Päästöarvoista se on katsastus kii...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

Tervehdys arvon Masinistit!
Monta kokenutta koneen huoltajaa, mistäs lähden vikaa etsimään..?
Getz bensa 1.1 vm.2008

Katsastuksessa saadut arvot (käytti 3800 rpm ja lämpö nousi 100 C asti):
CO: 0,24
CO2: 14,2
HC: 28
O2: 0,10
Lambda 0,990

Eli häkää tulee ripaus liikaa. Lambdasta päätellen käy aavistuksen rikkaalla? Alkuperäinen anturi, mitähän sen ikääntyminen vaikuttaa..?
Mietin että saako happea tarpeeksi, mutta ilmansuodatin on vaihdetu ajallaan, eikä käytä paskaiselta..
Tai palaako huonosti... mutta tulpatkin on vaihdettu ajallaan ja NGK:ta on vallan käytetty.
Mites tästä eteenpän.... :?:
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Vikakoodit lukuun jos sieltä jotain löytyisi.
Tai sitten tankkaat puolitankkia E85, ajat koneen kuumaksi ja leimalle...
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja toyopet »

raktoria sarvista kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 3:17 pm Tervehdys arvon Masinistit!
Monta kokenutta koneen huoltajaa, mistäs lähden vikaa etsimään..?
Getz bensa 1.1 vm.2008

Katsastuksessa saadut arvot (käytti 3800 rpm ja lämpö nousi 100 C asti):
CO: 0,24
CO2: 14,2
HC: 28
O2: 0,10
Lambda 0,990

Eli häkää tulee ripaus liikaa. Lambdasta päätellen käy aavistuksen rikkaalla? Alkuperäinen anturi, mitähän sen ikääntyminen vaikuttaa..?
Mietin että saako happea tarpeeksi, mutta ilmansuodatin on vaihdetu ajallaan, eikä käytä paskaiselta..
Tai palaako huonosti... mutta tulpatkin on vaihdettu ajallaan ja NGK:ta on vallan käytetty.
Mites tästä eteenpän.... :?:
Niin, tuo lambda-arvohan on putkesta tulevista tuotteista laskettu, eikä kerro auton anturista yhtään mitään.
Lambdan pitäisi vanhetessaan mennä semmoiseksi, että kone käy hiukan rikkaammalla mutta eihän tuo nyt ole vielä mitään.
Todella pienet kaikki päästöt muuten, mitenkähän ilmanputsarin vaihto? Pudottaisiko häkää sen verran. Paljonko se arvo noin vähäpäästöisessä edes pitää olla?
It has three speed: here, there and gone...
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja tane II »

Nuo arvot on kai kierroksilla, menikö siis tyhjäkäynnillä läpi? Ilmeisesti autossa on yksi lambda-anturi, ennen kattia?

Itse katsoisin, miten lambda-säätö toimii. Eli mittaa analogiayleismittarilla, analogiapalkilla varustetulla digimittarilla tai skoopilla lambda-anturin jännitteen, käyttäytyykö se, kuten pitäisi. Vanha lambda-anturi kai menee hitaaksi, joka selittäisi ongelmat kierroksilla.

Jotenkin tällaiseltahan sen pitäisi näyttää eli vaihtaa koko ajan tilaa:

Kuva

Yleismittarilla tietenkin vähän vaikeampi arvostella.
Viimeksi muokannut tane II, Ma Marras 25, 2019 5:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jpeltoma

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Vois myös tsekata näyttääkö moottorin lämpötilanturi järkeviä lukemia.
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Veikkaan että lambda-anturi on vaihtokunnossa. Lambda on ihan kulutusosa ja mitä vanhempi ja enemmän ajettu niin sitä todennäköisemmin se vika on siinä. Kannattaa muuten ostaa samanmerkkinen anturi mikä siinä nytkin on koska ainakin jotkut automerkit/mallit on aika herkkiä siitä jos sinne laittaa jonkun halvan tarvikeosan.
Ainakin olikohan se nyt Bosch joka ilmoitti että noiden anturien vaihtoikä on heillä max 160tkm.
Ja toivottavasti se ilmanputsari on lähiaikoina uusittu, jos vähänkin vanhempi niin ainakin se ensin vaihtoon ja sitten uusintayritys.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

