Typenoksideja tulee väkisin dieselissä toimintaperiaatteesta johtuen, tai sen sivutuotteena eli polttoaine ei vaikuta. Vissiin vähän puhtaammin palaa se mydiesel, eli vähemmän pienhiukkasia. Suomen erämailla noilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä.
Dieselauto paha ,paha
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Juurikin näin. NOxit tulee ilmasta, vaaditaan vaan kova lämpö että typpi ja happi pariutuu.
Polttoaineen setaaniluku vaikuttaa osaltaan, korkeampi setaaniluku>syttymisjättämä pienempi> pienempi paine/lämpöhuippu>vähemmän NOxeja. Hiukkasista paha sanoa.
Common Railin yleistyminen johtui päästönormeista. EURO3 puolitti sallitun hiukkaspäästön ja toi uutena NOx-rajan. VAG-venytteli pumppusuuttimien kanssa joissain malleissa EURO neloseen saakka, olisikohan ollut Euro nelosiakin pumpparina?
EURO5 ei onnistu ilman common railin säätötarkkuutta.
I
Polttoaineen setaaniluku vaikuttaa osaltaan, korkeampi setaaniluku>syttymisjättämä pienempi> pienempi paine/lämpöhuippu>vähemmän NOxeja. Hiukkasista paha sanoa.
Common Railin yleistyminen johtui päästönormeista. EURO3 puolitti sallitun hiukkaspäästön ja toi uutena NOx-rajan. VAG-venytteli pumppusuuttimien kanssa joissain malleissa EURO neloseen saakka, olisikohan ollut Euro nelosiakin pumpparina?
EURO5 ei onnistu ilman common railin säätötarkkuutta.
I
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Esikammiomoottoreissa on alhaisempi palolämpötila, typenoksideja tulee vähemmän luonnostaan. Xantun putkessa on ollut 25 vuotta hapetuskatalysaattori, ja mittauksissa yleensä savuarvo alle 0.5...
Esikammiomoottoreissa on alhaisempi hyötysuhde verrattuna suoraruiskudieseliin, joten hiilipäästö on suurempi sitä kautta.
Esikammiomoottoreissa on alhaisempi hyötysuhde verrattuna suoraruiskudieseliin, joten hiilipäästö on suurempi sitä kautta.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 4543
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Melkoinen salaliittoteoria. Argumentit vaan eivät oikein toimi.ZEMTTI kirjoitti: ↑To Marras 14, 2019 10:00 pm Perinteisistä diesel moottoreista tuli 2000 luvun alussa liian kestäviä kaikilla merkeillä helposti 400 - 600 tuhatta kilometriä. Valmistajilla ja auton myyjillä tuli hätä housuun. Loppasivat, että entinen diesel kalusto saastuttaa liikaa. Meillä on uusi yhteispaine systeemi, jonka päästöt ovat pienet. Vielä vähän kaunistelivat päästölukuja ja politiikot heti uusia määräyksiä laatimaan. Näin saatiin hyvä raha sampo. Kalliita sähköhärpäkkeitä moottori pullollaan ja kestävyys kyseenalainen entiseen verrattuna.
Tämä maailman lopun odotus on vuosi tuhantinen bestsellers. Aina on syyllinen "syntinen" ihminen ajatuksin ja/tai teoin. Nyt uskonto on korvattu ihmisen aiheuttamalla saatuttamisella, mutta sama on teema. Lapset on valjastettu taidokkaasti mukaan aivan kuin ristiretkien aikaan.
Mitähän dieselmoottorien kehitykselle on mahtanut tapahtua 2000-luvun alun jälkeen?
Polttoaineen kulutus pudonnut luokkaa 30%, päästöt pudonneet murto-osaan, teho ja momentti nousseet huimasti, kylmäkäynnistyvyys parantunut, jne. Eiköhän nykydieselit kestä edelleen saman verran kuin 20 vuotta sitten.
Mikä nykyään sitten oikeastaan on huonommin kuin 2000-luvun alussa? Ei heti tule mieleeni mitään merkittävämpää.
Mahtaako se ihminen olla koskaan käynyt kuussa?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 169
- Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Olen samaa mieltä, että olisi mukavaa, jos auton pakoputkesta ei tulisi saasteita, eikä puulämmitystalon korsteenista, eikä tulivuoren purkauksesta jne. Mutta jos saisin valita ottaisinko esim. WW 1.9 perinteisen turbo dieselin vain nykyisen yhteispaine dieselin. Entisessä mallissa kulutus 5,2 l tienoilla ja toisessa 4,8 l. Valinta olisi perinteinen. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Pilkun viilarit voivat sitten ruotia kulutuksia, joe ei miellytä lukemat.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Dieselauto paha ,paha
Miksi commonrail-moottori on huonompi kuin perinteinen turbo--diesel?
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Ainakin suuremmasta paineesta johtuen tiivistykset ja pumput ovat kovemmalla. Suuttimien läpivuodot ovat yleisiä ja aiheuttaa ongelmia mm. käyntiin lähtemisessä. Myös osat ovat paljon normaaleihin dieseleihin verrattuna kalliimpia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
nythä mää hokasin. eli siis jos päästöjen kanssa on tiukkaa leimalle mennessä niin mydieseliä tankkiin vaan
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Eipä tuo CR:ien "huonous" tunnu paljoa kilometrimäärissä näkyvän kun vaikka nettiautosta yli 600 tonnia ajettuja katsoo.
Vanhat ajat on muistoissa hyviä kun itse oli nuorempi ja kun vanhemmiten on niin laiska ettei jaksa uutta opetella.
Ajoin tuossa pari vuotta sitten w124 300D:llä, olin samalla ajanut joskus 20v sitten, ai että oli hieno peli. Harmittaa vieläkin kun ajoin, pilasin hyvän muiston. Kilsoja tullut alle 100 tonnia siinä ajassa.
Commonrailien osat kalliimpia? BMW:n M47 moottori on hyvä vertailukohde kun sitä on saanut molemmilla.
Jakajapumppu 1300€, CR-painepumppu 370€
Vanhan hyvän ajan suutin 201€, CR-suutin 250€
Lähde:autovaraosatPro
Vanhat ajat on muistoissa hyviä kun itse oli nuorempi ja kun vanhemmiten on niin laiska ettei jaksa uutta opetella.
Ajoin tuossa pari vuotta sitten w124 300D:llä, olin samalla ajanut joskus 20v sitten, ai että oli hieno peli. Harmittaa vieläkin kun ajoin, pilasin hyvän muiston. Kilsoja tullut alle 100 tonnia siinä ajassa.
Commonrailien osat kalliimpia? BMW:n M47 moottori on hyvä vertailukohde kun sitä on saanut molemmilla.
Jakajapumppu 1300€, CR-painepumppu 370€
Vanhan hyvän ajan suutin 201€, CR-suutin 250€
Lähde:autovaraosatPro
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Sama homma transitissa. Boschin vp44 jakajapumppu 1600€ vs Denso korkeapainepumppu 473€. Ajattelin pakua hankkiessa, että laitan vanhan pakun vanhalla hyvällä tekniikalla. Nyt kolmatta kertaa pumppu irti...
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Perinteiset pumput ja suuttimet vaan kestää auton iän
-
- Viestit: 169
- Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 169
- Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
M47 CR moottorin vikaviesti esim kiskon anturi: kiskon anturi noin 80 - 160€, tai johdotus/ECU, tai vuoto/vika säätimessä, halpa korkeapainepumppu, injektori. Mutta viat on helppo selvittää asiantuntevassa korjaamossa. Toki monesti vaihdetaan näitä halpoja sähköosia vaihtamisen halusta. Perinteisen dieselin viat on suhteellisen yksinkertaisia. Kone käy maailman tappiin, jos on polttoainetta/öljyt/jäähdytysnesteet.
Re: Dieselauto paha ,paha
nimen omaan miks luodaan uutta avarustekniikkaa kun vanha on kestävää.
ja syynähän aina väitetään tätä maailman pelastus ropakandaa.
vaikka totuus on pörssimiesten ahneus eikä maaliman loppu jota heikkoluonteiset pelekää.
ja syynähän aina väitetään tätä maailman pelastus ropakandaa.
vaikka totuus on pörssimiesten ahneus eikä maaliman loppu jota heikkoluonteiset pelekää.
-
- Viestit: 4543
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Ei sinua kukaan estä ajamasta vanhalla tekniikalla. Vaikka hommaisit vanhan 70-luvun nokileka Mersun.
Minä tukeudun common rail-teknologiaan ja muihin nykytekniikan saavutuksiin - ja nautin ajamisesta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Luulen että jibaa ei juuri nyt ole vastuullista yllyttää auton rattiin.
-
- Viestit: 6383
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
Vaikka ymmärränkin vanhaan tukeutumista jollakin tavoin (juu, itse ajoin pitkät pätkät vag 1,9 TDI:llä), niin on se vahvasti sukua 1900-luvun alun isännille, jotka vannoivat ettei auto tai traktori ikinä voita hevosta. Tai niille, jotka pitivät savupiippuja hullutuksena, kun savupirtti on vaan niin hyvä ja varma valinta.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4543
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Dieselauto paha ,paha
No oikeastaan asia kyllä liippaa noita mainitsemiasi ryhmiä ainakin osittain. Me kanssamasinistit nimittäin pelkäämme, että lähdet huimausaineiden vaikutuksen alaisena moottoriajoneuvon rattiin.
Kukkia ja hippejähän noissa samoissa asiayhteyksissä sivutaan
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa