Renkaiden merkinnät muuttuu
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Renkaiden merkinnät muuttuu
Eu on suuressa viisaudessaan määrännyt renkaisiin merkittäväksi erinäisiä tietoja.
"Renkaiden merkintöjen ja tuoteselosteen tarkoituksena on antaa kuluttajalle keskeistä tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja vierintämelusta. Merkintöihin lisätään myös jää- ja lumipitoa koskevat tiedot."
Itse olisin kaivannut myös pakolliseksi tiedoksi kulutuskestävyyttä (Treadwear-indeksi). Se vaikuttaisi ympäristöystävällisyyteen kenties enemmän, kun renkaita ei tarvitsisi alvariinsa vaihtaa uusiin.
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/82 ... imerkinnat
"Renkaiden merkintöjen ja tuoteselosteen tarkoituksena on antaa kuluttajalle keskeistä tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja vierintämelusta. Merkintöihin lisätään myös jää- ja lumipitoa koskevat tiedot."
Itse olisin kaivannut myös pakolliseksi tiedoksi kulutuskestävyyttä (Treadwear-indeksi). Se vaikuttaisi ympäristöystävällisyyteen kenties enemmän, kun renkaita ei tarvitsisi alvariinsa vaihtaa uusiin.
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/82 ... imerkinnat
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Sen mitä olen noita seuraillut, niin matala vierinvastus ja kohtuuhyvä kulutuskestävyys yleensä kohtaavat?
Halparenkaissa on yleensä aika heikko vierinvastus, eikä ne monesti tahdo oikeen kestääkkään.
Halparenkaissa on yleensä aika heikko vierinvastus, eikä ne monesti tahdo oikeen kestääkkään.
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Oli joskus pinnatut halpikset. Hyvin vieri ja luisti kesät talvet. Loppuaikoina kun kumi kovettui ei oikein kuluneetkaan enää.
Ois mennyt pidempäänkin mutta pinta irtosi kappaleina rungosta.
Ois mennyt pidempäänkin mutta pinta irtosi kappaleina rungosta.
-
- Viestit: 798
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Renkaiden kulutuskestävyys löytyy tästä USAn raportista.
https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.g ... uide_0.pdf
Lisätietoa Treadwear indeksistä ja vanhemmat raportit ovat täällä:
https://www.nhtsa.gov/equipment/tires
Jotkut väittävät että Treadwear indeksi olisi valmistajakohtainen. Se ei pidä paikkaansa.
Jos vaikkapa autossa on kestänyt 20kk renkaat joiden TW on 200, niin vahtamalla alle TW400 renkaat voi olettaa että ne kestäisivät 40kk. Tämä siis jos mikään ei muutu. Kulumiseen vaikuttaa tietysti mm. ajotavat, tiet, auto ym.
https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.g ... uide_0.pdf
Lisätietoa Treadwear indeksistä ja vanhemmat raportit ovat täällä:
https://www.nhtsa.gov/equipment/tires
Jotkut väittävät että Treadwear indeksi olisi valmistajakohtainen. Se ei pidä paikkaansa.
Jos vaikkapa autossa on kestänyt 20kk renkaat joiden TW on 200, niin vahtamalla alle TW400 renkaat voi olettaa että ne kestäisivät 40kk. Tämä siis jos mikään ei muutu. Kulumiseen vaikuttaa tietysti mm. ajotavat, tiet, auto ym.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Kuinka monelle tämä on tuttu juttu? En kyllä muista että tästä olisi kovin julkisuudessa huudeltu?
Hakkapeliitta 4 talvirenkaat
Viikolla 48 vuonna 2003 havaitsimme yhdessä nasta-alihankkijamme nastatoimituserässä laatupoikkeaman, joka aiheutti kyseisessä nastassa sen katkeamisen lyhyen käytön jälkeen Nokian Hakkapeliitta 4 renkaassa.
