Valmettiin lisää nopeutta
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 10:44 am
- Viesti:
Valmettiin lisää nopeutta
Eli kuinka lisätä Valmet 361d traktoriin nopeutta? Kun kulkee 30km/h ja haluaisin vähintään 40km/h.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke Tammi 15, 2020 10:09 pm
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Pumpusta kun ruuvaa syöttöjä niin eiköhän se ala kulkemaan. Voi toki olla että jossain kohdin ei kone kestä.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 6:15 pm
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Isompaa rengasta alle.
-
- Viestit: 8205
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Valmet 565:ssa oli nopeamman välityksen taka-akselit, sopinevatko ne portaalit 361:n alle? Ja siihen päälle 13.6-36 tai 38 takapyörät. Ja 200 lisää kierroksia. Moottorin pitäisi kunnossa ollessaan kestää maltillisesti kierroksia lisää vaikka täriseekin paljon isoilla kierroksilla.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
- Paikkakunta: Muhos
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Veikkaan, että vaivattomin tapa on vaihtaa traktoria.
- rattori
- Viestit: 11120
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Eeeeikä ku kierroksia lissää vaan rajoitinruuvista sinne koneeseen (omallavastuulla ), syötön lisäys ei auta tässä tapauksessa. Meijän entinen kotimainen otti tullessaan varmaan jotain 3500 kierrosta ellei yli, kuulemma kuulosti maantiellä hävittäjäkoneelta sivustaseuraajista. Huoltomies ne sitten pudotti 2100 mutta lisäsin itse melko pian ne 2400 (mittari menee pohjaan 2500r), kun ei tuntunu menevän yhtään mihinkään
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Eikö välitysmuutos tullut vasta 500:ssa, kuivien levyjarrujen myötä?SamiT kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 11:35 am Valmet 565:ssa oli nopeamman välityksen taka-akselit, sopinevatko ne portaalit 361:n alle? Ja siihen päälle 13.6-36 tai 38 takapyörät. Ja 200 lisää kierroksia. Moottorin pitäisi kunnossa ollessaan kestää maltillisesti kierroksia lisää vaikka täriseekin paljon isoilla kierroksilla.
Meillä ainakin on vaihdeltu vetopyörästöjen rattaita ristiin 361 vs. 565.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Höpöjutuksi taitaa mennä taas... Kysyjä varmasti haluaisi tietoa ja sitäkin on ihme kyllä saanut.
Eli kierrosten nosto, välitysten muuttaminen, renkaat. Syöttöakin voi olla tarvetta lisätä että jaksaa mennä.
En tiedä kuinka kokenut traktorimies kysyjä on mutta noita nopeuksia nostaessa kannattaa ottaa traktorin muut ominaisuudet huomioon ettei käy vahinko.
Tuollainen vanha traktori on kovemmassa nopeudessa haasteellinen ajettava mikäli väljyyksiä siellä täällä. Myös jarrut olisi syytä olla kunnossa sillä jarruttaminen puoltavilla jarruilla muuttaa kulkusuuntaa melko äkkiä. Mulla on kunnossa oleva 361 ja jonkinmoisen itsesuojeluvaiston omaavana ei sillä uskaltaisi ajaa yhtään sen kovempaa mitä se kulkee (n 30km/h) ja siinäkin on ihan tarpeeksi.
Eli kierrosten nosto, välitysten muuttaminen, renkaat. Syöttöakin voi olla tarvetta lisätä että jaksaa mennä.
En tiedä kuinka kokenut traktorimies kysyjä on mutta noita nopeuksia nostaessa kannattaa ottaa traktorin muut ominaisuudet huomioon ettei käy vahinko.
Tuollainen vanha traktori on kovemmassa nopeudessa haasteellinen ajettava mikäli väljyyksiä siellä täällä. Myös jarrut olisi syytä olla kunnossa sillä jarruttaminen puoltavilla jarruilla muuttaa kulkusuuntaa melko äkkiä. Mulla on kunnossa oleva 361 ja jonkinmoisen itsesuojeluvaiston omaavana ei sillä uskaltaisi ajaa yhtään sen kovempaa mitä se kulkee (n 30km/h) ja siinäkin on ihan tarpeeksi.
-
- Viestit: 4465
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Saisko siihen kytkimen vaihteiston väliin kylmäkoskelaisen tapaista. Alentaviahan on noihin valmetteihinkin ollut. Saisko siitä tehtyä ylentävän? Kestääkö vaihteisto tuollaista?
Omalla V500 en kyllä kovin usein täyttä ajele, mielummin kierrokset 1500-1700.
Kenttäsahaa toki pyöritettiin 2000 kierroksella.
Omalla V500 en kyllä kovin usein täyttä ajele, mielummin kierrokset 1500-1700.
Kenttäsahaa toki pyöritettiin 2000 kierroksella.
- rattori
- Viestit: 11120
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Lyhyesti ja ytimekkäästi.361 kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 12:37 pm Höpöjutuksi taitaa mennä taas... Kysyjä varmasti haluaisi tietoa ja sitäkin on ihme kyllä saanut.
Eli kierrosten nosto, välitysten muuttaminen, renkaat. Syöttöakin voi olla tarvetta lisätä että jaksaa mennä.
En tiedä kuinka kokenut traktorimies kysyjä on mutta noita nopeuksia nostaessa kannattaa ottaa traktorin muut ominaisuudet huomioon ettei käy vahinko.
Tuollainen vanha traktori on kovemmassa nopeudessa haasteellinen ajettava mikäli väljyyksiä siellä täällä. Myös jarrut olisi syytä olla kunnossa sillä jarruttaminen puoltavilla jarruilla muuttaa kulkusuuntaa melko äkkiä. Mulla on kunnossa oleva 361 ja jonkinmoisen itsesuojeluvaiston omaavana ei sillä uskaltaisi ajaa yhtään sen kovempaa mitä se kulkee (n 30km/h) ja siinäkin on ihan tarpeeksi.
+1
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 3116
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Vastaukset saatu ja lisäbonuksena rivien välistä mitähän järkee tälläsessä on....kierrättää kaasupohjassa korotetuilla kierroksilla vanhan tykkitehtaan osilla ja tasapainoituksilla.
Mihin tolla nyt pitää päästä kovemmalla nopeudella....mutta onhan täällä masinisteja seassa ketkä ajaa reuhka päässä tolla vaikka 200km lenkkejä.
Mihin tolla nyt pitää päästä kovemmalla nopeudella....mutta onhan täällä masinisteja seassa ketkä ajaa reuhka päässä tolla vaikka 200km lenkkejä.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Mitäs noilla päätään vaivaamaan? Toki Jeesustelu ja kaikenlainen hämmästely on muodissa.poweri kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 12:55 pm Vastaukset saatu ja lisäbonuksena rivien välistä mitähän järkee tälläsessä on....kierrättää kaasupohjassa korotetuilla kierroksilla vanhan tykkitehtaan osilla ja tasapainoituksilla.
Mihin tolla nyt pitää päästä kovemmalla nopeudella....mutta onhan täällä masinisteja seassa ketkä ajaa reuhka päässä tolla vaikka 200km lenkkejä.
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Tarkistin asiaa ja oikeassa olet, 500:ssa on hitaampi välitys kuin 565:ssa, mutta 361:n ja 565:n nopeusero johtui 565:n moottorin korotetuista huippukierroksista eikä eri välityksistä.TKH kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 12:34 pmEikö välitysmuutos tullut vasta 500:ssa, kuivien levyjarrujen myötä?SamiT kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 11:35 am Valmet 565:ssa oli nopeamman välityksen taka-akselit, sopinevatko ne portaalit 361:n alle? Ja siihen päälle 13.6-36 tai 38 takapyörät. Ja 200 lisää kierroksia. Moottorin pitäisi kunnossa ollessaan kestää maltillisesti kierroksia lisää vaikka täriseekin paljon isoilla kierroksilla.
Meillä ainakin on vaihdeltu vetopyörästöjen rattaita ristiin 361 vs. 565.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 1416
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Ja isommista takapyöristä, 28" -> 32". Laittaa 361:een 36" takapyörät, niin alkaa nopeus riittämään.SamiT kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 6:06 pmTarkistin asiaa ja oikeassa olet, 500:ssa on hitaampi välitys kuin 565:ssa, mutta 361:n ja 565:n nopeusero johtui 565:n moottorin korotetuista huippukierroksista eikä eri välityksistä.TKH kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 12:34 pmEikö välitysmuutos tullut vasta 500:ssa, kuivien levyjarrujen myötä?SamiT kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 11:35 am Valmet 565:ssa oli nopeamman välityksen taka-akselit, sopinevatko ne portaalit 361:n alle? Ja siihen päälle 13.6-36 tai 38 takapyörät. Ja 200 lisää kierroksia. Moottorin pitäisi kunnossa ollessaan kestää maltillisesti kierroksia lisää vaikka täriseekin paljon isoilla kierroksilla.
Meillä ainakin on vaihdeltu vetopyörästöjen rattaita ristiin 361 vs. 565.
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Ohjausvehkeitten pitää olla kunnossa sitten.. Jarrut kanssa.
No on tässä itsekin harrastettu nopeutuksia noihin taaveihin
1594 kulkee vakiokierroksilla kaasu pohjassa 47kmh, 1494 kulkee 51kmh ei ruuvailtu sitäkään. 1690 kulkee 39kmh, on sekin parempi kuin alkuperäinen 26kmh
Muutokset tehty portaalipyörästöihin ja nelivedon jakolootaan.
No on tässä itsekin harrastettu nopeutuksia noihin taaveihin
1594 kulkee vakiokierroksilla kaasu pohjassa 47kmh, 1494 kulkee 51kmh ei ruuvailtu sitäkään. 1690 kulkee 39kmh, on sekin parempi kuin alkuperäinen 26kmh
Muutokset tehty portaalipyörästöihin ja nelivedon jakolootaan.
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Mun 361 menee vähän kovempaa, kuin kaverin setävainaan 565. Ja jälkimmäinen kulki kuulemma 60 km/h..
361:ssä 14.9-24 takapyörät, mutta pumppua on varmaankin pidelty. Jalkakaasulla kulkee jotain, ja vähän kovemmin jos painaa astinlaudan "ohi", tai työntää käsikaasun täysille. Menisikö normaalisti jalkakaasulla sen 28 km/h, mitä on alunperin mennyt.
No ei se nyt oikeesti tuota 60 km/h mene, eikä kyllä se kaverin sedän traktorikaan.
Passattia joskus hinattiin 361:llä, ja sen mittari näytti 40 km/h. Olisinkohan GPS:llä mitannut 35..37 km/h huipuiksi, eli kone kiertää n. 2500 r/min. Täydellä kaasulla savun määrä kasvaa suhteellisesti enemmän, kuin vauhti... eli maksimikierroksia rukkaamalla saa vauhtia ja polttoaineenkulutusta lisää.
361:ssä 14.9-24 takapyörät, mutta pumppua on varmaankin pidelty. Jalkakaasulla kulkee jotain, ja vähän kovemmin jos painaa astinlaudan "ohi", tai työntää käsikaasun täysille. Menisikö normaalisti jalkakaasulla sen 28 km/h, mitä on alunperin mennyt.
No ei se nyt oikeesti tuota 60 km/h mene, eikä kyllä se kaverin sedän traktorikaan.
Passattia joskus hinattiin 361:llä, ja sen mittari näytti 40 km/h. Olisinkohan GPS:llä mitannut 35..37 km/h huipuiksi, eli kone kiertää n. 2500 r/min. Täydellä kaasulla savun määrä kasvaa suhteellisesti enemmän, kuin vauhti... eli maksimikierroksia rukkaamalla saa vauhtia ja polttoaineenkulutusta lisää.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
Jos laittaa isommat takarenkaat, niin pienetkin vaihteet nopeutuvat, valmetissahan oli ykä jo valmiiksi liian nopea moneen hommaan? Tietty jos löytyy monta traktoria niin yhden varmaan joutaa liikennettaktoriksi uhrata.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 4465
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmettiin lisää nopeutta
565 ja 500 oli 14,9-28 tai 12,4-32 takapyörillä. Niissä lienee liki sama vierintäkehä, mutta leveys on eri. Voimansiirron välityksissä on ollut eroja, mutta ei kai niillä millään saa paljoa lisää nopeutta.
502 oli jossain vaiheessa 14,9-30 pyörillä.
502 oli jossain vaiheessa 14,9-30 pyörillä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: karir, Ratty, Stone ja 45 vierailijaa