Hsippe kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 3:48 pm Vikakoodit lukuun jos sieltä jotain löytyisi.
Tai sitten tankkaat puolitankkia E85, ajat koneen kuumaksi ja leimalle...
Vikakoodeja ei ole.
Etanolitankkauksella siis korjaantuu?
raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

jpeltoma kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 4:52 pm Vois myös tsekata näyttääkö moottorin lämpötilanturi järkeviä lukemia.
Tsekattu ja näyttää
raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

korjailija kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 5:03 pm Ainakin olikohan se nyt Bosch joka ilmoitti että noiden anturien vaihtoikä on heillä max 160tkm.
Johan tuo on ollut paikoillaan tuon 227 tkm...
Viimeksi muokannut raktoria sarvista, Ma Marras 25, 2019 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

toyopet kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 3:50 pm Niin, tuo lambda-arvohan on putkesta tulevista tuotteista laskettu, eikä kerro auton anturista yhtään mitään.
Lambdan pitäisi vanhetessaan mennä semmoiseksi, että kone käy hiukan rikkaammalla mutta eihän tuo nyt ole vielä mitään.
Todella pienet kaikki päästöt muuten, mitenkähän ilmanputsarin vaihto? Pudottaisiko häkää sen verran. Paljonko se arvo noin vähäpäästöisessä edes pitää olla?
Hyvin vähäisestihän tässä ollaan ylitetty raja-arvot. Tai siis ainoastaan häkä (CO2), joka pitäisi olla 0.20 tai alle (ylitys 0.04)
Arvelin samaa, ilmansuodattimella kilometreja takana 23 tkm ja puhdistettu 7 tkm sitten. Ja tänään uudelleen katsastuksen jälkeen, ei ollut tukossa...
raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

tane II kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 4:12 pm Nuo arvot on kai kierroksilla, menikö siis tyhjäkäynnillä läpi? Ilmeisesti autossa on yksi lambda-anturi, ennen kattia?

Itse katsoisin, miten lambda-säätö toimii. Eli mittaa analogiayleismittarilla, analogiapalkilla varustetulla digimittarilla tai skoopilla lambda-anturin jännitteen, käyttäytyykö se, kuten pitäisi. Vanha lambda-anturi kai menee hitaaksi, joka selittäisi ongelmat kierroksilla.
Meni tyhjäkäynnillä läpi.
Kiitos mittausohjeista, täytyy kysellä mistä sopiva mittari lainaan!
raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

Pahoittelut että vastausviestit lähtivät kronologisesti vääristyneessä järjestyksessä. Avasin lainaukset uusiin ikkunoihin eikä näitä näköjään saa lähetellä liian nopeaan tahtiin.

Summa summarum! Kaikkien vinkit viittaa lambda-anturiin. Jos etanolibensalla menee läpi, siinä lienee mun korjaustapa tänä vuonna :mrgreen: Alkaa olemaan etenkin kontteron hintaluokka huomioiden melkoisen pitkään ja moitteetta palvellut kosla.
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja poweri »

On Bosch lla nykyään heikot lambdat jos 160 olisi vaihtoikä.
Aito japani vvt i orkkis lambdat ja katti 390 tulossa täyteen.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ti Touko 26, 2020 12:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja korjailija »

poweri kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 9:10 pm On Bosch lla nykyään heikot lambdat jos 160 olisi vaihtoikä.
Aito japani vvt i orkkis lambdat ja katti 390 tulossa täyteen.
Niin Boschin jonkun lambdan tuotetiedoissa luki, no meillä oli Hondan Denso-merkkisellä originaali lambdalla takana 440tkm ennen kuin meni vaihtoon :D
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja tane II »

raktoria sarvista kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 8:46 pm
toyopet kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 3:50 pm Niin, tuo lambda-arvohan on putkesta tulevista tuotteista laskettu, eikä kerro auton anturista yhtään mitään.
Lambdan pitäisi vanhetessaan mennä semmoiseksi, että kone käy hiukan rikkaammalla mutta eihän tuo nyt ole vielä mitään.
Todella pienet kaikki päästöt muuten, mitenkähän ilmanputsarin vaihto? Pudottaisiko häkää sen verran. Paljonko se arvo noin vähäpäästöisessä edes pitää olla?
Hyvin vähäisestihän tässä ollaan ylitetty raja-arvot. Tai siis ainoastaan häkä (CO2), joka pitäisi olla 0.20 tai alle (ylitys 0.04)
Arvelin samaa, ilmansuodattimella kilometreja takana 23 tkm ja puhdistettu 7 tkm sitten. Ja tänään uudelleen katsastuksen jälkeen, ei ollut tukossa...
Siis kävit jälkitarkastuksessa ja taas hylkäys? Eikö tule halvemmaksi hakea pakokaasutodistus korjaamosta (Trafin sivulta löytyy luettelo hyväkstyistä pakokaasunmittaajista https://korjaamot.trafi.fi/) ja kiikuttaa se katsastuskonttuurille? Tietenkin korjaamolta saa muitakin palveluja, korvausta vastaan, toki :wink:
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Vaiha termari. Jos se jättää lämpöjä alas niin kone käy kylmäkäyntiä. Eli rikkaalla.
Eikä auta Hesari tai banskuloota syylärin edessä.
Halpa konsti.

Toki omat opit on ennen ruiskuja, mutta edellisessä bensa-autossa eli saabissa herjasi juuri tuota lamda vikaa joka oikean saabvelhon neuvoilla osoittautui termariksi.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Bj Andy kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 11:45 pm Vaiha termari. Jos se jättää lämpöjä alas niin kone käy kylmäkäyntiä. Eli rikkaalla.
Niin, korkeat CO-arvot johtuu juurikin liian rikkaasta seoksesta.
Muutamia muita syitä lisäksi:
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... O_syyt.htm
raktoria sarvista
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 3:14 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja raktoria sarvista »

tane II kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 10:17 pm Siis kävit jälkitarkastuksessa ja taas hylkäys? Eikö tule halvemmaksi hakea pakokaasutodistus korjaamosta (Trafin sivulta löytyy luettelo hyväkstyistä pakokaasunmittaajista https://korjaamot.trafi.fi/) ja kiikuttaa se katsastuskonttuurille? Tietenkin korjaamolta saa muitakin palveluja, korvausta vastaan, toki :wink:
Ei kun lainainasin aiemmasta viestistä ne ylitykset :mrgreen:

Kiitos, vinkkejä satelee! :)
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Päästöarvoista se on katsastus kii...

Viesti Kirjoittaja tane II »

raktoria sarvista kirjoitti: Ti Marras 26, 2019 4:51 pm
tane II kirjoitti: Ma Marras 25, 2019 10:17 pm Siis kävit jälkitarkastuksessa ja taas hylkäys? Eikö tule halvemmaksi hakea pakokaasutodistus korjaamosta (Trafin sivulta löytyy luettelo hyväkstyistä pakokaasunmittaajista https://korjaamot.trafi.fi/) ja kiikuttaa se katsastuskonttuurille? Tietenkin korjaamolta saa muitakin palveluja, korvausta vastaan, toki :wink:
Ei kun lainainasin aiemmasta viestistä ne ylitykset :mrgreen:

Kiitos, vinkkejä satelee! :)
Eikun minä vaan ihmettelin, mitä lause "Ja tänään uudelleen katsastuksen jälkeen, ei ollut tukossa... " oikein tarkoitti :?

Menikö se nyt läpi uudelleen katsastuksessa, vai mitä?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], VesQ ja 53 vierailijaa