Moottorikelkan rassuuta ja huoltoa.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

ardem
Viesti:

Moottorikelkan rassuuta ja huoltoa.

Viesti Kirjoittaja ardem » 10.11.2019, 10:19

Laitetaampa tämmönenki topikki pystyyn. Eli tänne voi kirjoitella omista kelkoistaan ja niitten rassailuista ja kysellä neuvoja.
Mulla on itellä vanha Polaris 550 sport tourinki vm.2001. Se on minulla ollut nyt reilu 10 vuotta. Osoittautunut kyllä luottopeliksi ja muutenkin ollu oikeenki mukava ja hyvä kelkka.
Ajohan mulla on lähinnä vaan rauhallista retkeilyä ja jotain pientä kevyttä työhommaakin tehnyt.
Reiteillä en käy ajelemassa.
Mittarissa on nyt noin 10000 mailia. Ennakoivasti viime syksynä vaihdettiin männät. Alustan olen laakeroinut ja liuvut vaihtanu. Jännitteen säädin on menny pari kertaa.
Nyt ajattelin alkaa tutkimaan tuota variaattoria. Se on pikkusen nyt viime talvina oikutellu. Vika on sellainen että tuon ykkös variaattorin lautanen meinaa jäädä aukiasennossa jumiin. Eli ns. takertuu paikoilleen kun puottaa tyhjäkäynnille. Liikkelle lähtö on muuttunu repäiseväksi.
Otin nyt remmin pois ja kaasuttelin paikoillaan. Aika paljon saa olla kierroksia kun lautanen pamahtaa liikkeelle. Mikäs himskatti tuossa jumittaa. Viime talvena käytin irti ja putsasin tuon perusteellisesti mutta ei auttanu. Onko tuolta nyt joku kulunut niin että lautanen aukeaa tavallaan jotenki yli ja jumittuu siten paikoilleen. Tuo ongelmahan tulee vain sillon kun lähdetään tyhjäkäynniltä liikkeelle. Ajossa toimii kyllä oikeen hyvin.

Tynkäarska
Viesti:

Re: Moottorikelkan rassuuta ja huoltoa.

Viesti Kirjoittaja Tynkäarska » 10.11.2019, 11:25

Oisko painorampit kuluneet kololle. Ei kannata kovin kaasutella ilman remmiä, saattaa mennä lautanen halki kun lyövät voimalla yhteen, sitten se puolikas lentää ohtaan.
Tunturi Hopper 50
Kawasaki KVF400
Lynx Enduro 500
Zetor 5945
Toyota RAV4
Stihl MS211
Stihl MS201C
Dolmar MS-4510x

7710Alert
Viesti:

Re: Moottorikelkan rassuuta ja huoltoa.

Viesti Kirjoittaja 7710Alert » 10.11.2019, 11:27

Onko kytkintä koskaan huolettu? Eli purettu edes kantta auki... Kuitekin kuluvia osia. Arvaisisin että painot holkit kuluneet, painot pääsee kääntymään sivu suunnassa ja vastaa kolmiopalaan eli spyderiin... ja on siellä muutakin kuluvia osia.

Mitään tarvike osia ei kannata laittaa pidemmän päälle. Ne ei kestä.

Googleen polaris p85 niin tulee videota.

E. Niin ja saattaa ne rullatkin siellä jumitella ja painot hiuttanu koloja niihin. Mutta niitä ei pysty vaihtaan ilman erikoistyökaluja ja kytkin pitää irrottaa moottorista vasitulla ulosvetäjällä...
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~81

Vastaa Viestiin