti syvemmällä ja alempana, ja mahollisimman keskilinjalla, niin mahtuu aisa kääntymää puskuriin kiinni, ilman pistokesulkeisia.
Miksi alempana, voihan se olla ylempänäkin. Johdotkaan ei roiku silloin alhaalla.
Joten ovat paremmin turvassa kaikenmaaliman kiviltä ja kannoilta.
Sekä kuralta.

Universal Four
Viestit: 483
Liittynyt: 20.03.2014, 18:14
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Universal Four » 15.02.2020, 12:58

TunturiPappa kirjoitti:
14.02.2020, 20:45
Universal Four kirjoitti:
14.02.2020, 20:07
TunturiPappa kirjoitti:
11.02.2020, 22:52
Valmistaako yksikään paja vaunuja missä olisi kelvolline aisa? Nämä V-aisaiset on niin pahuksen kankeita kääntymään. Pitkällä veturilla vielä kostautuu kun ei saa vaunua kunnolla kulmaan.

Pitäisi koukku siirtää puolen metrin saikan päähän niin alkaisi homma sujua.
Kaikkea en ymmärrä, mutta kumminkin askarruttaa, että mistä se kärry tietää, että minkä muotoisella aisalla sitä peruutettaessa työnnetään.
Ja eihän sitä lähellekkään niin linkkuun voi muutenkaan peruuttaa, että aisa vastaisi puskuriin...oli se sitten suora tai v-mallinen. Minkään auton ohjausgeometria ei saa oikaistua kärryä enää niin linkusta.
Ja vielä kankeammaksi menee, jos aisaa vielä jatketaan.
Kärryn ei sitä tarvitse ymmärtää, kunhan kuski ymmärtää. Siinä on vissi ero voiko vetäjän ja vaunun välinen kulma olla 45 vai 90 astetta.
V-aisa ja pitkällä sojottava valojohto, niin kulma jää tuohon 45.
Mikäli vetäjässä on kääntyvät etupyörät oikenee se tuosta 90 asteen kulmasta myös. Et ehkä ole joutunut peruuttamaan ahtaissa paikoissa, jos et näe tarpeen vetäjällä tuommoiseen kulmaan päästä. Varsinkin U-käännös ahtaassa paikassa olisi eduksi saada peruutettua yli 90 asteen kulmaan.
Vedän kairauskoneella lastattua V-aisaista teliMuulia keskimäärin keikan viikossa ja siinä touhussa kärryn peruuttaminen pahoissakin paikoissa on jokakertaista puuhaa.
Juuri puoli tuntia sitten tulin viimeisimmältä keikalta ja huvikseen äsken mittasin kulman, mihin takaveto Transitti tuon kärryn kera taipuu.
Kun V-aisan sivu on n. 5cm päässä puskurin pinnasta, kulma on hyvin lähellä 90 astetta. Se koukku on nimittäin hiukan ulompana, kuin puskurilinja. Eikä taatusti oikene enää pelkästään peruuttamalla. Sen pystyi kokeilemaan, kun peruutti em. väliksi n. 20cm ja sitten pyörät linkkuun. Kun liikautti autoa hiukankaan taakse päin, lähti väli pienenemään. Ts. ei oikene peruuttamalla.

Seuraavaksi kokeilen tuolla pihassa olevalla pikkuautolla, jossa pyörät todella menevät linkkuun. Siitä sitten eri raportti :-)
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.

Talumees
Viestit: 3150
Liittynyt: 12.05.2014, 10:35
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Talumees » 15.02.2020, 13:23

Universal Four kirjoitti:
15.02.2020, 12:58
Vedän kairauskoneella lastattua V-aisaista teliMuulia keskimäärin keikan viikossa ja siinä touhussa kärryn peruuttaminen pahoissakin paikoissa on jokakertaista puuhaa.
Juuri puoli tuntia sitten tulin viimeisimmältä keikalta ja huvikseen äsken mittasin kulman, mihin takaveto Transitti tuon kärryn kera taipuu.
Kun V-aisan sivu on n. 5cm päässä puskurin pinnasta, kulma on hyvin lähellä 90 astetta. Se koukku on nimittäin hiukan ulompana, kuin puskurilinja. Eikä taatusti oikene enää pelkästään peruuttamalla. Sen pystyi kokeilemaan, kun peruutti em. väliksi n. 20cm ja sitten pyörät linkkuun. Kun liikautti autoa hiukankaan taakse päin, lähti väli pienenemään. Ts. ei oikene peruuttamalla.

Seuraavaksi kokeilen tuolla pihassa olevalla pikkuautolla, jossa pyörät todella menevät linkkuun. Siitä sitten eri raportti :-)
Täytyis olla kurvijarru niin kuin traktorissa... :lol:

Tumppi 865
Viestit: 4586
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 15.02.2020, 14:37

PuuhaPate kirjoitti:
15.02.2020, 11:54
Miksi alempana, voihan se olla ylempänäkin. Johdotkaan ei roiku silloin alhaalla.
Joten ovat paremmin turvassa kaikenmaaliman kiviltä ja kannoilta.
Sekä kuralta.
Juu toki parempi ylempänä, ja sijaintiin vaikuttaa millanen auto siellä edessä on. Henkilöautossa ei pysty kovin ylös pistoketta laittamaa, kun taas korkeassa maasturissa/pikupissa ja pakettiautossa voi paremmin löytyä ylempää pistokkeen paikka.

TunturiPappa
Viestit: 3462
Liittynyt: 21.10.2008, 21:17
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » 15.02.2020, 22:03

-SS- kirjoitti:
15.02.2020, 09:38
Olisikohan V-aisassa enemmän sivusuuntaista tukevuutta. Muuli 1000 telikärryn suora putkiaisa alkoi ravistella sivuttain joissakin nopeuksissa. Missään muussa, V-aisaisessa, kärryssä en ole semmoista huomannut. Sivuttaisliike on voimakkaasti auton takaosaa sivuttain ravistelevaa. Alkaa korkealla ja melko tasapainossa olevalla kuormalla, jos vaikka jokin iso kuorma-auto ohittaa tai ajetaan sellaisen peräpyörteessä.

Traktorilla on tottunut siihen, että takapyörä raappaa kärrynaisaan kiinni, paljon ennen kuin on suorassa kulmassa, niin pyrkii suunnittelemaan ajot sillä tavalla, että ei tarvitse ajaa pyörää kiinni aisaan.

-SS-
Tottahan toki V-aisa on köykäisempi ratkaisu. Putkiaisaan verrattuna selvitään puolta pienemmällä rauta määrällä ja jäykkyys sivuttain on todella hyvä.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Volvo 740 GLE -84

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eagle, Fergyfan, Matsikka, teppoj ja 30 vierailijaa