Dieselauto paha ,paha

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja 8400 »

SamiT kirjoitti: To Marras 14, 2019 10:33 pm Ajan tyytyväisenä vuoden -99 Pösön pikkupakulla 445tkm ajetulla 1,9 etukammiokoneella Neste MyDieselillä, mitkä mahtaa olla typpioksidit tällä autolla ja polttoaineella? Hiukkaspäästöjä kai vähentää fossiilidieseliin nähden?
Typenoksideja tulee väkisin dieselissä toimintaperiaatteesta johtuen, tai sen sivutuotteena eli polttoaine ei vaikuta. Vissiin vähän puhtaammin palaa se mydiesel, eli vähemmän pienhiukkasia. Suomen erämailla noilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Juurikin näin. NOxit tulee ilmasta, vaaditaan vaan kova lämpö että typpi ja happi pariutuu.
Polttoaineen setaaniluku vaikuttaa osaltaan, korkeampi setaaniluku>syttymisjättämä pienempi> pienempi paine/lämpöhuippu>vähemmän NOxeja. Hiukkasista paha sanoa.
Common Railin yleistyminen johtui päästönormeista. EURO3 puolitti sallitun hiukkaspäästön ja toi uutena NOx-rajan. VAG-venytteli pumppusuuttimien kanssa joissain malleissa EURO neloseen saakka, olisikohan ollut Euro nelosiakin pumpparina?
EURO5 ei onnistu ilman common railin säätötarkkuutta.
I
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja tommi »

Esikammiomoottoreissa on alhaisempi palolämpötila, typenoksideja tulee vähemmän luonnostaan. Xantun putkessa on ollut 25 vuotta hapetuskatalysaattori, ja mittauksissa yleensä savuarvo alle 0.5...

Esikammiomoottoreissa on alhaisempi hyötysuhde verrattuna suoraruiskudieseliin, joten hiilipäästö on suurempi sitä kautta.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja EKo »

ZEMTTI kirjoitti: To Marras 14, 2019 10:00 pm Perinteisistä diesel moottoreista tuli 2000 luvun alussa liian kestäviä kaikilla merkeillä helposti 400 - 600 tuhatta kilometriä. Valmistajilla ja auton myyjillä tuli hätä housuun. Loppasivat, että entinen diesel kalusto saastuttaa liikaa. Meillä on uusi yhteispaine systeemi, jonka päästöt ovat pienet. Vielä vähän kaunistelivat päästölukuja ja politiikot heti uusia määräyksiä laatimaan. Näin saatiin hyvä raha sampo. Kalliita sähköhärpäkkeitä moottori pullollaan ja kestävyys kyseenalainen entiseen verrattuna.
Tämä maailman lopun odotus on vuosi tuhantinen bestsellers. Aina on syyllinen "syntinen" ihminen ajatuksin ja/tai teoin. Nyt uskonto on korvattu ihmisen aiheuttamalla saatuttamisella, mutta sama on teema. Lapset on valjastettu taidokkaasti mukaan aivan kuin ristiretkien aikaan.
Melkoinen salaliittoteoria. Argumentit vaan eivät oikein toimi.
Mitähän dieselmoottorien kehitykselle on mahtanut tapahtua 2000-luvun alun jälkeen?
Polttoaineen kulutus pudonnut luokkaa 30%, päästöt pudonneet murto-osaan, teho ja momentti nousseet huimasti, kylmäkäynnistyvyys parantunut, jne. Eiköhän nykydieselit kestä edelleen saman verran kuin 20 vuotta sitten.
Mikä nykyään sitten oikeastaan on huonommin kuin 2000-luvun alussa? Ei heti tule mieleeni mitään merkittävämpää.
Mahtaako se ihminen olla koskaan käynyt kuussa?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
ZEMTTI
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI »

Olen samaa mieltä, että olisi mukavaa, jos auton pakoputkesta ei tulisi saasteita, eikä puulämmitystalon korsteenista, eikä tulivuoren purkauksesta jne. Mutta jos saisin valita ottaisinko esim. WW 1.9 perinteisen turbo dieselin vain nykyisen yhteispaine dieselin. Entisessä mallissa kulutus 5,2 l tienoilla ja toisessa 4,8 l. Valinta olisi perinteinen. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Pilkun viilarit voivat sitten ruotia kulutuksia, joe ei miellytä lukemat.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Miksi commonrail-moottori on huonompi kuin perinteinen turbo--diesel?
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 11:10 am Miksi commonrail-moottori on huonompi kuin perinteinen turbo--diesel?
Ainakin suuremmasta paineesta johtuen tiivistykset ja pumput ovat kovemmalla. Suuttimien läpivuodot ovat yleisiä ja aiheuttaa ongelmia mm. käyntiin lähtemisessä. Myös osat ovat paljon normaaleihin dieseleihin verrattuna kalliimpia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

