Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Muilla koneilla liike on tasaista, kuten niittokone, paalain, viska ym. Mutta ks-ruisku antaa koko ajan pieniä, teräviä vasaraniskuja booreihin ja ennenpitkää se kuluttaa niitä. Vielä, jos akseli on vain pintakarkaistu niin kun karkaistu kerros on naputtanut itsensä pilalle niin tilalla onkin pehmeempi kerros mysööntymässä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja sata10 »

no empä tiedä,meillä 80-luvulta asti 640 fiatilla ruiskutettu,aikoinaan tosi paljon niittosilppuria vedetty,rahtinakin,paalattu rahtia,klapikoneen edessä pirusti ollu ja on edelleen,sekä ruiskutetaan edelleen.ei ole kyllä boorit kulunu.heikoa on jos ei ruuttaa mukamas kestä.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

sata10 kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 8:21 am heikkoa tekoa on,jos kasvinsuojeluruisku kuluttaa boorit siloseksi :shock:
Osmo_ kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 9:56 am Muilla koneilla liike on tasaista, kuten niittokone, paalain, viska ym. Mutta ks-ruisku antaa koko ajan pieniä, teräviä vasaraniskuja booreihin ja ennenpitkää se kuluttaa niitä. Vielä, jos akseli on vain pintakarkaistu niin kun karkaistu kerros on naputtanut itsensä pilalle niin tilalla onkin pehmeempi kerros mysööntymässä.
Jossain natikassa varmaan tuo osmon selitys päteekin, että kevyelläkin kuormalla alselit sileitä :wink:
Kyllähän naputtava liike on tehokasta tuhoamaa pooreja. Lähikylän sirkkelisahurikin sai voakselin sileäksi massikasta, kun oli aina niin kiire pysäyttää terän pyöritys taukojen ajaks, että veti vaan koneen sammuksiin irrottamatta voakytkintä!?
Talumees
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Talumees »

sata10 kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 8:21 am heikkoa tekoa on,jos kasvinsuojeluruisku kuluttaa boorit siloseksi :shock:
On kyllä. Nivelakselista on mennyt joskus kyseessä 1200Nm räikkä.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

[/quote] Jossain natikassa varmaan tuo osmon selitys päteekin, että kevyelläkin kuormalla alselit sileitä :wink:
Kyllähän naputtava liike on tehokasta tuhoamaa pooreja. Lähikylän sirkkelisahurikin sai voakselin sileäksi massikasta, kun oli aina niin kiire pysäyttää terän pyöritys taukojen ajaks, että veti vaan koneen sammuksiin irrottamatta voakytkintä!?
[/quote]

Just nii. Lähipiirissä oli 685 Natikka ja siitä meni VOA-kytkinakseli vaihtoon alle 4000 tuntia ajettuna, kun poorit oli kulunu sileeksi. VOA-käyttöä oli, mutta ei mitenkään mahdottomasti. Ferkun kytkinkopassa ei paljonkin ajetuissa oo eteen tullut vastaavaa. Kuluneita voimanoton saparoita kyllä nähty.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 10:10 am
sata10 kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 8:21 am heikkoa tekoa on,jos kasvinsuojeluruisku kuluttaa boorit siloseksi :shock:
Osmo_ kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 9:56 am Muilla koneilla liike on tasaista, kuten niittokone, paalain, viska ym. Mutta ks-ruisku antaa koko ajan pieniä, teräviä vasaraniskuja booreihin ja ennenpitkää se kuluttaa niitä. Vielä, jos akseli on vain pintakarkaistu niin kun karkaistu kerros on naputtanut itsensä pilalle niin tilalla onkin pehmeempi kerros mysööntymässä.
Jossain natikassa varmaan tuo osmon selitys päteekin, että kevyelläkin kuormalla alselit sileitä :wink:
Kyllähän naputtava liike on tehokasta tuhoamaa pooreja. Lähikylän sirkkelisahurikin sai voakselin sileäksi massikasta, kun oli aina niin kiire pysäyttää terän pyöritys taukojen ajaks, että veti vaan koneen sammuksiin irrottamatta voakytkintä!?
Ompahan niitäkin Leylandeja missä ulosoton putkiakselin boorit ovat hakkaantuneet puoliksi pois. Mutta pointti oli, että kyllä se ks-ruisku rasittaa yllättävän paljon vaikka pumppu itessään pyörii kevyesti.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Ferguman
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 7:22 pm
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Ferguman »

Kyllä tässä oli 690 r/min ulosotto.
Välitys on muutettu kytkinakselin/pto akselin rattailla, alkuperäinen 690 rpm kytkinakseli 26 hampainen ja uusi 540 rpm on 17 hampainen.
Muuten ollu avaamaton kone ajettu 8500 tuntia. En tiedä mikä työ on kuluttanut noin koville, hammaspyöristä päätellen paljon on vekslattu ykköstä ja pakkia...
Lynexi
Viestit: 393
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Sullahan pienenenee hydrauliikan tuotto tuon muutoksen jälkeen.
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Ferguman kirjoitti: La Marras 16, 2019 10:10 am ...alkuperäinen 690 rpm kytkinakseli 26 hampainen ja uusi 540 rpm on 17 hampainen...
Jokin ei täsmää, luulen minä.
Ferguman
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 7:22 pm
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Ferguman »

Helkkari! Piti tehdä tarkistus lasku niin totta se on, tässä on 540r/min ulosotto. Moottorin kierroksilla 1700 hydraulipumppu pyörii 1000 ja pto välitys pudottaa sen vielä puoleen. Eli irlannista yritettävä tilata alkuperäinen ratas...
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä oon luullu, että se hydraulipumppu pyörii vaan sen 540 tai kaasu pohjassa sen 690 ja että se tonnin nopeus VOA:lle tehdään siellä pumpun jälkeisillä hammaspyörillä. Jos normi 540 VOA, niin sitten vaan kytkentäholkilla vedetään VOA akseli hydraulipumpun peräpään akselin kanssa koplinkiin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

kalvaana kirjoitti: Ti Marras 19, 2019 8:09 pm Minä oon luullu, että se hydraulipumppu pyörii vaan sen 540 tai kaasu pohjassa sen 690 ja että se tonnin nopeus VOA:lle tehdään siellä pumpun jälkeisillä hammaspyörillä. Jos normi 540 VOA, niin sitten vaan kytkentäholkilla vedetään VOA akseli hydraulipumpun peräpään akselin kanssa koplinkiin.
Eikun päinvastoin. 1000/540 traktoreissa tonniakseli vedetään hydepumpun perään kiinni. Pumpun perässä on alennusvaihde ja 540 saadaan siitä. Traktoreissa, joissa 540/ajovoimanotto, pumppu pyörii vain 540 rpm ja tuotto on 16 l/min. 1000/540 mf tuotto on 26 l/min, ei jaksa imeä enempää. Ulosottoakselin voimalinja on vahvempi, koska pyörii nopeammin. Tai sitten heikompi, jos nopeus syö laakerit.
Ferguman
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 7:22 pm
Viesti:

Re: Mf 575 4x4 vaihteiston irroitus.

Viesti Kirjoittaja Ferguman »

Noniin, irlannista tilattu menestyksellä nassikan osasia.
Vaihteiston käytin muttereina ja vaihdoin sitten samalla kaikki kuluneet osat eli sivuakselin, ykkösen ja pakin rattaan sekä toki kytkinakselin. Laakerit oli kuin uusia, niin niihin en puuttuu. Osia oottaessa värkkäilin vielä turbon paikoilleen, mallia garret gt256 hukkaportilla.
Nyt vaan oottelemaan, että tulis lunta niin pääsis testaamaan miten linko pyörii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 50 vierailijaa