Lopetimme välittömästi ko. nastan käytön, mutta erä renkaita pääsi markki- noille nastoitettuna viallisella nastalla. Saimme suurimman osan renkaista vaihdettua markkinoille ja nastanvalmistajan vakuutusyhtiö korvasi Nokian Renkaille vahingon. Suomen lain mukaan kuitenkin korvatut tuotteet ovat vakuutusyhtiön omaisuutta. Nokian Renkaiden intresseissä luonnollisesti oli viallisella nastalla varustettujen renkaiden romutus, koska mielestämme tuotteet eivät olleet turvallisia. Nastojen katkeaminen saattaa mielestämme johtaa tilanteeseen, jossa tuotteet eivät jäisellä pinnalla toimi suunnitellulla tavalla. Vakuutusyhtiö kuitenkin halusi meidän suositustamme vastaan myydä renkaat kuluttajille Vahinkopalvelu Oy:n kautta. Varmistaaksemme, että viallisia renkaita ei uudelleen vaadittaisi korvattavaksi Nokian Renkailta, vaadimme molemmille sivupinnoille poltettavaksi SCRAP merkinnän. Vakuutusyhtiö myy edelleen renkaita Vahinkopalvelun myymälöiden kautta kuluttajille. Turvallisuuden kannalta on syytä renkaita tarkastettaessa huomioida,
`SCRAP `merkittyjen renkaiden ollessa kyseessä, että merkittyjen renkaiden nastamäärät hyvin herkästi poikkeavat toisistaan enemmän kuin laki sallii (25%) ja tällaisissa tapauksissa on kyse laittomasta asennuksesta. Rakenteellisesti renkaat ovat turvallisia, eikä renkaisiin ole tehty jälkeenpäin muuta normaalista poikkeavaa toimenpidettä kuin polttomerkintä. Viallisten nastojen katkeaminen luonnollisesti luonnollisesti heikentää renkaiden jääpitoa. Muihin renkaan ominaisuuksiin ei nastojen katkeaminen vaikuta. Turvallisin talviterveisin : Matti Morri Päällikkö Tekninen Asiakaspalvelu Nokian Renkaat Oyj
Hakkapeliitta 4 talvirenkaat
Viikolla 48 vuonna 2003 havaitsimme yhdessä nasta-alihankkijamme nastatoimituserässä laatupoikkeaman, joka aiheutti kyseisessä nastassa sen katkeamisen lyhyen käytön jälkeen Nokian Hakkapeliitta 4 renkaassa.
Lopetimme välittömästi ko. nastan käytön, mutta erä renkaita pääsi markki- noille nastoitettuna viallisella nastalla. Saimme suurimman osan renkaista vaihdettua markkinoille ja nastanvalmistajan vakuutusyhtiö korvasi Nokian Renkaille vahingon. Suomen lain mukaan kuitenkin korvatut tuotteet ovat vakuutusyhtiön omaisuutta. Nokian Renkaiden intresseissä luonnollisesti oli viallisella nastalla varustettujen renkaiden romutus, koska mielestämme tuotteet eivät olleet turvallisia. Nastojen katkeaminen saattaa mielestämme johtaa tilanteeseen, jossa tuotteet eivät jäisellä pinnalla toimi suunnitellulla tavalla. Vakuutusyhtiö kuitenkin halusi meidän suositustamme vastaan myydä renkaat kuluttajille Vahinkopalvelu Oy:n kautta. Varmistaaksemme, että viallisia renkaita ei uudelleen vaadittaisi korvattavaksi Nokian Renkailta, vaadimme molemmille sivupinnoille poltettavaksi SCRAP merkinnän. Vakuutusyhtiö myy edelleen renkaita Vahinkopalvelun myymälöiden kautta kuluttajille. Turvallisuuden kannalta on syytä renkaita tarkastettaessa huomioida,
`SCRAP `merkittyjen renkaiden ollessa kyseessä, että merkittyjen renkaiden nastamäärät hyvin herkästi poikkeavat toisistaan enemmän kuin laki sallii (25%) ja tällaisissa tapauksissa on kyse laittomasta asennuksesta. Rakenteellisesti renkaat ovat turvallisia, eikä renkaisiin ole tehty jälkeenpäin muuta normaalista poikkeavaa toimenpidettä kuin polttomerkintä. Viallisten nastojen katkeaminen luonnollisesti luonnollisesti heikentää renkaiden jääpitoa. Muihin renkaan ominaisuuksiin ei nastojen katkeaminen vaikuta. Turvallisin talviterveisin : Matti Morri Päällikkö Tekninen Asiakaspalvelu Nokian Renkaat Oyj
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8c676a0ab4
Taas rengasmerkinnöistä perustietoa. Ei tuossa kaikkia merkintöjä kerrota edes esimerkkirenkaasta. Miksi profiilikorkeutta ei voi ilmoittaa milleissä kuten leveys? Mikä hyöty on vain prosentti-/suhdeluvusta eli esim. 265 x 70 eli 26,5 cm leveä ja korkeus 70 prosenttia siitä? Ja eikun laskemaan.. Eikö korkeus ole sama ilmoittaa milleinä sekin eli miksi ilmoitetaan näin monimutkaisesti? Onko sillä joku tarkoitus?
Taas rengasmerkinnöistä perustietoa. Ei tuossa kaikkia merkintöjä kerrota edes esimerkkirenkaasta. Miksi profiilikorkeutta ei voi ilmoittaa milleissä kuten leveys? Mikä hyöty on vain prosentti-/suhdeluvusta eli esim. 265 x 70 eli 26,5 cm leveä ja korkeus 70 prosenttia siitä? Ja eikun laskemaan.. Eikö korkeus ole sama ilmoittaa milleinä sekin eli miksi ilmoitetaan näin monimutkaisesti? Onko sillä joku tarkoitus?
Tekemällä virheistä oppii.
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Minusta tuo suhdeluku on kuvaavampi. Laskea saa milleiksi kuka tahtoo.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 10:26 am https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8c676a0ab4
Taas rengasmerkinnöistä perustietoa. Ei tuossa kaikkia merkintöjä kerrota edes esimerkkirenkaasta. Miksi profiilikorkeutta ei voi ilmoittaa milleissä kuten leveys? Mikä hyöty on vain prosentti-/suhdeluvusta eli esim. 265 x 70 eli 26,5 cm leveä ja korkeus 70 prosenttia siitä? Ja eikun laskemaan.. Eikö korkeus ole sama ilmoittaa milleinä sekin eli miksi ilmoitetaan näin monimutkaisesti? Onko sillä joku tarkoitus?
Nyt "kitkoissa" on syytä unohtaa M+S ja tarkistaa, että on se kolme vuorenhuippua, niin saa sitten talvellakin mennä kelillä, kuin kelillä.
Justiin vaihdoin pakuun 4-season renkaat ja varmistin jo ostaessa, että löytyy "3PMSF" merkintä. Lähemmin tarkasteltuani renkaista löytyi joku sähköauton renkaan merkintäkin. Jonkinlainen töpselin kuva.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Edelleen uupuu treadwear indeksi suomalaisesta rengas(kaupan) keskustelusta. No sehän ei ole kaupan haluama julkituotava kohta, jolla olisi myös ilmastollinen näkökulma... ei vaan saa kauppaa aikaan jos kansalle myytäisi parempia renkaita.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Mönkijän renkaissa tuo kokojärjestelmä on hieman kuvaavampi, joskin tuumamitoissa. Esimerkiksi 25x10-12 on renkaan ulkohalkaisija, vanteen leveys, vanteen halkaisija tuumina.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Valmistajan omaa testiä joten ei merkitystä eikä pakollinen EU:ssa.Kumpulan tila kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 10:44 am Edelleen uupuu treadwear indeksi suomalaisesta rengas(kaupan) keskustelusta. No sehän ei ole kaupan haluama julkituotava kohta, jolla olisi myös ilmastollinen näkökulma... ei vaan saa kauppaa aikaan jos kansalle myytäisi parempia renkaita.
https://www.grip500.fi/opas/mika-on-ren ... skestavyys
TREADWEAR-LUKEMAN MÄÄRITELMÄ RENKAASSA
Treadwear tarkoittaa renkaan kulutuspinnan kestävyyttä. Vaikka onkin vaikeaa vastata tarkasti kysymykseen "kuinka monta kilometriä voin ajaa renkaillani?", voidaan renkaat kuitenkin testata yhteisen ja standardoidun menettelytavan mukaisesti niiden arvioimiseksi ja mahdollisesti vertailemiseksi tämän lukeman perusteella.
Näiden testien tulos ilmoitetaan kolmella luvulla. Mitä korkeampi renkaan kulutus-lukema, sitä paremmin renkaat kestävät ajassa ja ajetuissa kilometreissä. Sitä vastoin mitä matalampi lukema, sitä nopeammin rengas kuluu.
Näin ollen rengas, jonka treadwear-lukema on 600, kestää teoriassa 3 kertaa pidempään kuin rengas, jonka lukema on 200.
SUURUUSJÄRJESTYS RENKAIDEN TREADWEAR-LUKUJEN VERTAILUUN
Treadwear-luokitus alkaa alle 100 ja voi nousta yli 700:an.
On hyvä huomata 2 tärkeää tekijää:
Testi koostuu noin 11 500 km:n pituisesta standardoidusta matkasta Yhdysvalloissa, jonka jälkeen käyttöiän loppu ennakoidaan saatujen tulosten perusteella.
Vain valmistaja suorittaa nämä rengastestit eikä niitä valvo riippumaton elin.
Näistä syistä eri renkaiden eri kulutuspintojen vertaamisesta voi tulla nopeasti epätarkkoja tai jopa hämmentäviä.
Jotkut huomauttavat, että renkaan kulutuspinnan lukema on asiantuntijainsinöörien ja markkinointitiimien määrittelemä täydellinen sekoitus, joiden avulla yritetään parantaa myyntiä.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Onko tosiaan vanteen leveys? Samaa merkintätapaa käyttävissä auton renkaissa se on renkaan leveys. Parhaillaan on autossa renkaat 31x10,5-15 vanteilla 15x8".Kuuskakkone kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 10:45 am Mönkijän renkaissa tuo kokojärjestelmä on hieman kuvaavampi, joskin tuumamitoissa. Esimerkiksi 25x10-12 on renkaan ulkohalkaisija, vanteen leveys, vanteen halkaisija tuumina.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 961
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Mönkkärin ja monen muunkin renkaissa se leveys on just renkaan leveys ei vanteen.
Omassa Arctic Catissa:
Edessä 25x8x12 renkaat 12x6.0 vanteilla
Takana 25x10x12 renkaat 12x7.5 vanteilla
Omassa Arctic Catissa:
Edessä 25x8x12 renkaat 12x6.0 vanteilla
Takana 25x10x12 renkaat 12x7.5 vanteilla
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Nojuu totta, puhuin patskaa. Oon jotenkin ollut siinä uskossa, että tuo toinen luku olisi vanteen leveys, mutta tosiaa itse renkaan leveyshän se on.jiipee kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 1:02 pmOnko tosiaan vanteen leveys? Samaa merkintätapaa käyttävissä auton renkaissa se on renkaan leveys. Parhaillaan on autossa renkaat 31x10,5-15 vanteilla 15x8".Kuuskakkone kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 10:45 am Mönkijän renkaissa tuo kokojärjestelmä on hieman kuvaavampi, joskin tuumamitoissa. Esimerkiksi 25x10-12 on renkaan ulkohalkaisija, vanteen leveys, vanteen halkaisija tuumina.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Mulla on Misukat 135x400 renkaat.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 2113
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Ja miksi vannekoko on vielä tuumina? Mitä lie sieniä syöneet noidenkin keksijät..Superdextaaja kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 10:26 am https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8c676a0ab4
Taas rengasmerkinnöistä perustietoa. Ei tuossa kaikkia merkintöjä kerrota edes esimerkkirenkaasta. Miksi profiilikorkeutta ei voi ilmoittaa milleissä kuten leveys? Mikä hyöty on vain prosentti-/suhdeluvusta eli esim. 265 x 70 eli 26,5 cm leveä ja korkeus 70 prosenttia siitä? Ja eikun laskemaan.. Eikö korkeus ole sama ilmoittaa milleinä sekin eli miksi ilmoitetaan näin monimutkaisesti? Onko sillä joku tarkoitus?
-
- Viestit: 1375
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Nuo tiedot on olleet rengasvalmistajalla saatavilla jo monta vuotta. Unkariin Hankookin tehtaalle kymmenkunta vuotta sitten rengaiden välivarastoa väsätessä testikoneelta tuli jokaisen renkaaan mukana nuo tiedot. En enää muista, montako noita tietoja oli kaiken kaikkiaan. Halusivat ensin, että samat arvot omaavat menee samaan pinoon. No, neljällä arvolla tuo jo tarkoittaa 16 pinoa/rengaskoko. Ja TBM koneet voi helposti tuottaa 5-10 eri kokoa kerrallaan. Loppui aika äkkiä varastopaikat lattiavarastosta. Huhun mukaan oli halu, että hiljaisimmat renkaat menis ensiasennusrenkaiksi uusiin autoihin. Silloin Hankook sai pään auki muistaakseni BMW:n ja volkkarin ensiasennnusrenkaaksi. Ja että saadaan vähän skaalaa tuohon valmistusmäärään, niin tuollainen yksi iso rengastehdas tekee sen n. 60 000 rengasta/24h.