nythä mää hokasin. eli siis jos päästöjen kanssa on tiukkaa leimalle mennessä niin mydieseliä tankkiin vaan :lol:
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eipä tuo CR:ien "huonous" tunnu paljoa kilometrimäärissä näkyvän kun vaikka nettiautosta yli 600 tonnia ajettuja katsoo.
Vanhat ajat on muistoissa hyviä kun itse oli nuorempi ja kun vanhemmiten on niin laiska ettei jaksa uutta opetella.
Ajoin tuossa pari vuotta sitten w124 300D:llä, olin samalla ajanut joskus 20v sitten, ai että oli hieno peli. Harmittaa vieläkin kun ajoin, pilasin hyvän muiston. Kilsoja tullut alle 100 tonnia siinä ajassa.
Commonrailien osat kalliimpia? BMW:n M47 moottori on hyvä vertailukohde kun sitä on saanut molemmilla.
Jakajapumppu 1300€, CR-painepumppu 370€
Vanhan hyvän ajan :lol: suutin 201€, CR-suutin 250€
Lähde:autovaraosatPro
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Sama homma transitissa. Boschin vp44 jakajapumppu 1600€ vs Denso korkeapainepumppu 473€. Ajattelin pakua hankkiessa, että laitan vanhan pakun vanhalla hyvällä tekniikalla. Nyt kolmatta kertaa pumppu irti...
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Perinteiset pumput ja suuttimet vaan kestää auton iän :roll:
ZEMTTI
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI »

8400 kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 1:53 pm Perinteiset pumput ja suuttimet vaan kestää auton iän :roll:
Monesti vielä pitempääkin, kun tahtovat lahota koriltaan, mutta silloihan autön ikä on tavallaan saavutettu.
ZEMTTI
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI »

M47 CR moottorin vikaviesti esim kiskon anturi: kiskon anturi noin 80 - 160€, tai johdotus/ECU, tai vuoto/vika säätimessä, halpa korkeapainepumppu, injektori. Mutta viat on helppo selvittää asiantuntevassa korjaamossa. Toki monesti vaihdetaan näitä halpoja sähköosia vaihtamisen halusta. Perinteisen dieselin viat on suhteellisen yksinkertaisia. Kone käy maailman tappiin, jos on polttoainetta/öljyt/jäähdytysnesteet.
jiba

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja jiba »

nimen omaan miks luodaan uutta avarustekniikkaa kun vanha on kestävää.
ja syynähän aina väitetään tätä maailman pelastus ropakandaa.
vaikka totuus on pörssimiesten ahneus eikä maaliman loppu jota heikkoluonteiset pelekää.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja EKo »

jiba kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 3:10 pm nimen omaan miks luodaan uutta avarustekniikkaa kun vanha on kestävää.
ja syynähän aina väitetään tätä maailman pelastus ropakandaa.
vaikka totuus on pörssimiesten ahneus eikä maaliman loppu jota heikkoluonteiset pelekää.
Ei sinua kukaan estä ajamasta vanhalla tekniikalla. Vaikka hommaisit vanhan 70-luvun nokileka Mersun.
Minä tukeudun common rail-teknologiaan ja muihin nykytekniikan saavutuksiin - ja nautin ajamisesta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Luulen että jibaa ei juuri nyt ole vastuullista yllyttää auton rattiin.
jiba

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja jiba »

skuikka kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 3:17 pm Luulen että jibaa ei juuri nyt ole vastuullista yllyttää auton rattiin.
aikun ei kukkahattujen ja eko hippien kansaa ole samaa mieltä .vai
Eepee
Viestit: 6383
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Vaikka ymmärränkin vanhaan tukeutumista jollakin tavoin (juu, itse ajoin pitkät pätkät vag 1,9 TDI:llä), niin on se vahvasti sukua 1900-luvun alun isännille, jotka vannoivat ettei auto tai traktori ikinä voita hevosta. Tai niille, jotka pitivät savupiippuja hullutuksena, kun savupirtti on vaan niin hyvä ja varma valinta.
The idea is to die young as late as possible
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja skuikka »

jiba kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 3:20 pm
skuikka kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 3:17 pm Luulen että jibaa ei juuri nyt ole vastuullista yllyttää auton rattiin.
aikun ei kukkahattujen ja eko hippien kansaa ole samaa mieltä .vai
On niin pihalla että on luultavasti viettänyt hippikemikaaleja.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Dieselauto paha ,paha

Viesti Kirjoittaja EKo »

jiba kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 3:20 pm
skuikka kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 3:17 pm Luulen että jibaa ei juuri nyt ole vastuullista yllyttää auton rattiin.
aikun ei kukkahattujen ja eko hippien kansaa ole samaa mieltä .vai
No oikeastaan asia kyllä liippaa noita mainitsemiasi ryhmiä ainakin osittain. Me kanssamasinistit nimittäin pelkäämme, että lähdet huimausaineiden vaikutuksen alaisena moottoriajoneuvon rattiin.
Kukkia ja hippejähän noissa samoissa asiayhteyksissä sivutaan :P
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa