Bolens HT20

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Mozart
Viestit: 5
Liittynyt: 02.12.2019, 12:13
Viesti:

Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Mozart » 04.12.2019, 12:06

Hei,

minulla on tuollainen amerikkalainen pikku "traktori" Bolens. Melko koomisen näköinen kopillinen kampe.
Tälläisessa on alun perin ollut Kohlerin bensakone mutta tähän on vaihdettu 700cc Mag diesel, yksipyttyinen.

Onko täällä kellään tälläistä Bolenssia? Kiinnostaisi tietää mitä hydrauliöljyä olette käyttäneet siinä ja yleensä millainen tämä
on tekniikaltaan. Hydrostaattinen perä ja hydrauliikkaa sen verran että etulevyä voi nostaa ja kääntää sekä takana on jonkinlainen hydrauli-ulosotto. En tiedä hydrauliikasta oikeastaan mitään ja melko vähän diesel koneista.

Tuo kone on alkanut käydä välillä todella huonosti, kierrokset huojuu rasituksessa ja saattaa jopa sammua. Kylmällä tuo on kettumainen laittaa käyntiin kun siinä ei ole hehkua. Olen lämmittänyt kuumailmapuhaltimella sitä imuilmakanavaa, siten sen saa jotenkin käyntiin. Mistähän kannattaisi lähteä liikkeelle tuon kierros-ongelman kanssa? Löpö on talvilaatua. Toivon että se ei johtuisi tuosta hydrostaattisesta perästä, että se jotenkin välillä ottaisi koneesta niin paljon kuormia että se alkaa heittelemään kierroksia.

Kesällä teki vain kerran sen, nyt melkeimpä aina kun aurailee pihoja. Liikkeet tuntuu jouhevilta ja se liikkuu silti kepeän tuntuisesti vaikka se kone alkaa sitä huojuntaa tekemään.

Smirkelimies
Viestit: 312
Liittynyt: 10.06.2019, 15:12
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies » 04.12.2019, 14:13

En ole minäkään mikään diesel-guru, mutta eikös näistä pitäisi joskus säädättää ruiskusuutin/suuttimet, ettei suhut ole mitä sattuu.

Onko lohkolämppäriä? Jos nykyajan letkulämppärillä lämmittäisi kunnolla koneen lämpimäksi niin auttais käynnnistymistä aika paljon. Mulla riittää vastaavan kokosessa koneessa puolen tunnin lämmitys letkulämppärillä. On termarillinen kiertovesipumppulämmitin.

Mahtaa olla hauskaa käyntiääni ykspyttysessä tiselissä.

Mika 82
Viestit: 5371
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 04.12.2019, 14:25

Mielestäni säätimen hitauteen viittaa. Onko ruiskutuspumpussa omat öljyt ja onko tarkistettu/vaihdettu koskaan? Vai onko säädin koneen sisällä?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Mozart
Viestit: 5
Liittynyt: 02.12.2019, 12:13
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Mozart » 04.12.2019, 15:52

Ei ole lohkolämmitintä, tuo on siis ilmajäähytteinen kone. Joku meridiesel vissiin, suunniteltu välimeren ilmastoon. :D
Ruiskutuspumppu on siinä koneen kyljessä, en tiedä siitä oikeastaan mitään. En usko että on tarkasteltu sen osalta
lähivuosina mitään. Se kone saattaa pyöriä ensimmäiset 10 minuuttia ihan hyvin mutta sitten yllättäen alkaa se hakeminen.

Mutta ei tuollaisissa kamppeissa varmaan paljon muuta ole kuin ruiskutuspumppu mistä kannattaa jotenkin lähteä liikenteeseen?
Ja onhan siinä kyllä julmat äänet!

361
Viestit: 2937
Liittynyt: 12.11.2006, 11:24
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja 361 » 04.12.2019, 15:53

Tuommoinen oli muuten just jossain myynnissä. Kubota moottorilla.

Mozart
Viestit: 5
Liittynyt: 02.12.2019, 12:13
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Mozart » 04.12.2019, 15:58

Joo huomasin sen, siinä ois loistava kone. Se tuli uudestaan myyntiin, voi olla vaan että hinta nousee liian korkeaksi että itseä se kiinnostaisi. Siinä oli tuo perä rikki.

Ajattelin että ostan ensi kesäksi Kubotan jonkin vanhemman nelivedon etukuormaajalla. Se olisi unelma!

361
Viestit: 2937
Liittynyt: 12.11.2006, 11:24
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja 361 » 04.12.2019, 16:41

Mozart kirjoitti:
04.12.2019, 15:58
Joo huomasin sen, siinä ois loistava kone. Se tuli uudestaan myyntiin, voi olla vaan että hinta nousee liian korkeaksi että itseä se kiinnostaisi. Siinä oli tuo perä rikki.

Ajattelin että ostan ensi kesäksi Kubotan jonkin vanhemman nelivedon etukuormaajalla. Se olisi unelma!
Eikö se ollut reilu tonni millä meni? Vai onko samalla myyjällä uudestaan?

Mulla on neliveto Kubota 245 kuormaajalla. On kyllä hiton näppärä ja kokoisekseen tehokas laite moneen hommaan.

Mozart
Viestit: 5
Liittynyt: 02.12.2019, 12:13
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Mozart » 04.12.2019, 17:07

Joo se on samalla myynnissä. Oisko ollut 1300€. Se on varmaan ihan relevantti hinta vaikka se perä on siitä sökö. Varmaan se kubotan kolmepyttyinen diesel jo itsessään sen arvoinen.

Juuri sellaisesta Kubota 245:sesta olen haaveillut. On varmasti kätevä! Yksi pienempi takaveto Kubota kuormaajalla on myynnissä mutta varmaan pelkkä takaveto ei riitä tuollaiseen puuhailuun? Se ois 5700€ myynnissä, eli siinä omassa hintahaarukassa.

Budjetti on just se 6000-8000€, saa nähdä saako sillä sellaista kampetta.

Smirkelimies
Viestit: 312
Liittynyt: 10.06.2019, 15:12
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies » 04.12.2019, 17:32

Neliveto on kyllä tarpeen, silläkin on välillä ihan tasasella jäällä yhtä sutimista.

Nykyään onkin pikkurattorimarkkinoilla valinnan varaa kun vissiin useampikin firma tuo niitä käytettynä maahan ja lisäksi on kinuskit ja Solikset.

Mitäs japsimerkkejä niitä on : Kubota, Iseki, Mitsubishi, Satoh, Yanmar, Zen noh, Suzue, Bolens ollu joskus muistaakseni niin että Satoh Bolens. Lie niitä muitakin japsimerkkejä rattoreissa?

Ilmeisesti Euroopassa on isoja välittäjiä joilta vois ostaa isomman erän kerralla, vois saaha sillai evullisesti jos kokois porukan eikä joutuisi kusetetuksi. :o

361
Viestit: 2937
Liittynyt: 12.11.2006, 11:24
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja 361 » 04.12.2019, 17:41

Mozart kirjoitti:
04.12.2019, 17:07
Joo se on samalla myynnissä. Oisko ollut 1300€. Se on varmaan ihan relevantti hinta vaikka se perä on siitä sökö. Varmaan se kubotan kolmepyttyinen diesel jo itsessään sen arvoinen.

Juuri sellaisesta Kubota 245:sesta olen haaveillut. On varmasti kätevä! Yksi pienempi takaveto Kubota kuormaajalla on myynnissä mutta varmaan pelkkä takaveto ei riitä tuollaiseen puuhailuun? Se ois 5700€ myynnissä, eli siinä omassa hintahaarukassa.

Budjetti on just se 6000-8000€, saa nähdä saako sillä sellaista kampetta.
Takaveto vaatii ainakin painon taakse. Tuolla budjetilla saat kyllä jo nelivetoisenkin, tosin kuormaajalla varustettuna harvemmin tarjolla. Tuossa omassa se on pikakiinnitteinen. Sovitteet olisi hyvä mennä taka-akselille asti, on huomattavasti kestävämpi. Ketjuja en ole tuohon ikinä kaivannut. Ohjaustehostin taasen olisi hyvä, on aika raskas käännellä kuormainkäytössä.

korjailija
Viestit: 2970
Liittynyt: 21.09.2016, 21:11
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja korjailija » 04.12.2019, 17:42

Tuttu on noita joskus tuonut eurooppaan, nykyisin niissä isossa osassa on se ongelma ettei niissä ole sitä CE-merkintää joka hankaloittaa myyntiä aika paljon.
Eri asia jos masinistit ostaisi porukalla kontillisen noita pihakoneiksi, itsellekin tulee tarjoussähköposteja pikkutraktoreista Japanista noin kerran viikossa kun joskus oli suunnitelmassa maahantuontia sieltä suunnalta.

Yksi bensa näkyy nettikoneesta löytyvän tuota Bolensia https://www.nettikone.com/bolens/kiinte ... ri/1886386
Tuskinpa pihahommissa haittaa vaikka on bensakoneella kun ne vuotuiset tunnit kuitenkaan niin suuria ole.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä

Smirkelimies
Viestit: 312
Liittynyt: 10.06.2019, 15:12
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies » 04.12.2019, 17:46

korjailija kirjoitti:
04.12.2019, 17:42
Tuttu on noita joskus tuonut eurooppaan, nykyisin niissä isossa osassa on se ongelma ettei niissä ole sitä CE-merkintää joka hankaloittaa myyntiä aika paljon.
Eri asia jos masinistit ostaisi porukalla kontillisen noita pihakoneiksi, itsellekin tulee tarjoussähköposteja pikkutraktoreista Japanista noin kerran viikossa kun joskus oli suunnitelmassa maahantuontia sieltä suunnalta.
Miten helposti onnistuisi rattorin rekisteriin saanti jos moisen kontin tilaisi?

korjailija
Viestit: 2970
Liittynyt: 21.09.2016, 21:11
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja korjailija » 04.12.2019, 17:55

Eihän siinä yksityishenkilönä ole mitään ongelmaa se on vaan se ce merkinnän puute kun haittaa jos firmana noita myy eteenpäin niin silloin ne ei täytä kaikkia vaatimuksia kun ei ole tuota merkintää.
Se kontin rahtimaksu vähän vaihtelee mutta taitaa olla muutaman tonnin luokkaa ja noita pikkutraktoreita siihen menee toistakymmentä osittain purettuina.
Yksi tuttava kerran osti kontillisen kubotoja japanista ja ne oli lähes purettuina pakattuina siihen konttiin jotta mahtui enemmän en nyt muista oliko siinä kontissa 12 vai 18 kubotaa, mutta sitä luokkaa ja ei ollut enää hinta mikään paha yhtä traktoria kohden, koska yksi kaveri sai yhden noista ilmaiseksi kun laittoi ne muut kokoon.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä

Tumppi 865
Viestit: 4348
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 04.12.2019, 18:06

alkanut käydä välillä todella huonosti, kierrokset huojuu rasituksessa ja saattaa jopa sammua.
Se kone saattaa pyöriä ensimmäiset 10 minuuttia ihan hyvin mutta sitten yllättäen alkaa se hakeminen.

Mutta ei tuollaisissa kamppeissa varmaan paljon muuta ole kuin ruiskutuspumppu mistä kannattaa jotenkin lähteä liikenteeseen?


Varmista nyt ensin aineen saanti tankilta pumpulle! Jokin roska voi tukkia satunnaisesti tai koko ajan aineen virtausta, ja etenkin suurella kuormalla vaikuttaa ja sekottaa pumpun elämän.

361
Viestit: 2937
Liittynyt: 12.11.2006, 11:24
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja 361 » 04.12.2019, 18:10

korjailija kirjoitti:
04.12.2019, 17:42

Yksi bensa näkyy nettikoneesta löytyvän tuota Bolensia https://www.nettikone.com/bolens/kiinte ... ri/1886386
Tuskinpa pihahommissa haittaa vaikka on bensakoneella kun ne vuotuiset tunnit kuitenkaan niin suuria ole.
On se dieseli kyllä työkoneessa paljon bensiinikäyttöistä parempi, muutenkin kuin kulutukseltaan.

korjailija
Viestit: 2970
Liittynyt: 21.09.2016, 21:11
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja korjailija » 04.12.2019, 18:17

361 kirjoitti:
04.12.2019, 18:10
korjailija kirjoitti:
04.12.2019, 17:42

Yksi bensa näkyy nettikoneesta löytyvän tuota Bolensia https://www.nettikone.com/bolens/kiinte ... ri/1886386
Tuskinpa pihahommissa haittaa vaikka on bensakoneella kun ne vuotuiset tunnit kuitenkaan niin suuria ole.
On se dieseli kyllä työkoneessa paljon bensiinikäyttöistä parempi, muutenkin kuin kulutukseltaan.
Joo niin ehdottomasti onkin mutta kyllä sitä bensalla pienet lumet auraa ja pensselit pesee :lol:
Oikeisiin töihin kyllä tarvitaan dieseliä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä

jiba
Viestit: 1045
Liittynyt: 24.05.2012, 14:12
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja jiba » 04.12.2019, 18:37

meillä oli onkose nyt saksalainen gutbrod (suomeks) hyväleipä merkkinen pikku traktori.
oli tippa rellun bensa koneella.ei todellakaan ollu hyvä .dieselöintiä harkihin just jollain kupotan motilla.
mut tässähän pyöri motti väärtepäin.
jätin koneen vaihtamati ja joppasin vehkeen eteen päin.
muuten kyllä oli näppärä tasasella .rinne maalla jännit välillä kullä et kaatuu kylelleen.
bensaa sai olla kyllä lisäämässä kokoajan .

Smirkelimies
Viestit: 312
Liittynyt: 10.06.2019, 15:12
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies » 04.12.2019, 19:03

korjailija kirjoitti:
04.12.2019, 17:55
Eihän siinä yksityishenkilönä ole mitään ongelmaa se on vaan se ce merkinnän puute kun haittaa jos firmana noita myy eteenpäin niin silloin ne ei täytä kaikkia vaatimuksia kun ei ole tuota merkintää.
Se kontin rahtimaksu vähän vaihtelee mutta taitaa olla muutaman tonnin luokkaa ja noita pikkutraktoreita siihen menee toistakymmentä osittain purettuina.
Yksi tuttava kerran osti kontillisen kubotoja japanista ja ne oli lähes purettuina pakattuina siihen konttiin jotta mahtui enemmän en nyt muista oliko siinä kontissa 12 vai 18 kubotaa, mutta sitä luokkaa ja ei ollut enää hinta mikään paha yhtä traktoria kohden, koska yksi kaveri sai yhden noista ilmaiseksi kun laittoi ne muut kokoon.
Paljonkohan tulis kappalehinnaksi. Moni noista haaveilee, varmaan kannattaisi koota porukka. Ottaakohan suomalaiset jälleenmyyjät ison katteen?

Jos vaikka viiden porukka tilais kontin, ottais parhaat itelle, myis ylimääräset pienellä voitolla, jonkun vois vaikka purkaa osiksi. Vois kannattaa jos kontissa ois kelpo tavaraa.

Sitte vaan työkoneet tarvis, ne on erikseen kalliita. Tarttis varmaan tilata samalla kauhoja ja sen semmosta.

korjailija
Viestit: 2970
Liittynyt: 21.09.2016, 21:11
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja korjailija » 04.12.2019, 19:24

jiba kirjoitti:
04.12.2019, 18:37
meillä oli onkose nyt saksalainen gutbrod (suomeks) hyväleipä merkkinen pikku traktori.
oli tippa rellun bensa koneella.ei todellakaan ollu hyvä .dieselöintiä harkihin just jollain kupotan motilla.
mut tässähän pyöri motti väärtepäin.
jätin koneen vaihtamati ja joppasin vehkeen eteen päin.
muuten kyllä oli näppärä tasasella .rinne maalla jännit välillä kullä et kaatuu kylelleen.
bensaa sai olla kyllä lisäämässä kokoajan .
Ei ole gutbrod käännettynä hyväleipä koska leipä on Brot.
Ihme että olet bensakoneiseen gutbrodiin törmännyt kun taitaa ne olla dieseleitä, paitsi jos vaihdettu bensakone myöhemmin tilalle.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä

korjailija
Viestit: 2970
Liittynyt: 21.09.2016, 21:11
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Bolens HT20

Viesti Kirjoittaja korjailija » 04.12.2019, 19:27

Smirkelimies kirjoitti:
04.12.2019, 19:03
korjailija kirjoitti:
04.12.2019, 17:55
Eihän siinä yksityishenkilönä ole mitään ongelmaa se on vaan se ce merkinnän puute kun haittaa jos firmana noita myy eteenpäin niin silloin ne ei täytä kaikkia vaatimuksia kun ei ole tuota merkintää.
Se kontin rahtimaksu vähän vaihtelee mutta taitaa olla muutaman tonnin luokkaa ja noita pikkutraktoreita siihen menee toistakymmentä osittain purettuina.
Yksi tuttava kerran osti kontillisen kubotoja japanista ja ne oli lähes purettuina pakattuina siihen konttiin jotta mahtui enemmän en nyt muista oliko siinä kontissa 12 vai 18 kubotaa, mutta sitä luokkaa ja ei ollut enää hinta mikään paha yhtä traktoria kohden, koska yksi kaveri sai yhden noista ilmaiseksi kun laittoi ne muut kokoon.
Paljonkohan tulis kappalehinnaksi. Moni noista haaveilee, varmaan kannattaisi koota porukka. Ottaakohan suomalaiset jälleenmyyjät ison katteen?

Jos vaikka viiden porukka tilais kontin, ottais parhaat itelle, myis ylimääräset pienellä voitolla, jonkun vois vaikka purkaa osiksi. Vois kannattaa jos kontissa ois kelpo tavaraa.

Sitte vaan työkoneet tarvis, ne on erikseen kalliita. Tarttis varmaan tilata samalla kauhoja ja sen semmosta.
Se mitä noiden myyntihintoja euroopan laajuisesti seurannut niin veikkaan että hankintahinta jossain parintonnin kieppeillä. Aika monessa noissa mitä Japanissa myydään niin siihen hintaan sisältyy joku työkone, yleensä joku maanmuokkain.

Itse suunnittelin sellaista bisnestä joskus että ostaisi noita kontillisen ja sitten näistä muista poiketen tekisi niin että kunnostaisi ne kunnolla ja vasta sitten myyntiin. Tosi monessa kuitenkin tuntuu olevan jotain tiivistevikaa yms.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fergyfan, Google [Bot], klappi, MAhti, MOP, pjkorkko, SamiT ja 60 vierailijaa