EDIT: Siinä hieman insinööripornoa Tuo VMI:n valmistama Maxx TBM renkaan rakennuskone on kyllä hieno. Mutta tuo video on kyllä paljon nopeutettu https://youtu.be/eEKkgf4-WdQ?t=191
Näyttää siellä satakuntalaisen firman vehkeitäkin liikkuvan....
MF 4245 -98
-
- Viestit: 7904
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Piti käydä oikein tarkistamassa, kun ei muistanut. Mönkkärissä vanne 9x9" ja rengas 25x12-9.
Autosta tuli sellainen mieleen, kun nyt alla olevat on 185 leveät, mutta kulutuspinta on 155mm. Kun ennen olen ollut siinä käsityksessä, että meinaa kulutuspinnan leveyttä, mutta meinaakin jotain muuta, rungon leveyttä ilmeisesti.
Autosta tuli sellainen mieleen, kun nyt alla olevat on 185 leveät, mutta kulutuspinta on 155mm. Kun ennen olen ollut siinä käsityksessä, että meinaa kulutuspinnan leveyttä, mutta meinaakin jotain muuta, rungon leveyttä ilmeisesti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Ajomies edellä kirjoitti Hakkapeliitta renkaista ja nastojen katkeamisesta. Ostin silloin vitos-Golfin ja siihen kotimaiset nastarenkaat.
Ekan kolmen kuukauden jälkeen huomasin myös takarenkaista katkenneen nastoja. Seuraavan koko talven ajon jälkeen oli paljon nastoja poikki mutta ei kokonaan irronneita.
Lehdestä luin että ottavat takuuasiana renkaat takaisin. Oman tarkkaavaisuuden varassa oli.
Sain muistaakseni renkaiden hinnan ilman asennuskuluja takaisin käytettäväksi uusiin kummeihin.
Meni melkein 20 vuotta ennenkuin ostin seuraavat hakkapeliitat, nyt on venäläiset.
Ekan kolmen kuukauden jälkeen huomasin myös takarenkaista katkenneen nastoja. Seuraavan koko talven ajon jälkeen oli paljon nastoja poikki mutta ei kokonaan irronneita.
Lehdestä luin että ottavat takuuasiana renkaat takaisin. Oman tarkkaavaisuuden varassa oli.
Sain muistaakseni renkaiden hinnan ilman asennuskuluja takaisin käytettäväksi uusiin kummeihin.
Meni melkein 20 vuotta ennenkuin ostin seuraavat hakkapeliitat, nyt on venäläiset.
Masinisti järjestysnumero 194
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Kokomerkinnän leveys näyttää olevan renkaan rungon leveys mitattuna jollakin normivanteella ja tietyissä olosuhteissa, siis "kyljestä kylkeen". Kulutuspinta on yleensä aina renkaan runkoa kapeampi. Kun viimeksi ostin autoon talvirenkaat, niin ostamani 245/75R16:t näyttivät kulutuspinnan osalta lähinnä 225/75R16:lta, eli pulleat kyljet, mutta kapea kulutuspinta. Katsastusmies totesi niistä, että on nastoilla paremmin pistovoimaa, kun on kapeampi kulutuspinta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Renkaiden merkinnät muuttuu
Kuljettimiako?-Masa- kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 7:05 pm EDIT: Siinä hieman insinööripornoa Tuo VMI:n valmistama Maxx TBM renkaan rakennuskone on kyllä hieno. Mutta tuo video on kyllä paljon nopeutettu https://youtu.be/eEKkgf4-WdQ?t=191
Näyttää siellä satakuntalaisen firman vehkeitäkin liikkuvan....
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Lynyrd Skynyrd, Semrush [Bot] ja 25 vierailijaa